۵۶۷۳۱۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله

طی چند فصل اخیر بوندس لیگا شاهد حضور بازیکن های فرانسوی بودیم. درخشش چند ستاره فرانسوی در بوندس لیگا باعث شده که حتی تعبیر «انقلاب فرانسوی بوندس لیگا» نیز به کار رود.

وبسایت نود: طی چند فصل اخیر بوندس لیگا شاهد حضور بازیکن های فرانسوی بودیم. درخشش چند ستاره فرانسوی در بوندس لیگا باعث شده که حتی تعبیر «انقلاب فرانسوی بوندس لیگا» نیز به کار رود.

حضور پُر رنگ چند بازیکن فرانسوی به ویژه در فصل ۱۷-۲۰۱۶ بوندس لیگا، اتفاق نسبتاً بدیعی در فوتبال آلمان بود. وقتی که انتقال پُر سر و صدای ژان پیر پاپن به بایرن مونیخ صورت گرفت، دریچه جدیدی برای بازیکن های فرانسوی به بوندس لیگا باز شد اما حضور ناموفق پاپن در «اف.سی هالیوود»، بسیاری از هواداران او و بایرن را سر خورده کرد. از دوران دو ساله حضور پاپن در بوندس لیگا، فقط یک گل زیبا با ضربه قیچی به یادگار مانده است. این گل در بازی مقابل اوردینگن و روی سانتر مارکوس بابل با ضربه قیچی ژان پیر پاپن به ثمر رسید و بعدها در زبان فرانسوی، واژه «papinade» به معنای ضربات قیچی وار، اضافه شد. البته در تاریخ بوندس لیگا بازیکن های فرانسوی زیادی حضور داشتند از جمله یوری ژورکائف (کایزرسلاترن)، گیلبرت گرس (اشتوتگارت)، والرین اسماعیل (برمن و بایرن مونیخ)، بیشنته لیزارازو (بایرن مونیخ)، ژان پیر پاپن (بایرن مونیخ)، یوهان میکو (برمن)، ویلی سانیول (بایرن مونیخ)، مایکل سیلوستره (برمن) و ده ها نمونه دیگر که سابقه بازی در بوندس لیگا را دارند اما هیچ گاه بازیکن های فرانسوی یک برند خاص در فوتبال آلمان نبودند به جز چند نفر معدود همانند فرانک ریبری، بیشنته لیزارازو و ویلی سانیول که سال ها با پیراهن بایرن مونیخ درخشیدند.

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله

طی دو فصل گذشته بوندس لیگا، چند بازیکن فرانسوی عملکرد فوق العاده ای داشتند که نمونه بارز آن ها، عثمان دمبله هافبک خوش نقش بوروسیا دورتموند است. دمبله ۲۰ ساله که از رن به دورتموند پیوست، یکی از بهترین بازیکن های فصل گذشته بوندس لیگا لقب گرفت. او زوج فوق العاده ای را با پیر امریک اوبامیانگ تشکیل داد و آمار بیشترین تعداد پاس گل به یک بازیکن خاص، به دمبله تعلق گرفت. پدیده فرانسوی دورتموند در فصل گذشته بوندس لیگا، ۸ پاس گل را برای اوبامیانگ ارسال کرده و نقش به سزایی در آقای گلی مهاجم گابونی زنبورها داشت. ۶ گل و ۱۲ پاس گل در کارنامه دمبله طی فصل ۱۷-۲۰۱۶ بوندس لیگا به ثبت رسید. همچنین چند بازیکن فرانسوی دیگر از جمله رومن برگری (اینگولشتات)، گتان بوسمن و ژان فیلیپ گبوما (ماینتس)، کینگزلی کومان (بایرن)، تیموتی کولودژیِچاک (مونشن گلادباخ)، پل ژرژ انتپ و جاشوا گیلاووگی (وولفسبورگ) و دایوت اوپامکانو (لایپزیگ) در فصل گذشته بوندس لیگا به میدان رفتند هر چند که عملکرد آن ها چندان درخشان نبود. اما به جز عثمان دمبله، باید از آنتونی مودست، فرانک ریبری و بنجامین استانبولی به عنوان درخشان ترین ستاره های فرانسوی بوندس لیگا ۱۷-۲۰۱۶ نام برد.

مودست در خط حمله کلن حضور فوق العاده ای داشت و تا آخرین هفته ها برای کسب عنوان آقای گلی با روبرت لواندوفسکی و پیر امریک اوبامیانگ رقابت کرد. درخشش مودست باعث شد تا یک پیشنهاد نجومی از چین رسیده و او پس از چند فصل خوب با کلن، راهی شرق آسیا شود. در مورد فرانک ریبری هم که نیاز به توضیح چندانی نیست. ستاره کهنه کار فرانسوی چند روز پیش دهمین سالگرد حضور خود در باشگاه بایرن مونیخ را جشن گرفت. او علی رغم مصدومیت های زیاد، هنوز هم یک مهره کلیدی و ارزشمند برای باواریایی ها محسوب می شود. شاید بتوان بدترین دوران ریبری را همان سه سال مربیگری پپ گواردیولا در بایرن دانست اما او در فصل گذشته به همراه آرین روبن دوباره به روزهای اوج برگشته و در بسیاری از گل های تیم خود، مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم داشتند. علی رغم وجود برخی شایعات مبنی بر جدایی ریبری از بایرن مونیخ و بازگشت احتمالی به تیم المپیک مارسی، فعلاً چنین اتفاقی نیفتاده است. ریبری طی ۳۵۳ بازی رسمی برای بایرن، آمار جالب ۱۱۱ گل و ۱۷۵ پاس گل را به ثبت رسانده است. او در آگوست ۲۰۰۷ و تنها یک هفته پس از نخستین بازی با پیراهن بایرن، برای اولین بار در بوندس لیگا گلزنی کرد. «کینگ فرانک» پُر افتخار ترین بازیکن غیر آلمانی تاریخ بوندس لیگا و یازدهمین گلزن برتر تاریخ باشگاه بایرن مونیخ است.

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله

کینگزلی کومان سرنوشت کاملاً متفاوتی داشته و بهترین روزهای او در بایرن مونیخ، به زمان مربیگری پپ گواردیولا مربوط می شود. کومان اخیراً قرارداد قرضی خود با بایرن را تبدیل به قرارداد دائمی کرده و دیگر بازیکن تحت مالکیت یوونتوس نیست. ترافیک ستاره ها و البته مصدومیت های پیاپی، باعث شد تا کومان در فصل گذشته فرصت چندانی برای بازی نداشته باشد. او یک بازیکن راست پا بوده که معمولاً در جناح چپ به بازی گرفته می شود هر چند که کومان قابلیت بازی در خط حمله و حتی هافبک وسط را نیز داراست. کومان در فصل گذشته بوندس لیگا، فقط ۱۰ بار در ترکیب اصلی بایرن به میدان رفت. بنجامین استانبولی یکی از معدود بازیکن های آماده شالکه در فصل گذشته بود. او پس از حضور ناموفق در تاتنهام، به گلزنکرشن رفت و نقش به سزایی در فرار شالکه از منطقه خطر داشت. استانبولی یک هافبک خوش فکر و ارزشمند است.

روند حضور بازیکن های فرانسوی در بوندس لیگا همچنان ادامه دارد. چند بازیکن فرانسوی دیگر در تابستان ۲۰۱۷ به تیم های آلمانی اضافه شده اند که شاید نام برخی از آن ها چندان برای علاقه مندهای فوتبال آشنا نباشد. ابراهیما کوناته و دن-اکسل زاگادو دو پدیده جوان و گمنام فرانسوی بوده که به ترتیب پیراهن تیم های لایپزیش و دورتموند را بر تن کرده اند. کوناته ۱۸ ساله که از سوشو به لایپزش ملحق شد، یک دفاع وسط تخصصی است. زاگادو محصول آکادمی پاریسن ژرمن، یک دفاع چپ تنومند و بلند قامت بوده که در عین حال از تکنیک و سرعت خوبی برخوردار می باشد. برخی از کارشناس ها، این بازیکن را از لحاظ فنی با متس هوملس مقایسه می کنند. زاگادو کاپیتان همان تیم رؤیایی فرانسه بود که در مسابقات زیر ۱۷ ساله های اروپا در سال ۲۰۱۵ به مقام قهرمانی رسید. او علاقه زیادی به نفوذ داشته و یک سرزن خوب محسوب می شود. امینه هریت هافبک ۲۰ ساله فرانسوی نیز در تابستان جاری از نانت به شالکه پیوست. این بازیکن ریز نقش و تکنیکی، اصلیت مراکشی دارد و احتمالاً در فصل آینده، نام او را بیشتر خواهیم شنید. هریت و کوناته سابقه بازی برای تیم های ملی پایه ای فرانسه را در کارنامه خود دارند.

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله

از سباستین هالر مهاجم جدید آینتراخت فرانکفورت، به عنوان یکی از پدیده های احتمالی بوندس لیگا ۱۸-۲۰۱۷ نام برده می شود. هالر ۲۳ ساله، محصول باشگاه فرانسوی اوسر بوده که سابقه بازی در کلیه رده های سنی تیم ملی فرانسه را دارد. او دو فصل بسیار موفق را به همراه تیم اوترخت در لیگ هلند (اردیفیشی) سپری کرد و یک گلزن بالفطره محسوب می شود. فقط کافی است که به آمار گل ها و پاس های گل وی طی دو فصل گذشته لیگ هلند توجه کرده تا به ارزش این بازیکن پی ببرید. البته خریدهای فرانسوی بوندس لیگا فقط به بازیکن های هجومی محدود نبوده و دو مدافع جوان اما خوش آتیه نیز اخیراً به تیم های ماینتس و مونشن گلادباخ ملحق شده اند. ممدو دوکوره محصول باشگاه پاریسن ژرمن و عضو تیم ملی زیر ۱۷ ساله های فرانسه به عنوان قهرمان اروپا در سال ۲۰۱۵، حدود یک سال پیش به مونشن گلادباخ پیوست تا شاید جای خالی آندریاس کریستنسن را پُر کند. عبدو دیالو ۲۱ ساله و محصول آکادمی موناکو نیز پس از حضور درخشان در تیم زولته وارخم به طور قرضی، شایستگی های خود را به اثبات رسانده و در تابستان جاری برای تقویت خط دفاعی ماینتس، به جمع «۰۵ ها» اضافه شد.

شاید بتوان کورنتین تولیسو و ژان کوین آگوستین را مشهورترین فرانسوی هایی دانست که در تابستان جاری به تیم های بوندس لیگا ملحق شده اند. اگر چه آگوستین در فصل گذشته لوشامپیونه، بازیکن ثابت پاریسن ژرمن نبود اما بسیاری از کارشناس های فوتبال فرانسه به آینده این مهاجم ۲۰ ساله امیدوار هستند. او که محصول باشگاه پاریسن ژرمن است، در تمامی رده های سنی تیم ملی فرانسه به میدان رفته و در تابستان ۲۰۱۶ نیز عنوان آقای گل مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ ساله های اروپا را به دست آورد. آگوستین در آن مسابقات، زوج کیلیان امباپه بود و یک گل بیشتر از مهاجم موناکو به ثمر رساند. پس از جدایی داوی زلکه، لایپزیش به یک مهاجم چابک و گلزن نیاز داشت و اکنون با خرید ژان کوین آگوستین، تا حدودی خیال شرقی ها از خط حمله راحت شده است. آگوستین در ۲۰ سالگی، صاحب یک قهرمانی لیگ فرانسه، سه جام حذفی فرانسه، دو جام اتحادیه فرانسه و یک قهرمانی زیر ۱۹ ساله های اروپا می باشد. وبسایت بوندس لیگا، از آگوستین به عنوان یک مهاجم قدرتی و سرعتی نام برده که قابلیت فتح توپ طلا در سال های آینده را نیز دارد. با این که خرید جدید لایپزیش مدت زیادی را با زلاتان ابراهیموویچ در پاریسن ژرمن تمرین می کرد اما لوئیز سوارز مهاجم بارسلونا الگوی فنی آگوستین محسوب می شود.

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله

باید خرید کورنتین تولیسو هافبک ۲۲ ساله لیون توسط باشگاه بایرن مونیخ را مهم ترین نقل و انتقال فرانسوی بوندس لیگا بدانیم. وی پس از چند فصل موفق در لیون، با قرارداد ۵ ساله به بایرن ملحق شد تا همچون عثمان دمبله، از دریچه بوندس لیگا پای به جمع بزرگان فوتبال بگذارد. تولیسو هفتمین بازیکن فرانسوی تاریخ باشگاه بایرن مونیخ محسوب می شود. ویژگی بارز تولیسو، توانایی بازی در هر دو نقش هافبک هجومی و هافبک دفاعی است. جالب این که کارلو آنچلوتی در فصل ۱۸-۲۰۱۷، از یک دستیار فرانسوی یعنی ویلی سانیول نیز استفاده خواهد کرد. سانیول از سال ۲۰۰۰ در دفاع راست بایرن بازی کرده و طی ۹ سال حضور در باواریا، به افتخارات بزرگی دست یافت. می توان حضور این ستاره های نو ظهور فرانسوی در بوندس لیگا را نسخه ای از «انقلاب فرانسه» در بوندس لیگا دانست.

انقلاب فرانسویِ بوندس لیگا؛ از ریبری تا دمبله
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج