جاباما
۵۷۲۲۱۱
۱۹ نظر
۵۰۱۷
۱۹ نظر
۵۰۱۷
پ

مصاحبه‌ CNN با فضانورد ایرانی‌الاصل «ناسا»

"یاسمین مقبلی" که از پدر و مادری ایرانی در آلمان به دنیا آمده است، سرگرد نیروی دریایی آمریکا است و تجربه خلبانی بالگردهای جنگی را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین فارغ‌التحصیل مهندسیIT و مهندسی هوافضا از "موسسه فناوری ماساچوست"(دانشگاه MIT) است.

ایسنا: "یاسمین مقبلی" فضانورد ایرانی‌الاصل کاندید «ناسا» برای ماموریت‌های آینده در مصاحبه‌ای به سوالات مجری شبکه سی‌.ان‌.ان پاسخ داد.

"یاسمین مقبلی" که از پدر و مادری ایرانی در آلمان به دنیا آمده است، سرگرد نیروی دریایی آمریکا است و تجربه خلبانی بالگردهای جنگی را نیز در کارنامه خود دارد. وی همچنین فارغ‌التحصیل مهندسیIT و مهندسی هوافضا از "موسسه فناوری ماساچوست"(دانشگاه MIT) است.
مصاحبه‌ CNN با فضانورد ایرانی‌الاصل «ناسا»

"مقبلی" دیشب در مصاحبه خود با "کریستین امانپور" به سوالات وی پاسخ داد که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

امان‌پور: سرگرد مقبلی خوش آمدید به برنامه ما.

مقبلی: ممنونم.

به عنوان اولین سوال شما؛ در رابطه با آموزش‌ها و برنامه‌هایی که برای آماده‌سازی شما انجام میشود چه حسی دارید؟

مقبلی: خب مطمئنا خیلی هیجان‌زده هستم. این آموزش‌ها حدود دو سال طول میکشد و در این مدت ما با جت‌های T-۳۸ کار خواهیم کرد و درباره سیستم‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی آموزش می‌بینیم.

علاوه بر این موارد، آموزش زبان روسی، رباتیک و آزمایش‌های پیشرفته فضایی در این دو سال پوشش داده خواهد شد.

آیا شما همیشه به فضانوردی فکر می‌کردید؟

مقبلی: بله. من به خاطر می‌آورم که از سال ششم دبستان این موضوع در ذهن من شکل گرفت که دوست دارم یک فضانورد بشوم و با گذشت زمان این موضوع برای من پررنگ‌تر شد.

سرگرد شما یک آمریکایی متولد شده از پدر و مادر ایرانی در آلمان هستید و در واقع اولین فضانورد با رگ و ریشه‌ای از خاورمیانه محسوب می‌شوید. این موضوع در شرایط کنونی که محدودیت‌های سفر به آمریکا هم ایجاد شده چه حسی را به شما می‌دهد؟

مقبلی: قبل از اینکه این موضوعات پیش بیاید من در دوران تحصیل و بعد از آن توجهی به این مسائل نداشتم چون برای من مشکلی ایجاد نشده بود.

اما الان اهمیت این موضوع را درک می‌کنم و نسل آینده باید من و هم‌دوره‌ای‌های من را ببیند و بداند که هر کسی با هر پیش‌زمینه و تجربه‌ای می‌تواند موفق شود. برای مثال گاهی این تفکر وجود دارد که پسرها و مردها برای انجام بعضی کارها ساخته شده‌اند و این موضوع نباید بر تصمیمات ما تاثیر بگذارد و نباید یک آینده درخشان را به این خاطر نابود کرد.

پس شما به نوعی پرچم‌دار این موضوع هستید؟

مقبلی: بله دقیقا. فکر می‌کنم برای این افراد مهم باشد که بدانند در جریان صبح روزی که من و هم‌کلاسی‌هایم لباس‌های آبی‌ را پوشیدیم و خانواده‌های ما برای اولین بار ما را در آنها دیدند، دختر یکی از همکلاسی‌ها گفت: "مامان‌ها هم می‌تونن فضانورد بشن!" و این خیلی مهم است که ما بدانیم بچه‌ها هم می‌توانند ببینند که آدم‌هایی با پیشینه‌های مختلف، قومیت‌های متفاوت و چه زن چه مرد در این مشاغل فعال هستند و می‌توانند به این جایگاه برسند.

شما در حال حاضر سنت شکنی می‌کنید و البته قبلا این کار را در رشته‌های عموما مردانه دیگری هم انجام دادید. مثلا در "ام.آی.تی" مهندسی خواندید، در تیم بسکتبال دانشگاه حضور داشتید و به عنوان خلبان بالگردهای جنگی "کبرا" خدمت کردید. تا حالا این حس را داشتید که همانند یکی ماهی از آب بیرون پریدید؟

مقبلی: خب من این موضوع را رد نمی‌کنم که هنوز نگاه جنسیتی به این موضوعات وجود دارد و برای زنان محدودیت‌هایی هر چند با شدت کمتر حس می‌شود اما من مشکلی نداشتم و هم‌دوره‌های مرد من همیشه با من به خوبی رفتار کردند و من را پذیرفته‌اند و به من کمک کردند.

آیا به نظر شما دختران جوان به اندازه کافی برای پیشرفت در زمینه‌های علمی تشویق می‌شوند؟

مقبلی: به عنوان یک خلبان زن من تلاش زیادی در این زمینه کردم و با دیدن این موضوع که بسیاری از دختران به دنبال علایق خودشان نمی‌روند، به همه این توصیه را می‌کنم که دست کشیدن از رویاهایشان را به خاطر این تفکر که مردها در این زمینه‌ها بهتر هستند کنار بگذارند.

من هیجان‌زدگی را در صدای شما حس می‌کنم، آیا شما برنامه‌ای برای قدم گذاشتن روی ماه یا سیاره‌های فراتر را دارید؟

مقلبی: بله من بسیار هیجان‌زده هستم و در دورانی قرار دارم که در این رابطه صحبت می‌شود. معتقدم که ما برای بقای خودمان نیاز به اکتشاف و مطالعه در منظومه شمسی و فراتر از آن داریم و نمی‌توانیم برای همیشه در زمین بمانیم و به همین دلیل من خیلی مشتاق هستم که این اتفاق بیفتد و برای من باعث افتخار خواهد بود.

موفق باشید سرگرد "یاسمین مقبلی" و از حضور شما در برنامه ممنونم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لایک داری سرگرد

    • ehsan noormandipoor

      بگین بیاد موشکهای خودمون بپره

      پاسخ ها

      • امین ساعی

        من به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم که یک دختر ایرانی از مرز موفقیت عبور کرده از دخترامون خواهش میکنم بهتره برای پیشرفت با تمام توانشون به پیش بروند موفقیت نزدیک است .ایرانی همیشه بهترین است درود بر ایران و ایرانی هر جای دنیا که هستند

      • امین ساعی

        من به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم که یک دختر ایرانی از مرز موفقیت عبور کرده از دخترامون خواهش میکنم بهتره برای پیشرفت با تمام توانشون به پیش بروند موفقیت نزدیک است .ایرانی همیشه بهترین است درود بر ایران و ایرانی هر جای دنیا که هستند

    • خدادادی

      برای هیچ موجودی محدودیت فضای نیست میمونها دیگها هم به فضا رفته اند ولی باید قبول کرد کارکرد میمون ومرد وزن در فضا متفاوت است هر کدام قدرت و فکر و تمرکز مختص به خودشان را دارند هیچ کدام مثل مردها نیستند پس خیلی سعی نکنیم خلقت خدا را زیر سوال ببریم .بله زنها توی بعضی موارد از مر دها قوی ترند توی ریز بینی و.......واما تا الان چرا آمریکا فقط روی زنهای ایرانی مانور میده یک برنامه فرهنگی استراتژی داره که ما سالها بعد متوجه میشیم چطور جلوی تحصیل ما را در دانشگاه های معتبر میگیره ولی زبانمان را فرصت این کارها را میده خودش جای سوال داره....

      پاسخ ها

      • نارا

        باز هم یه ضد زن سکسیست حسود که عرضه نداره خودش یه چیزی بشه

    • بدون نام

      خواهرم حجابت را حفظ کن بقیه اش را بیخیال

    • ویکتور سی

      ایرانی کدومه بابا ،، این یارو یهودیه و اصلا خودشو ایرانی نمیدونه . اگه دقت کنید وقتی ازش در مورد ایرانی بودن پرسیدن حرفو عوض کرد و هیچی در مورد ایران نگفت .. برید فقط یکم تحقیق کنید ،، خیلی بده که ما به کسی افتخار کنیم که خودشو از ما نمیدونه و چه بسا که تو دلش ازمون بدش بیاد !!

      حالا شیش ماهه ما هی تو سایتای مختلف خبرای موفقیتشو پوشش میدیم !!! واقعا که ....

    • ایران

      آفرین سرگرد.باعث. باعث افتخار ایرانیان هستی.....

    • بدون نام

      دمش گرم

    • بدون نام

      باور کنید انقدر متاثر میشوم وقتی میشنوم ویا میخوانم بهترین مغزها نابغه ها اسطورهای ایرانی مانند میرزا خانی وحال خانم مقبلی با ان همه کارنامه درخشان در ایران نیستند ودر امریکا برای دولت امریکا میدرخشند ولم میگیرد چرا باید امثال انها دور از کشور خودمان باشند تمام نابغه های ما در امریکا هر چی معتاد دوزد ادم کش بیرحم سابقه دار د ر کشور نمونه اش قاتلین اتنا ستایش وحال بتینای بیگناه این فرشته اسمانی چرا ایران عقب اقتاده شده نمیگویم نداریم جوانهای با استعداد وپاک ولی انها هم در فشار هستند و هیچکس بفکر جوانهای ما نیست بهترین های ما کوچ کرده ویا خواهند کرد ویا در فقر ونداری وگرانی ونبود بازار کار باید افسرده ومنزوی شوند به راستی چه کسی مقصر است چرا کشوری که مهد تمدن بود امروز جزءترویست قرار بگیرد واز ورود به خاک کشور دیگری منع شوند جناب روحانی لطف کنید ریشه یابی وکمک کنید

    • بدون نام

      اصلا درک نمیکنم چرااا باید ب این ایرانی الاصلا افتخار کنیم؟؟به جای مغلطه یه خورده جواب بدید؟به ایران خدمت کردن ؟اصلا میگه من ایرانیم؟ به ایرانی بودنش افتخار کرده؟اومده ایران به بچه های ما اموزش داده؟طرف زورش میاد بگه ایرانیم امثال فیروز نادری خودشونو متعلق به امریکا میدونن ک البته امریکا باعث پیشرفتشون شد اوکی:ولی چرا ما باید افتخار کنیم به اوناا؟ اشکالی نداره امریکا شکوفاشون کرد ایران کوتاهی کرد ولی چرا ما باید الان بهشون ببالیم؟؟؟؟

    • بدون نام

      افرین مقبلی

      پاسخ ها

      • اورمیه

        هیچکس بهتر ازامریکا ایرانی را نشاخته ازدیر بازروی مغزهای ایرانی حساب باز کرده ومغزهای متفکراین مملکت راشکارکرده وبا بهترین امکانات بیشترین استفادها میکنندولی متاسفانه باسنگ اندازی وایرادات جزیی مانع حضور مغزهای متفکر درعرصه علم و صنعت میگردیم وفرارانهارا نظارگر میشویم وبعدا چه حرفهایی بدرقه راهشان میکنیم به والاهی اگر تمامی مغزهای ایرانی خارج نشین را اگر به کشور برگردن درکمترین زمان علم وصنعت ایران حرف اول دنیا میزند حتی امریکا دربرابر ایران سرتعظیم می کند ......ولی صدافسوس براین امت والامقام ایرانی افتخار عزت واقا

    • بدون نام

      با این ش ایط میترسم بیاد بگن.اله وبله وماجرا درس کن براش

    • بدون نام

      اینم فرداک مردجنازه ش براماست زنده ش براآمریکاست.من کسی رو ک ب ایران خدمت نکنه.ب اندازه ی سرسوزن ارزش براش قائل نمیشم.ایرانی فقط ب ایران بایدخدمت کنه.

    • بدون نام

      مقبلی با امکانات واموزش امریکا ب اینجا رسیده میموند اینجا بزرگترین هنرش قورمه سبزی یا فسنجان درست کردن بود. زیادی شلوغش میکنید نابغه ها بیابید وغیره

    • بدون نام

      ماشاالله....هزارماشاالله....

    • بدون نام

      لایک آمریکا لایک سرگرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج