۵۶۹۵۲۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

هزینه های افسار گسیخته در بازار تابستانی؛

آیا کایل واکر ۵۰ میلیون پوند می ارزید؟

کایل واکر در ازای ۵۰ میلیون پوند از تاتنهام به منچستر سیتی پیوست. آیا انتقال یک مدافع راست با چنین مبلغ گزافی معقول است؟ آیا بازیکنی همچون واکر ارزش پرداخت این هزینه هنگفت را داشت؟

وبسایت نود: کایل واکر در ازای ۵۰ میلیون پوند از تاتنهام به منچستر سیتی پیوست. آیا انتقال یک مدافع راست با چنین مبلغ گزافی معقول است؟ آیا بازیکنی همچون واکر ارزش پرداخت این هزینه هنگفت را داشت؟

کایل واکر مدافع راست تیم ملی انگلیس پس از سال ها بازی برای تاتنهام، سرانجام تصمیم به جدایی گرفت و منچستر سیتی دست به نقد ترین مشتری او بود. به اعتقاد جان لوکا ویالی بازیکن اسبق چلسی، پُست دفاع راست بدترین پُست در فوتبال است و معمولاً بازیکن هایی که از سطح توانایی کمتری برخوردارند، مجبور به بازی در دفاع راست هستند. بازیکن های تدافعی درجه یک و مستحکم در دفاع وسط به بازی گرفته شده و بازیکن های خلاق تر نیز در خط هافبک و میانه میدان قرار می گیرند. حتی دفاع چپ نیز بسیار ارزشمندتر از دفاع راست محسوب می شود زیرا بازیکن حاضر در پُست دفاع چپ، یک فوتبالیست چپ پا بوده یا حداقل توانایی استفاده از پای چپ خود را دارد. همان طور که می دانید، بازیکن های چپ پای تخصصی در فوتبال بسیار ارزشمند هستند. بازیکن های چپ پا از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و بی دلیل نیست که سه دفاع کناری نفوذی و درجه یک تاریخ فوتبال یعنی نیلتون سانتوس، جاچینتو فاکتی و سیلویو مارزولینی همگی چپ با بودند. در فوتبال مدرن، مدافعان کناری حتی در سیستم دفاع چهار نفره، علاوه بر قدرت، استقامت و خصوصیات تدافعی مناسب باید یک بازیکن پا به توپ بوده که قادر به عبور از یار مقابل و ارسال توپ برای هم دسته های خود باشند.

آیا کایل واکر 50 میلیون پوند می ارزید؟

کایل واکر تقریباً از همه ویژگی های فوق برخوردار بوده و حتی اگر دقت سانترهای کیران تریپیه حدود ۵۰% بیشتر از واکر باشد، باز هم قدرت پا به توپ واکر بهتر از تریپیه است. وقتی که منچستر سیتی از خرید ارزان قیمت ولی کلاس بالای دنی آلوز بازماند، به سراغ کایل واکر رفت. کایل واکر یک جانشین معقول برای دنی آلوز در فهرست خریدهای پپ گواردیولا برای پُست دفاع راست بود و اگر چه از لحاظ فنی به خوبی دنی آلوز نیست ولی با شرایط بازی در لیگ برتر به خوبی آشنا و از این حیث، تجربه بهتری نسبت به دنی آلوز دارد.

پپ گواردیولا مطابق یک عادت، از برخی مدافعان کناری خود به عنوان هافبک دفاعی استفاده کرده ولی در مورد کایل واکر، بعید به نظر می رسد که وی از چنین قابلیت فنی برخوردار باشد. حضور واکر احتمالاً بدین معناست که سیتی و پپ دوباره به همان فول بک سنتی و ارتودوکس باز می گردند. اگر از کایل واکر صرفاً انتظار بازی در پُست دفاع راست را داشته باشیم، او یک دارایی برای سیتی است اما هرگز نباید واکر را یک بازیکن انعطاف پذیر دانسته و منتظر حضور او در پُست های غیر مرتبط بود.

اما بحث اصلی به هزینه بالغ بر ۵۰ میلیون پوندی باشگاه منچستر سیتی برای کایل واکر مربوط می شود. این هزینه گزاف را نمی توان با فرمول عرضه و تقاضا در بازار نیز تطابق داد حتی در بازار مکاره و افسار گسیخته نقل و انتقالات فوتبال در تابستان ۲۰۱۷. در بازار نقل و انتقالات تابستان امسال، ۷۵ میلیون یورو برای روملو لوکاکو، ۵۳ میلیون یورو برای الکساندر لاکازت، ۳۷ میلیون یورو برای محمد صلاح و ۳۰ میلیون یورو برای جوردن پیکفورد هزینه شده است. بگذریم که چند مدرسه یا بیمارستان و امور خیریه را می توان با درصد اندکی از این مبالغ یا دستمزدهای هفتگی این بازیکن ها در سراسر دنیا ساخت. جامعه ای که ۷ سال اسیر ریاضت های اقتصادی بوده، چه توجیهی برای پرداخت ۵۰ میلیون پوندی بابت خرید فقط یک بازیکن نسبتاً خوب دارد؟ تاریخ درباره این برهه از تاریخ چه گونه قضاوت خواهد کرد؟

آیا کایل واکر 50 میلیون پوند می ارزید؟

کایل واکر ۲۷ ساله بوده که در فوتبال مدرن، آغاز سن افول بازیکن های حرفه ای محسوب می شود. او فقط ۵ گل را طی دوران فوتبال خود به ثمر رسانده است. البته تعداد گل های زده یک بازیکن معیار مناسبی برای ارزیابی فنی او نیست اما با ارائه این معیار فقط خواستیم به این نکته اشاره کنیم که ۵۰ میلیون پوند بابت خرید کایل واکر پرداخت شده که نه کریستیانو رونالدو است و نه لیونل مسی، او حتی با استیوارت پیرس و استیو نیکول نیز قابل مقایسه نیست!

کایل واکر فقط ۲۷ بازی ملی در کارنامه داشته و حتی در مواقعی که روی هاجسن از ناتانیل کلاین در سمت راست خط دفاعی تیم ملی انگلیس استفاده می کرد، تقریباً هیچ کس معترض نبود. حال کایل واکر گران ترین مدافع تاریخ فوتبال محسوب می شود. در حال حاضر، کایل واکر، جان استونز، داوید لوئیز، الیاکیم مانگالا و لوک شاو به ترتیب پنج مدافع گران قیمت تاریخ لیگ برتر هستند. با توجه به قرارداد حق پخش تلویزیونی رقابت های لیگ برتر، هر ۲۰ تیم حاضر در این لیگ در زمره ۳۰ باشگاه فهرست مجله Forbes هستند که بیشترین درآمد سالانه را دارند. با توجه به وجود دلارهای نفتی شیوخ عرب و سایر مالکان ثروتمند باشگاه های لیگ برتر، مبلغ ۵۰ میلیون پوند بابت خرید یک مدافع تبدیل به یک امر عادی شده است.

آیا کایل واکر 50 میلیون پوند می ارزید؟

در اوایل قرن هفدهم، بازار پیاز گل های لاله هلند بسیار داغ بود. به رغم هشدارهای متعدد کلیساها و اصناف، روز به روز قیمت این کالا به طور افسار گسیخته ای افزایش می یافت تا این که در یک روز زمستانی، در فوریه ۱۶۳۷، مردم به دلیل گسترش طاعون برای خرید این کالا به بازار شهر هارلم نرفتند و اصطلاحاً، این حباب ترکید. بدین ترتیب، هزاران سرمایه گذار در عرض یک شبانه روز ورشکسته شدند.

اکنون بازار نقل و انتقالات فوتبال به ویژه در لیگ برتر انگلیس نیز با پرداخت چنین مبالغ هنگفت به همان درد دچار شده است. اکنون باید خندید به واکنش هایی که مردم در سال ۱۹۰۵ داشتند وقتی که میدلزبورو در ازای ۱۰۰۰ پوند، آلف کامن را ساندرلند خرید و تابو شکنی کرد. به نظر می رسد که بازار فوتبال به طور کامل از بحران اقتصادی عبور کرده است. شاید داستان هارلم در دنیای فوتبال مدرن رخ ندهد اما نمی توان پرداخت این مبالغ کلان در بازار نقل و انتقالات را نادیده گرفت.

جاناتان ویلسون (guardian)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج