۵۷۳۵۸۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

وقتی رشد مصرف بنزین هم سیاسی می‌شود

این‌بار غوغا با بهانه تازه‌ای آغاز شد. به‌کارگیری واژه «غیرعادی» برای افزایش ٨,٥ درصدی مصرف بنزین از سوی معاون‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، دستمایه انتقادات علیه وزارت نفت بود.

روزنامه شرق: این‌بار غوغا با بهانه تازه‌ای آغاز شد. به‌کارگیری واژه «غیرعادی» برای افزایش ٨,٥ درصدی مصرف بنزین از سوی معاون‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، دستمایه انتقادات علیه وزارت نفت بود. اظهارنظر مسئولان درباره «دلایل و راهکارهای کنترل مصرف» و «طبیعی»‌خواندن این رشد از سوی معاون وزیر نفت با استناد به تولید خودروهای داخلی مورد توجه قرار گرفت و دستگاه‌های رسانه‌ای منتقدان به کار افتاد؛ اما حکایت تلخ موضع‌گیری‌های منتقدان دولت آن‌قدر نخ‌نما و تکراری است که بعید به‌ نظر می‌رسد باز هم بتوانند از این نمد کلاهی برای خود بسازند.

گزارش‌های رسمی منتشر‌شده وزارت نفت؛ در حالی ‌میانگین مصرف روزانه بنزین در چهار‌ماهه سپری‌شده سال ۱۳۹۶ را برابر با ٧٩‌ میلیون لیتر اعلام‌ کرده که میانگین روزانه مصرف این فراورده نفتی در سال ۱۳۹۵ معادل ٧٤.٥ میلیون لیتر بوده ‌است. این به آن معناست که مصرف بنزین در سال جاری نسبت به میانگین مصرف روزانه سال ۱۳۹۵ حدود شش درصد رشد داشته است؛ اما روایت نفتی‌ها از آمار مصرف بر وجه دیگری از مقایسه ارقام نظارت دارد. جایی که مقام‌های مسئول میزان «مصرف سال جاری» با «مدت مشابه سال قبل» را محل قیاس قرار دادند تا با شفافیت، گزارشگر افزایش ٨.٥ درصدی مصرف بنزین در کشور باشند.
در یک نگاه کلی باید اذعان کرد که کشور با مصرف غیرمتعارف انرژی بیگانه نیست. انتشار آمارهایی از این‌دست ذهن منتقدان صالح را درگیر ضرورت اصلاح الگوی مصرف انرژی می‌کند که نمونه این گزارش‌ها را می‌توان در آمار اخیر اعلام‌شده از سوی معاون برق و انرژی وزیر نیرو ملاحظه کرد.
بنا بر اظهارات این مقام مسئول؛ مقایسه مصرف برق در سال جاری با مدت مشابه سال قبل حاکی از آن است که اوج مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ٧.٢ درصد رشد داشته است. اگرچه این‌بار جنس افزایش مصرف چهارماهه بنزین با الگوهای غیراستاندارد مصرف در سایر موارد متفاوت است؛ اما چرایی سکوت منتقدان دولت در قبال رشد ٧.٢ درصدی مصرف برق و غوغای رسانه‌ای آنها برای رشد ٨.٥ درصدی بنزین، سؤالی است که ذهن هر مخاطبی را درگیر می‌کند.
به‌ نظر می‌رسد که دغدغه این دسته از دلواپسان نه افزایش مصرف بنزین است و نه احیانا مخالفت با تولید بی‌رویه خودروهای داخلی.
بررسی رفتار سال‌های اخیر آنها نشان می‌دهد که حساسیت‌های اصلی ایشان نسبت به دولت اساسا با دو حوزه مهم و اصلی گره‌ خورده ‌است که عبارت‌اند از: «سیاست خارجه» و «سیاست‌های حوزه نفت و گاز». البته در‌این‌بین هرگاه فرصت را مناسب بیابند، از مجاری دیگر نیز برای انتقاد به دولت وارد می‌شوند.
این دلواپسان که دل خوشی از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه سیاست‌ خارجی و نفتی -که‌ منجر به خلع ‌ید رانت‌خواران دوستدار تحریم شد- ندارند، عموما به ‌محض نمایان‌شدن علائم جدید پیشرفت، دست‌به‌کار می‌شوند و با استفاده از تریبون‌های قدرتمندي كه در اختیار دارند، سعی ‌می‌کنند تا ضمن افزایش فشار بر دولت، کمی هم اذهان را از انتقادهای وارده به نحوه اداره کشور در زمان تصدی‌گری‌شان منحرف‌ کنند.
نمونه جدید این فضاسازی‌های منفی و غیرمتعارف پس از اعلام رشد مصرف بنزین در کشور جلوه یافت که دقیقا مهر تأییدی بر استیصال تیم رسانه‌ای جریان دلواپس است. فارغ از تمایلات غلیظ سیاسی منتقدان مصرف بنزین، برای بررسی و تحلیل ادعای مسئولان وزارت نفت درباره علت افزایش مصرف می‌توان به گزارش انجمن خودروسازان ایران رجوع کرد.
بنابر اعلام این صنف، خودروسازان کشور فقط در فصل بهار امسال، حدود ٣٠٦‌هزارو ٥٤٥ دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ١٥,٢ درصدی برخوردار بود.
این‌ در حالی ‌است‌ که خودروسازان داخلی در سه‌ماهه نخست سال گذشته ٢٦٦‌هزارو ١٦٤ دستگاه انواع خودرو تولید کرده ‌بودند. بررسی آمار خودروهای تولیدی و انطباق آن با درصد رشد مصرف بنزین و گازوئیل در کنار سایر آمارهای موجود (مانند رشد ۱۲ درصدی سفرهای جاده‌ای نوروز ١٣٩٦ نسبت به مدت مشابه سال قبل) مؤید ادعای مسئولان وزارت نفت بوده و شاهدی بر غیرکارشناسی‌بودن برخی انتقادها است؛ انتقاداتی که امروز پس از استماع استدلال‌های منطبق و مستند به گزارش‌های رسمی تغییر جهت پیدا کرده و ضمن حمله به دولت به‌ بهانه حذف سهمیه‌بندی در نظام توزیع بنزین، خواستار اجرای سیاست‌های مبتنی ‌بر سهمیه‌بندی سوخت شده ‌است.
سیاستی که علمای اقتصاد بارها و به تفصیل درباره مضرات و مفاسد آن سخن گفته‌اند. با‌این‌همه افزایش تولید شرکت‌های خودروساز داخلی نافی مسئولیت دولتمردان برای یافتن راه‌حل‌های علمی برای مدیریت مصرف انواع انرژی از طریق به‌کارگیری ابزارهای قیمتی، فرهنگ‌سازی، بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی و... نیست؛ چراکه نگرش به منابع انرژی به‌ویژه انرژی‌های فسیلی باید با نگاهی مبتنی‌ بر بهینه‌کردن مصرف آنها باشد.
در‌این‌میان سرمایه‌گذاری و تدوین استراتژی دقیق برای حوزه انرژی‌های نوین نیز همچنان می‌تواند به‌عنوان گزینه‌های قابل‌بررسی شمرده شود که این امر مهم نیز در زمره وظایف ذاتی وزارت نفت قرار ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اخه یکی نیست به این بگه سالی یه میلیون ماشین پرمصرف واردبازارمیکنید چطورمیشه جلومصرف بنزین گرفت اگه ماشینی تولیدنمی شدبعدمقایسه باسالهای قبل می کردیید

    • بدون نام

      واقعا جالبه توانایی ساخت ماشین کم مصرف رو صنعت ما نداره تقصیر مصرف بنزین گردن مردمه اصلا تو این مملکت هیچکسی مقصر نیست الا مردم در مصرف برق مقصر مردمن در مصرف آب مقصر مردمن گاز ، تلفن، اینترنت، فقر جامعه ، حقوق کاری کم، بیکاری، ورشکستکی تولید، ووووووووو الیآخر که نتیجه میگیریم مردم ایران لیاقت مسئولان دلسوز و حراف و خلاق کشورشون رو ندارن و هر مشکلی که بوجود بیاد مقصر صد درصد اصلی مردم نا فهیم هستند اینم بخاطر ژنشونه که خوب نیست بله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج