۵۷۱۴۵۷
۷ نظر
۵۰۵۰
۷ نظر
۵۰۵۰
پ

مسافرکشی با خودرو شخصی ناشی از چیست؟

ترافیک، صدای ممتد بوق، همهمه و ازدحام مردم و خودروها نماد خیابان‌های شلوغ تهران است، آن‌چنان که در این میان گاهی درگیری میان رانندگان تاکسیرانی و مسافرکش‌های شخصی هم بالا می‌گیرد؛ رانندگانی که دائما در رقابتند و قصد دارند به هر ترفندی مسافران را به مقصد برسانند.

روزنامه آرمان - نگین باقری: ترافیک، صدای ممتد بوق، همهمه و ازدحام مردم و خودروها نماد خیابان‌های شلوغ تهران است، آن‌چنان که در این میان گاهی درگیری میان رانندگان تاکسیرانی و مسافرکش‌های شخصی هم بالا می‌گیرد؛ رانندگانی که دائما در رقابتند و قصد دارند به هر ترفندی مسافران را به مقصد برسانند.
تیر سال گذشته بود که فرمانده یگان عملیات و کنترل طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از جریمه ۴۰‌هزار تومانی مسافرکش‌های شخصی در پایتخت خبر داد. به گفته سعید سپهری مسافرکشی با خودرو شخصی ممنوع است. او با اشاره به اجرای طرح ویژه برخورد با مسافرکشی خودروهای پلاک شهرستان در تهران گفت:‌ این طرح به شکل ویژه در تهران به مرحله اجرا درآمده و خودروهای دارای پلاک شهرهای دیگر که اقدام به مسافرکشی در تهران کنند، برای بار اول ۴۰۰هزار ریال جریمه شده و در صورت تکرار تخلف علاوه بر جریمه خودرویشان نیز حداکثر به مدت سه روز توقیف خواهد شد.
خودروهایی که پلاکشان جز ایران ۱۱، ایران ۲۲، ایران ۳۳، ایران ۴۴، ایران ۵۵، ایران ۶۶، ایران ۷۷، ایران ۸۸ و ایران ۹۹ باشد، جزو خودروهای پلاک شهرهای دیگر محسوب شده و در اجرای این طرح با آنان برخورد خواهد شد. گرچه این اظهارنظرات عنوان شده است، اما آیا در سطح کلانشهر تهران مسافرکشی با خودروهای شخصی را نمی‌بینیم؟ حتی علاوه بر خودرو پراید، خودروهای مدل بالاتری نیز اقدام به جا به جایی مسافر می‌کنند و وقتی پای درد دل آنها می‌نشینیم رکود اقتصادی را عامل اصلی می‌دانند، تا جایی که این مساله به تنهایی مربوط به خودروهایی با پلاک شهرستان نمی‌شود و حتی تهرانی‌ها نیز با خودروهای شخصی مجبور به کسب درآمد از این طریق شده‌اند.
برای صحت این ادعا دیگر نیاز به آوردن ادله نیست؛ همین که در ساعات اوج ترافیک به خیابان‌های تهران سری بزنید می‌بینید که چگونه رانندگان برای به دست آوردن سهم بیشتری از مسافران با هم در رقابتند، رقابتی که نشات گرفته از کمبود درآمد و گرانی است. با وجود این، گرچه بارها و بارها سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور شهروندان را برای جا به جایی از خودروهای شخصی منع کرده اند، اما همچنان شاهد این مساله در سطح کلانشهر تهران هستیم، چرا که مشکل اصلی چیز دیگری است، وگرنه هیچ‌کس دوست ندارد ساعات متوالی گرما، سرما و آلودگی هوا را تحمل کند و برای به دست آوردن چندرغاز با مسافران و همکاران رقیب سر و کله بزند.
در شهرمان کار نیست
نامش نوید است، ۳۲ ساله، اهل کرمانشاه. یک پراید سفید رنگ قدیمی دارد و به قول خودش از خروس خوان تا انتهای شب در خیابان‌های پر دود و دم تهران دنده عوض می‌کند. او بیکاری را علت اصلی مهاجرت به تهران می‌داند و به «آرمان» می‌‌گوید: چاره‌ای ندارم. در شهرمان کار نیست و مجبورم به تهران پناه بیاورم تا خرج زندگی را درآورم. رانندگی در تهران هم که برای آدم اعصاب نمی‌‌گذارد. شلوغی و ترافیک از یک طرف و درگیری با مسافرکش‌ها از طرف دیگر آن چنان خسته‌ام کرده که در صورت مناسب بودن شرایط حتما به دیار خود باز می‌گشتم. او با لهجه شیرین کردی ادامه می‌دهد: در تهران رانندگان مسافرکش رقیب هم هستند و مجبورند برای آنکه لقمه نانی را بر سر سفره خود بگذارند تن به انواع درگیری‌ها بدهند، چون وضعیت معیشتی مردم خراب است. راهی ندارند جز اینکه خلأ درآمدی خود را با مسافرکشی پر کنند. او تاکید می‌کند: در میان رانندگان کم نیستند افرادی که از شهرهای دیگر آمده اند و در تهران مشغول به مسافرکشی هستند.
وضعیت بازار نابسامان است

سعید، ۵۵‌ساله و اهل تهران است. او اکنون مسافرکش است و در این باره به «آرمان» می‌‌گوید: از ابتدا مسافر کشی نمی‌کردم و شغلی آزاد داشتم، اما وضعیت بازار به حدی نا بسامان است که اکنون حدود سه سالی است صبح زود در تاریکی هوا از خانه بیرون می‌زنم و تا شب به دنبال مسافر می‌گردم. از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوا هم نگویم بهتر است. این شغل من را از پای درآورده است، ولی چاره ندارم، چون تنها راه گذران زندگی من از راه مسافرکشی است که با خودرو شخصی ام مشغول به آن هستم. او بیان می‌کند: یک دختر دم بخت دارم و هزینه‌های زندگی هم فشار می‌آورد. اگر شغل دیگری بود حتما آن را به مسافرکشی ترجیح می‌دادم.
مسافرکشی اعصاب فولادین می‌خواهد

احمد، ۴۷‌ساله با تاکسی زرد رنگ تاکسیرانی سر خط نزدیک یکی از ایستگاه‌های مترو ایستاده است. هر مسافری که می‌آید فریاد می‌زند مستقیم، مستقیم، انتهای خیابان، اما مسافران بی اعتنا از او سوار خودروهای گذری می‌شوند. احمد با لحنی ناراضی به «آرمان» می‌گوید: اینجا در بین همکاران مدتی منتظر می‌مانیم تا نوبتمان شود. وقتی هم که می‌خواهیم مسافر سوار کنیم یا باید قید اینکه تمام خودرو را از مسافران پر کنیم بزنیم و تنها با یکی دو از آنها راهی مقصد شویم که اصلا با این همه انتظار و بنزین مصرفی اقتصادی نیست یا اینکه با رانندگان خودروهایی شخصی درگیر شویم که چرا مسافرکشی می‌کنند. واقعا شغل مسافرکشی اعصاب فولادین می‌خواهد، چرا که نظارتی روی آن نیست و هر راننده‌ای که زودتر مسافر سوار کند برنده است.
مسافرکشی با خودرو شخصی ناشی از مشکلات اقتصادی
ماه گذشته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با ابراز نارضایتی رانندگان تاکسی از فعالیت خودروهای شخصی به ویژه پلاک شهرستان در خیابان‌های شهر تهران گفت: رانندگان این خودروها به صورت تیمی فعالیت کرده و عموما به سلاح سرد نیز مجهز هستند و با ایجاد رعب و وحشت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این در حالی است که مراتب به پلیس اعلام شده است. او با بیان اینکه لازم است برای تعیین تکلیف این موضوع، شورای امنیت استانداری به موضوع ورود کند، افزود: فعالیت مسافرکش‌های شهرستانی در پایتخت یک موضوع چند‌مولفه‌ای است که ابعاد مختلف دارد و باید مسئولان امنیتی نیز به موضوع ساماندهی آنها وارد شوند.
حسینی با بیان اینکه معضل مسافرکش‌های شخصی از گذشته وجود داشته اما این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی پای خودروهای پلاک شهرستان نیز به تهران باز شده است، ادامه داد: در جلسه شورای عالی ترافیک که در اسفند سال گذشته به ریاست وزیر کشور و با حضور دادستان تهران، مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی و... برگزار شد، خواهان ساماندهی مسافرکش‌های شهرستانی در تهران شدیم، اما از آن زمان تاکنون اتفاقی رخ نداده است. به گزارش تسنیم، او با اشاره به رفتارهای ترافیکی نامتعارف این خودروها در سطح شهر، بیان کرد: به دلیل بی پاسخ بودن درخواست قبلی‌مان در اسفند و با توجه به حساسیت موضوع و از آنجایی که مساله ساماندهی این خودروها مساله بین‌بخشی بوده و نیازمند حضور همه دستگاه‌ها هستیم، مجددا نامه‌ای برای ساماندهی این خودروها به دبیرخانه شورای عالی ترافیک ارسال خواهیم کرد، بلکه اتفاقی مثبت در راستای تعیین تکلیف این خودروها در پایتخت انجام شود.
فعالیت مسافرکشی شخصی قابل نظارت نیست
عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران درباره مسافرکشی خودروهای شخصی در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: هرگونه حمل و نقل عمومی که توسط خودروهای شخصی صورت بگیرد حتما باید ساماندهی شده و تحت نظارت و کنترل باشد؛ هم به لحاظ تعرفه‌های قیمتی و هم به لحاظ رعایت شئونات مختلف اجتماعی. افشین حبیب‌زاده می‌افزاید: این خودروها باید رصد شوند و قابلیت نظارت داشته باشند. بنابراین هرگونه حمل و نقل عمومی خارج از این چارچوب مورد تایید نیست، به ویژه خودروهای شخصی پلاک شهرستان که اخیرا به نظر می‌رسد تعداد آنها افزایش پیدا کرده است. او بیان می‌کند: حتی برخی از این خودروها یک هفته در تهران می‌مانند و آخر هفته به شهر خود باز می‌گردند. رانندگان آنها از طریق حمل و نقل شهروندان تهرانی کسب درآمد می‌کنند. حبیب‌زاده اضافه می‌کند: پدیده فعالیت خودروهای شخصی پلاک شهرستان در خیابان‌های تهران مدتی است که به وجود آمده و چون قابل نظارت نیست، مشکلاتی را به بار آورده است. عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران بیان می‌کند: اکنون برای مقابله با این رویداد پیشنهاداتی به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ارائه شده که در حال بررسی است.
به نظر می‌رسد که باید از هرگونه حمل و نقل شهروندان توسط خودروهای شخصی که تحت نظارت سازمان‌های ذیربط نیستند، جلوگیری به عمل می‌آید. حبیب‌زاده با اشاره به یکی از پیشنهادات می‌گوید: قرار است در ساعات خاصی از روز که با اوج ترافیک رو به رو هستیم مانع تردد خودروهای تک سرنشین شویم. این موضوع در بسیاری از شهرها که با معضل ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستند، روال قانونی دارد. البته ما نیاز به مصوبه داریم و اگر از تردد این خودروها جلوگیری شود، روی مسافرکشی‌های خودروهای شخصی تاثیر خواهد گذاشت. عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران یادآوری می‌کند: لازم به ذکر است که تمامی موارد در حد پیشنهاد است که بعد از آغاز رسمی شورا به صورت طرح در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیکاری...

    • بدون نام

      ناشی از بی کاری و نیاز مردم به پول است .
      درک این مسئله زیاد هم سخت نیست . وضع اقتصادی و معیشتی مردم به شدت خراب است

    • خدا

      اسم تهران را بذارین تیران درست میشه(یعنی کل ایران)

    • بدون نام

      به نظر خودت ناشی از چیه

    • بدون نام

      ناشی از این است که یکعده راه میوفتن میان شهر بعد توش میمونن و تمام گرفتاریهاشون رو به دولت وصل میکنن.اگر به اندازه زاد و ولد میشد و به اندازه گلیمها پا دراز میشد و به درستی تربیت صورت میگرفت شاهد این بلبشو و فساد و وحشیگری نبودیم.فقط تو رسانه خا و جلوی دوربین کار همه ماله کشی رو گند کاری خودشونه.

    • بدون نام

      بیکاری

    • بدون نام

      فقط وفقط بیکاری وفقروبی پولی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج