۵۶۹۱۰۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ارتباط با روسيه؛ كابوس و روياي ترامپ

ميثم سليماني در روزنامه اعتماد نوشت: دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و نزديكان او به دنبال هر راهي هستند تا خود را به نحوي از بند پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا رها كنند. برخي وكلاي رييس‌جمهور ترامپ در حال بررسي روش‌هايي هستند تا به نحوي رابرت مولر، دادستان ويژه اين پرونده را محدود كنند يا در حد امكان او را از اين پرونده كنار بگذارند.

ميثم سليماني در روزنامه اعتماد نوشت: دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و نزديكان او به دنبال هر راهي هستند تا خود را به نحوي از بند پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا رها كنند. برخي وكلاي رييس‌جمهور ترامپ در حال بررسي روش‌هايي هستند تا به نحوي رابرت مولر، دادستان ويژه اين پرونده را محدود كنند يا در حد امكان او را از اين پرونده كنار بگذارند.
وكلا دو شيوه را به‌طور همزمان بررسي مي‌كنند، نخست اينكه پرونده را به سمتي عليه مولر پيش ببرند كه او را متهم به درگير كردن منافع شخصي خود در اين پرونده كنند و همچنين راه ديگري كه در حال بررسي آن هستند اين است كه رييس‌جمهور براي نزديكان خود كه درگير اين پرونده هستند حكم عفو صادر كند.
به گفته يكي از مشاوران رييس‌جمهور به واشنگتن‌پست، ترامپ از مشاوران خود خواسته تا اختيارات و قدرتش براي عفو اعضاي خانواده و حتي خودش در رابطه با اين پرونده را بررسي كنند. همچنين گفته مي‌شود كه وكلاي ترامپ در مورد ابعاد قدرت عفو رييس‌جمهوري نيز در ميان خود بحث كرده‌اند.
تيم حقوقي ترامپ از ارايه هرنوع نظر در اين خصوص امتناع كرد. اما يكي از مشاوران او گفت كه رييس‌جمهور به‌شدت كنجكاو است كه ابعاد عفو خود و همچنين محدود كردن تحقيقات مولر را مورد بررسي قرار دهد. با اين وجود يك مشاور نزديك به ترامپ مي‌گويد: بحث در اين زمينه نيست زيرا من نمي‌توانم صبر كنم تا خودم را ببخشم.
در حال حاضر با توجه به ادامه تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا به وضوح روشن است كه وكلاي ترامپ در حال تلاش براي محدود كردن تحقيقات هستند، به خصوص اينكه قصد دارند از وظايف و اختيارات دادستان ويژه كم كنند. طبق گفته مشاوران حقوقي ترامپ آنها به‌طور جدي در حال تنظيم فهرستي از منافع احتمالي مولر در اين پرونده هستند كه آنها معتقدند كه مي‌تواند تبديل به راهي براي جلوگيري از كار او باشد را تدوين مي‌كنند.
تضاد منافع يكي از دلايلي است كه يك وكيل دادگستري مي‌تواند براي كنار گذاشتن دادستان ويژه به وزارت دادگستري ارايه دهد كه اين موضوع مي‌تواند نشان دهد كه ادامه روند يك پرونده به نفع دادستان است؛ از همين رو منافع خود را در يك پرونده گره زده باشد از كار بركنار خواهد شد.
مشاور ترامپ مي‌گويد، رييس‌جمهور معتقد است مولر از اينكه مي‌تواند به منابع مالي او و خانواده‌اش دسترسي پيدا كند در اين پرونده تحريك شده است. ترامپ در مورد تحقيقات طي هفته‌هاي اخير دچار سوءتفاهم شده است، زيرا او با سوالاتي كه از خانواده‌اش احتمالا پرسيده خواهد شد آشنا است. مساله اصلي او اين است كه چرا اتهاماتي كه به كمپين او با روسيه مربوط مي‌شود به بررسي معامله‌هاي چندسال قبل ترامپ مي‌پردازد. او به همكارانش گفته است كه به‌شدت از اين موضوع ناراحت است، زيرا مولر مي‌تواند از اين طريق حتي به پرونده مالياتي ترامپ نيز دسترسي پيدا كند.
ترامپ تاكنون بارها و بارها از اعلام حسابرسي‌هاي مالياتي خود سر باز زده است. نخستين ادعاهاي او مبني بر اين بود كه او نمي‌تواند چنين كاري انجام دهد زيرا او تحت حسابرسي بوده و قول داده بود پس از حسابرسي آن را منتشر كند. هرچند دونالد ترامپ منعي از نظر قانوني براي انتشار اسناد حسابرسي خود نداشت اما وعده داد در صورت رياست‌جمهوري اسناد مالياتي خود را منتشر كند. اما اكنون شش ماه از رياست‌جمهوري ترامپ مي‌گذرد و هنوز چنين كاري را انجام نداده است. همه روساي جمهور از زمان جيمي كارتر برگه‌هاي مالياتي خود را در رقابت‌هاي انتخاباتي منتشر كرده‌اند و تنها دونالد ترامپ بوده كه تاكنون از اين موضوع سر باز زده است.
با اين وجود گفتني است سخنگوي تيم حقوق ترامپ، مارك كورالو روز پنجشنبه استعفا داد و به گفته دو نفر از نزديكان او با چالش‌هاي جدي مواجه بود. اما كورالو به درخواست‌ها براي گفتن دلايل كناره‌گيري پاسخي نداد. يك مشاور نزديك به رييس‌جمهور گفت: اگر به تحقيقات در خصوص دخالت روسيه نگاه كنيد، بازپرداخت ماليات بر عهده رييس‌جمهور خارج از اين چارچوب قرار دارد.
جي سكولو، يكي از وكلاي خصوصي ترامپ در مصاحبه‌اي روز پنجشنبه گفت كه رييس‌جمهور و تيم حقوقي وي قصد دارند تا اطمينان حاصل كنند كه مولر به عنوان دادستان ويژه در محدوده وظيفه خود مشغول به كار است. او گفت كه در صورت لزوم به صورت مستقيم از مولر شكايت خواهند كرد.
سكولو گفت: واقعيت اين است كه رييس‌جمهور نگران اتفاقاتي است كه در دفتر دادستان ويژه رخ مي‌دهد كه از جمله آن مي‌توان به تغيير در حوزه تحقيقات اشاره كرد. او بايد در چارچوب ماموريت خود باقي بماند. اگر چنين اتفاقي رخ دهد ما قصد داريم در اين خصوص وارد عمل شويم.
اين سخنان سكولو در حالي مطرح مي‌شود كه به تازگي خبرگزاري بلومبرگ عنوان كرد كه مولر در حال بررسي برخي معاملات تجاري ترامپ است كه از جمله آن مي‌توان به فروش يك عمارت در سواحل پالم در فلوريدا مربوط به سال ٢٠٠٨ به ارزش ٩٥ ميليون دلار به تجار روسي اشاره كرد. سكولو گفت: معاملات املاك و مستغلات سواحل پالم مربوط به چندين سال پيش است. به نظر ما اين فراتر از محدوده تحقيقات مشروع است.
گفتني است، رييس‌جمهور در خصوص تحقيقات اف‌بي‌آي در مورد احتمال ارتباط تيم انتخاباتي خود با روسيه را به عنوان شكار جادوگر خواند. اما كنون ترامپ با يك تيم تحقيقاتي قدرتمند كه قادر به بررسي هرگونه شواهدي از هر جرمي است. از جمله اين تحقيقات مي‌توان به تقلب مالياتي، دروغ گفتن به عوامل فدرال و دخالت در روند تحقيقات اشاره كرد.
بسياري پرونده كنوني دونالد ترامپ را پيچيده‌تر و حتي سخت‌تر از زمان بيل كلينتون بر سر پرونده رابطه با مونيكا لوينسكي مي‌دانند. در آن پرونده هرچند كلينتون با اندكي اغماض تبرئه شد اما عملا او را براي مدتي به‌شدت درگير پرونده كرد. اما در حال حاضر پرونده بسيار گسترده‌تر و حتي پيچيده‌تر از گذشته است.
گفتني است تصميم ترامپ براي بركناري جيمز كومي از رياست اف‌بي‌آي معاون دادستان كل را مجبور كرد رابرت مولر، رييس سابق اف‌بي‌آي را به عنوان دادستان ويژه اين پرونده با اختيارات ويژه منصوب كند. اين حكم به او اختيارات براي بررسي ارتباط بين دولت روسيه و كمپين ترامپ داد. در حال حاضر مولر مي‌تواند به هر موضوعي كه به‌طور مستقيم يا غير مستقيم به اين تحقيقات مربوط مي‌شود ورود پيدا كند.

در حال حاضر ابعاد اين تحقيقات به سمتي پيش رفته كه شامل بررسي اين موضوع مي‌شود كه آيا ترامپ براي اخراج كومي عادلانه برخورد كرده يا اينكه با اين اقدام قصد داشته جلوي اجراي عدالت را بگيرد. همچنين در حال حاضر برخي فعاليت‌هاي تجاري جرد كوشنر، مشاور ويژه ترامپ زيرنظر قرار گرفته است.

ديدار در وقت اضافه
روز چهارشنبه انتشار خبر ديدار دوم ترامپ و پوتين در حاشيه اجلاس گروه٢٠ بسياري را شوكه كرد؛ اتفاقي كه خارج از هرگونه تعاملات و عرف ديپلماتيك به شمار مي‌آيد. خبرها حاكي از آن است كه در حاشيه مراسم شام رهبران گروه ٢٠، دونالد ترامپ از طريق ملانيا همسرش به پوتين اطلاع مي‌دهد كه يك جلسه دونفره و محرمانه با يكديگر داشته باشند. اتفاقي غيرمعمول كه به ناگاه دوطرف در جلسه‌اي محرمانه بدون هيچ كس حضور پيدا مي‌كنند. طبق گفته برخي كارشناسان امنيت ملي جلسه ميان ترامپ و پوتين تنها با حضور يك مترجم كرملين بدون حضور كارمندان امنيت ملي و حتي مترجم ترامپ برگزار شده است.
اتفاقي خارج از هرگونه عرف ديپلماتيك كه مي‌تواند به منافع ملي امريكا آسيب برساند.
جلسه‌اي بدون هيچ‌گونه شاهد كه به‌طورمعمول برگزار نمي‌شود و هيچ تضميني وجود ندارد كه اقدامات و صحبت‌هاي ترامپ و پوتين به‌طور صحيح ترجمه شده باشد. حتي اين نگراني وجود دارد كه ترامپ اسناد طبقه‌بندي را، همان‌طور كه مقامات بلند پايه روس به كاخ سفيد آمده بودند براي پوتين مطرح كرده باشد.
بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين جلسه به عنوان اتفاقي نادر به شمار مي‌آيد و حتي آن را مي‌توان نخستين جلسه‌اي دانست كه نه وزير خارجه يا حتي مشاور امنيت ملي در آن حضور نداشته‌اند.
تصاوير جلسه شام كه با حضور بيش از ٣٠ رهبر جهان با همسران‌شان در هفتم جولاي برگزار شد، ملانيا ترامپ در كنار نخست‌وزير ژاپن نشسته بود صندلي خود را ترك كرد و در كنار پوتين نشست و به نظر مي‌رسد در اين زمان جلسه را هماهنگ كرده است.

به گفته يان برمر، تحليلگر CNBC معتقد است كه دو طرف به‌صورت خصوصي يك ساعت به طول انجاميده كه تنها توسط مترجم خود پوتين ترجمه شده است. هرچند برمر اين خبر را روز چهارشنبه منتشر كرد و كاخ سفيد به نوعي آن را نيز تاييد كرد اما دونالد ترامپ در توييتر خود آن را تكذيب و انتشار چنين اخباري را به گردن رسانه‌هاي دروغين انداخت. با اين حال بسياري نگران آن هستند كه در ديدار ميان ترامپ و پوتين يك معامله سياسي محرمانه بر سر منافع امريكا ميان دو طرف صورت گرفته باشد كه هيچ‌كس از آن مطلع نيست و در حالي هيچ مترجمي در اين نشست از سمت امريكا وجود نداشته كه ترامپ خود را مدعي به عنوان يك معامله‌گر مي‌داند ولي هنوز قيمت اين معامله مشخص نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج