جاباما
۵۷۱۳۰۴
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

شش وزیری که احتمال تغییر آنها کم است

کمتر از دو هفته به معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم مانده و بازار شایعات و گمانه زنی ها در این باره داغ است.

پایگاه خبری جماران: کمتر از دو هفته به معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم مانده و بازار شایعات و گمانه زنی ها در این باره داغ است. رو گذشته اسامی زیادی برای وزارتخانه ها مطرح شد و به نظر می رسد جز پنج یا شش وزارتخانه؛ دیگر وزارتخانه‌ها دستخوش تغییر قرار بگیرند و بخشی از جابه‌جایی ها درونی باشد.

در آخرین گمانه زنی ها گفته می شود، تغییراتی در سطح معاونین رخ خواهد داد و زهرا احمدی پور؛ رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی جایگزین شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده خواهد شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد رفتن مولاوردی از این بخش دولت قطعی است.

همچنین برخی نام حمید میرزاده؛ رئیس سابق دانشگاه آزاد را در کنار نهاوندیان برای تصدی معاونت اجرایی مطرح می کنند. علاوه بر این نام وی برای ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور در کنار نام مرتضی بانک و جمشید انصاری مطرح می شود.

از دیگر تحولات احتمالی در میان معاونان رئیس جمهوری مربوط به معاونت پارلمانی رئیس جمهوری و قرار گرفتن علی ربیعی؛ وزیر کار فعلی و رحمانی فضلی؛ وزیر کشور فعلی در کنار حسینعلی امیری به عنوان گزینه های اداره این معاونت است.

منابع متعددی از ابقای ابتکار در سازمان محیط زیست و مجید انصاری در معاونت حقوقی خبر می دهند.

در حالی که گفته می شود تغییر در سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری رخ خواهد داد؛ امروز نام محمد بهشتی؛ رئیس سابق میراث فرهنگی در دوره اصلاحات همراه با صالحی امیری؛ وزیرفعلی ارشاد مطرح می شود. برخلاف روز گذشته گمانه زنی ها از ابقای اشرف بروجردی در کتابخانه ملی خبر می دهند و برخی از منابع خبری مدعی شده اند رئیس جمهوری از وی خواسته است به فعالیت خود ادامه دهد.

از دیگر تغییرات احتمالی مربوط به بخش های اقتصادی دولت است. در همین راستا گفته می شود، غلامرضا تاجگردون؛ نماینده مجلس دهم و معاون پیشین رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد علی نجفی (وزیر اسبق آموزش و پرورش، رئیس پیشین این سازمان، رئیس اسبق میراث فرهنگی و مشاور اقتصادی رئیس جمهوری) و محمد باقر نوبخت؛ رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت برای اداره این نهاد مطرح هستند. ریاست بانک مرکزی نیز مورد مناقشه گروه های مختلف است، از طرفی گروهی بر ابقای سیف در آن تاکید دارند و از سوی دیگر گروهی از مسعود، اقتصاددان و مشاور فعلی رئیس جمهموری و محمد نهاوندیان؛ رئیس دفتر ریاست جمهوری به عنوان جایگزین سیف یاد می کنند.

گمانه زنی های تازه درباره هشت وزارتخانه

یکی دیگر از بخش های مهم کابینه مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و امروز برخلاف روز گذشته که منابع از ابقای شمخانی در این سمت خبر می دادند امروز نام علی ربیعی؛ وزیر فعلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای تصدی این سمت شنیده می شود.
بخش دیگر از تحولات کابینه مربوط به وزارتخانه های دولت است. شنیده ها حاکی از آن است که احتمال ابقای عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور وجود دارد، در حالی که روز گذشته نام محمد شریعتمداری به عنوان جایگزین قطعی وی مطرح بود.

درباره تحولات وزرات دادگستری نیز گفته می‌شود، نام حسینعلی امیری در کنار علیرضا آوایی، رئیس پیشین سازمان ثبت احوال کل کشور و معاون وزیر کشور و بازرس رئیس جمهوری که پیش از سال 58 تا 93 در قوه قضائیه در سمت های مختلفی حضور داشته است و محمداسماعیل شوشتری؛ رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری و وزیر دادگستری در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمدخاتمی که باسابقه ترین وزیر دادگستری تاریخ جمهوری اسلامی نیز محسوب می شود، مطرح می شود. علاوه بر این برخی از احتمال ابقای مصطفی پورمحمدی خبر می هند.

یکی دیگر از وزراتخانه هایی که تغییرات آن قطعی شده است، وزارت علوم وتحقیقات است. امروز نام محمدعلی سبحان الهی؛ رئیس فعلی دانشگاه خوارزمی برای اداره آن مطرح شده است. این درحالی است که تا روز گذشته نام سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای این وزارتخانه مطرح بود که از سوی وی تکذیب شد.

در شرایطی که تغییر وزیر آموزش و پرورش قطعی شده است، گمانه زنی های متعددی برای جایگزینی وی مطرح می شود؛ امروز نام شهیندخت مولاوردی به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده است؛ تحقق این اتفاق می تواند پاسخی باشد به مطالبات جامعه زنان از رئیس جمهوری برای معرفی وزیر زن به مجلس.

وزارت اقتصاد و دارایی از دیگر بخش هایی است که تغییرات آن از چند ماه قبل قطعی به نظر می رسید. با این حال نام های متعددی برای اداره آن مطرح شده است. از مسعود نیلی تا محمد نهاوندیان که برخی از منابع گفته اند در سمت های دیگری از آن ها استفاده خواهد شد. به این ترتیب، به نظر می رسد رئیس جمهوری قصد دارد سرنوشت یکی از ارکان مهم دولتش را به مردان نام آشنای دولت یازدهم بسپارد.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تا روز گذشته از تغییرات احتمالی دولت بود. حتی صبح امروز برخی از رسانه ها نام حسین کمالی؛ وزیر کار دولت هاشمی رفسجانی و خاتمی را به عنوان گزینه های احتمالی مطرح کردند. با این حال، خبرگزاری فارس تصاویری از ابلاغیه وزیر کار به معاونانش منتشر کرد که نشان می داد علی ربیعی خود را برای جلسه رای اعتمادش آماده می کند و از سوی دیگر ناقض گمانه زنی های مربوط به حضور در سمت های دیگر است.

تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت از مطالبه هایی است که در ماههای اخیر از سوی برخی رسانه ها مطرح می شود اما آنچه اذهان را به خود درگیر کرده، آن است که چه کسی توان اداره چنین وزارتخانه عریض و طویلی را دارد! تا روز گذشته برخی از رضا رحمانی؛ نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین کمیسیون صنایع به عنوان جایگزین نعمت زاده یاد می کردند اما امروز نام محمد شریعتمداری؛ معاون اجرایی رئیس جمهوری نیز در لیست احتمالی این وزارتخانه قرار گرفت.

یکی دیگر از وزراتخانه های پرحاشیه در دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی است. با این حال برخی از گمانه ها خبر از ابقای آخوندی در این وزارتخانه می دهند، البته نام برخی از افراد از جمله مرتضی حاجی -که پیشتر برای وزرات آموزش و پرورش نیز مطرح شده بود- ، محمد پژمان؛ مدیری عامل سازمان ملی زمین و مسکن و اداره شهرداری مشهد و پیروز حناچی، معاون آخوندی که پیشتر از گزینه های شهرداری تهران نیز بود، به عنوان وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه مطرح است.

شش وزارتخانه بی تغییر

در این شرایط به نظر می رسد، شش وزارتخانه از تغییرات در امان مانده اند. وزارت امور خارجه که محمدجواد ظریف از ابتدای دولت یازدهم اداره آن را برعهده دارد، وزرات اطلاعات که سید محمود علوی آن را اداره می کند، وزارت بهداشت که حسن قاضی زاده هاشمی از ابتدای دولت تصدی آن را بر عهده دارد، وزارت جهاد کشاوزری که محمود حجتی، یکی از گزینه های اخیر تصدی شهرداری تهران از ابتدای دولت یازدهم مسئولیت آن را بر عهده گرفته؛ وزارت نفت که بیژن نامدار زنگنه با حضور ادامه حضورش باسابقه ترین وزیر نفت کشور خواهد بود و سرانجام وزارت ورزش و جوانان که مسعود سلطانی فر از پاییز گذشته مسئولیت اداره آن را دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ابقای ابتکار رو خوب اومدی

    • بدون نام

      همه وزرا باید عوض بشن

    • بدون نام

      بی برنامه ترین دولت از نظر اقتصادی و بیکاری همین دولت بوده

    • مجید

      رای دادیم .. اما در بحث اقتصادی ضعیف عمل کرد ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج