۵۶۸۴۳۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

رسیدگی شورای نگهبان به ۵ هزار پرونده بعد از انقلاب

عاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در طول حیات خود از بعد از انقلاب پنج هزار پرونده را رسیدگی کرده است و در موضوع صلاحیت های انتخابات هم ۴۰ هزار پرونده در انتخابات بررسی کرده است.

خبرگزاری ایرنا: معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در طول حیات خود از بعد از انقلاب پنج هزار پرونده را رسیدگی کرده است و در موضوع صلاحیت های انتخابات هم ۴۰ هزار پرونده در انتخابات بررسی کرده است.

سیامک ره‌پیک روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان افزود: نوع تصمیمات شورا متضمن ویژگی هایی است که طبع ذاتی آن‌ها اقتضا می‌کند که کار کارشناسی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان موثر باشد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به این که تصمیمات شورای نگهبان ویژگی های متعددی دارد، ادامه داد: این تصمیمات موضوعات بسیار متنوع و پیچیده دارد.
ره پیک تاکید کرد: شورای نگهبان در نظارت تقنینی خود در تمام مسائل مختلف در مصوبات مجلس بررسی خود را اعمال می کند، بخش تصمیمات شورا هم بررسی اساسنامه ها و یا بررسی نامه های دیوان عدالت اداری می باشد که آنها هم مسائلی پیچیده ای است، نظارت انتخابات و موضوع صلاحیت ها نیز مورد توجه شورای نگهبان است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان در طول حیات خود از بعد از انقلاب 5 هزار پرونده را رسیدگی کرده و در موضوع صلاحیت های انتخابات هم 40 هزار پرونده در انتخابات بررسی شده است.

ره پیک اظهار داشت: شورای نگهبان جزء نهادهایی است که تصمیماتش قطعی است، البته اختلاف‌هایی میان مجلس و شورای نگهبان مطرح می‌شود که به صورت استثنائا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیماتی می گرفت.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: تمام تصمیمات شورای نگهبان معطوف به حفاظت از مبانی و ارزش های جمهوری اسلامی ایران است.

ره پیک تصریح کرد: غیر از این که ۶ فقیه جامع الشرایط و خبره و ۶ حقوقدان خبره در شورای نگهبان حضور دارند و تصمیم می گیرند، موضوع کارشناسی هم موضوعی اساسی است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: هم اکنون مراکزی که در شورای نگهبان کار کارشناسی و پژوهشی می‌کنند فعال هستند. قبل از هر جلسه در شورای نگهبان اظهارنظر این مراکز در اختیار اعضای شورا قرار می گیرد.

ره پیک گفت: علاوه بر وظایف ذاتی این مرکز پژوهشی مجمع مشورتی فقهی که در قم مستقر است، نکات و ملاحظات مهمی در مسائل پژوهشی مطرح می‌شود. در حوزه بررسی فقهی، حقوقی و سایر مباحث ما آمادگی کامل داریم که علاوه بر مصوبات موضوعات دیگری هم که اجراء می شود، مورد بررسی این مرکز پژوهشی قرار دهیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: در طول حیات مرکز پژوهشکده شورای نگهبان شاهد بودیم که تحولات رو به بهبودی ایجاد شده است وبیش از هزار گزارش پژوهشی از طریق پژوهشکده به شورای نگهبان ارائه کردیم.

ره پیک ادامه داد: مجمع مشورتی فقهی در قم هم تاکنون بیش از ۸۰۰ گزارش را ارائه کرده است. نظرات شورای نگهبان تصمیماتی است که متضمن استدلال های فقهی و حقوقی است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: در برخی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید شده بود که این استدلال ها به عنوان منبع غنی فقهی و حقوقی منتشر شود که این کار در سطوح مختلف در حال انجام است.

ره پیک تاکید کرد: بخشی از نظرات شورای نگهبان مثلا درباره مصوبات به صورت نظر نهایی منتشر می‌شود و بخش دیگر مربوط به استدلال ها است که در پژوهشکده مورد توجه بوده. چندین جلد در این باره منتشر شده و این کار ادامه دارد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: نظرات مختلف شورای نگهبان از نظر فقهی و حقوقی جمع بندی شده و به عنوان استدلال منتشر شده. درخصوص مشروح مذاکرات شورای نگهبان هم باید گفت این کار در حال انجام است.

ره پیک ادامه داد: در دو یا سه سال اخیر در این باره سرمایه گذاری خوبی انجام شده، حدود ۳۰ هزار صفحه از مشروح مذاکرات در حال آماده سازی است و مراحل آخر خود را طی می‌کند. بیش از ۴۰ جلد از مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حال آماده شدن برای انتشار است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد: کار دیگری هم که در حال انجام است این است که قبل از تصمیم نهایی طرح و لوایح و ارسال به مجلس همکاری های بین مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت و شورای نگهبان شکل گرفته که امر مفیدی است یعنی قبل از اینکه طرحی نهایی شود بررسی های مفیدی انجام شود این همکاری مدت زیادی است با مجلس بوده ولی با دولت هم اخیرا انجام شده است.

ره پیک اضافه کرد: پیشنهادی داریم مبنی بر این که بعضی از موضوعات مهم کشور مورد بررسی مقدماتی قرار گیرد و راه حل هایی برای آنها پیش‌بینی شود مانند انتخابات، بودجه و برنامه های پنج ساله که موضوعاتی است که در مجلس، دولت چالش هایی را ایجاد می‌کند.
آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان نیز در این مراسم گفت: قوای مجریه، قضائیه و مقننه کشور زیر نظر ولایت مطلقه فقیه در کشور فعالیت می کنند.

این عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به ضرورت تشکیل مرکز فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: برای اینکه کار سنگین شورای نگهبان به نحو احسن انجام شود و بالاترین اتقان را داشته باشد، مقام معظم رهبری و اعضای شورای نگهبان تشخیص دادند باید عقبه فکری داشته باشد، از این رو این مرکز تشکیل شد.

آیت الله مدرسی یزدی اضافه کرد: وقتی قانون اساسی تصویب شد و شورای نگهبان تاسیس شد، مصوبات مجلس می توانست توسط شورای نگهبان بررسی شود اما در طول زمان و با گذشت زمان، نظرات مختلفی توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، تسلط بر همه این موارد نیاز به یک عقبه، هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی داشت.

این عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: گاهی لوایحی با ۷۰۰ ماده به شورای نگهبان می آید، مگر می شود ظرف ۲۰ روز به این موارد رسیدگی کرد؟

آیت الله مدرسی یزدی افزود: به حمدالله مرکز فقهی مشورتی در قم و همچنین پژوهشکده شورای نگهبان زیر نظر آقای ره پیک تشکیل شد.
این عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: ما گله بزرگی نسبت به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه های سنواتی داریم، طوری بودجه های سنواتی را به شورای نگهبان ارائه کنید که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

آیت الله مدرسی یزدی تصریح کرد: جداول بودجه هم باید به شورای نگهبان ارسال شود، قانون اساسی بیان می کند تمام مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان ارسال شود، اما حداقل از زمانی که بنده در شورای نگهبان بودم این اتفاق نیفتاده و جداول بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است.

عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: عقبه های شورای نگهبان با تیزفهمی‌ مقام معظم رهبری تشکیل شد که امیدوارم ادامه یابد.

آیت الله مدرسی یزدی تاکید کرد: هرچه مجلس شورای اسلامی با اتقان بیشتر قوانین را وضع کند و شورای نگهبان با دقت بیشتر آنها را بررسی کند، شایسته است؛ شورای نگهبان نقش بسیار زیادی دارد و در بیشتر نهادهای کشور تاثیر دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان در تار و پود کشور تاثیر دارد، شورای نگهبان هم در قوه مجریه، هم قوه قضائیه و هم قوه مقننه تاثیرگذار است، از این رو هر چه برای تقویت شورای نگهبان تلاش کنیم برای کشور مفیدتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج