۵۶۰۷۱۲
۴۳ نظر
۵۰۰۹
۴۳ نظر
۵۰۰۹
پ

عربستان، شروط ایران برای «حج» را پذیرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پذیرش شروط ایران از سوی طرف عربستانی برای حج امسال خبر داد.

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پذیرش شروط ایران از سوی طرف عربستانی برای حج امسال خبر داد.
رضا صالحی‌امیری،در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت اظهارداشت:‌ سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت است که امنیت حجاج تامین شود و برای این کار همه مسیرهای ممکن را طی کردیم و طرف عربستانی شروط ایرانی را پذیرفت و مکتوب کرد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام ها انجام شده و همه اقدامات و امکانات تدارکاتی لازم در حال تهیه است؛ ۹ مردادماه اولین گروه اعزام می‌شوند؛ تصمیم نظام اعزام حجاج بر اساس برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده است.
موافقت شورای عالی امنیت ملی با حضور زائران ایرانی در عربستان
خبرگزاری ایسنا: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: شورای عالی امنیت ملی حضور زائران ایرانی در حج امسال را تصویب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در حاشیه بازدید از ترمینال حجاج فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و در دیدار با مسئولان شرکت فرودگاهی اظهار کرد: جلسه شورای امنیت ملی درباره حج ۱۰ روز پیش تشکیل شد و تصمیم برای اعزام زائران ایرانی به عربستان مصوب شده و جای هیچ تردیدی نیست و ان‌شاءالله زائران هرچه باشکوه‌تر در این مراسم شرکت می‌کنند.

وی افزود: شاید در صحبت‌هایی که در این‌باره شد، ابهاماتی وجود داشته باشد؛ ولی جلسه شورای امنیت ملی تشکیل شده و ما هماهنگی‌های لازم را در این‌باره انجام داده‌ایم.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود حضور زائران در حج تصمیم نظام است، معنایش آن است که تمام ارکان نظام الان پای حج ایستاده‌اند و همه ملتزم‌اند حج به خوبی انجام شود.

قاضی عسکر همچنین درباره طرح مجلس برای سوال از سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام زائران به عربستان در شرایط بحرانی و حساس سیاسی منطقه گفت: توضیح دادن یکی از وظایف ما است. چنانچه قبلا در کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون فرهنگی و در صحن علنی مجلس به صورت ویژه گزارش جامعی را از تفاهم‌نامه با عربستان و اقدامات صورت گرفته ارائه کرده‌ام و جای ابهامی وجود ندارد. آخرین موضوع به جلسه شورای عالی امنیت ملی برمی‌گشت که در آن نیز حضور زائران ایرانی در حج مصوب شده است.

وی بیان کرد: اگر مشکل غیرمترقبه‌ای پیش نیاید و طبق روند معمول همه کارها انجام شود، شاهد حجی باشکوه خواهیم بود.

او درباره حضور نمایندگان وزارت خارجه در عربستان نیز توضیح داد: اقدامات کنسولی انجام شده، نمایندگان اعزامی این وزارتخانه مشخص شده‌اند و به احتمال قوی یکی، دو روز آینده ویزای آن‌ها صادر می‌شود. وضعیت تیم پزشکی نیز این گونه است.

وی ادامه داد: نرم‌افزاری که برای حج در نظر گرفته شده از طریق استان‌ها در حال ثبت اطلاعات زائران به همان شکلی است که عربستان می‌خواهد و به سمتی می‌خواهیم که ویزای الکترونیکی زائران صادر شود و مشکلی نخواهد بود.
بدرقه حجاج ممنوع شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در حالی امروز (چهارشنبه) از ترمینال حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید کرد که کمتر از یک ماه دیگر یعنی ۵ مردادماه اعزام زائران ایرانی به عربستان آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام والسلمین سیدعلی قاضی عسکر در دیداری که با مقامات شرکت فرودگاهی ایران که پیش از بازدید از پایانه‌های حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) داشت تأکید کرد: زائرانی که امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند، به هیچ وجه نباید بدرقه‌کننده داشته باشند.

وی افزود: با توجه به شرایط فرودگاه‌ها، اصلا امکانی برای حضور بدرقه‌کنندگان وجود ندارد، برای همین با استان‌ها هماهنگ شده بدرقه پیش از اعزام به فرودگاه و در مساجد و تکایا انجام شود.

زائرانی که امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند، به هیچ وجه نباید بدرقه‌کننده داشته باشند. وی اضافه کرد: طبق تمهیدات صورت گرفته، از شرکت فرودگاه‌ها درخواست می‌شود حداقل ۴۸ ساعت پیش از اعزام بار زائران به فرودگاه منتقل و تدابیر لازم انجام شود، چرا که مقداری نگران شیطنت‌هایی هستیم که ممکن است ما بی‌اطلاع از آن باشیم.

او همچنین از پلیس فرودگاه درخواست کرد زمان لازم را برای توجیه زائران نسبت به حمل مواد مخدر بگذارد و در زمان مقتضی، توصیه‌های بهداشتی به زائران ارائه شود.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین درخواست کرد برای انگشت‌نگاری زائران سریع‌تر هماهنگی لازم را انجام دهند، چرا که به حوادث احتمالی در عربستان کمک می‌کند.

قاضی عسکر ادامه داد: ما واقعا نگرانی‌هایی داشتیم که از اول سال هم مرتب پیگیر بودیم تا سرانجام این اتفاق میمون و مبارک رخ داد. البته فضای مسمومی در جامعه پیش آمده که نگرانی‌هایی را در پی داشته، اما در حال کاهش است. قطعا در فرودگاه مسافر استرس‌هایی دارد که باید کمک شود کاهش یابد.

او در ادامه با تأکید بر لزوم افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی به عراق اعزام می‌شوند که جمعیت آن‌ها پس از تأمین امنیت در عراق و سطح موصل در حال افزایش است. طبق آمار، در اربعین نیز بیش از دو میلیون زائر به عراق اعزام شده‌اند که اگر جمعیت عمره را بالغ بر دست کم یک میلیون زائر در نظر بگیریم، لازم است ظرفیت این فرودگاه افزایش یابد و ایده‌ای که در سال‌های قبل برای ایجاد پایانه خرید در کنار فرودگاه مطرح شده بود اجرا شود.

نویدی - مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور - نیز با اشاره به نقش اقتصادزای فرودگاه‌ها اظهار کرد: برنامه ما این است که در پنج سال اول ظرفیت اعزام حجاج و زائران از این فرودگاه به ۲۰ میلیون نفر برسد.

همچنین شیرمردی، معاون توسعه و زیرساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: در حج امسال این فرودگاه به ۳۵ هزار زائر خدمات می‌دهد که ۲۰ هزار زائر از تهران و ۱۵ هزار نفر دیگر زائر شهرهای دیگر هستند.

به گفته او، اعزام زائران به حج از ۵ مردادماه امسال آغاز و تا ۵ شهریورماه ادامه دارد. همچنین بازگشت زائران از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۵ مهرماه امسال ادامه دارد.

شیرمردی افزود: دسترسی اتوبان‌های اطراف به این فرودگاه برای حجاج بررسی و تسریع شده و امکاناتی چون مسقف کردن پایانه، نصب صندلی، سرویس بهداشتی برای سالن حجاج در نظر گرفته شده است.

در ادامه این دیدار که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برگزار شد، بذرکار - مسئول فرهنگی این فرودگاه - از پنج طرح فرهنگی که همزمان با حج اعزام می‌شود، خبر داد و گفت: طرح «سفیر مهربانی» برای کمک به زائران، «شمیم بهشت»، «رنگ و بوی بهشت»، «لحظه دیدار و لبیک» همزمان با اعزام زائران به حج اجرا خواهد شد.

وی افزود: نخستین پرواز اعزامی زائران نیز با بدرقه خادمان حرمین عبدالعظیم خواهد بود.

در پایان این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر - سرپرست حجاج ایرانی - بازدیدی از ترمینال در حال ساخت حجاج داشت و همچنین از پایانه "سلام" که هم اکنون زائران ایرانی از آن به حج اعزام می‌شوند با همراهی مقامات فرودگاهی بازدید کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن اسماعیل نژاد

      امیدوارم حج عزیزانی که میرن قبول باشه.اما من حاضر نیستم برم و انصراف دادم.این پول اگه تو ایران خرج بشه و برای بچه های بی سرپرست از هزارتا حج ثوابش بیشتره... یا حق

      پاسخ ها

      • علی جاورسیان

        آفرین

      • بدون نام

        امیدوارم مردم خرج سفر آنتالیا و پاتایا و غیره رو هم بدن به بچه های بی سرپرست

      • بدون نام

        اصلا قابل مقایسه نیست که هی حج رو با ترکیه و تایلند مقایسه میکنید اون کشورها برای تفریحه ولی کسی که میخاد بره حج در واقع میخاد ثوابی کرده باشه که خب راههای ثواب تو خود ایران زیاده

    • بدون نام

      حالا چه اسراریه توی این شرایط حج رفتن ... حاجی ها پول اضافه دارند دست چندتا نیازمند را بگیرند ...

    • بدون نام

      حج تمتع واجب است باید انجام گردد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی کارا واجبه اونی که میخواد حاجی بشه لطف کنه به اونا برسه بعد تشریف ببره تا لیاقت حضور تو خونه خدا رو داشته باشه.وگرنه با 20 بار حج رفتن آدم نمیشی برادر

    • علیرضا

      آقای محسن اسماعیل نژاد ، بهترین کار ممکن را انجام دادی

    • علي اصغر خشكباري

      منم بودم قبول ميكردم در غير اين صورت كلي درآمد از دست ميدادم
      بعد با پول خود ما عليه ما سلاح ميخرن
      ......

    • بدون نام

      سلام بنده خدایی تو کارخونه فرش بافی کار میکنه هفته ای ۶۰ هزار تومن حقوق میگیره با۲تابچه به نظر من کمک به همنوعان خودمون واجبتره هم ‌‌سوابش بیشتر

    • محمد

      حج تمتع اگر واجب است رایگان کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید فرد مستطیع باشه

    • علي اصغر خشكباري

      منم بودم قبول ميكردم در غير اين صورت كلي درآمد از دست ميدادم
      بعد با پول خود ما عليه ما سلاح ميخرن
      ....
      از ماست كه بر ماست

    • بدون نام

      خداقبول کند اما....

    • محمد

      اتفاقا در این شرایط باید حج عزتمند کرد و مساله شهدا را باید پی گیری کرد امسال از همه سالها عربستان باید احترام حجاج را بیشتر بگیره ، خانمها و آقایان هم حرفهای بی ربط نزنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم امسال شما گند زدن تو این مملکت

    • بدون نام

      با پول حج میرن موشک میخرن ک ازش علیه ایران و یمن استفاده کنن.تو این شرایط ...

    • امیر

      واقعا جون ایرانی انقد بی ارزشه؟؟؟
      بعد هتک حرمت دو جوان نابالغ ، کشتار منا ، سقوط جرسقیل
      باز برای منافع مادی باید وسط حساسیت جنگ ایران و عربستان
      پول های شیعیان ب جیب کفار عرب بره ، تا از ترامپ صلاح بخرن؟؟؟

    • بدون نام

      فقط وفقط برای منافع خودشان است اگرنه اون پست فطرت هاهمین دیروزبودماهیگیرماراکشتند

    • بدون نام

      خدا را شکر.یکی از ارکان اسلام راکه حج می باشد انجام می شود.

    • بدون نام

      بالاخره داعش خرج داره مجبوره بپذیره!

    • عجب

      اصلا معلوم نیس تلگرامو اینا روتون تاثیر نذاشتن که حرف از حج نرفتن میزنین خخخخخ،

      خب عزیزان من،
      چندرغاز پول میدین برای حج، فک کردین همینا رو میرن اسلحه میکنن خخخ،
      نه خوشکلای من، اونا اینقد ثروت دارن که، پول شما هزار تومان در مقابل میلیونه خخخ،

      بعد هم حج واجبه، واجب،، اصلا میدونین واجب چیه،
      دوما حج چند بعد داره که برای ایران مهمه، هم عبادی هم سیاسی، هم جهانی،

      لطفاً حرفایی که بهتون تو فضای مجازی میخورونن همینطور بلغور نکنین

    • بدون نام

      آقای اسماعیل کسی که شرایط استطاعت براشون محقق بشه و از حج خودداری کنه موقع مرگ به دین اسلام نم می‌ره.از احکام اسلام باید در بست تبعیت کرد سلیقه ای نیست.امیدوارم حجی ایمن و قبول امسال و همه سال داشته باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم شما که انقد اسلام و واجب میکنین وقتی همسرتون مهریشو میخاد یه دفعه روشنفکر میشین

    • بدون نام

      رفتن مذاکره کردن نتیجه ش این شده که انگشت نگاری رو سریعتر انجام بدن! عزتمند شدین?

    • بدون نام

      خواهشأ از خرید های غیر ضروری اجتناب کنید تا می توانید خرید نکنید درموقع بازگشت هم ولیمه ندهید کمک به نیازمندان کنید موسسه خیرها کمک کنید حج شما قبول باشدانشاالله

    • بدون نام

      کعبه متعلق به تمام مسلمین است ، میروم حج چون خداوند واجب نموده است ، در کنارش به نیازمندان هم کمک میکنم

    • سعید

      شما چه تضمینی میدین به مردم که فردا روز اتفاقی برایشان نیفتد اگر هم اتفاقی افتاد هیچ کس مسئول نیست و پیگیری نمیکنه دولت عربستان دروغ میگه شما هم به پست ترین دولت روی زمین اطمینان کردین.

    • بدون نام

      پول حج ما میشه گلوله روی سر بچه های یمن برید خوش باشید

    • بدون نام

      چرا فقط مسئله پول رو وسط میکشید کم به ایرانیان بی احترامی کردند؟

    • Tohid

      ما هم به مهاجم پول میدیم هم مدافع.چقدخوبیم ما

    • بدون نام

      خواهشا مسئله حج را سیاسی نکنید.

    • علی صارمی

      چه خوب شد قبول کردن وگرنه دین عزیزان کامل نمیشد.خب صدهزار مرتبه شکر.

    • بدون نام

      زیارت قبول...!
      ایشالا نه جنایت فرودگاه جده،نه حادثه سقوط جرثقیل،و نه فاجعه منا دوباره پیش نیاد
      التماس دعا نداریم!
      دعا میکنیم که شما سالم برگردید

    • شوالیه

      سلام ...ببخشید چرا فکر میکنید خدا فقط تو عربستان خدا اینجا هم هست این همه نیاز مند داریم.. به جایی رسیدیم که برای خرج و مخارج باید کلیه بفروشیم ...میدونید اگه پول رفتن حج تو مملکت خودم خرج کنیم چقدر از پدران و مادران کشورمون دیگه شرمنده خانوادشون نمیشن ...

    • بدون نام

      این نامرداکی به تعهداتشون پایبندبودن آمریکاپایبندبودکه حالااین نامرداپایبندباشندایناهمه دروغه مردم نرین امسال حج خودتونوبه دست ایناندین

    • بینام

      بعضی ها عقل توی سرشان نیست یا دو پهلو صحبت میکنند یک امر در سال بگیرید ببینید زوار حج تمتع بیشتر است یا مسافرت به ترکیه وکشوورهای عربی واروپایی وامریکایی ووو این افراد ایهناس دلار میخرند وسود دلار بجیب امریکا میرود حرفی نمیزنید حال ما یک بار در عمر دستور واجب خدارا میخواهیم انجام بدهیم طبل و دوهل منوازید کجا میروید انصاف داشته باشید ما به تفریح ومشروبات نمیرویم خدا میداند تنها برای زیارت وستور واجب ادای دین میکنیم خدایا ترا به نامت قسم وبحرمت خون شهدا قسم حج را از تمام حاجیها ومن حقیر وسراسر پور از تقصیرو گناه قبول بفرما امین یا رب العالمین

    • بدون نام

      میشه راجع به بعد قتل و تجاوزش بیشتر توضیح بدی تو که انقد دید بالایی داری تضمین می کنی نوامیس مون سالم برگردن تضمین می کنی که باز جنازه های عزیزان مون زیر دست پای این اعراب له نشن

    • راز

      اگه خدای نکرده داعشیها با کمک سعودیها ۸۰هزار زائر ایرونی را به عنوان گروگان بگیرن تا ایران از سوریه عقب بشینه .کی جوابگوست .سازمان حج .دولت .ویا هرکی که رفته ّّ

    • بدون نام

      والا چی بگم.من میگم دل باید با خدا باشه ورفتن به کشور عربستان درحال حاظر بسیار اشتباست عزیزان امیدوارم دوباره دلامونو خون نکنین وخبرای بد ازتون نشنویم که ملت ایران واقعا عذاب کشیدن ازحادثه منا.یا حق زیارت قبول.خداوند همه مارو آدم کند

    • اوا

      واقعا کمک به نیازمندخیلی واجب تره. مقصودتوئی کعبه وبت خانه بهانست باکمک کردن خداخشنودمیشه خدا خیرین رو سلامتی بده

    • بدون نام

      حجی که امنیت جان حجاج تضمینی درش نباشه حلال نیست بلکه حرام است
      خدا هم راضی نیست مردم ایران به حجی برن که دست وهابیونه

    • بدون نام

      آقایی که داری مطلب هارو چک میکنی دیشب دوتا مطلب نوشتم به اسم مسعود ترک از پاکدشت ولی نزاشتین که همه بخونن حرف بد هم توش ننوشته بودم ولی باز نزاشتی به خدا اگه یه بار دیگه مطلب بزارم بازم نزارید مردم ببینن برنامتون رو از گوشی پاک میکنم از برنامتون تبلیغ بد میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج