جاباما
۵۵۹۵۳۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نقش بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار

برای ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار آنلاین امروز، عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند. از این رو چندین روند بازاریابی دیجیتال در کنار هم کسب و کار را تقویت کرده و به رشد آن سرعت می‌بخشند.

وب‌سایت آی بازاریابی - صبا روفه‌گر‌حق: برای ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار آنلاین امروز، عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند. از این رو چندین روند بازاریابی دیجیتال در کنار هم کسب و کار را تقویت کرده و به رشد آن سرعت می‌بخشند. به عنوان مثال توسعه گوشی‌های هوشمند تلفن همراه باعث پرطرفدار شدن شبکه‌های اجتماعی و مجازی شده است. در کنار آن، افزایش کیفیت دوربین‌های تلفن همراه نیز موجب افزایش محتوای تولید شده توسط کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف شده است.
وای فای‌های سریع و ارزان قیمت، امروزه به اندازه جریان الکتریسیته اهمیت یافته‌اند و …. تمام این پیشرفت‌ها نیز موجب انتقال ویدیوها از داخل کامپیوترهای شخصی به گوشی‌های تلفن همراه شده است. در این مطلب با چند مورد روند بازاریابی دیجیتال و نقش آن‌ها در رشد کسب و کارها آشنا می‌شویم.
نقش بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار
۱) رشد درآمد و قدرت

سیستم‌های عامل، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد، کنترل و بازاریابی برندها وجود دارند. در این میان گوگل بیشترین سهم را در تسریع روند بازاریابی دیجیتال دارد. مدیران گوگل برنامه ریزی کرده‌اند تا بتوانند ۴۰/۷% درآمد خود را از طریق بازاریابی دیجیتال ایالات متحده کسب کنند. این درآمد به منظور توسعه استراتژی بازاریابی صرف ایجاد شبکه‌های اجتماعی، استارت آپ‌ها و اجرای کمپین‌ها خواهد شد.

۲) ضرورت بازاریابی آنلاین

ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش حضور افراد در اینترنت شده است. به عنوان مثال تا چند سال پیش تعداد رقبا در بازی‌های آنلاین اندک بوده و این بازی‌ها بسیار ساده بودند. تعداد شبکه‌های مجازی اجتماعی محبوب نیز اندک بود. از این رو هر فردی به راحتی با قرار دادن چند مطلب، تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌داد. اما امروزه شرایط پیچیده‌تر شده است.

امروزه تعداد شبکه‌های اجتماعی، روش‌های موجود برای تبلیغات و روش‌های تولید محتوا افزایش یافته‌اند. به علاوه رسانه‌هایی نیز که در گذشته برای تولید محتوا استفاده می‌شدند، آنالوگ بودند مثل پرینتر، رادیو و تلوزیون. اما امروزه از اینفوگرافی، گیف‌ها و … برای این منظور استفاده می‌شود. که همه این موار بیانگر رشد روند بازاریابی دیجیتال می‌باشند.

۳) رشد هوش مصنوعی

ظهور هوش مصنوعی در بازاریابی برای برخی افراد جذاب و برای برخی نگران کننده است. بخش نگران کننده این رشد، جایگزینی ماشین‌ها به جای انسان‌هاست. زیرا در چنین شرایطی فرصت‌های شغلی برای افراد کاهش می‌یابد. از طرفی با توسعه و رشد هوش مصنوعی انجام کارهای تکراری و یکنواخت دیگر توسط انسان‌ها انجام نمی‌شود که این همان قسمت جذاب داستان است.

همانگونه که می‌دانید از چند دهه پیش استفاده از کامپیوترهای شخصی، اینترنت، فضای مجازی، ربات‌ها و گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به یکی از ضروریات زندگی در عصر جدید تبدیل شده است. وجود همه این تکنولوژی‌ها و سرگرمی‌ها روند بازاریابی دیجیتال و کسب و کارها را دگرگون کرده است. همچنین توسعه این تکنولوژی‌ها سبب شده است که امروزه همه ما ویدیوهایی بسازیم، عکس‌های سلفی بگیریم، مطالبی را بنویسیم و آن را با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذاریم.

چرا امروزه به "ماشین‌ها" نیازمندیم؟

امروزه حجم محتوا بسیار زیاد است. از سوی دیگر نیز حجم اطلاعات به صورت تصاعدی در حال افزایش است. برای مدیریت این حجم از داده به هوش مصنوعی و ماشین‌هایی با قدرت پردازش قوی نیازمندیم. این بدان معنی است که باید بازاریابی به کمک هوش مصنوعی انجام گیرد. بازاریابی هوش مصنوعی در سه مرحله صورت می گیرد: جمع‌آوری، علت‌یابی و عمل.

  • جمع‌آوری: حجم اطلاعاتی که بازاریابان با آن مواجه می‌شوند بسیار زیاد است. از این رو برای عملکرد صحیح در بازاریابی به کامپیوترها برای مواجهه و جمع٬آوری این اطلاعات نیاز است.
  • علت‌یابی: هوش مصنوعی می‌تواند به مقدار زیادی از اطلاعات در مقیاس بالا، مفهوم بخشد.
  • عمل: از این مفاهیم برای تولید محتوا و ارسال پیام برای پیشبرد اهداف بازاریابی استفاده می‌شود.

نقش بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار
رشد هوش مصنوعی یکی از عوامل بهبود روند بازاریابی دیجیتال است.
ضرورت بازاریابی از طریق هوش مصنوعی

بر اساس تحقیقات انجام شده، بازاریابی هوش مصنوعی بینش، آنالیز و تبیین چشم اندازها را قدرت و سرعت می‌بخشد.

۴) ضرورت پرداخت هزینه برای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مجانی نیست. هر چند برخی شبکه‌های اجنماعی که برای اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مدت محدودی ممکن است رایگان باشند. اما بعد از مدتی امکان استفاده رایگان از آن‌ها سلب می‌گردد. اگر نگاهی به تاریخ بازاریابی داشته باشیم می‌بینیم که در دهه نود میلادی کمپانی یاهو از سایت خود برای بازاریابی دیجیتال استفاده کرد. از همان زمان ضرورت امر بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری مورد توجه همگان قرار گرفته است.
در اوایل سال ۲۰۰۰ کمپانی گوگل یک گزینه جدید را برای کاربران خود ارائه کرد. این گزینه جدید "جستجوی تبلیغات" است. جستجوی تبلیغات این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که به جستجوی تبلیغات‌هایی که در سطح اینترنت موجود هستند، بپردازند. هر چند بازاریابی آنلاین در ابتدا هزینه کمی داشته است. اما امروزه صاحبان شبکه‌های مجازی از طریق رشد روند بازاریابی دیجیتال درآمد زیادی به دست می‌آورند.

۵) پخش ویدئوی زنده

امروزه پخش ویدئوی زنده پرطرفدارترین روند بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. شبکه‌های مجازی بسیاری، این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند. هر چند برخی افراد ویدئوهایی متعدد و کم حجم را به صورت زنده پخش می‌کنند که محتوای کارآمدی ندارند. و از محبوبیت ویدئوهای زنده می‌کاهند. اما فراموش نکنید که هیچ گاه کمیت جای کیفیت بالا را نمی‌گیرد.

۶) ظهور و رشد الگوریتم‌ها

الگوریتم‌های گوگل اولین ماشین‌هایی هستند که لیست نتایج جستجو را کنترل می‌کنند. امروزه از الگوریتم‌هایی برای فیلتر کردن ایمیل‌های دریافتی استفاده می‌شود. از این رو معمولا پیام‌هایی که محتوای تبلیغاتی دارند در پوشه‌ای جداگانه ذخیره می‌شوند. در مقابل بازاریابان عصر دیجیتال تمایل دارند محتوای تبلیغات آن ها در صدر لیست موتورهای جستجو و ایمیل‌ها قرار بگیرد. از این رو رقابت تنگاتنگی بین بازاریابان دیجیتال و صاحبان شبکه‌ها وجود دارد.

۷) فعالیت برای بازاریابی موثر

وب‌سایت‌های اجتماعی مطالب زیادی را در سطح جهانی منتشر می‌کنند. وبلاگ نویسان محتوای مختلفی در زمینه‌های مد، غذا و… تولید می‌کنند. از طریق تولید محتوا، صفحات مجازی کسب و کارها، پرطرفدارتر می‌شود. مخاطبان نیز بر پایه اعتبار و اعتمادی که از طریق تولید محتوا ایجاد شده، نسبت به برند موردنظر وفادار می‌مانند.

این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که هر چه کمیت مطالب منتشر شده در اینترنت افزایش یابد، بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری دشوارتر می‌شود. امروزه برندها برای افزایش مشتری و طرفداران خود هزینه‌ی زیادی پرداخت می‌کنند.

راه‌حل

در این بخش، چند راهکار برای مدیریت روند بازاریابی دیجیتال، در این دنیای پر تغییر را بیان می‌کنیم:

  • از ابزارهای هوش مصنوعی غافل نشوید.
  • از اتوماسیون برای مدیریت و آمارگیری استفاده کنید.
  • ضرورت آموزش و یادگیری مداوم را فراموش نکنید.
  • قبل از پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و انجام اقدامات جدید، حتما آزمایش‌های کافی انجام دهید.
  • داستان کسب و کارتان را در فضای مجازی بیان کنید.

هیچ گاه دست از خلق کردن، استنتاج کردن و بازسازی برندارید. زیرا این عوامل مهمترین راه رسیدن به موفقیت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج