۱ نظر
۱ نظر

کشف دو سیاره که به دور هم می‌چرخند

وب سایت کلیک: ستاره شناسان پس از بررسی اکتشافات اخیر خود، به اتفاقی نادر در کیهان دست یافتند: دو سیاره که به دور هم می‌چرخند.

کشف دو سیاره که به دور هم می‌چرخند

ستاره شناسان در دانشگاه هاوایی دو جسم سیاره مانند کشف کرده‌اند که در کمال شگفتی به‌جای چرخیدن به دور یک ستاره، روی مرزهای شناخته‌شده از کیهان، به دور همدیگر می‌چرخند.

این ستاره شناسان با استفاده از ابزارهای موجود در رصدخانه کِک، کوتوله‌ی L7 عجیب قرمز با جاذبه کم را در نوامبر ۲۰۱۶ رصد کردند و آن‌ را کوتوله قهوه‌ای (۲MASS J11193254 ) نامیده و جرم این کوتوله‌ را چیزی بین سنگین‌ترین سیاره گازی (مشتری) و سبک‌ترین ستاره‌های هیدروژنی تخمین زدند.

اما در مارس سال جاری، محققان پس از مطالعه مجدد این کوتوله پی بردند که در حقیقت با دو جسم روبرو هستند که در فضای میان ستاره‌ها و سیاره‌ها و در مجموعه‌ای از ۳۰ ستاره جوان در فاصله ۳۰ پارسک از زمین واقع‌شده‌اند که ما آن را به نام TW Hydrae Association می‌شناسیم.

در کمال شگفتی این جفت سیارک‌ها در جاذبه هیچ ستاره‌ای گرفتار نشده‌اند و در اطراف راه شیری به دورهم می‌چرخند و کم جرم‌ترین جفت‌های دوتایی هستند که تابحال کشف شده‌اند. ستاره شناسان این اجسام سرگردان را به علت اینکه در قید جاذبه هیچ ستاره‌ای نیستند، سیاره‌های سرکش نامیده‌اند.

همان‌طور که میدانید، هر ستاره‌، حداقل یک سیاره دارد که در مداری به دور آن می‌چرخد. بنابر یک احتمال، سیاره‌های سرکش همان سیاره‌های در مدار یک ستاره هستند که پس از پایان عمر سوختن هیدروژنی ستاره و در آستانه تبدیلش به غول قرمز به فضای میان ستاره‌ای پرتاب شده و سرگردان می‌شوند.

جل الخالق