جاباما
۵۷۴۱۱۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تنش آمریکا و روسیه ابعاد جدیدی پیدا می‌کند

صادق ملکی کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی تحریمهای امریکا علیه روسیه و نوع واکنش روسیه به این تحریمها را مورد بررسی قرار داد.

خبرآنلاین: صادق ملکی کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی تحریمهای امریکا علیه روسیه و نوع واکنش روسیه به این تحریمها را مورد بررسی قرار داد.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را با اکثریت بسیار بالایی یعنی ۴۱۹ رای موافق تصویب کرد. این طرح بیش از دو سوم آرای موافق مجلس نمایندگان آمریکا را به خود اختصاص داد. هر چند امید می رفت که با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، فضای جدیدی در روابط واشنگتن و مسکو پدید آید، اما وارد آمدن اتهامات جدی به ترامپ و تیم وی در زمینه مداخله روسها به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، باعث افزایش حساسیت ها درباره این مساله شد. این مسئله چه روندی را می تواند در روابط آینده بین امریکا و روسیه داشته باشد؟ بدون شک روسیه نمی تواند از کنار این موضوع به سادگی بگذرد و احتمالا برنامه‌هایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا دارد. در این باره صادق ملکی کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

ارزیابی شما در مورد فضای امریکا پس از رای مجلس نمایندگان امریکا به تحریمهای روسیه چیست؟ آیا این تحریمها فضای دوگانه ای را بین کنگره و ترامپ بوجود آورده است یا ترامپ مجبور است این تحریمها را تایید کند؟

فضای روابط واشنگتن، مسکو بعد از جنگ سرد کمتر شاهد این چنین موضوع و فضاسازی بوده است. الحاق کریمه،حمایت از بشار اسد و مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله دلایل این تحریم ها علیه روسیه اعلام شده است. با توجه به تصویب قاطع تحریم ها توسط کنگره و مجلس سنای امريكا به نظر می رسد ترامپ نیز انرا امضا نماید. البته ترامپ با توجه به نگرش نسبت به روسیه در تنگنا قرار گرفته است و باید تکلیف خود را با این مصوبه کنگره مشخص کند.

چه روندی بعد از تایید این تحریمها می تواند بین دو کشور بوجود بیاید؟

از جمله اولویت های ترامپ ترمیم روابط واشنگتن _مسکو بود که با تصویب و اعمال این تحریمها روابط روسیه و آمریکا نه تنها از این هدف دور می شود بلکه بیش از گذشته دچار آسیب می گردد. اعلام محدودیت در کادر شاغل در سفارت آمریکا در مسکو شروع این روند است که می تواند در آینده ابعاد جدیدتر و بیشتری را در بر بگیرد. روسیه در گذشته در جریان اخراج دیپلماتهای خود از امریکا در دوره اوباما خویشتن داری به خرج داد ولی این موضوع نمی تواند ادامه داشته باشد.

آیا تنش بین روسیه و امریکا و متعاقب آن بین اروپا و امریکا متصور است؟

مرزهای امريكا از روسیه دور است در حالی که روسیه هم مرز اروپاست. نوع ملاحظات اروپا و آمریکا در مورد روسیه در بخش مهمي هم جنس اروپا نیست. روسیه مهمترین تامین کننده نیازهای گازی اروپاست. هر گونه بحران و ناامنی در روابط غرب و روسیه می تواند اول اروپا را تحت تاثیر قرار دهد. نوع مراودات و روابط اروپا با روسیه متفاوت با روابط آمریکا با روسیه است لذا احتمال اینکه اروپا از تحریم ها حمایت نکرده و یا با ان همراهی کامل ننماید را باید مدنظر داشت. بطور کلی امريكای ترامپ از اروپا دور شده است اما این دوری به معنای دوری در امور راهبردی نیست.

پوتین چه سیاستی را در مقابل امریکا می تواند داشته باشد با توجه به اینکه این تحریمها می تواند مشکلات زیادی را برای این کشور بوجود بیاورد؟

پاسخ روسیه در سوریه و یا اواکرین را می توان مد نظر داشت اما اینکه روسیه بتواند پاسخی به اندازه رفتار امريكا با این کشور دهد دور از ذهن است. امریکا قدرت هژمون غالب است و در سرمایه و تکنولوژی حرف اول را می زند. جذب این سرمایه و تکنولوژی از اهداف روسیه است و این نیاز روابطي غیرمتوازن میان دو کشور ایجاد کرده و از قدرت مانور و تلافی روسیه می کاهد.

توجه داشته باشید بعد از ورود امريكا به معادلات جهانی، واشنگتن همواره نیاز به دشمن داشته و با وجود آنکه جهان از فضاي جنگ سرد فاصله گرفته اما آمریکا همچنان به روسیه به عنوان رقیب و در شرایط خاص بعنوان دشمن می نگرد. ۱۷ میلیون وسعت جغرافیایی و قابليت های خاص ناشی از این جغرافیا و منابع وسیع، روسیه را برای آمریکا رقیبی قابل تعریف کرده است. بهانه های حقوق بشری امريكا در خصوص روسیه بیشتر یک فریب است، برای آمریکا اولویت‌ها امنیتی و تامین منافع حرف اول را در تعیین سیاست های خارجی که روسیه را هم شامل می شود می زند و از هر چیزی مهم تر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج