جاباما
۵۶۶۹۳۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

زنان برای کسب پست ‎های مدیریتی باید بجنگند

نماینده اصولگرای مجلس از مانع تراشی‎ها در مسیر زنان گلایه کرد و گفت: نگرش‌هایی که در جامعه و در قوانین ما وجود دارد به سود زنان نیست و حتی زنانی که در مجلس هستند برای نوشتن قانونی که حق زنان است به سختی رای لازم را به جمع می‎کنند.

خبرآنلاین: نماینده اصولگرای مجلس از مانع تراشی‎ها در مسیر زنان گلایه کرد و گفت: نگرش‌هایی که در جامعه و در قوانین ما وجود دارد به سود زنان نیست و حتی زنانی که در مجلس هستند برای نوشتن قانونی که حق زنان است به سختی رای لازم را به جمع می‎کنند.

هاجر چنارانی از نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو فراکسیون زنان درباره نگاه جناحی به مسائل زنان در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: اتفاقا در فراکسیون زنان به هیچ عنوان نگاه سیاسی وجود ندارد؛ شاید من عضو فراکسیون امید نباشم اما چه در دوره قبل که دوستانی از این فراکسیون در هیات رئیسه کاندیدا شدند و چه در این دوره که خانم اولادقباد کاندیدا شد؛ به جد از آنها حمایت کردم تا بتوانند رای بیاورند.
او افزود: ما در فراکسیون زنان اعتقاد داریم فقط وقتی می توانیم از جامعه زنان حمایت کنیم که پشت هم باشیم و حتی درمورد گزینه های هیات رئیسه فراکسیون نیز به یک وفاق رسیده ایم و همه از آنها حمایت خواهیم کرد. لذا امروز نگرش ما در اين زمينه یک نگرش واحد است تا بتوانیم در کنار هم قانون هایی را در حمایت از زنان، مصوب کنیم.

چنارانی ادامه داد: نباید فراموش کرد ما زنانی در جامعه داریم که دستشان از همه جا کوتاه و امیدشان تنها به زنان مجلس است. اگر امروز مجلس بیشترین تعداد نماینده زن را دارد، باید بر خروجی آنها و در تصویب قوانین به نفع زنان، تاثیر گذار باشد.

نماینده مردم نیشابور درباره عملکرد یک ساله فراکسیون زنان گفت: به نظر من فراکسیون زنان در جریان لایحه برنامه ششم توسعه به خوبی توانست عمل کند و امروز لازم است فشاری از سوی مجلس بر دولت وارد شود تا این لایحه اجرایی شود.
او با تاکید بر لزوم بیمه زنان خانه‎دار گفت: موضوع بیمه زنان خانه‎دار یکی از مصوبات لایحه برنامه ششم توسعه بود و دولت باید این مصوبه را اجرایی کند؛ چرا که زنان در این صورت بعد از چندسال می توانند مستمری دریافت کنند. این یک مدینه فاضله ای بود که بسیاری از زنان ما به دنبال آن بودند. متاسفانه امروز بسیاری از زنان ما با وجود آنکه سال‎ها زحمت کشیده اند اما چون خانه دار بودند و بیمه ای نداشتند؛ امروز سرگردان هستند.
لذا دولت باید به این موضوع به صورت ویژه نگاه کند و حداقل یک درصد از زنان را زیر پوشش بيمه قرار دهیم.
چنارانی گفت: اگر سالانه یک تعدادی از زنان را زیر پوشش بیمه قرار دهیم، به تدريج از حجم زنانه خانه داري که فاقد هرگونه حمايتي هستند، کاسته خواهد شد. اما متاسفانه این لایحه و این پیشنهاد هر سال به خاطر اینکه حجم زیادی از زنان بدون بیمه وجود دارند، رد می شود.
این نماینده مجلس در مورد سختی ها و موانع موجود بر سر راه زنان مجلس، با بیان اینکه بعضی حرف‎ها را نمی توان گفت، اظهار داشت: واقعا نگرش‎هایی که در جامعه و در قوانین ما وجود دارد به سود زنان نیست و حتی زنانی که در مجلس هستند برای نوشتن قانونی که حق زنان است به سختی رای لازم را به دست می آورند و برای کسب بودجه نیز هیچ کدام از دولت ها همکاری لازم را با ما نداشتند.
او افزود: در حال حاضر به نظر می رسد این تفکر در حال تغییر است. حداقل در مقام سخن اینگونه به نظر می رسد که امیدواریم عمل ها نیز با صحبت ها یکی شود. ولی به هر صورت مشکل عمده ای که بر سر راه زنان است این است که خیلی نگرش حمایتی نسبت به رفع مشکلات زنان وجود ندارد. البته با وجود این ما قطعا برای رفع این موانع پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.
چنارانی در پاسخ به این سوال که چقدر در مجلس روحیه همکاری وجود دارد؟، گفت: ما در حال حرکت به این سمت هستیم؛ هر زمان که توانستیم بودجه لازم برای اولین مشکل یعنی بیمه زنان خانه دار را بگیریم، مشخص خواهد شد که چقدر همکاری و صداقت در گفتار و عمل افراد وجود دارد.
این عضو فراکسیون زنان در پاسخ به این سوال که چرا زنان نتوانستند هيچ کرسی‌اي در هیات رئیسه بدست بیاورند؟، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا این امر محقق شود. اما هنوز آن جو سنتی حاکم بر جامعه قدیم ایران، کاملا متحول نشده است و آن چیزی که ما به دنبالش هستیم زمان می برد تا محقق شود.
او با تائید اینکه هنوز نگاه مردسالارانه بر جامعه حاکم است، گفت: آنها زنان را قبول دارند، اما نه اینکه از بین ۹ کرسی بخواهند یک کرسی از هيات رئيسه را به زنان اختصاص دهند! ما باید در آینده زنان بیشتری را در هیات رئیسه کاندیدا کنیم تا انشالله این امر محقق شود. البته نیاز به تلاش مضاعف زنان هم هست چرا که تعداد ۱۷ نفر نماينده زن در میان ۲۹۰ نفر نماينده تعداد کمی است.
عضو فراکسيون زنان درباره لزوم حضور زنان در کابینه هم گفت: در برخی وزارتخانه های ما ظرفیت استفاده از زنان وجود دارد. به ویژه در حوزه کار و رفاه اجتماعی و زیر مجموعه های آن. همچنین در نهادهای حمایتی می توانیم از قدرت مدیریت و رافت‌های زنانه استفاده کنیم. من نگاهم این نیست که حتما باید وزیر زن داشته باشیم. درباره ترکيب کابينه آتي انچه اهمیت دارد، شایستگی است نه جنسیت. اما معتقدم باید از قدرت، مدیریت و توانایی زنان استفاده شود.

او گفت: آنچه ما را اذیت می‎کند موضوع جوانگرایی در کابینه است که همه شعار آن را می دهند اما تا کنون این نگرش اجرایی نشده است که امیدواریم در این دولت جبران شود.
هاجر چنارانی در رابطه با ارتقا جایگاه زنانی که در وزارت خارجه هستند نيز گفت: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم پیشنهاد شد تا در میان سفرا چند سفیر زن هم داشته باشیم. البته وزارت خارجه نیز از نگاه های سنتی بی بهره نیست اما امیدواریم این موضوع محقق شود. امروز زنان باید برای به دست آوردن پست های مدیریتی بجنگند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج