۵۷۰۳۴۹
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

عارف موظف به سهم خواهی است

ائتلاف احزاب و جریانات سیاسی در کمپین های انتخاباتی در کشورهای دارای نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری امری مرسوم است . هر حزب با توجه به وزن و میزان محبوبیت خود، مردم را به رای دادن به ائتلاف ترغیب می کند و در صورت پیروزی ائتلاف ،کابینه از وزرایی انتخاب می شود که توسط احزاب عضو ائتلاف معرفی می شوند .

هیرش سعیدیان در آفتاب یزد نوشت: ائتلاف احزاب و جریانات سیاسی در کمپین های انتخاباتی در کشورهای دارای نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری امری مرسوم است . هر حزب با توجه به وزن و میزان محبوبیت خود، مردم را به رای دادن به ائتلاف ترغیب می کند و در صورت پیروزی ائتلاف ،کابینه از وزرایی انتخاب می شود که توسط احزاب عضو ائتلاف معرفی می شوند . زیرا مردم به خاطر فراخوان این احزاب به این ائتلاف رای داده اند و انعکاس وزن احزاب و جریانات در کابینه به معنای تحقق رای مردم است .
در ایران اما وضع کمی متفاوت است . بنا بر تایید محافظه کار ترین تحلیلگران سیاسی ، مردم در انتخابات ریاست جمهوری ، علی رغم تمام دغدغه های اقتصادی به یک دلیل دوباره به روحانی رای دادند و آن حمایت اصلاح طلبان بود . انتخابات در ایران به انتصابات اصلاح طلبان بدل شده است. اکثر لیست‌های مورد تایید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست دکتر عارف در انتخابات پنجم شورای شهر و روستا از سوی مردم مهر تایید دریافت می‌کند. در گزینش پارلمان اگر کاندیدای مجرب از سد شورای نگهبان عبور کند، می تواند به صرف داشتن تایید اردوگاه اصلاحات از انتخابش مطمئن باشد . این قاعده به شکل سلیس تری در انتخاب رئیس جمهوری حاکم و نافذ است. تبدیل اعتدال به یک گفتمان محبوب به پشتوانه چهره هایی همچون واعظی و آشنا و .... به مطایبه شبیه‌تر است تا واقعیت سیاسی . البته که روحانی را اصلاح طلبان با خون دل و پرداخت هزینه ای گزاف چند ساله دوباره به پاستور فرستادند. اگر اصلاحات نبود ، آیا روحانی رئیس جمهور بود؟ پس از پیروزی چهره های شاخص اصلاح طلب به سراغ روحانی می روند و از ایشان تقاضا می‌کنند تا ...
به جای چهره‌های اصولگرا که مردم در انتخابات به آنها نه گفتند کابینه را به رنگ اصلاح طلبی در آورد تا مردم بازتاب رای اشان را ببینند .
وزیر ارتباطات و از مقامات ارشد حزب اعتدال و توسعه این درخواست را اما مذموم و سهم خواهی می داند ، واعظی معتقد است که اصلاح طلبان حق ندارند تا درخواست نمایند چهره های شاخص‌شان وارد کابینه شوند. حسام الدین آشنا که اظهار نظر‌هایش با واکنش منفی در شبکه های اجتماعی و در میان جوانان روبه رو شده است، نسبت به این موضوع واکنشی شدیدتر نشان داده است و اظهارات محمدرضا عارف را مصداق سهم خواهی قلمداد کرده است. بدیهی است که لیدرهای اصلاح طلب اشتباه می‌کنند، اگر چه‌در پاسخ سعی در توجیه دارند و با شرم و آزرم تلاش دارند تا توضیح دهند که این سهم خواهی نیست.
البته که اصلاح طلبان و درصدر آنها محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی و فراکسیون امید موظف هستند که برای پیشرفت کشور پیشنهاد بدهند. مردم آنها را موظف کرده‌اند
تا پیگیر رای شان باشند، تا به روحانی بگویند که این مردم به خاطر ربیعی و رحمانی فضلی و نهاوندیان و آشنا و واعظی نبود که به او رای دادند، بلکه به خاطر توصیه و تلاش دهها چهره و سخنران اصلاح طلب بود که آنها را قانع کردند درست است نمی توان به دلایلی یک اصلاح طلب را در پاستور دید، اما روحانی مرد عمل به وعده‌هاست و او شریکی قابل اعتماد است. این مردم اگر بدانند که وزیر ارتباطات به عنوان شخصی که تمام تلاشش را به کار بست تا مطهری و پزشکیان در هیئت رئیسه مجلس حضور نداشته باشند و اصلاح طلبان را تضعیف نماید ‌، حال پس از پیروزی حضور خود در کابینه را امری بدیهی می‌داند و آمدن اصلاح طلبان را مذموم، چه احساسی خواهند یافت.
آیا نتیجه رای مردم به این معنی است که واعظی و آشنا و ... ابقا شوند و اصلاح طلبان مطرود؟ اگر ادبیات مملو از دورویی سیاسی درخواست برای در نظر گرفتن رای مردم را سهم خواهی می‌داند، بگذار بگویند. بگذار هر نامی می خواهند بر روی تلاش برای تحقق اراده رای دهندگان اصلاح طلب بگذارند . روحانی اگر در چینش کابینه اش اکثریت را به اصلاح طلبان نسپارد و در مقابل جریانی را که مردم آشکارا در انتخابات به آنها رای منفی داد دوباره بر قوه مجریه مسلط سازد، آیا می‌تواند ادعا کند که به عهد خود با مردم وفادار بوده است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م الف شهرآشوب

      در ایران حزب وحود ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج