جاباما
۵۶۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۵۹
۱ نظر
۵۰۵۹
پ

موتورسیکلت DUKE ۲۵۰cc؛ سردار اتریشی

تولیدات کمپانی KTM همیشه در سرتاسر جهان به عنوان محصولاتی با کیفیت و البته گران قیمت شناخته می شود؛ موتورهایی که به رنگ نارنجی زیبا مشهور شده اند و در اکثر مواقع امضای KTM روی موتورسیکلت را حتی از راه دور نیز می توان تشخیص داد.

هفته نامه خودرو امروز: تولیدات کمپانی KTM همیشه در سرتاسر جهان به عنوان محصولاتی با کیفیت و البته گران قیمت شناخته می شود؛ موتورهایی که به رنگ نارنجی زیبا مشهور شده اند و در اکثر مواقع امضای KTM روی موتورسیکلت را حتی از راه دور نیز می توان تشخیص داد. مهمان اتریشی ما در این ضیافت یکی از بهترین موتورسیکلت های حال حاضر کشور در کلاس نیکد و ۲۵۰ سی سی است؛ موتورسیکلتی که توانایی های بسیاری دارد و به جرأت می توان گفت یکی از بهترین موتورسیکلت های پلاک شدنی این بازار عجیب و غریب است. سردار اتریشی ما در سال ۲۰۱۶ خریداری شده و با قطعات سفارشی که به تفصیل به بررسی آنها خواهیم پرداخت، مزین شده است. همراه ما باشید با تجربه رانندگی و بررسی این موتورسیکلت خوشنام اروپایی و نماینده KTM در ایران.
موتورسیکلت DUKE 250cc؛ سردار اتریشی

کوتاه از تاریخچه KTM

شرکت KTM در سال 1934 توسط آقای هانس ترونکنپولز در ماتیگ هوفمن اتریش تاسیس شد و در ابتدا به نام Kraftfahizeuge Trunkenpolz شناخته می شد. در حقیقت، این شرکت یک فروشگاه فلزکاری بود و فروش بسیار پایینی داشت. از این رو مالکان آن تصمیم به تولید موتورسیکلت گرفتند. در سال 1953، تاجری اتریشی به نام «ارنست کرون ریف» بخش قابل توجهی از سهام این شرکت را خریداری کرده و نام آن به Kronreif & Trunkenpolz Mattghofen تغییر یافت؛ شرکتی که کار خود را با 20 کارمند شروع کرد و در آن زمان تنها می توانست 3 دستگاه موتورسیکلت در بهترین حالت مونتاژ و روانه بازار کند، امروزه با درآمد مالی 950 یورو در سال 2016 به عنوان یکی از موفق ترین کمپانی های حال حاضر ساخت موتورسیکلت در دنیا به شمار می آید. شاید در اروپا موتورهای کراس و اندرو KTM حرف اول را در میزان فروش بزنند اما در ایران، فروش انواع دوک ها به همت کمپانی کویرسیکلت بسیار عالی بوده و مشتریان نیز از این 250 سی سی پلاک شدنی بسیار استقبال کرده اند.

طراحی ظاهری

دوک 250 با اقتباس از برادران بزرگ تر خود طراحی شده و در زمره موتورسیکلت های نیکد قرار می گیرد. بدنه با استفاده از شاسی نردبانی مختص موتورسیکلت های اروپایی همراه با رینگ های نارنجی 8 پره در جلو و عقب، کمک های تلسکوپی معکوس در جلو و کاورهای بدنه با خطوط و زوایای طراحی شده با دقت بالا حالت عضلانی و تهاجمی زیبایی را به رخ کشیده و زیبایی موتورسیکلت با استفاده از استیکرهای جذاب و نقش بندی حجم 250 سی سی روی باک دو چندان شده است.

کله چراغ آیرودینامیک به همراه کنسول بسیار زیبا به همراه دکمه های در دسترس در نگاه اول خودنمایی می کنند. موتورسیکلت مورد بحث ما به زین دست دوز با دوخت نارنجی نیز مجهز شده بود که زیبایی بصری آن را چند برابر می کرد. ناگفته نماند که در اولین برخورد،کیفیت و چینش اجزای پیشرانه در زیر اسکلت فلزی نارنجی رنگ است که شما را مجذوب خود می کند. برچسب های KTM و جنس فلاپ بسیار راضی کننده هستند و هارمونی ترکیب رنگ ها بسیار چشم نواز است به طوری که حتی کمک فنر قطور مرکزی عقب که با رنگ سفید رنگ آمیزی شده است هم خودنمایی می کند.
موتورسیکلت DUKE 250cc؛ سردار اتریشی

لت سواری و هندلینگ

مهمان ما یعنی دوک ۲۵۰ در خیابان کاملا دو روی متفاوت دارد؛ هنگام فشردن دکمه استارت پس از صدای بلند اگزوز موتورسیکلتی شهری و بسیار آرام را در اختیار دارید که برای رانندگی بی سروصدای شهری بسیار گزینه مناسبی است اما در صورت بالا بردن دور موتور از ۵۰۰۰ به بالا شما موتورسیکلتی یاغی را در اختیار خواهید داشت که کنترل کردن آن برای راننده های معمولی بسیار کار دشواری است.

عکس العمل دسته گاز نسبت به انتقال قدرت پیشرانه به چرخ عقب بی نظیر است و با قاطعیت می توان گفت این سردار اتریشی تماما در اختیار و گوش به فرمان شماست. به لطف بهره گیری از تایرهای بسیار نرم با آج های بسیار چشم نواز ساخت کمپانی MRF کشور هند، این موتورسیکلت در سر هر پیچ عملکردی خیره کننده دارد و به نوعی می توان گفت کاملا چسبیده به زمین است.

در مورد شتاب و سرعت نیز باید گفت سایر موتورهای نیکد ساخت هند در این کلاس که در کشورمان بسیار پرطرفدار هستند، در برابر سردار اتریشی حرفی برای گفتن ندارند و به جرأت می توان گفت این موتورسیکلت توانایی رقابت پایاپای با موتورهای ۴۰۰ نینجا را هم دارد.

بهترین عملکرد آن در سرعت ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است به نحوی که در عرض ۳.۹ ثانیه این فاصله را طی می کند و باید گفت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این موتورسیکلت در بهترین شرایط ۸.۶ ثانیه است که در نهایت می توان با آن به سرعت ۲۲۵ کیلومتر دست یافت. زین دست دور آن بسیار نرم و راحت است و به خوبی راکب را در بر می گیرد اما نکته مهم در مورد این دوک اتریشی این است که در سرعت های بالا به هیچ عنوان آشفتگی در تعادل و یا فرمان موتورسیکلت حس نمی کنید و حتی در سرعت ۱۸۰ کیلومتر به بالا نیز همه چیز کاملا تحت اختیار است. تعویض دنده ها نیز به لطف سیستم کلاچ لغزنده و آنتی شوک، به راحتی صورت می گیرد و نکته حائز اهمیت این موتورسیکلت آن است که به دنده عقب نیز مجهز است.

مشخصات فنی

پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه این موتورسیکلت که تنها ۳۷.۵ کیلوگرم وزن دارد دارای حجم دقیق ۲۴۸.۵ سی سی بوده و قادر است ۳۱ اسب بخار در دور موتور rpm۹۰۰۰ و ۲۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با رادیاتوری تنومند خنک شده و دارای فن خنک کننده نیز هست. گفتنی است دوشاخ کمک جلوی این محصول اتریشی از نوع تلسکوپی وارونه است که در نوع خود در جهان بی همتاست و از تک کمک گازی قابل تنظیم در عقب بهره می برد. سیستم ترمز این موتورسیکلت ۱۴۰ کیلوگرمی از دیسک ۳۰۰ میلی متری در جلو و دیسک ۲۳۰ میلی متری ضد قفل در عقب بهره می برد که محصول کمپانی مشهور Bosch است. حجم مخزن سوخت آن نیز به ۱۱ لیتر می رسد که توانایی ذخیره ۱.۵ لیتر به صورت زاپاس را دارد.
موتورسیکلت DUKE 250cc؛ سردار اتریشی

امکانات بی بدیل

کنسول این موتورسیکلت تماما دیجیتال است به نحوی که علاوه بر سرعت سنج، کیلومترشمار، مسافت سنج، نشانگر دمای رادیاتور، نشانگر میزان مصرف سوخت، است و ... این کنسول قابلیت آن را دارد که سرویس های دوره ای، چراغ چک ABS، چراغ اخطار روغن، هشدار ناکارآمدی باتری، سرویس گیربکس و ... را به شما یادآوری کند. استارتر الکتریکی این موتورسیکلت مجهز به سیستم راه اندازی ایمن است و قابلیت این را دارد که در مواقع لزوم انجین را به صورت اضطراری خاموش کند. علاوه بر همه اینها دوک ۲۵۰ به سیستم ضد سرقت کاملا پیشرفته مجهز است که با توجه به قیمت این موتورسیکلت بسیار با ارزش است.

کلام آخر

این موتورسیکلت در نوع خود و در این کلاس خصوصا با مقررات سخت راهنمایی و رانندگی ایران نسبت به تردد موتورسیکلت های سنگین بی نظیر است. طراحی فوق العاده و قابلیت های حرکتی بی همتا، برچسب قیمتی ۳۵ میلیون تومانی این موتورسیکلت که چند قطعه سفارشی نیز روی آن نصب شده بود را توجیه می کند؛ هر چند که قیمت مدل های ۲۰۱۷ آن نیز به ۳۹ میلیون تومان هم می رسد اما به هر روی گفتنی است اگر اهل بازار زیرزمینی و خرید موتورهای سنگین و غیرمجاز باشید، با این قیمت می توانید برترین موتورهای ریس بازار همچون S۱۰۰۰PR هوندا ریسول ۱۰۰۰ و ... را در مدل های پایین تر خریداری کنید اما باید قبول کرد تکنولوژی روز دنیا و خصوصا برندی خوشنام همچون KTM را در اختیار نخواهید داشت.
موتورسیکلت DUKE 250cc؛ سردار اتریشی

قطعات یدکی این موتورسیکلت نیز بسیار گران قیمت هستند به طوری که طبق گفته مالک با تعویض چند قطعه ساده که بر اثر تصادف آسیب جزیی دیده بودند، مبلغی در حدود 10 میلیون تومان هزینه شده است.

جای اگزوز بزرگ و چشم نواز نیز در این موتورسیکلت بسیار خالی به نظر می رسد که مالک قصد دارد این فقدان را با اگزوزهای مطرح بازار پر کند که به گفته او قیمت شان به 9.5 میلیون تومان می رسد.

گفتنی است سرویس های دوره ای این موتورسیکلت نیز با تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا برای مالک با اجرت تعویض در حدود 350 تا 400 هزار تومان آب می خورد که برای برخی از دوستداران این برند به راحتی قابل هضم نیست. در پایان نیز از همکاری جناب آقای صدیقی به خاطر در اختیار گذاشتن این موتورسیکلت برای تست و بررسی تیم تحریریه ما، تشکر و قدردانی می کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این موتور شاید اصالتش اتریشی باشه ولی الان در هند تولید میشه . به غیر از موتورش بقیه قطعاتش کیفیت بالایی ندارن. مثلا رینگش خیلی ضعیفه و از جنس مرغوبی نیست و اگر تو یه چاله یه کم بزرگ برید رینگ به راحتی تغییر شکل میده و باید عوض بشه . در کل بازار موتور تو ایران در انحصار موتورهای هندی هستش که در کل قابل قیاس با موتورهای تایوانی هم نیستن چه برسه به برندهای ژاپنی .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج