۵۷۰۰۹۳
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

طارمی پنجاه برابر غلامحسین مظلومی می‌ارزد؟

در انتهای فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران بیایید نگاهی کنیم به رقم قراردادهای ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران در سال ۵۵ با تیم متمول شهباز

فرهنگستان فوتبال: در انتهای فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران بیایید نگاهی کنیم به رقم قراردادهای ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران در سال ۵۵ با تیم متمول شهباز؛یک‌سال به عقب‌تر برگردیم: در سال ۱۳۵۴ نارضایتی ستاره‌های تاج از دستمزدها و رقم قراردادها به یک بلوا انجامید. و غلامحسین مظلومی، ناصرحجازی و رضا عادلخانی تصمیم به ترک تاج گرفتند و به شهباز که تازه به لیگ دسته اول صعود کرده بود، پیوستند. تیمی که با هدایت محراب شاهرخی و حضور نصرالله عبداللهی پرتجربه در قلب دفاع و حسین کلانی پرشور و البته کمی سنگین و علی مناجاتی و اکبر محمدی، به دسته اول فوتبال ایران صعود کرده بودند و قرار بود یاد شاهین دوست‌داشتنی و پرطرفدار را در فوتبال ایران زنده کند. حضور عادلخانی و حجازی و غلامحسین مظلومی در شهباز همه کارشناسان را شگفت‌زده کرد. در این بین ایرج سلیمانی هافبک وفادار پرسپولیس هم اعلام کرد برای احیای مکتب شاهین حاضر است به شهباز برود. محمود اعتمادی از بانک ملی و حمید مجدتیموری هم از نفت راهی شهباز شدند تا یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ تخت جمشید شکل بگیرد. هرچند مصدومیت‌های متوالی سلیمانی و مناجاتی و سنگین شدن آشکار حسین کلانی، شهباز را با مشکلاتی روبه‌رو ساخت اما در نهایت این تیم پرستاره در جایگاه سوم فوتبال ایران قرار گرفت. اما نکته اصلی رقم قراردادهای این تیم با بازیکنانش بود که طوفانی در فوتبال نیمه‌حرفه‌ای ایران به راه انداخته بود. یادتان باشد در آن سال دلار کمی بیشتر از ۷ تومان بود.

مبلغ قرارداد تعدادی از یاران شهباز در جام چهارم:

ملی‌پوشانی مثل غلامحسین مظلومی، نصرالله عبداللهی و محمود اعتمادی برای دو فصل بازی، قرارداد ۵۰ هزار تومانی بستند. یعنی ۷ هزار دلار! در انتهای همین فصل مظلومی با ۱۹ گل آقای گل مسابقات شد.

ناصرحجازی بهترین دروازه‌بان آسیا برای یک سال ۲۵ هزارتومان قرارداد بست. یعنی ۳ هزار و پانصد دلار برای یک فصل!

رضا عادلخانی در آستانه سی‌سالگی برای دو فصل قرارداد۲۵ هزارتومانی بست. یعنی سه هزار و پانصد دلار برای دو فصل!

ستاره نوظهوری مثل حمید مجد تیموری که دو سال بعد همراه تیم ملی ایران راهی جام جهانی ۱۹۷۸ شد برای دو فصل بازی در شهباز قرارداد ۱۵ هزار تومانی بست. یعنی دوهزار و ۱۰۰ دلار برای دو فصل. سالی هزار و پنجاه دلار. به پول امروز یعنی یعنی ۵ میلیون تومان برای یک فصل!

و یادتان باشد این قراردادها بالاترین رقم قرارداد در فوتبال آن موقع ایران بودند.

اگر قراردادها را با دلار امروز یعنی ۳۸۰۰ تومان چنج کنیم می‌بینیم که بازیکنی در اندازه‌های غلامحسین مظلومی باید برای دو فصل بازی چیزی در حدود ۲۸ میلیون تومان قرارداد می‌بست! این در حالی است که قرارداد مهدی طارمی ۵۰ برابر این مبلغ است! تشخیص این‌که مهدی طارمی بازیکن بهتری است یا غلامحسین مظلومی به عهده خودتان. در حال حاضر در لیگ ایران مهاجمان متوسط حداقل ۱۰۰ هزار دلار قرار داد می‌بندند. فرشید باقری و یا امین حاج‌محمدی در سال پیش با استقلال قراردادهای ۲۵۰ هزار دلاری بستند! مطمئن باشید هیچ‌جای دنیا چنین ارقامی برای این‌گونه بازیکنان پرداخت نمی‌شود. باور ندارید از سوشا مکانی و مسعود شجاعی بپرسید.

یک‌طرفه به قاضی نرویم. همان سال‌ها در میانه دهه ۷۰ رقم قرارداد بازیکن‌های ممتاز فوتبال انگلیس برای یک سال چیزی در حدود ۱۴۰ هزار پوند بود. یعنی در حدود ۲۰۰ هزار دلار. اما افزایش ارقام دستمزدهای فوتبال انگلیس طی ۴۰ سال گذشته براساس یک چرخه سالم اقتصادی و قوانین تجارت آزاد بوده است اما در فوتبال ایران براساس بازارگرمی مدیران باشگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی. لابد برای این‌که از مهاجرت فوتبالیست‌های نخبه جلوگیری شود تا باشگاه‌های ایرانی بتوانند با رقبای آسیایی رقابت کنند. حاصل این توجیه طی ۲۵ سال گذشته دو نایب قهرمانی بوده است و دیگر هیچ!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شایدخیلی هاباپرداختی این دوره زمونه بازیکنان، مشکلی داشته باشن ولی استاد شماکه حساب وکتابت اینقدردرسته کاش تورم هزاران درصدی این دوره چهل ساله راهم تومحاسباتت درنظرمیگرفتی اون موقع میدیدی که عددوارقامت راخیلی خیلی پایین گرفتی.ماهم قبول داریم با این درآمد ووضع معیشتی که 70-80درصدمردم ایران دارن مبالغ پرداختی به بازیکنان زیاده.ولی نه اینقدری که شمامحاسبه کردین....

    • بدون نام

      میگم دیونه نیستید غلام حسین مظلومی رو با طارمی گل نزن مقایسه میکنید مثل برهانی هنوز برهانی بهتر بود عشق است استقلال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        استقلال شش اتیشه هستی خخخخخخ خجالت بکش اسم شیشو نیاری یه وقت ههههههههههههه کیسه.

    • بدون نام

      مظلومی طارمی خخخخخخ بابا بیخیال دیگه مظلومی کجا و این تازه به دوران رسیده کجا واقعا شرم اوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج