قیمت پژو ۲۰۰۸ ربطی به وزارت صنعت ندارد
وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد بحث های مطرح شده مربوط به بالا بودن قیمت خودرو ۲۰۰۸ گفت:این ارتباطی به وزارتخانه ندارد و یک شرکتی است که محصولات جدید را عرضه میکند.
خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد بحث های مطرح شده مربوط به بالا بودن قیمت خودرو ۲۰۰۸ گفت:این ارتباطی به وزارتخانه ندارد و یک شرکتی است که محصولات جدید را عرضه میکند.
در ابتدای نشست خبری وزیر صنعت به دفاع از عملکرد خود در طول ٤ سال تصدی وزارت صنعت پرداخت و اظهارداشت: ایجاد اطمینان و ایجاد امید به آینده به ویژه در بخش صنعت و معدن را باید یکی از نتایج مثبت دانست . به قول آقای رئیس جمهور در دولت قبل همه نگران بودند که در بازار روی چه چیزی سرمایه گذاری کنند و چه چیزی بخرند؟ اما امروز این نگرانی را ندارند.
وی افزود: در حوزه مواد غذایی ما دیگر نه تنها نوسانات قیمتی شدید نداریم بلکه در برخی بخش ها کاهش قیمت هم داریم. طی یکی دو سال گذشته برخی واحدهای تولیدی به دنبال افزایش ظرفیت و تنوع در محصول بوده و در حال افزایش سرمایه گذاری هستند که این نشان از افزایش امید دارد.
نعمت زاده در رابطه با کوچک سازی دولت طی ۴ سال گذشته نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی درخواست کردیم برای یکسان سازی سیاست ها این وزارتخانه ها باید یکپارجه شوند. ایشان گفتند این کار مشکل است و باید بخش به بخش اقدام کنیم.
وی با اشاره به اینکه تجارت بخشی از صنعت و صنعت بخشی از تجارت است، تصریح کرد: اهداف کسانی که تصمیمگیری کردند و خود ما هم از ۲۰ و چند سال قبل در ادغام وزارتخانهها شریک بودیم، انسجام در سیاستگذاری بود. خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده و ۴ وزارتخانه آن زمان تبدیل به یک وزارتخانه شده است.
*مخالف تفکیک وزارت صنعتم
وی تصریح کرد: من فکر میکنم ادغام به جا بوده است. در رابطه با آنچه که در این مدت انجام دادیم، باید بگویم قبل از دولت یازدهم بیشتر تجمیع انجام شده بود. ما هم روی احکام کار کردیم و هم بحث محتوایی. ما کار صنایع و بازرگانی را ادغام کردیم. برای مثال، گفتیم، تولید، صادرات و فروش باید در یک جا قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به نظر من در این مدت سعی کردیم ادغام را انجام دهیم و نتایج ادغام به تدریج خود را نشان می دهد.
*وزیر صنعت: قیمت ۲۰۰۸ ربطی به وزارت صنعت ندارد
در ادامه این نشست خبری نعمتزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید در هفته گذشته پیش فروش پر سرو صدای ۲۰۰۸ انجام شد اگر از مشکلات مردم در ثبت نام این خودرو بگذریم اما قیمت ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی با بالاترین آپشن ١٣ هزار یورو است ولی ایران خودرو را با وجود برخورداری از تخفیف های بالای گمرکی ها چرا در صدد است قیمت چند برابری برای این محصول در نظر بگیرید و پیش پرداخت ۶۰ میلیونی رو از مردم گرفته است، افزود: اولا این ارتباطی به وزارتخانه ندارد و یک شرکتی است که محصولات جدید را عرضه میکند. خوشبختانه این اولین تولید و سرمایهگذاری مشترک است که برای اولین بار در این سالها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه دو سه سرمایهگذاری مشترک در خودرو انجام شده است، اضافه کرد: زمانی یک خودرو برای اولین بار به تولید میرسد، به طور قطع با تیراژ بالا به تولید نمی رسد زیرا نیاز به قطعهسازی وجود دارد و ما هم میخواهیم از حداکثر استفاده از بخش قطعهسازی صورت گیرد.
نعمت زاده تصریح کرد: در ابتدا تیراژ تولید کم است و خط تولید دو ماه قبل افتتاح شده است اما به مرور تولید افزایش خواهد یافت. البته باید بگویم در فروش ۲۰۰۸ چون متقاضی زیادی وجود داشت، امکان فروش نقدی و غیرنقدی آن وجود ندست به همین دلیل آگهی شد.
وی با تأکید بر اینکه هیچ قیمتی برای ۲۰۰۸ اعلام نشده است، گفت: هر کسی هم عددی را اعلام کند، عدد درستی نیست. قیمت کاذب و یا قیمت مصنوعی نیز قرار نیست روی یک چنین خودرویی بگذارند. قیمتگذاری دولتی نیز نخواهد داشت. بیشتر باید تولید شود و با عرضه و تقاضا بازار به تعادل برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با پرسش دیگر خبرنگار که رقم پیشفروش پژو ۲۰۰۸ چرا ۶۰ میلیون در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: این موضوع بستگی به بازار دارد. آنچه که هدف وزارتخانه است و از شرکت خواستیم، این است که تولید را افزایش دهد. البته این هم بستگی به توان قطعهسازان دارد. خوشبختانه قطعهسازان فعال شدهاند.
*قیمت گذاری توسط شورای رقابت صوری است
وی در رابطه با پرسش دیگر خبرنگار تسنیم که پرسید شما در ابتدای وزارت خود اعلام کردید که شورای رقابت نباید مرجع قیمت گذاری خودرو باشد و به همین منظور نامه ای را هم به شورای اقتصاد ارسال کردید اما چرا با گذشت ٤ سال تصمیم شما بی نتیجه شده است، گفت: ما یکی از اعضای شورا هستیم. نظر کارشناسی ما روشن است. خودرو انحصاری نیست. هم تولیدات آن متنوع است و هم واردات آن آزاد است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که به صورت صوری قیمت بگذاریم.
وی افزود: بهترین راه این است که در قالب عرضه و تقاضا قیمت خودرو تعیین شود. شورای رقابت در بعضی موارد این موضوع را پذیرفته است. به اشتباه از دولت قبل شورای رقابت وارد قیمتگذاری خودرو شد و حالا هم این دوستان سختشان هست که در بخش قیمتگذاری ورود نکنند.
نظر کاربران
پس دست کیه؟ خجالت بکش پبرمرد. ایران خودرو که شرکت خصوصی نیست. مدیرشو تو انتخاب میکنی. شورای رقابت کاری نداشته باشه که قیمتو تا 200میلینم بالا میبرین. ...
دست همشون توی یک کاسه است
انگار از اقتصاد سر در نمیاره وقتی عرضه و تقاضا قیمت یک کالا را مشخص میکنه که اول با تعداد بالا وارد بازارشود و چندین سال عرضه شود و بازار پر شود ولی اینجا یکدفعه قیمت گذاری اعلام میشود و به خوبی میدانند هرچقدر جا داشته باشه باید به مردم تحمیل کرد.قطعا قیمت تمام شده این خودرو زیرپنجاه میلیون است ولی چون بازار بعداز تحریم تشنه یک مدل جدید خودرو است بنابراین سو استفاده و تبلیغات درقیمت گذاری میشود تا جیب رانتخواران پرشود.