۵۶۷۴۸۰
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

حاجی بابایی: امکان دارد به کابینه رای منفی بدهیم

طیف مخالفان دولت در مجلس هم به فکر تعامل برای انتخاب وزرای جدید افتاده‌‌اند. کمیته ۱۵ نفره آنها تا اینجا درخواست دیدار با رئیس جمهوری را ارائه داده تا شاخص‌هایش را به حسن روحانی منتقل کند.

ایران نوشت: طیف مخالفان دولت در مجلس هم به فکر تعامل برای انتخاب وزرای جدید افتاده‌‌اند. کمیته ۱۵ نفره آنها تا اینجا درخواست دیدار با رئیس جمهوری را ارائه داده تا شاخص‌هایش را به حسن روحانی منتقل کند. شاخص‌هایی که رئیس فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید اگر نادیده گرفته شوند، آنها به وزرای پیشنهادی رأی نخواهند داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در همین حال تأکید دارد که اصولگرایان مجلس از این شاخص‌ها عقب‌نشینی نخواهند کرد.
کمیته‌ای که برای تعامل با دولت بر سر انتخاب وزرای جدید تشکیل داده‌اید، آیا دیداری با رئیس جمهوری هم خواهد داشت؟
ما تقاضای این دیدار را داده‌ایم. منتظر پاسخ هستیم که اگر صلاح دانستند ما دیدار می‌کنیم و حرف‌مان را آنجا خواهیم زد. ما حتماً دنبال چنین دیداری هستیم تا بگوییم دولت مطلوب از نظر ما چیست.
معیارهای شما برای این دولت مطلوب چیست؟
کارآمدی، بی حاشیه بودن و کار کردن به خاطر مردم. هیچ معیار دیگری نداریم.
کمیته‌ای که تشکیل داده‌اید، فقط محدود به مقطع معرفی وزرا است؟
بله. برای ۴۰ روز فعالیت خواهد کرد.
به چه دلیل برای مقاطع دیگری این تعامل را در دستور کار خود قرار نمی‌دهید و آن را محدود به مقطع معرفی وزرا کرده‌اید؟
فراکسیون قصد دارد با این دولت همکاری کند و ما در هر مقطعی کمک خواهیم کرد. اما الان تمرکز مجلس و دولت به انتخاب وزرا و دولت جدید است و طبیعی است که این موضوع را در دستور کار داشته باشیم. نام این مجموعه کمیته تعامل و گفت‌وگو در باب تشکیل دولت و رأی اعتماد به دولت است و باید محدود به همین باشد.
یعنی قرار نیست برای دوران فعالیت دولت اقدام مشابهی انجام دهید؟
حتماً ما دوست داریم با دولت تعامل کنیم. به شرط اینکه آنها هم قائل به این تعامل باشند. تعامل یک طرفه نیست و دو طرف باید پای کار بیایند.
شما یکی از فاکتورهای انتخاب وزرا را بی‌حاشیه بودن عنوان کردید. این موضوع را در مجموعه خودتان یعنی فراکسیون اصولگرایان هم مد نظر دارید؟
بله که داریم. مگر ما حاشیه داشته‌ایم؟
ولی در فراکسیون اصولگرایان ولایی موارد زیادی از این دست بوده.
مثلاً چه مواردی؟
همین موضوع نقل قول‌هایی که از آقای ظریف چند ماه پیش مطرح شد. اینها حاشیه‌سازی نیست؟
شما فردی دارید برخورد می‌کنید. یک فرد محترمی یک سری نظر دارد، دیدگاه دارد و در مقام نمایندگی کار خودش را می‌کند. این ربطی به فراکسیون ندارد. شما فراکسیون را بگویید. شما به من بگویید جایی که فراکسیون به عنوان یک مجموعه متشکل حاشیه‌‌سازی کرده، کجاست؟
قطعاً به صورت رسمی به نام فراکسیون نبوده اما معمولاً در این قضایا اعضای همین فراکسیون حامی برخی حاشیه‌سازی‌ها هستند.
نه این نمی‌شود. اولاً که این چیزها به نظر شخص من حاشیه‌سازی نیست. ثانیاً یک جمعی از نمایندگان فارغ از انتساب فراکسیونی خود به دلیل نظر واحدی که دارند کاری کردند، این اصلاً به نظر ما ربطی به فراکسیون ندارد. من الان به عنوان مسئول فراکسیون صحبت می‌کنم نه مسئول رفتار تک تک اعضای این مجموعه. هر وقت دیدید که به صورت رسمی با نام فراکسیون حاشیه‌ای ساخته شد، حتماً بیایید و ما هم پاسخگو هستیم. فراکسیون ما از ابتدای مجلس هیچ حاشیه‌ای نداشته. ضمن اینکه رفتار برخی از اعضا که می‌گویید حاشیه‌ساز بوده به دلیل واکنش‌های دیگران حاشیه‌ساز شده، نه اینکه الزاماً آن رفتار بد بوده باشد.
اگر تعامل با دولت در این مقطع برقرار نشود، چه کار خواهید کرد؟
هیچ کار، کار نمایندگی خودمان را می‌کنیم. جز این مگر مسئولیت دیگری داریم؟
منظورم این است اگر وزرا با فاکتورهای مد نظر شما تعیین نشوند، واکنش مجموعه شما چه خواهد بود؟
به شکل طبیعی به وزیر یا وزرایی که آن شاخصه‌ها را ندارند، رأی نمی‌دهیم. اگر هم این موضوع در دولت فراگیر باشد قطعاً با کلیت دولت مخالفت خواهیم کرد. به هر حال ما یک سری شاخصه‌ها داریم که معتقدیم باید رعایت شوند و اگر نشوند، رأی نمی‌دهیم.
قائل به عقب‌نشینی از این شاخص‌ها نیستید؟
نه، چرا باید عقب‌نشینی کنیم؟ عقب‌نشینی از شاخص‌هایی که آنها را برحق می‌دانیم، اصلاً کار صحیحی نیست.
این رویکرد بیشتر شبیه تعیین تکلیف برای رئیس جمهوری در شاخص‌های انتخاب وزرا است نه تعامل.
این برداشت کاملاً اشتباه است. به نظر ما دولت مطلوب و اعضای این دولت مطلوب باید یک سری شاخص داشته باشند تا بتوانیم خود را راضی کنیم که به آنها رأی دهیم. ما به دنبال این هستیم که این شاخص‌ها را به رئیس جمهوری منتقل کنیم تا ایشان هم بداند که اگر رأی ما را می‌خواهد، باید بر چه مبنایی وزرا را انتخاب کند.
ولی اساساً تعامل یک روندی است که دو طرف مواضع خود را می‌گویند تا به یک توافق برسند و جا برای عقب‌نشینی هم می‌گذارند.
ما می‌خواهیم شاخص ارائه کنیم. اگر به دنبال معرفی وزیر و معاون به رئیس جمهوری بودیم، حرف شما درست بود. اما الان بحث ما بر اساس شاخص‌هاست و حتی به اندازه یک مدیرکل هم نمی‌گوییم دولت این فرد را بگذارد یا آن فرد را. حتی با اصولگرا و اصلاح‌طلب بودن هم کاری نداریم یعنی شاخص‌های ما سیاسی نیست.
یعنی از این شاخص‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنید؟
نه. دلیلی ندارد. ما در پیشگاه خداوند و مردم مسئول هستیم. اعتقاد به اصولی داریم که باید رعایت شوند. ما اگر امروز عقب بنشینیم، فردا جواب ملتی که به ما رأی داده‌اند و خداوند را چه باید بدهیم؟ ما شاخص‌هایی تعیین کردیم که فکر می‌کنیم لازم است دولت آنها را رعایت کند و مضافاً اینکه بداند که فراکسیون ما بر چه اساسی رأی خواهد داد. اگر رأی ما را خواست باید در چه چارچوبی رفتار کند.
فکر می‌کنید دولت به رأی شما نیاز داشته باشد؟ این را به لحاظ وزن‌کشی مجلس می‌پرسم.
قطعاً نیاز دارد. به هر حال ما الان یک مجموعه با بیش از یک سوم نمایندگان مجلس هستیم. دولت باید از همین مجلس رأی بگیرد و من هم بعید می‌دانم که دو فراکسیون دیگر که می‌گویند طرفدار دولت هستند هم یکدست به همه وزرا رأی بدهند. یعنی حدس خودم این است و تجربه هم این را نشان داده در مجالس قبلی که خودم حضور داشتم. دولت دو راه در برابر شاخص‌های ما دارد؛ یا می‌پذیرد و ما فارغ از گرایش سیاسی افراد رأی خواهیم داد یا بی‌توجهی می‌کند و ما رأی نمی‌دهیم. این هم از یک طرف اختیارات رئیس جمهوری است و از طرف دیگر اختیارات و مسئولیت ما به عنوان نماینده.
این فاکتورها مخصوص دولت آقای روحانی است یا اگر آقای رئیسی هم پیروز شده بود، همین‌ها را به او می‌گفتید؟
مطمئن باشید شاخص‌های ما فرقی نمی‌کرد. ما داریم درباره شاخص‌های دولت و وزرای مطلوب صحبت می‌کنیم نه دولت اعتدال یا دولت اصولگرا یا اصلاح‌طلب. ما سر مسائلی مثل کارآمدی نه با آقای روحانی تعارف داریم و نه اگر آقای رئیسی انتخاب شده بود با ایشان تعارف می‌کردیم.
فکر نمی‌کنید شاخص‌های شما خیلی کلی باشند و هر کسی بتواند فردی را با این شاخص‌ها رد یا تأیید کند؟
به نظر ما که نیستند. شما نمی‌توانید بگویید کدام یک از این سه شاخص کارآمدی، بی حاشیه بودن و کار کردن برای مردم اضافی است؟
من نگفتم اضافی است، گفتم کلی است و می‌تواند مورد مغلطه قرار بگیرد.
چطور مثلاً؟
مثلاً آقای احمدی‌نژاد را خیلی‌ها مدیری مردمی می‌دانستند اما عده دیگری هم با آمار و مدرک معتقدند تلاش او منجر به ایجاد وضعیت مطلوب برای مردم نشد.
شما هم که هر چه می‌شود، سریع می‌روید سراغ احمدی‌نژاد.

منظورم این است که اینها شاخص‌های قابل سنجش و دقیقی نیستند و اگر بنا به مخالفت با کابینه باشد، رئیس جمهوری هر کسی را معرفی کند، می‌توانید بگویید این شاخص‌ها را ندارد.

خب این نظر شماست دیگر. ما معتقدیم که این شاخص‌ها کف شاخص‌هایی است که یک وزیر و عضو کابینه باید داشته باشد. مشخص هم هست که اینها را از زاویه دید خود قضاوت می‌کنیم و درباره آن نظر خواهیم داد. شاید یک نفر یا یک گرایش مردمداری را یک جور تعریف کند و ما هم یک جور دیگر.

بر اساس همین شاخص‌ها چقدر از وزرای فعلی از نظر شما مطلوب هستند؟

در این مورد عدد و اسم نپرسید. اما مطمئناً در همین کابینه هم افرادی که کارنامه مطلوبی دارند، هستند اما ما معتقدیم باید تعداد آنها در کابینه بعدی خیلی بیشتر باشد.

الان یعنی به اندازه کف مطالبات شما از این جنس وزرا در کابینه نیست؟

به نظرم نیاز است که خیلی بیشتر باشند. واقعاً این کابینه فعلی در خیلی جاها شاخص‌ها را ندارد همان طور که برخی جاها هم دارد.

اگر کابینه فعلی با همین ترکیب معرفی شود، به چند درصد آن رأی نمی‌دهید؟

من عرض کردم که عدد نمی‌گویم اما قطعاً به بخش قابل توجهی از آن رأی نخواهیم داد.

در کدام حوزه‌ها؟

در همه حوزه‌ها، به هر حال هم ما انتقادات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به این دولت داریم و هم خصوصاً انتقادات اقتصادی داریم که بر همین اساس هم تصمیم می‌گیریم.

گفتید کمیته تعامل، برای انتخاب وزرا است. برای بعد از این مقطع و تعامل با دولت چه خواهید کرد؟

باید ببینیم که رئیس جمهوری محترم و دولت ایشان در همین مقطع چقدر مایل به تعامل هستند. رأی اعتماد به وزرا یک سنگ محک خوب برای سنجش این موضوع است. ما اگر تمایلی به تعامل ببینیم، قطعاً در آینده هم با میل بیشتری همکاری می‌کنیم. البته قصد و وظیفه ما کمک به دولت بوده و خواهد بود. اما اگر ببینیم که ما قدمی گذاشتیم و در مقابل دولت جواب آن را نداده، خب باید فکری بکنیم.

یعنی چه فکری؟

ببینید ما در هر صورت به دنبال تعامل هستیم. دولت است که باید رغبت داشته باشد. اگر رغبت نداشت، ما دیگر کاری نمی‌توانیم بکنیم و به وظایف نمایندگی خودمان می‌رسیم. یعنی همان طور که تا امروز اگر جایی نیاز بود حمایت کردیم و جایی هم نیاز داشت انتقاد کردیم، پیش می‌رویم. امیدواریم آقای روحانی نشان دهد دولت دوازدهم اهل تعامل است.

یعنی دولت یازدهم نبود؟

با ما که نبود. ما تعاملی ندیدیم. ان‌شاءالله در دولت جدید این روند عوض شود. آقای رئیس جمهوری در روزهای آینده و با پاسخی که به درخواست ما خواهد داد، نشان می‌دهد دولت آینده‌اش اهل تعامل هست یا نه و این پاسخ خیلی موارد را برای آینده روشن می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه انتظار دیگه ای هم کسی از شما داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج