جاباما
۵۶۷۵۱۸
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

صدا و سیما پیشگام تربیت جنسی کودکان باشد

یک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی با تاکید بر اهمیت نقش صداوسیما در تربیت جنسی کودکان اظهار کرد: صداوسیما به دلیل اینکه به صورت انحصاری و گسترده در سطح کشور فعالیت می‌کند و ما تلویزیون خصوصی نداریم نه تنها باید در تربیت جنسی، نهادهای دیگر را همراهی کند بلکه باید پیشگام این امر باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی با تاکید بر اهمیت نقش صداوسیما در تربیت جنسی کودکان اظهار کرد: صداوسیما به دلیل اینکه به صورت انحصاری و گسترده در سطح کشور فعالیت می‌کند و ما تلویزیون خصوصی نداریم نه تنها باید در تربیت جنسی، نهادهای دیگر را همراهی کند بلکه باید پیشگام این امر باشد.

علیرضا شریفی یزدی با اشاره به آزار و قتل «آتنا اصلانی»، بیان کرد: اتفاقی که برای آتنا اصلانی پیش آمد بدون در نظر گرفتن قتل نفس، رویدادی است که براساس مطالعات انجام شده روزانه در سطح کشور پیش می‌آید. آزار و تعرض جنسی به کودکان در سطح کشورما مانند بسیاری از کشورهای دیگر آمار بالایی دارد اما زمانی که به قتل نفس منتهی می‌شود، یک جلب توجه عمومی را ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه دو نقش برای رسانه‌ها در چنین رویدادهایی قائل است، اظهار کرد: نقش کوتاه مدت و ابتدایی رسانه‌ها شامل پوشش خبری و تحلیلی این موضوعات است که از طریق تحلیل وخبررسانی می‌توانند به حساسیت‌زایی این رویداد در جامعه کمک کنند. متاسفانه افرادی هستند که این حساسیت را ندارند و حتی بیان این نوع اتفاقات در جامعه را به هر دلیلی مصلحت نمی‌دانند. رسانه‌ها نقش بلند مدت وعمیق‌تری نیز دراین جریان دارند که بحث آموزش است، زیرا نظام آموزش و پرورش ما در این نوع رویدادها تقریبا ابتر عمل می‌کند وهیچ فعالیت مفید، منظم و قابل ارائه‌ای انجام نمی‌دهد. نظام آموزش و پرورش در این مسائل تقریبا مسکوت است و اینجا رسانه‌ها نقششان پررنگ‌تر می‌شود.

این جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت تربیت جنسی کودکان از طریق رسانه‌ها در جامعه ادامه داد: باید بدانیم آموزش جنسی و تربیت جنسی کودکان با هم تفاوت دارند. در واقع آنچه ما به دنبالش هستیم، تربیت جنسی کودکان است که این مساله متاسفانه در نظام آموزش و پرورش و خانواده‌ها شناخته‌شده نیست و با آموزش جنسی اشتباه گرفته می‌شود. ارزش واهمیت تربیت جنسی مسئله مهم دیگری است و باید بدانیم اگر تربیت جنسی در جامعه انجام نشود ممکن است رویدادهایی مانند آتنا اصلانی در جامعه تکرار شوند که در آینده عواقب نامطلوب و جبران ناپذیری خواهند داشت. تربیت جنسی وظیفه مهم و بلندمدت رسانه‌هاست که به دلیل شرم اجتماعی معمولا رسانه‌ها کمتر به آن می‌پردازند.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به وظیفه رسانه‌های دیداری در تربیت جنسی کودکان، گفت: دانستن تعریف درست تربیت جنسی به برنامه‌سازی در این زمینه کمک خواهد کرد. رسانه‌های دیداری از طریق بهره‌گیری از کلیپ‌ها و انیمیشن‌ها با کیفیت بهتری می‌توانند زمینه تربیت جنسی کودکان را فراهم کنند. توانمندی برنامه‌سازان ما از لحاظ علمی و کمک گرفتن از کارشناسان این حوزه برای اینکه برنامه‌ای برای تربیت جنسی نه آموزش جنسی کودکان تولید کنیم، بسیار مهم است.

او افزود: ما برای تربیت جنسی باید زبان کودکان را بیاموزیم به دلیل اینکه آن‌ها بسیار علاقه دارند در قالب کارتون، نقاشی، عکس‌های کودکانه و انواع وسایل دیداری و ملموس این مسائل را یاد بگیرند. یکی از مهمترین فعالیت‌ها در این زمینه شرکت دادن کودکان به نسبت سن و جنسشان در این مسائل است. همچنین باید جلسات مشترکی با والدین و کودکان دراین راستا برگزار کرد تا با تعامل میان آن‌ها برنامه‌های خوبی تولید شود. در این زمینه تجربیات خوبی در سطح کشور داریم اما محدود است.

علیرضا شریفی یزدی با تاکید بر نقش پررنگ تلویزیون در میان رسانه‌ها بیان کرد: در میان انواع رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری یقینا رسانه‌های دیداری از جمله تلویزیون نقش بسیار پررنگ‌تری در تربیت دارند اما در کنار این رسانه دیداری، سی دی آموزشی هم می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

او با اشاره به وظیفه و نقش صداوسیما در تربیت جنسی کودکان اظهار کرد: صداوسیما به دلیل اینکه به صورت انحصاری و گسترده در سطح کشور فعالیت می‌کند و ما تلویزیون خصوصی نداریم، نه تنها باید در امر تربیت جنسی نهادها را همراهی کند بلکه باید پیشگام باشد. صداوسیما باید بتواند به عنوان یک ستاد یا قرارگاه مرکزی برای برنامه سازی همراهی و تلاش کند. همچنین باید مرکز ثقل باشد تا دستگاه‌های ذی‌ربط مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ودرمان در کنار آن بتوانند این امر را تحقق بخشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جک میگی ها

    • بدون نام

      ایشالا که پیش قدم بشه ومسولین فراموش نکنند

    • سلی

      صدا و سیما کارای مهم تری داره مثلا تو امریکا کی به کی شلیک کرد و از این حرفا

    • بدون نام

      سلی جان خووووب اومدی ......آفرین

    • معین

      میگردند روانشماس موافق پیدا میکنند :))))
      حتی نمیتونست از نگاهش دفاع کنه و فقط تکرار قیدها به اشکال مختلف

    • بدون نام

      بیشتر مشکلات اینچنینی بخاطر بیکاری

    • حسن

      ایرانی و معنی تربیت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج