۵۶۶۹۹۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

کپی برداری از موش و گربه و تولید ربات‌های سبیلو

هیچوقت فکر می کردید روزی ربات ها هم به سبیل مجهز شوند؟ به نظر می رسد سبیل حیواناتی مثل موش و گربه برای طراحان صنعت رباتیک بسیار جذاب بوده.

وب سایت کلیک: هیچوقت فکر می کردید روزی ربات ها هم به سبیل مجهز شوند؟ به نظر می رسد سبیل حیواناتی مثل موش و گربه برای طراحان صنعت رباتیک بسیار جذاب بوده.


کپی برداری از موش و گربه و تولید ربات‌های سبیلو

یکی از تفاوت‌های میان انسان و حیوانات، سبیل است! حیواناتی مانند گربه، سگ، راکون، موش‌ها برای مسیریابی در تاریکی و شیرهای دریایی برای شکار ماهی هرکدام به‌نوعی از این نعمت بهره می‌برند. حالا که امروز علم به دنبال ساخت ربات‌هایی با احساس است، چرا از این گزینه در ربات‌ها استفاده نکنیم؟

در حیوانات، سبیل دارای خاصیت حسی نیست ولی از زیر پوست به فولیکول متصل است. هنگامی‌که سبیل به جسمی برخورد می‌کند،این حسگرها تحریک ‌شده و اطلاعات دریافتی جهت ارسال پاسخ، به مغز فرستاده می‌شوند.

برای طراحی رباتی به این شکل، سبیل به یک لود سل شش محوره متصل می‌شود تا بتواند اطلاعاتی از قبیل نیروی جانبی،چرخش،فشار و جهت و شدت خم شدن فولیکول را،حین برخورد با اشیاء تقویت کرده و به بخش مربوطه ارسال کند. کارشناسان در آزمایش‌های خود دریافتند که در ساخت یک ربات، میزان و جهت خم شدن سبیل و فشاری که به فولیکول وارد می‌کند، مهم‌ترین اطلاعات هستند. بنابر نیاز، دو حسگر برای اندازه‌گیری این دو سیگنال طراحی شده است.حسگر اول با حجم ۰٫۸ میلی‌متر مکعب، به اندازه نصف یک ماکرو لود سل شش محوره است و دیگری با طول ۱ و شعاع ۰٫۵ میلی‌متر به اندازه فولیکول واقعی در انتهای سبیل یک موش است.

کپی برداری از موش و گربه و تولید ربات‌های سبیلو

در ادامه آزمایش‌ها، حسگر، به دو طرح پیشنهادی از ساختار سبیل متصل شد: مخروطی و استوانه‌ای. نتیجه در کمال شگفتی نشان داد که مانند سبیل طبیعی حیوانات، تنها طرح مخروطی در تحریک حسگر موثر است. علت این امر، منعطف‌تر بود نوک سبیل نسبت به انتهای آن است.

اما درحالی‌که ربات‌ها با استفاده از لیزر به‌خوبی اطراف را با جزئیات درک می‌کنند، ساخت این ربات چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت این قابلیت نه به‌عنوان جایگزین بینایی ماشین، بلکه برای تکمیل آن، در مواقعی که بینایی معمولی و یا در زمان طوفان شن که لیزر کاربرد ندارد، استفاده می‌شود. همچنین از این قابلیت می‌توان در مأموریت‌هایی که اختفا نیاز است، استفاده نمود

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج