۵۶۶۲۸۵
۳ نظر
۵۰۲۲
۳ نظر
۵۰۲۲
پ

خورش های بی بدیل و همتای زنان ایرانی

سنت خوالیگری ایرانی بیش از آن که مرهون مردانی باشد که در خانه های اعیان و اشراف آشپزی می کردند، به زنانی مدیون است که در مطبخ های خویش سنت آشپزی ایرانی را به نسل آینده آموخته اند.

هفته نامه کرگدن - نیوشا طبیبی: سنت خوالیگری ایرانی بیش از آن که مرهون مردانی باشد که در خانه های اعیان و اشراف آشپزی می کردند، به زنانی مدیون است که در مطبخ های خویش سنت آشپزی ایرانی را به نسل آینده آموخته اند.

سرمایه داری جهانی می کوشد از زنان فقط نیروی کار بسازد و هر روز بیشتر آن ها را به سمت مردانه شدن سوق می دهد. در پوشش جنبش های مساوات طلبی آنان را به سمت فاصله گرفتن از نقش حیاتی و تاریخی خود می خواند تا نیروی کار بیشتر و ارزان تری در اختیار داشته باشد و بازار عظیم تری را به روی زنانی که دستمزد گرفته اند باز کند و دستمزدی را که به آنان داده با سود عالی به خود بازگرداند.

سهم زنان در حفظ و نگاهداشت فرهنگ ملی سهم بسیار بزرگی است. آنان در عرصه های گوناگون، نسل به نسل سنت هایمان را حفظ کرده اند و مهربانانه و با دقت و وسواس آن ها را به نسل پس از خود منتقل کرده اند. تصویر زنان کرمانی را در خاطر دارم که در ساعات بیکاری پایان شب گوش به رادیو می سپردند و پته هایی می دوختند در نهایت زیبایی؛ آثاری بی بدیل و ظریف و سراسر رنگ که یادآور باغ فردوس بود، پر از اسلیمی و شاه ختایی و شاه عباسی.
خورش های بی بدیل و همتای زنان ایرانی

سنت خوالگیری ایرانی بیش از آن که مرهون مردانی باشد که در دربارها و خانه های اعیان و اشراف به آشپزی مشغول بوده اند، به زنانی مدیون است که در مطبخ های خویش سنت آشپزی ایرانی را به جا آورده و به نسل آینده آموخته اند. هنر آشپزی ایرانی محدود به دستورهای پخت خوراک نبوده و نیست. آداب سفره را به جای آوردن، از همه اشربه و اغذیه در طول سال آماده داشتن و بساط شب چره و آجیل و نخود و کشمش و لقمه غازی کودکان مکتب رو را مهیا ساختن، از تدبیر و مدیریت زنان قدیم بوده است.

در مطبخ های قدیم، مادران ما، آذوقه تمام سال را تدارک می کردند. با ابتکار و تدبیر، انواع و اقسام سبزی جات و صیفی جات را در طول تابستان خشک می کردند یا در آب نمک می گذاشتند یا می جوشاندند و سترون می کردند تا اهل خانه از نعمات تابستانی در طول زمستان و فصل رما نیز بی بهره نمانند.

تا همین شصت سال پیش آنان کوزه هایی بزرگ تدارک می کردند و تا نیمه اش آب نمک غلیظ می ریختند و بادمجان و کدو و گوجه فرنگی را که به فصل زمستان نایاب می شد در آن می افکندند و به وقت سرما و در چله زمستان خورش بادمجانی بار می گذاشتند بی بدیل و بی همتا.

به تابستان که بامیه حمیدیه اهواز، نازک و لطیف و خورش خوراک به دست، زنان خوالیگر هنرمند محترم، بامیه ها را به نخ می کشیدند و خشک می کردند و به وقت زمستان آن بامیه های خشک را در آب می انداختند و دوباره تازه می کردند و از آن خورشی عالی برپا می داشتند.
شما همین امروز سر راه بازگشت به خانه به دکان سبزی فروشی بروید و یکی، دو کیلو بامیه و سه، چهار بادمجان قلمی ابتیاع فرمایید. بامیه ها را بشویید، اما دم هایشان را از بیخ نبرید. آن ها را تفتی بدهید و کنار بگذارید. بادیه بر آتش بگذارید و پیازداغی برپا کنید، زردچوب بزنید و بامیه ها و یک استکان آب و یک استکان آبغوره بریزید. بامیه ها که پختند بادمجان ها را رویشان بچینید و چند دقیقه با شعله آرام بپزید. گوجه فرنگی حلقه حلقه شده هم اگر بیفزایید؛ خورشی خواهدشد بی بدیل و همتا.

کته ای نرم و گرم با روغن البته سالم حویانی برپا دارید و بعد شاخه گل 278 را با تنظیم استاد جواد معروفی و ترانه پرویز وکیلی بیابید و بنیوشید: «با تو رفتم، بی تو باز آمدم، از سر کوی او، دل دیوانه...»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیییییییی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عا لی

    • مری جین

      قلم خانم طبیبی بسیار زیبا و دلنشینه. ولی به عنوان یک زن ترجیح می دم یه نیروی کار باشم و مخارج زندگی خودم رو خودم تامین کنم تا اینکه فقط یه پرستار و آشپز و خونه دار باشم واسه خانواده ام و سور و سات سفره شونو فراهم کنم و در نهایت هم از طرف مرد خانواده سرکوفت بشنوم که من دارم خرجتو می دم و برای یه قرون که بخوام ازش بگشرم باید هزار جور سرخ و سفید بشم. وظیفه حیاطی و تاریخی من به عنوان یه آدم اینه که اول از همه چیز مواظب خودم باشم. ما زنها این روحیه فداکاری بیش از حد رو باید بزاریم کنار.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج