جاباما
۵۷۱۹۹۸
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

هیچ کمبودی در کالاهای استراتژیک وجود ندارد

افزایش قیمت برخی کالاها مانند گوشت، مرغ و پیاز در روزهای گذشته بهانه‌ای برای طرح دوباره نظرات مختلف در خصوص تنظیم بازار و استفاده از ابزار واردات شد.

روزنامه ایران: افزایش قیمت برخی کالاها مانند گوشت، مرغ و پیاز در روزهای گذشته بهانه‌ای برای طرح دوباره نظرات مختلف در خصوص تنظیم بازار و استفاده از ابزار واردات شد.
این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها تأکید کرده‌اند هیچ کمبودی در تولید نداریم و تأمین مواد غذایی مانند گذشته ادامه دارد و اگر در مواقعی قیمت محصولی گران می‌شود یا مربوط به ایجاد مشکل مقطعی است یا گرانفروشی رخ داده که ناشی از ضعف دستگاه‌های نظارتی است و ربطی به کمبود کالا ندارد.
البته برنامه‌ریزی و داشتن الگوی کشت در تولید مداوم و پایدار نقش مهمی دارد و مثلاً از افزایش یا کاهش تولید یک محصول در سال‌های مختلف و نوسان شدید قیمت آن جلوگیری می‌کند. طرحی که وزارت جهاد در دستور کار قرار داده اما هنوز به‌طور کامل در تمام کشور یا در مورد تمام محصولات اجرا نمی‌شود.
حمایت از تولید بدون قید و شرط
رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تأمین امنیت غذایی با حمایت از تولید داخلی محور اصلی اقتصاد مقاومتی است گفت: نباید به بهانه افزایش قیمت حمایت از تولید داخلی را رها کنیم و واردات بی‌برنامه و بی‌رویه را از سر بگیریم.
سید حسن کاظمی در گفت‌وگو با «ایران» حمایت از تولید را نص صریح قانون اساسی و اسناد بالا دستی دانست و گفت: حمایت از تولید هدفمند و اثربخش در تمام دنیا متداول است اگر از کشاورز و تولید‌کننده حمایت نشود نتیجه آن افزایش حاشیه نشینی و تخلیه روستاها است که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم. باید چندین برابر حمایت از کشور برای حاشیه نشینی هزینه کنیم و علاوه بر آن بنیان‌های اقتصاد متزلزل می‌شود و آمایش سرزمینی به هم می‌خورد.
وی کشاورزی را کاری پرریسک و مخاطره عنوان کرد و گفت: در اکثر کشورها برای کاهش ریسک کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت‌های همه جانبه از آن به عمل می‌آید. هزینه‌های تولید سالانه افزایش می‌یابد و نباید انتظار داشته باشیم با وجود افزایش هزینه، قیمت تولیدات ثابت بماند. قیمت کالاها معمولاً سالانه افزایش دارد که برای جبران آن باید درآمدها افزایش یابد یا از مصرف خودداری کرد که امکانپذیر نیست. البته در این خصوص باید گفت تورم تولید در چند سال اخیر دولت تلاش کرده و تورم تولید را کاهش داده است. گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد تورم در کشور روند کاهش دارد و این روند همچنان ادامه دارد.
به گفته کاظمی در سال‌های قبل کود و سم بی‌کیفیت که سلامتی مواد تولیدی را به خطر می‌انداخت از چین وارد می‌شد اما الان سم با کیفیت بالا از آلمان وارد می‌شود و کشاورز نیز برای آن هزینه بیشتری می‌پردازد پس نباید انتظار داشته باشیم قیمت برنج نسبت به سال‌های قبل افزایشی نداشته باشد. راهکار حمایت از مصرف‌کننده نابودی تولید داخلی یا واردات نیست بلکه از تولید‌کننده و مصرف‌کننده باید همزمان حمایت شود نه تولید را به بهانه جلوگیری از گرانی نابود کنیم.
کاظمی با اشاره به قیمت مرغ که چند وقت است در مورد قیمت آن بحث‌های زیادی شده گفت: قیمت مرغ در سال ۹۲ کیلویی ۷ هزار تومان بود و در حال حاضر نیز قیمت در همین حدود است با وجودی که قیمت نهاده‌ها، ماشین‌آلات، برق و..گران شده است می‌توان گفت ۴۰ درصد هزینه‌ها در تولید مرغ بالا رفته اما افزایش قیمتی در آن نداشتیم یا افزایش پایدار نبود و دوباره به قیمت قبل بازگشته است.
رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی با تعجب از کسانی که می‌گویند کمبود تولید مرغ و گوشت داریم گفت: هر کسی به هر میزان از این کالاها نیاز دارد براحتی می‌تواند از بازار تأمین کند حتی در حجم بالا و هیچ کمبودی در تولید و تأمین نداریم.
به گفته کاظمی برخی‌ها تفکری دارند که تصور می‌کنند باید از بازرگانی برای حل مشکلات مصرف‌کننده استفاده کرد این تفکر حامی واردات است در حالی که منطق و قانون می‌گوید باید بازرگانی در خدمت تولید داخلی باشد و در تمام دنیا سیاست بازرگانی ناظر به تقویت تولید است. وی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی را تولید و تأمین در سطح کلان نام برد و گفت قیمت‌گذاری در خرده فروشی و بقالی وظیفه جهاد کشاورزی نیست هر چند اگر نهادهای نظارتی زیر نظر وزارت جهاد قرار گیرند کار نظارت را نیز بخوبی اجرا می‌کند؛ وقتی نهاد‌های نظارتی خارج از وزارت جهاد هستند نباید در مورد قیمت‌ها در خرده فروشی یا گرانفروشی‌ها از وزارت جهاد سؤال کنند. وی واردات به بهانه حمایت از مصرف‌کننده را تحلیلی غیر منطقی دانست که واقع گرایانه نیست و به گفته او همین تحلیل‌ها برای تولید کشور مشکل ایجاد کرده است.
افزایش قیمت گوشت گوسفندی ربطی به صادرات ندارد
افزایش قیمت گوشت در روزهای اخیر باعث شده برخی صادرات را عامل آن عنوان کنند و وزارت کشاورزی را محکوم کرده‌اند که برنامه برای تنظیم بازار آن ندارد اما این وزارتخانه در واکنش به ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه صادرات دام سبک، عامل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار بوده، آورده است: به منظور تنظیم بازار داخلی گوشت گوسفندی، صدور مجوز صادرات دام سبک زنده کشور از اواخر سال گذشته تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. بنابراین ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه صادرات دام سبک، عامل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار بوده، مردود است.
این گزارش می‌افزاید: به منظور کنترل خروج غیرمجاز دام سبک زنده از کشور نیز این وزارت در مکاتباتی با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و استانداران استان‌های مرزی، خواستار تشدید اقدامات جلوگیری و مقابله با قاچاق دام زنده از کشور شده است.
آمارهای بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی گوشت قرمز در هفته گذشته از سطح بازار نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان در میادین میوه و تره بار ۳۷۸تا ۴۸۲ هزارریال و در مغازه خرده فروشی ۴۵۲هزارریال و همچنین گوشت گوساله در میادین میوه و تره بار هرکیلوگرم ۳۴۰ تا ۳۷۰ هزارریال و خرده فروشی ۳۷۹هزارریال بوده است.

این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هرکیلوگرم شقه گوسفندی را ۳۱۵ هزارریال و شقه گرم گوسفندی وارداتی را در نهایت ۳۳۰هزار ریال برای مصرف‌کنندگان اعلام کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس یعنی کمبود کالا داریم.

    • رضا رزمنده

      دوباره تحریم دوباره دروغ حضرات ب ملت ک همه چیز در انبارها وجود داره ونگرانی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج