۵۶۴۲۳۰
۵۱۰۴
۵۱۰۴
پ

مومیایی‌های دنیا مدرن

آدم های معروف و پولدار حیوانات خانگی شان را مثل مصریان باستان مومیایی می کنند.

مجله همشهری سرنخ - اشکان خسروپور: آدم های معروف و پولدار حیوانات خانگی شان را مثل مصریان باستان مومیایی می کنند.
شاید برایتان خنده دار باشد اما تجارت «مومیایی کردن جانوران خانگی» یک صنعت پررونق است که افراد بسیاری برای آن هزینه کرده و حسابی هم از این بابت خوشحال و راضی به نظر می رسند.
چند سالی است که شرکتی شروع به فعالیت کرده که قول می دهد بدن حیوانات خانگی شما را با روشی که از مصر باستان برجای مانده و در برخی از موارد روی آن تغییراتی صورت پذیرفته مومیایی می کند. البته اگر فکر می کنید که مومیایی کردن حیوانات خانگی بسیار گران بوده و فقط در انحصار افراد فوق پولداری مثل «بیل گیتس» و «مارک زاکربرگ» است، سخت در اشتباه هستید.
مومیایی‌های دنیا مدرن

تنها شرکت مومیایی کننده حیوانات در جهان یک کسب و کار پررونق را سر و سامان داده است. این شرکت از مدت ها پیش در زمینه مومیایی کردن بدن انسان ها فعالیت می کند و مشتریان ثابتش آدم مشهورها یا کسانی بودند که دل شان می خواست جنازه شان برای همیشه تر و تازه باقی بماند اما تعداد این افراد بسیار کم و هزینه کارشان بالا بود.
طولی نکشید که رقابت بر سر چنین کاری به سرعت، شدت گرفت و بنابراین مسئولان شرکت به فکر ایده ای جدید افتادند در نتیجه، ایده مومیایی کردن حیوانات خانگی پیش آمد. این ایده تازه و منحصر به فرد ممکن بود شکست بخورد. اما اگر به راه می افتاد، سود هنگفتی به جیب ایده پردازانش راهی می کرد.
موسسان این شرکت برای این که ریسک شان را پایین بیاورند، پیش از تاسیس شرکت چند حیوان را امتحان کرده بودند. وقتی نتیجه کار درست و خوب از آب درآمد، آن ها تصمیم گرفتند کارشان را آغاز کرده و در دنیای واقعی به تجارت بپردازند. ۱۸ ماه بعد از اولین روزی که ایده مومیایی کردن حیوانات خانگی شکل گرفت، آن ها کسب و کار جدیدشان را رسما کلید زدند.

شرکت مومیایی کننده کجاست؟

مقر اصلی این شرکت نسبتا بزرگ و بسیار پولدار که با علم مومیایی کردن پول در می آورد، در شهر «یوتا»ی آمریکا واقع شده است، منطقه ای که به خاطر داشتن دریاچه نمک بسیار مشهور است. این شرکت شعبه دیگری ندارد اما بازاریاب هایش هر جایی که آدم مشهورها زندگی کنند، وجود دارند و در آن جا رخنه می کنند.
ان ها به جز روش های معمول بازاریابی مثل شبکه های اجتماعی، در بسیاری از موارد به در خانه های آدم مشهورها و ثروتمندان رفته و روش کارشان را توضیح می دهند. این شرکت با استفاده از همین شیوه بازاریابی تا به حال بیشتر از 1500 مشتری از سراسر جهان جذب کرده و از آن جا که تنها شرکتی است که در این حوزه کار می کند، بدون هیچ مشکل جدی ای پول هنگفتی به جیب می زند.
مومیایی‌های دنیا مدرن

تاکسیدرمی نمی کنند

این شرکت چه کاری انجام می دهد که پولدارترین آدم های دنیا حاضرند برایش پول خرج کنند؟

مهم نیست که ثروتمندان چه حیوانی را در خانه نگهداری می کنند، آن ها می توانند هر حیوانی را در یک فرایند پیچیده مومیایی کنند. این شرکت تا به حال، سگ، گربه، طاووس، فنچ و حتی موش خانگی را مومیایی کرده است. البته مومیایی کردن را نباید با تاکسیدرمی یا خشک کردن بدن جانور اشتباه بگیریم. آن ها با روشی کارشان را انجام می دهند که سال ها پیش، مصریان باستان با استفاده از آن فرعون و بقیه خاندان سلطنتی را مومیایی می کردند.

مومیایی کردن برخلاف تاکسیدرمی یا خشک کردن بدن جانوران که با دستگاه های پیشرفته انجام شده و معمولا در عرض مدت کوتاهی به سرانجام می رسد، یک کار بسیار زمان بر و خلاقانه است که استادان حرفه ای باستان شناسی برای پیاده کردن دقیق جزییات آن مدت زیادی وقت گذاشته اند.

در این شرکت، مومیایی کردن هر جانور حدود ۹۰ روز طول می کشد، در این مدت، تمام ارگان های حیاتی بدن جانور از بدنش خارج شده و برای حدود ۷۰ روز یا بیشتر- بنا به میزان آبی که در بدن جانور جمع شده- آن را با قرار دادن در مواد مختلفی مثل نمک های مخصوص خشک می کنند.

در مرحله بعد، بدن خشک شده جانور با موم و ماده ای به نام «لانولین» پوشانده می شود و با لایه هایی از پارچه های پنبه ای و فیبر باقی مانده پوست پوشانده می شود.

برای ماندگاری بیشتر جنازه حیوان، نمونه مومیایی را در تابوت هایی دقیقا شبیه نمونه های به جا مانده از آثار باستانی مصر قرار می دهند. این تابوت از جنس فولاد یا برنز است. البته شکل تابوت و ویژگی های آن می تواند به سفارش مشتری تغییر کند.
مومیایی‌های دنیا مدرن

شیوه های خاص مومیایی کردن

از بین این همه کسب و کار مختلف که در تمام دنیا وجود دارد، فقط یک گروه خیلی کوچک به فکر راه اندازی این کسب و کار عجیب افتاده اند و حالا هم بدون رقیب مشغول پول پاروکردن هستند.

دفتر اصلی شرکت یک ساختمان مخروطی شکل است که تلاش شده تا شبیه اهرام سه گانه ساخته شود.

«ران تمو» یکی از کسانی است که در این ساختمان مشغول کار است او در این باره می گوید: «ممکن است افراد دیگری هم مومیایی کردن را بلد باشند یا آن را روی انسان یا هر جاندار دیگری پیاده کرده باشند ولی این موضوع، چندان مهم نیست.
آن چه ما را از دیگران متفاوت می کند این است که از مواد خاص و منحصر به فردی در کارمان استفاده می کنیم تا مردم بتوانند در شرایط معمول، نمونه مومیایی شده را نگهداری کنند. موادی که برای مومیایی کردن انسان یا تاکسیدرمی استفاده می شود، معمولا سمی هستند ولی ما از موادی استفاده کرده ایم که مدت کوتاهی بعد از تماس با بدن اثرش را از دست می دهد و برای انسان ضرری ندارد.»

روش مومیایی کردن در این شرکت جدید تفاوت هایی با نمونه های باستانی هم دارد: «مومیایی های مصر باستان تا حد بسیار زیادی خشک بودند چون مصری ها فکر می کردند جسد هرچه خشک تر باشد، راحت تر پرواز کرده و به دنیای دیگر می رسد. ضمن این که ماندگاری اش هم بهتر است اما بررسی های ما نشان می دهد که خشکی هم اندازهای دارد و نباید جسد را بیش از اندازه خشک کرد.»

مومیایی کیلویی چند؟

انجام همه این کارها کلی هزینه برای صاحب حیوانات خانگی دارد. قیمت ارائه این خدمات بنا به وزن حیوان تعیین می شود و به طور کلی، قیمت مومیایی کردن گربه ها از سگ ها ارزان تر است. هزینه مومیایی کردن هر گربه متوسط معمولا حدود 3600 پوند (18 میلیون تومان) است و برای مومیایی کردن هر سگ باید به طور متوسط 15 هزار پوند (75 میلیون تومان) پرداخت کرد هر چند هزینه انجام این کار زیاد به نظر می رسد اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا به حال بیشتر از هزار نفر از چنین خدماتی استفاده کرده اند.

یکی دیگر از کارهای شرکت مومیایی سازی، پا را از نمونه های حیوانی فراتر برده و سراغ نمونه های انسانی رفته است. این شرکت بابت مومیایی کردن هر نمونه انسانی بیشتر از ۴۰ هزار پوند (۲۰۰ میلیون تومان) پول می گیرد. این هزینه با در نظر گرفتن وزن جنازه گاهی بیشتر هم می شود.
مومیایی‌های دنیا مدرن

بسته ای ایزوله، برای گیر انداختن مشتری

این شرکت مبتکر، با تمام قدرت به دنبال آدم های ثروتمندی است که حیوان خانگی دارند برای همین، به محض این که بازاریاب های این شرکت بفهمند یک آدم ثروتمند حیوان خانگی دارد و شرایط شرکت شان را پذیرفته، یک بسته ویژه به او ارائه می کنند. این بسته تقریبا به اندازه حیوان خانگی مشتری است و آموزش های لازم برای کار کردن با آن در اختیار فرد قرار می گیرد. بعد از مرگ حیوان، صاحبان ثروتمندش باید بلافاصله او را درون این بسته بندی ویژه گذاشته و با شماره اورژانسی شرکت مومیایی ساز تماس بگیرند.

توصیه مهم شرکت به مشتری ها این است: «توصیه کلی ما این است که حتی اگر این بسته ایزوله را در اختیار نداشتند، حیوان خانگی شان را در یک بسته یخی گذاشته و خودشان مستقیما بسته را به شرکت ما بیاورند.»

هزینه طراحی، جداگانه دریافت می شود

قیمت های بالای شرکت برای حیوانات معمولی است که به عنوان جانوران خانگی شناخته می شوند اما اگر کسی بخواهد موش، فنچ یا حیوان دیگری را مومیایی کند باید قیمت درخواستی شرکت توسط کارشناسان تعیین شود.

«ران تمو» می گوید: «حیوانات خانگی معمولی مثل سگ و گربه شرایط مشابهی دارند و درموقع ایستادن یا خوابیدن ژست یکسانی می گیرند که کار ما را ساده می کند اما در برخی موارد، باید برای طراحی شیوه نشستن یا ایستادن جسد حیوان، طوری که واقعا مثل روز اولش باشد، یک طراحی جداگانه انجام بدهیم که آن هم هزینه جداگانه ای دارد و ممکن است زمان بیشتری را به طول پروژه اضافه کند.»

نسخه ژنتیکی ما را نگه دارید

بخشی دیگر از مشتری های این شرکت کسانی هستند که دلشان می خواهد پیش از مومیایی کردن خودشان یا حیوانات خانگی شان نسخه ژنتیکی یا «دی ان ای» آن ها را خارج کنند چرا که آن ها امیدوارند در آینده نزدیک با استفاده از این نسخه ژنتیکی بتوانند دوباره زنده شده و به زندگی ادامه بدهند.

«افراد زیادی در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی شان برای مومیایی شدن اعلام آمادگی کرده اند که اکنون در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی هستند. با این حساب، شرکت هنوز به فعالیت امیدوار است و احتمال می رود در آینده ای نه چندان دور، پروژه های فراوانی برای انجام دادن داشته باشد. مصریان باستان چطور اجسادشان را مومیایی می کردند؟
مومیایی‌های دنیا مدرن

مومیایی اورجینال!

مصری ها شیوه خاص خودشان را برای مومیایی کردن داشتند. آن ها بعد از شستن جنازه در رود نیل که نمادی از پاکی دانسته می شد، تمام محتویات داخل بدن انسان از جمله کبد، معده، روده و... را از بدن خارج می کردند. تنها قلب باقی می ماند چون مصریان معتقد بودند فرعون یا افراد خانواده سلطنتی برای شروع دوباره زندگی به آن نیاز خواهندداشت.

یکی دیگر از اصولی که مصریان برای مومیایی کردن رعایت می کردند، این بود که ترجیح می دادند بدن مومیایی به صورت ایستاده قرار بگیرد تا در آینده بتواند راحت تر به دنیای دیگر برود. مصری ها اجساد مردگان شان را روی یک تخته ثابت گذاشته و آن را در نمک غرق می کردند. بدن باید ۴۰ روز بدون هیچ تغییری در همین فضا باقی می ماند تا کاملا خشک شده و رطوبت آن گرفته شود بعد از این مرحله، یک کار مهم دیگر باقی مانده بود.

متخصصان مومیایی، سراسر بدن را با روغن چرب می کردند تا پوست حالت کشسان به خودش بگیرد. به محض این که بدن کاملا روغن اندود شده و با ورقه های باریک کتان پوشانده می شد، به سوی آرامگاه ابدی اش که معمولا بخشی از اهرام سه گانه مصر بود، حمل می شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج