جاباما
۵۷۲۰۰۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بنكسي صاحب محبوب‌ترين اثر ملي

نقاشي ديواري بنكسي از دختربچه‌اي كه با دلنگراني به دور شدن بادكنك قلبي‌شكلش چشم دوخته است، محبوب‌ترين اثر هنري ملي بريتانيا شناخته شد.

روزنامه اعتماد - بهار سرلك: نقاشي ديواري بنكسي از دختربچه‌اي كه با دلنگراني به دور شدن بادكنك قلبي‌شكلش چشم دوخته است، محبوب‌ترين اثر هنري ملي بريتانيا شناخته شد. اين تصوير آثاري همچون «گاري علوفه» اثر جان كانستبل و «خدمتكار آوازه‌خوان» از جك وتريانو را كنار زد تا جايگاه نخست فهرست محبوب‌ترين اثر هنري ملي را از آن خود كند.

اين هنرمند خياباني مشهورترين نسخه «دختر با بادكنك» را روي ديواره پلي در ساوت بانك لندن در سال ٢٠٠٢ كشيد. اما حالا كافي است سر بگردانيد تا روي كارت پستال‌ها و ليوان‌ها و... تصوير دخترك را ببينيد. اما بنكسي نسخه‌اي ديگر از آن را روي ديوار خانه‌اي در وستاند لندن كشيد اما با ساكن شدن صاحبخانه‌ جديد در اين ساختمان، جنجالي بر سر برداشتن نقاشي از روي ديوار و حراج كردن راه افتاد. صاحبخانه پس از برداشتن اثر از روي ديوار آن را به درون قابي منتقل كرده و به مبلغ ٧٣ هزار پوند در حراجي فروختند.
بنكسي صاحب محبوب‌ترين اثر ملي

وقتي تابلوي «گاري علوفه» كه تصويري رويايي از روزي تابستاني در حومه سافك را به نمايش مي‌گذارد، نخستين‌بار در سال ١٨٢١ در آكادمي سلطنتي رونمايي شد، خريداري نداشت. از آن زمان اين اثر بارها محبوب‌ترين نقاشي ملي شناخته شده است.

كمتر از يك سوم از ٢٠ اثر فهرست محبوب‌ترين‌هاي ملي، در ٢٥ سال گذشته خلق شده‌اند. اين آثار، فهرست انتخابي ٢ هزار فردي است كه به ٥ اثر برتر فهرست نهايي منتقدان و روزنامه‌نگاران هنري راي داده‌اند. نتيجه سه جلد آلبوم و چهار مجسمه مي‌شود؛ از جمله «برج سرخ» كه آنيش كاپور آن را براي قرار دادن در پارك المپيك در استراتفورد واقع در شرق لندن خلق كرد.

فقط اثر دو زن به اين فهرست راه يافته است؛ بريجت رايلي با «حركت در ميان مربع‌ها» جايگاه پانزدهم و مگي همبلينگ با مجسمه «گوش ماهي» در جايگاه ١٨ قرار گرفتند. همبلينگ اين مجسمه را در گراميداشت ياد بنجامين بريتن آهنگساز در ساحل ادلبورو مستقر كرد.

چنين نظرسنجي‌هايي اغلب تاثير اخبار هنرمندان بر افكار عمومي را به نمايش مي‌گذارد؛ طراحي پيتر بلك براي روي جلد آلبوم «گروه كلوب بي‌كسان گروهبان فلفل»، هشتمين آلبوم گروه راك «بيتلز»، جايگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. طرفداران اين گروه موسيقي امسال پنجاهمين سالگرد انتشار اين آلبوم را در ليورپول و در سراسر دنيا جشن گرفتند. طرح هيپ‌نسيس و جورج هاردي براي جلد آلبوم «نيمه تاريك ماه» از گروه پينك فلويد در اين فهرست جاي دارد.

اما تبليغات حرف آخر را نمي‌زند. ديويد هاكني كه گالري‌اي به مرور آثارش در بريتانيا اختصاص يافت و ركورد سريع‌ترين فروش بليت و موفق‌ترين گالري‌ را به نام خود ثبت كرد، تابلوي «شتكي بزرگ‌تر» او توانست جايگاه چهاردهم را به خود اختصاص دهد.

اما علاقه ملي به تابلوي «خدمتكار آوازه‌خوان» (١٩٩٢) و باقي آثار جك وتريانو، هنرمند اسكاتلندي در طول اين سال‌ها تكان نخورده است. برخلاف اينكه اغلب منتقدان آثار او را به باد انتقاد و آنها را ناديده مي‌گيرند، معمولا آثار او جزو ١٠ اثر برتر محبوب‌ترين‌ها است. در سال ٢٠١٤ نمايشگاهي براي نمايش آثار وتريانو در گلاسكو برپا شد كه محبوب‌ترين گالري‌ شناخته شد. تابلوي «خدمتكار آوازه‌خوان» جايگاه سوم محبوب‌ترين‌هاي ملي را به خود اختصاص داده است.

تابلوي «تمرر جنگجو» (١٨٣٩) اثري از ويليام ترنر، نقاش سبك رومانتيسم انگليسي و مجسمه «فرشته شمال» (١٩٩٨) از آنتوني گورملي، مجسمه‌ساز بريتانيايي پنج اثر برتر نخست اين فهرست را كامل مي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج