۵۶۷۲۹۸
۳ نظر
۶۸۱۳
۳ نظر
۶۸۱۳
پ

امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

در حالی که خیلی از ما گشت و گذار در طبیعت و انجام ورزش های اکستریم را نوعی سرگرمی می دانیم، این مرد سی و دو ساله موفق شده با انجام ورزش های اکستریم در مقابل دوربین کسب درآمد کند.

مجله همشهری سرنخ: در حالی که خیلی از ما گشت و گذار در طبیعت و انجام ورزش های اکستریم را نوعی سرگرمی می دانیم، این مرد سی و دو ساله موفق شده با انجام ورزش های اکستریم در مقابل دوربین کسب درآمد کند. «امیرهوتن هاشمی»، یک ماجراجوی ایرانی است. جوانی که یکی از صفحه های اجتماعی اش در فضای مجازی، بیش از ۲۵ هزار بیننده در داخل ایران و خارج کشور دارد.

باید ورزشکار باشید

امیرهوتن هاشمی در اصل یک ورزشکار همه فن حریف و یک ماجراجوی زنده است که سال هاست در نقش کارگردان و ایده پرداز تبلیغاتی ظاهر می شود و کالاهای شرکت های بزرگ و معتبری مانند خودروسازهای جهانی را در داخل ایران تبلیغ می کند: «از وقتی که به یاد دارم همیشه ورزش کرده ام و حالا بیش از پنج مدرک مربیگری در رشته های مختلف اکستریمی (ورزش های خطرناک) دارم. موج سواری، پارکور، اسنوبرد، کایت برد، اسکیت، زیپ لاین و... را به خوبی یاد گرفته ام و این روزش ها را به دیگران هم یاد داده ام.
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

در کنار ورزش، علاقه خاصی به ماجراجویی در طبیعت بکر داشتم و همیشه سعی می کردم مکانی را برای ماجراجویی انتخاب کنم که کمتر انسانی به آن جا قدم گذاشته باشد، بعد از مدتی متوجه شدم می توانم با کمک گرفتن از انواع و اقسام تخصص هایی که دارم به شرکت های بزرگ ایده بفروشم تا بتوانند کالاهای خود را بهتر تبلیغ کنند.»

خلاقیت، حرف اول را می زند

«تبلیغاتی در ذهن مخاطب می ماند و می تواند تاثیرگذار باشد که از ایده ای خلاقانه شکل گرفته باشد.» این اصلی ترین قاعده در تبلیغات است. هاشمی با توجه به این اصل، همیشه تلاش کرده فردی خلاق در حیطه طراحی تیزرهای تبلیغاتی، اجرا و برگزاری مراسم تبلیغاتی شرکت ها باشد: «برای کار در این حیطه، باید خلاق بود، باید روزها و شب های زیادی درباره تبلیغ یک شیء یا کالا فکر کنی و یک ایده خلاقانه رو کنی، کسانی که ذهن خلاقی ندارند نمی توانند وارد این رشته شوند.»

یکی از خلاقانه ترین ایده های او، تبلیغاتی برای یک شرکت نوشیدنی بود: «من و هم تیمی هایم قرار بود یک شرکت نوشیدنی را تبلیغ کنیم، طرح مان برای انجام این تبلیغات بولینگ های حبابی بود، می دانستم داخل ایران توپ حبابی وجود ندارد برای همین هر کدام از توپ های حبابی را به مبلغی حدود هشت میلیون تومان خریداری کرده و وارد کردیم، بعد این توپ ها را که در حالت عادی هر کدام نزدیک به 80 کیلو وزن دارند به مکانی دینی در منطقه دیزین تهران بردیم. بعد از آن شیشه های نوشیدنی ای شبیه نمونه های اصلی با قد و قامتی غول پیکر طراحی کرده و ساختم، مسیری را هم مشخص کردم که ورزشکارها داخل این توپ های حبابی بروند و به این شیشه های ساخته شده برخورد کنند و به نوعی بولینگ حبابی بازی کنند.»
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

البته طراحی این چنین برنامه ای بسیار سخت و نفسگیر بود چرا که در صورت کوچک ترین اشتباهی در طراحی مسیر، توپ حبابی ممکن بود وارد دره های خطرناک کوهستان شود و این اتفاقی است که در کلیپی آن ور آبی که در فضای مجازی منتشر شده می توان شاهدش بود: «به همین خاطر است که می گویم باید در رشته های ورزشی متخصص باشی تا بتوانی چنین ایده هایی را عملی کنی. من روی ساخت و طراحی مسیر این بولینگ حبابی مدت ها کار کردم و به همین دلیل بود که این برنامه را با موفقیت برای معرفی نوشیدنی جدید این شرکت برگزار کردیم. صدها نفر برای دیدن این برنامه به محل مورد نظر تبلیغات آمدند و کلیپ این اجرا به شدت مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.»

باید یک فیلمبردار بود

هوتن هاشمی در شروع کار چندان در حیطه فیلمبرداری، هلی شات و عکاسی متبحر نبود اما بعد از مدتی فعالیت در این عرصه متوجه شد که برای حرفه ای کارکردن و موفق بودن باید عکاسی و فیلمبرداری را هم بیاموزد: «رشته تحصیلی ام در دانشگاه، مهندسی صنایع بود. علاقه خاصی به رشته فیلمبرداری و عکاسی داشتم اما موفق به تحصیل در این رشته ها نشدم تا این که بعد از مدتی کار در این حیطه، متوجه شدم باید در رشته فیلمبرداری و عکاسی هیجانی نیز تبحر کسب کنم، حالا دیگر خودم اسکیت به پا می کنم و در حالی که دوربین را روی یک اسکیت سوار که در حال تبلیغ یک کالاست زوم کردم حرکت می کنم یا این که با کودادکوپتر فیلمبرداری هوایی انجام می دهم.
کسی که می خواهد وارد این رشته جالب بشود باید بداند دانستن علم فیلمبرداری و عکاسی بسیار ضروری است البته باز هم تاکید می کنم که فیلمبرداری در رشته های هیجانی با فیلمبرداری در فیلم و تیزرهای تبلیغاتی معمولی کاملا متفاوت است. یک فیلمبردار کارهای اکستریم گاهی مجبور می شود همراه با غواص به عمق آب برود یا گاهی همراه با فردی که در حال سقوط آزاد است پرش داشته باشد. پس یک فرد که می خواهد فیلمبردار کارهای اکستریم شود خودش باید یک پا اکستریم کار باشد.»
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

چشم در چشم خطر

او در یکی از پروژه های تبلیغاتی مجبور بود همراه با یک تیم اسکی به قله کوه برود، تجهیزات، وسایل و ورزشکاران به کمک هلی کوپتر راهی مکانی شدند که هاشمی آن جا را برای ساخت تیزر تبلیغاتی اش انتخاب کرده بود اما آقای ماجراجو به همراه دو نفر دیگر از اعضای تیمش از هلی کوپتر جاماندند و سعی کردند خودشان را از مسیر دیگری به مکان مورد نظر برسانند: «کار ما کار بسیار پرریسکی است چرا که احتمال دارد در هر پروژه حداقل یک بار تا یک قدمی مرگ بروید و برگردید.
مثلا یک بار من تلاش کردم با پای پیاده خودم را به مکانی که در کوه برای فیلمبرداری و اجرا انتخاب شده بود برسانم اما ناگهان هلی کوپتری که در راه بود به سمت پایین آمد و چیزی نمانده بود که من و دو نفر از همکاران دیگرم به خاطر وزش باد شدید پره های هلی کوپتر به اعماق دره پرت شویم، خوشبختانه این اتفاق رخ نداد اما من و همکارانم تا چند دقیقه نمی توانستیم با هم صحبت کنیم. زبان مان بند آمده بود، من در آن لحظه مرگ را به چشم دیدم.

قدم به قدم تا پول

هرکاری در ابتدا، سختی های خودش را دارد و امیرهوتن هاشمی هم مانند همه کسانی که برای اولین بار شروع به یک کار جدید کردند مدتی «خاک این شغل» را خورده است: «من چند پروژه اول را با دستمزد بسیار کم قبول کردم تا بتوانم خودم را معرفی کنم و اعتباری جمع کنم، بعد از انتشار کلیپ ها و تیزرها، مردم به شدت از نوع و سبک کار من و هم تیمی هایم خوش شان آمد و توانستیم خیلی زود پا بگیریم اما بگذارید بگویم کسب این اعتبار راحت نبود. من برای هر پروژه، مراحلی سخت را طی می کنم تا به نتیجه برسم.»
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

کسب اطلاعات درباره شرکت تبلیغ دهنده اولین قدیم است که مرد هیجان جو برای عقد قرارداد بر می دارد: «بعد از این که شما چندین نمونه کار رو می کنید شرکت هایی که تمایل به کار با شما داشته باشند شما را به هر نحوی که شده پیدا می کنند، آن ها حتی برای پیدا کردن شماره ای از شما از رقبایشان پیشی می گیرند اما من برای سهولت این ارتباط، یک سایت راه اندازی کردم و در صفحه های اجتماعی نیز راه ارتباطی معرفی کردم.
سفارش دهنده ها با من تماس می گیرند اما هیچ وقت در ابتدا حرفی از عقد قرارداد با آن ها نمی زنم. همیشه در اولین قدم، جلسه ای با مسئولان تبلیغ دهنده دارم و از آن ها اطلاعاتی درباره شرکت و کالایشان میخواهم، بعد از آن برای تبلیغ آن شیء یا کالا یا حتی شرکت، ایده ای جدید رو می کنم.

گفتن از ایده به این راحتی ها نیست و پیش از اینکه بخواهم ایده ای به مدیران و سفارش دهنده ها بدهم باید به مکان های بکر بروم و محل فیلمبرداری یا اجرای برنامه را با توجه به داده هایی که مدیران شرکت به من ارائه داده اند پیدا کنم و با دستی پر جلسه بعدی را برگزار کنم، برای مثال باید به مشتری بگویم که فلان مکان در سیستان و بلوچستان وجود دارد که خیلی برای تبلیغ و اجرای برنامه شما مناسب است.»

اگر مشتریان از ایده او خوش شان آمده باشد، وقت صحبت درباره دستمزد پروژه است. قدم بعدی برآورد هزینه هاست، او باید هزینه های سفر و دستمزد ورزشکاران و تجهیزات را هم در نظر بگیرد و سود خودش را هم محاسبه کند: «با رعایت تمام موارد، قیمتی برآورد می شود و در فاکتوری به مشتری ارائه می شود و بعد از تایید مشتری، قراردادی نوشته می شود.»
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

حالا وقت برنامه ریزی، اجرا و در نهایت تحویل پروژه، به مشتری است: «همیشه اینطوری نیست که فقط تیزر بسازم، در موارد زیادی همراه با اجرای یک برنامه، تیزری هم ساخته شده است، می توانم از مراسم رونمایی جدیدترین خودروی... در تهران بگویم.»

هاشمی با خوشحالی از یکی از آخرین برنامه های رونمایی که آن را اجرا کرده است می گوید: «بیشتر اوقات، در مراسم رونمایی خودرو، شما ماشینی را می بینید که روی آن یک پارچه انداخته شده و با برداشتن پارچه مردم می توانند آخرین طراحی اتومبیل شرکت محبوب شان را ببینند اما من این سبک تبلیغ را دوست نداشتم و زمانی که به من پیشنهاد رونمایی این خودروی گرانقیمت داده شد ترجیح دادم خودرو را به موقعیت های بسیار بکری ببرم و توانایی خودرو را در انواع و اقسام مکان ها به تصویر بکشم. در این تیزر، راننده خودرو در موقعیت های بسیار زیبایی رانندگی می کند و بعد به داخل همان سالن محل رونمایی می رسد.

لحظه ای که فیلم به این قسمت می رسد سالن تاریک می شود. در این زمان ما یک اتومبیل دیگر را به صورت خاموش و بدون این که کسی ببیند به داخل سالن آوردیم و دقیقا زمانی که همه محو دیدن تیزر بودند و فکر می کردند قضیه تبلیغ همین جا تمام است «علیرام نورایی» که یک پارکورکار قدیمی است از سقف سالن راپل کرد و با یک حرکت خارق العاده سوار ماشینی شد که تازه نور سالن روی آن افتاده بود، این مراسم رونمایی، هم یک ساخت تیزر در طبیعت داشت و هم یک اجرای اکستریمی در داخل محل رونمایی.»
امیرهوتن هاشمی؛ کلکسیونی از تخصص و آدرنالین

ماجراجوی جوان از رازهای این شغل می گوید

فوت و فن کار

امیرهوتن هاشمی حالا دیگر بیش از ۱۰ سال است که مشغول ساخت تبلیغات با چاشنی اکستریم است: «در این مدت، گاهی سفارش هایی را قبول کرده ام که تبلیغ دهنده فقط پنج میلیون تومان بابت ساخت تبلیغش پرداخته است و همه این پول هم خرج ایاب و ذهاب و تحقیقات درباره محل فیلمبرداری و... شد و هیچ سودی برای خودم نماند اما به خاطر کسب اعتبار آن را انجام دادم، در مقابل پروژه هایی هم داشته ایم که ۲۰۰ میلیون برای ساخت و اجرایش دریافت کرده ام و سود خوبی نصیبم شده است. فوت و فن کار، همین جاست.
یک سازنده تبلیغات اکستریم باید برنامه ریزی های خاص خودش را داشته باشد تا بتواند سودی برای خودش کنار بگذارد، باید بداند که احتیاج به چند ورزشکار دارد و چند نفر اعضای پشت صحنه برای یک سفارش احتیاج دارد و بی دلیل متحمل هزینه اضافی نشود.»

هرچند امیرهوتن هاشمی شغلی بسیار جالب و هیجان انگیز دارد و هر کسی را وسوسه می کند تا فعالیت در این شغل را تجربه کند اما او اعتقاد دارد که هر کسی را برای کاری ساخته اند و برای ورود به این شغل باید پیش از همه چیز فوت و فن و توانای جسمی و ذهنی خود را سنجید و بعد وارد این حیطه کاری شد: «فکرش را بکنید شما باید برای تبلیغ یک کالا از روی پل کارون سه به پایین بپرید آیا توانایی اش را دارید؟ من در انجام خیلی از کارها با نخبه های آن رشته مشورت می کنم و حتی بارها تمرین می کنم تا بتوانم آن کار را انجام دهم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی بخونتش خلاصه شوبرام بگه

    • بدون نام

      چه موهای ضایعی داره. با این همه هنر، اگه کچل هم میکرد باز متفاوت بود.

    • بدون نام

      از ایناس که ازین تبلیغ پر انرژی ها میسازن .مثلا تبلیغ یه نوشابس بعد بیست نفر از چهل تا سکو میپرن نوشابه رو به هم پاس میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج