۵۶۸۱۰۵
۲۱ نظر
۵۱۰۲
۲۱ نظر
۵۱۰۲
پ

مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا

وقتی قبض آب و برق و گاز درِ خانه مان می آید، یکی از اولین کارهایی که می کنیم لعنت کردن زندگی و هزینه های آن است.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: وقتی قبض آب و برق و گاز درِ خانه مان می آید، یکی از اولین کارهایی که می کنیم لعنت کردن زندگی و هزینه های آن است. هزینه هایی که به نظر ما بسیار ناجوانمردانه وضع شده اند و باید کمتر از این میزان باشند. ولی اگر نگاهی به کشورهای همسایه و یا کشورهای پیشرفته بیندازید، متوجه می شوید آنقدر که فکر می کردید هزینه ها زیاد نبوده و اتفاقا در یکی از ارزان ترین نقاط دنیا از لحاظ هزینه انرژی و آب و غیره زندگی می کنید.
برای اینکه درک بهتری از این ماجرا داشته باشید، به سراغ چند کشور اطراف خودمان و چند کشور پیشرفته دنیا رفته ایم و میزان هزینه قبوض را به نسبت حقوق دریافتی مشخص کرده ایم. در تهران میانگین حقوق دریافتی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. ولی همانطور که می دانید معمولا در خانواده های چهار نفره، دو نفر کار می کنند تا حساب و کتاب زندگی جور شود. به همین خاطر در دیگر نقاط دنیا نیز حقوق هر فرد را ضرب در دو کرده ایم تا شرایط آنجا را به وضعیت تهران نزدیک کنیم.

ایران

در ایران به نسبت باقی کشورها تعرفه های خوبی برای آب و برق و گاز وضع شده است. تعرفه هایی که اکنون در مورد انرژی های اصلی وضع شده اند، به خاطر ممنوعیت افزایش قیمت آب و برق و سوخت در سال 96 متعلق به سال 95 هستند. در سال 95 در قابل بررسی لایحه بودجه آن سال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که وزارت نیرو می تواند علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری و نیز دریافت بهای برق از مشترکان 15 تومان به ازای هر متر مکعب فروش آب شرب و سه تومان به ازای هر کیلووات ساعت برق از مشترکان عوارض دریافت کند. برای گاز نیز نحوه احتساب پلکانی حذف شده و مشترکان اعم از پرمصرف و کم مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز 150 تومان می پردازند.
مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا

ما برای اندازه گیری میزان هزینه «ماهانه» یک خانواده چهار نفره در تهران به سراغ قبض دوستان و آشنایان رفتیم. قبض هایی که به صورت میانگین هزینه برق حدود 25 هزار تومان، هزینه آب حدود 15 هزار تومان و هزینه گاز حدود 30 هزار تومان بود. به صورت کلی مجموعه ای هزینه ها به حدود 70 تا 100 هزار تومان می رسد.

میانگین درآمد هر فرد در تهران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و اگر دو فرد شاغل را در یک خانواده چهار نفره در نظر بگیریم، به حدود سه میلیون تومان در ماه می رسیم. با این حساب نسبت قبض پرداختی به درآمد هر خانوار به حدود سه تا چهار درصد می رسد.

ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که هزینه های مصرفی بالایی به خصوص در زمینه گاز دارد. هزینه گاز مصرفی که البته در همه جای ترکیه هم در دسترس نیست، حدود یک لیر به ازای هر متر مکعب است. البته از طرفی میزان درآمد افراد هم بالاست و در شهرهای مهمی مثل استانبول خانواده ها به راحتی از پس پرداخت قبض های خود بر می آیند.
مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا
البته فقط از عهده قبض، وگرنه در مورد هزینه های جاری دیگری مثل اجاره آپارتمان در شهرهای بزرگ، باید حدود دو میلیون تومان ماهانه پرداخت کنند. درآمد مردم این کشور در شهر استانبول به صورت میانگین حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و درآمدی که با در نظر گرفتن دو فرد شاغل در هر خانوار به حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسد.

طبق آمار مصرفی ترکیه، هزینه برق یک خانواده چهار نفره در یک ماه حدود 107 هزار تومان، هزینه آب حدود 94 هزار تومان و هزینه گاز به حدود 200 هزار تومان می رسد. یعنی مجموع قبوض عددی حدود 400 هزار تومان را به ما نشان می دهند. با توجه به درآمد خانواده های ترکیه ای این قبض حدود 8.5 درصد از درآمد یک خانواده چهارنفره را در بر می گیرد.

امارات

کشور امارات چه در زمینه مصرف برق و چه در زمینه مصرف آب یکی از کشورهای پرمصرف دنیا محسوب می شود. مصرف برق این کشور به خاطر استفاده از وسایل سرمایشی مثل کولرهای گازی در شبانه روز است. مصرف آب هم که به خاطر گرمای هوا کاملا مشخص است. مردم این کشور در روز بیش از ۵۵۰ لیتر آب مصرف می کنند. مقداری که تقریبا دو و نیم برابر میزان مصرف هر فرد در ایران است.
مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا
سبک زندگی در امارات نیز روی میزان مصرف این انرژی ها تاثیر زیادی دارد. با توجه به اوضاع مالی خوب بسیاری از اهالی شهرهایی مثل دوبی، بسیاری از افراد تمایل به خانه های ویلایی دارند تا آپارتمانی. به همین خاطر مصرف انرژی آنها با توجه به مساحت خانه و کارهایی مثل آبیاری حیاط تقریبا دو برابر می شود.

ما میزان مصرف در آپارتمان را در نظر گرفته ایم تا مدل مقایسه به وضعیت شهری مثل تهران نزدیک شود. هزینه برق در این کشور برای یک خانواده چهار نفره به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد. هزینه آب نیز بسته به فصل و میزان گرمای هوا متفاوت است و ممکن است به حدود شش میلیون تومان در ماه هم برسد. ولی در وضعیت آپارتمانی و در حالت عادی این رقم حدود ۷۰۰هزار تومان در ماه است. هزینه گاز هم با توجه به تحقیقات ما حساب نمی شود!

درآمد فردی که در دوبی زندگی می کند، به صورت میانگین حدود 12 میلیون و 300 هزار تومان است که با احتساب دو فرد شاغل در یک خانواده، به 24 میلیون و 600 هزار تومان می رسد. مجموع هزینه قبض یک خانواده چهار نفره با توحه به محاسبات، به حدود دو میلیون و 200 هزار تومان می رسد. یعنی حدود 10 درصد درآمد خانواده های اماراتی پای پرداخت قبض می رود.

پاکستان

اوضاع پاکستان نسبت به کشورهای دیگر واقعا خراب است. در پاکستان نه آب، نه برق و نه گاز در دسترس همه کشور قرار نگرفته و هر کدام در مناطقی خاص به مردم عرضه می شوند. مثلا جالب است بدانید که در پاکستان حدود ۲۰ درصد درآمد هر خانواده برای سوخت چوبی هزینه می شود. یعنی میزان دسترسی به گاز و برق و دیگر وسایل گرمایشی در بعضی مناطق به قدری پایین است که مردم به صورت بدوی خود را گرم می کنند.
مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا

با توجه به افزایش دسترسی و بهبود امکانات به تازگی قیمت های جدید در این کشور وضع شده و مبلغ قبض های آنها را کاهش داده است. خانواده های پاکستانی اگر در شهری مثل اسلام آباد زندگی کنند ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان پول برق می دهند. به علاوه حدود ۳۰ هزار تومان هم پول گاز آنها می شود. قبض آب نیز به حدود ۶۰ هزار تومان در ماه می رسد.

میانگین درآمد یک نفر در پاکستان حدود یک میلیون و 400 هزار تومان است و با احتساب دو نفر شاغل به دو میلیون و 800 هزار تومان می رسد. مجموع قبض خانواده های پاکستانی ساکن اسلام آباد نزدیک 200 هزار تومان است که با توجه به دریافتی ماهانه حدود هفت تا هشت درصد میزان حقوق آنها را در بر می گیرد.

آمریکا

در آمریکا بیشترین هزینه پای پرداخت قبض برق می رود. البته اینترنت هم سهم زیادی در هزینه خانوارها دارد و ممکن است به اندازه نصف قبض های آب و برق و گاز خرج روی دست خانواده ها بگذارد. در حقیقت هزینه انرژی در آمریکا ارزان نبوده و یکی از گران ترین کشورهای دنیا در این زمینه است ولی به خاطر ساختمان های مهندسی شده و البته فرهنگ مصرف انرژی به خانواده های آمریکایی فشار زیادی بابت پرداخت این هزینه ها وارد نمی شود. هزینه قبض برق برای یک خانواده چهار نفره در ماه حدود ۶۹۰ هزار تومان است. قبض آب نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد. گاز نیز با توجه به فصل متغیر است ولی به صورت میانگین حدود ۳۱۵ هزار تومان خرج روی دست آمریکایی ها می گذارد.

در مجموع می توان گفت یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پول قبض می دهد.

میزان درآمد هر فرد آمریکایی نیز حدود 11 میلیون و 370 هزار تومان است. با احتساب دو فرد شاغل به 22 میلیون و 740 هزار تومان می رسد. در کل می توان گفت پرداخت قبض حدود پنج تا شش درصد درآمد یک خانواده آمریکایی را به خود اختصاص می دهد.

آلمان

در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه گاز گران تر است. البته کلاه هزینه گاز در کشورهای اروپایی نسبت به کشورهای آسیایی و آمریکایی گران تر است. به خصوص در اروپای شمالی. خانواده های چهار نفره آلمانی ساکن برلین طبق آمار جهانی حدود ۳۷۰ هزار تومان به صورت ماهانه پول پای برق می دهند. برای گاز نیز این هزینه به حدود ۴۴۰ هزار تومان در ماه می رسد. آب نیز کمترین هزینه را به خود اختصاص داده و حدود ۱۳۰ هزار تومان هزینه دارد.
مقایسه هزینه‌های آب و برق یک خانواده در ایران، و شش کشور دنیا

مجموعه این هزینه ها به ۹۴۰ هزار تومان در ماه می رسد. میانگین حقوق هر فرد آلمانی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با احتساب دو فرد شاغل به حدود ۲۰ میلیون تومان می رسد. در آلمان نیز مانند آمریکا هزینه قبوض حدود پنج تا شش درصد هزینه یک خانواده چهارنفره را به خود اختصاص می دهد.

ژاپن

کشور ژاپن به هزینه های تحصیلی گرانش معروف است. ولی اگر قصد کار و زندگی در این کشور را دارید تقریبا می توان گفت قبض ها درصد کمی از درآمد شما را به خود اختصاص می دهند. یکی از دلایل این امر خانه های کوچک و آپارتمانی ژاپنی است که هزینه های خانوار را کاهش می دهد. هزینه برق در این کشور ماهانه حدود 350 هزار تومان است. گاز نیز حدود 180 هزار تومان خرج روی دست یک خانواده چهار نفره می گذارد.
آب هم در ژاپن کمی گران تر از حد معمول است و حدود 170 هزار تومان هزینه دارد. در مجموع میزان قبوض در یک ماه به حدود 700 هزار تومان در ماه می رسد. میانگین حقوق در این کشور حدود هشت میلیون تومان برای یک نفر و به تناوب 16 میلیون تومان برای دو فرد شاغل در یک خانواده است. با این حساب قبوض مصرفی تقریبا عددی بین چهار تا پنج درصد از درآمد خانوارها را به خود اختصاص می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من تنها زندگی میکنم اما پول اب و برق وگازم خیلی بیشتر از این هست میانگین تابستون و زمستون گاز ماهی 30 و برق ماهی 25 با اینکه من اکثر روزا خونه نیستم چطوری حساب کردین واسه یه خانواده 4 نفری؟؟؟؟

    • satanicheel

      میزان درامد بیست درصد مردم اینجوریه.بقیه کجاشون درامد دارن کارکه نیست یا واسه اقازاده هاس.کارگری فقط واسه ماس اونم اخرش پولمون بالامبکشن وهیچ ارگانی کاری نمیکنه پول اب وبرق وگازم که نجومیه. اون کشورا نسبت به درامدشون هزبنه هاشون خوبه ولی درامد ماچی کل مردم زیرخط فقریم

    • بدون نام

      لطفا میزان درآمد در این کشورها را هم با ایران مقایسه کنید .
      این مبالغی که در مقاله آمده باید نسبت به درآمد ماهیانه خانوار سنجیده شود . مثلا کسی که در ژاپن ماهی 7میلیون تومان درآمد دارد حتی اگر ماهی 500هزار تومان بابت قبض های آب و برق بپردازد بازهم زیاد نیست

    • بدون نام

      مقایسه تون از پایه اشتباهه .
      مردم ما به ریال حقوق میگیرن چرا باید هزینه هاشون به دلار حساب شه ؟؟؟

    • بدون نام

      هدف از این مقایسه چیست ؟؟
      توجیه برای گران کردن آب و برق ؟؟/

    • sabba

      درکنار این مقایسه ها همیشه مقایسه در آمد یک ایرانی با دیگر کشور ها رو هم داشته با شید

    • بدون نام

      چی میگه این مقاله؟
      تو امارات اون 90 درصد حقوق یک ماه که بعد از پرداخت قیض میمونه حقوق یک سال کارمند تو ایران میشه

    • بدون نام

      برای من صد تومن پول گاز میاد به خداوندی خدا کلا یه ابگرمکن رو مشعله و جمعه ها یه وعده غذا میپزم بقیه اش یا سر کار غذا میخورم یا از رستوران غذا میگیرم نمیدونم صر به چی باید بدم ...!!!

    • بدون نام

      نمی دانم چه هدفی دارید ولی امار غیر واقعی ندهید

    • علی

      ملت و چی فرض کردید !!!
      یاد گرفتید 4 تا هزینه رو با کشورهای جهان اول مقایسه میکنید که هیچ تناسبی با کشور ما نداره !!

      چرا درآمد و حقوق مردم را با این کشورها مقایسه نمیکنید !!!
      چرا میزان درامد کشور با درصدی که خرج ملت میشه را با جاهای دیگه مقایسه نمیکنید !!!
      واقعا شرم آوره .....

    • بدون نام

      در امد يك الماني ويك هلندي راحساب كن سيستم تامين اجتماعي را حسابكن بيمارستان مجاني را حساب كن ،

    • بدون نام

      میانگین درآمد هر فرد در تهران حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      درصد بالایی از مردم کارگر با حقوق نهصد تومن بدون بیمه هستند.1 و پونصد از کجا دراومد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      لطفا میزان رفاه و رضایتمندی از شرایط زندگی رو با کشورهای دیگه مقایسه کنید!
      ضمن اینکه بعید میدونم مبالغ فیش یه خانواده معمولی اینقدر پایین باشه!!
      و برای درک عمیق تر فاجعه اگر به یه فیش واقعی مثلا آب نگاه کنید میبینید که تقریبا دوبرابر آب بهای مصرفی رو دارید بابت مالیات، عوارض، تبصره و ... پرداخت می کنید...
      و در مقابلش چه خدماتی دریافت میکنید؟!!
      تقریبا هیچی.....

    • فاطمه اکبری

      برترین ها تو چرا آخه؟؟
      تو چرا آخه؟؟؟
      مگه نمیدونی ایران درآمد خانواده ها به زور ماهی به یه میلیون میرسه؟؟؟
      آخه تو چرا؟؟
      سایر کشورها درآمد ماهیانه اشون کم کم ماهی سه میلیونه
      تو چرا آخه؟؟
      تو که میدونی!!!!!!!!!!
      آره درآمد بیشتر باشه اینجا عیب نداره
      ولی وقتی یه میلیون میگری ماهانه بدی پول آب و گاز و برق و ...
      حرص میخوری بابت گاز مفتی که به ترکیه میدن....
      هووووم

    • بدون نام

      چرا برای ایران درآمد دونفر برای خانوار حساب می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • حیدری

      واقعا بایدبرای خودمان متاسف باشیم که بااین حرفهای خوش بینانه همیشه سرمان کلاه رفته .چراحقوق تهران ودو نفرمثال میزنید .خانواده شهرستانی رامثال بزنید که شغلی و درآمدی ندارند . بابا دست ازسر ما بردارید

    • سعید

      دوستان گرامی اشکال کاراینه که مشکلات توی کشورمابجای رسیدگی شدن همیشه توجیه میشن.نظرهاهم که هیچوقت کارشناسی نیست.شماثروت ایران راباثروت دیگرکشورهامقایسه بفرمایید.امکانات ورفاهیات مردم ایران رابادیگرکشورهامقایسه بفرمایید.دراکثرکشورهاهزینه های دریافت شده غالباخرج نگهداری وبهینه کردن خدمات وتوسعه وپیشرفت میشه ولی درکشورماسازمانهای دولنی تبدیل شدن به شرکت وفقط کسب درامدمیکنن.ضمنااحتمالادوستان واشنایان شماکه منبع مقایسه شماهستندازاب وبرق وگازغیرمجازاستفاده میکنن چون من بایک خانواده سه نفره 170000تومان برای یک ماه بابت قبض برق فقط پرداخت کردم بدون بدهی قبلی ووسایل برقی پرمصرف.چجوری 25000تومان حساب میکنید؟

    • فرشاد

      خجالت بکش واقعا برات متأسفم پوست کلفت،
      مث کبک سرت کردی تو برف و کونتو گذاشتی بیرون،
      واقعا شیره جون مردم کشیدین و هنوزم با این حرفا ،،،،،،،،

    • حسن

      کمتر دروغ بگید این اراجیف چیه تو مخ ملت میکنید

    • بدون نام

      یه سایت بیشعور با عوامل بیشعورتر از خودش که مردمو مثه خودش الاغ فرض کرده
      جمع کن بابا امار فیکتو

    • بدون نام

      مقایسه بسیار جالبی بود اونی که میگه با درامد ماهی ۹۰۰۰۰۰ هزار تومان تو تهران و یا شهرستانهای بزرگ زندگی میکنه فقط اجاره خونه ش بگه چنده که با این رقم میتونه زنده بمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج