۵۵۶۷۷۶
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

تعطیلی عید فطر از ۲ تا ۲۳ روز!

ایرانی‌ها در تعطیلات شناور عید فطر که رسمی آن ۲ روز بود اما با احتساب تعطیلات آخر هفته به ۵ روز رسید بیشتر به گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و رضوی سفر کردند.

روزنامه ایران: ایرانی‌ها در تعطیلات شناور عید فطر که رسمی آن ۲ روز بود اما با احتساب تعطیلات آخر هفته به ۵ روز رسید بیشتر به گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و رضوی سفر کردند.
در دیگر کشور‌ها نیز جشن‌های مختلفی به مناسبت تعطیلات عید فطر برگزار شد به طوری که عربستان امسال یک هفته دیگر به تعطیلات فطر خود اضافه کرد تا با ۲۳ روز تعطیلات در ردیف اول تعطیلات عید فطر کشورهای اسلامی قرار بگیرد. ایران نیز با دو روز تعطیلی در آخر جدول این تعطیلات قرار دارد.
عید فطر یکی از اصلی‌ترین اعیاد مسلمانان در کشورهای مختلف عربی و غیر عربی است که با تعطیلات مراکز دولتی، بانک‌ها و مدارس از ۲ تا ۲۳ روز همراه است. شهریور سال ۹۰ با تصویب «لایحه افزایش تعطیلی عید سعیدفطر» در مجلس شورای اسلامی، تعطیلات این عید اسلامی در ایران در نهایت پس از بحث و جدل‌های فراوان از یک روز به ۲ روز افزایش پیدا کرد. اکنون علاوه بر روز عید یک روز پس از آن نیز در ایران تعطیل است. آمارهایی که آن روز در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد نشان می‌داد که افزایش تعطیلات عید فطر ۱۶۷۳ میلیارد تومان به تولید ملی آسیب وارد می‌کند. نمایندگانی هم نسبت به تعطیلی کارخانه و کارگاه‌ها در این روز و ضرر مالی کارگران روزمزد هشدار دادند. با وجود این تصویب شد که اگر عید فطر به روزهای پنجشنبه وجمعه موکول شود، روز شنبه تعطیل نشود.
نمایندگان موافق با این لایحه، افزایش تعطیلات عید فطر را به عزیز نگه داشتن حرمت این عید پیوند زدند. اگرچه علی مطهری نماینده حال حاضر مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح آن روز گفته است: این توجه دولت به افزایش تعطیلات اعیاد اسلامی خلاف مکتب ایرانی مشایی است. در استان خوزستان که بیش از ۳۵ درصد از جمعیت آن را اعراب ایرانی تشکیل می‌دهند پیش از تصویب طرح تعطیلی ۲ روزه به مناسبت عید فطر در کل کشور، به دستور استانداری تعطیلات این عید ۲ روز بود.
البته بسیاری از ایرانی‌ها امسال چهارشنبه بین تعطیلات عید فطر و پایان هفته را هم تعطیل کردند و با احتساب دو روز تعطیلات آخرهفته، تعطیلات عید فطر خود را به صورت غیر رسمی به ۵ روز رساندند. ۵ روز که مثل بیشتر تعطیلات جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی را پرتردد کرد.
براساس اطلاعات «سردار تقی مهری» فرماندهی ناجا، بیشترین سفرها در این مدت به گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی و رضوی بوده است. به گفته او رانندگان درتعطیلات عید فطر حداقل ۳ برابر زمان عادی برای مسافرت خود در نظر بگیرند.
با وجود این«سرهنگ نادر رحمانی» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در روز سه‌شنبه از خاتمه موج رفت سفرها در تعطیلات اخیر خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای امروز، تردد در هر دو محور چالوس و هراز در هر دو مسیر رفت و برگشت انجام خواهد شد. البته بسیاری از ایرانی‌ها در تعطیلات عید فطر ترجیح دادند در سفر‌های کوتاه یک و دو روزه به مناطق روستایی و خوش آب و هوای نزدیک شهرهای محل سکونت خود بروند. دید و بازدید از اقوام و سر زدن به بزرگترها از دیگر برنامه‌های ایرانی‌ها در تعطیلات عید فطر است.

در کشورهای اسلامی غیر عربی از جمله پاکستان، مالزی، ترکیه و افغانستان نیز مردم شاهد چندین روز تعطیلی به مناسبت فرارسیدن این عید اسلامی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمامی

      تعطیلات اخر هفته در ایران یک روزه نه دو روز
      مستحضر باشید که کل کشور شهر تهران نیست و بقیه شهرها مجبور بودند دو روز مرخصی بگیرند
      متاسفانه روزنامه ایران هم مثل اقای روحانی احساس میکند کل کشور تهران است

    • seyyed

      والله شما تهرانیها دوروز آخر هفته تعطیلید ما کرمانیها امروز چهارشنبه اومدیم سرکار فردا هم باید بریم سرکار کاش تعطیلات آخر هفته برای همه استانها دو روز میشد این تبعیض درست نیست

    • بدون نام

      ببينم تعطيلات مجلس مشکلي ندارد؟
      يک هفته تعطيلات تابستانه.
      آقايون خسته نشن؟
      کاسه داغ تر از آش براي مردم نشيد لطفا

    • بدون نام

      اون کشوری که 23 روزتعطیل میکنه توانایی داره بی منت به مردمش یارانه بده ولی اینجا برای 45 تومن عزای عمومی اعلام میکنن پس 2 روزهم زیاده!!!!!

    • بدون نام

      تعطیلات عید فطر باید افزایش یابد و از تعطیلات روزهای دیگر صرف نظر شود

    • مهاجر

      خب کشوری مثل افغانستان عید نوروز رو 13روز تعطیل نیست

    • بدون نام

      کاربر بدون نام 10:12 میشه اعلام کنی که چرا باید این اتفاق بیفته؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج