۵۷۵۴۳۷
۴۰ نظر
۵۸۱۶
۴۰ نظر
۵۸۱۶
پ

فواید شگفت انگیزِ با دست غذا خوردن!

شاید برای‌تان عجیب باشد اما واقعیت این است که غذا خوردن با دست، برخلاف تمام آموزش‌هایی که از دوران بچگی به شما داده شده، فوایدی برای‌تان دارد.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: اگر به گوشه و کنار آفریقا، آسیا و خاورمیانه سفر کنید، یک نکته‌ی جالب مشترک پیدا خواهید کرد؛ شما افراد زیادی را خواهید دید که به جای استفاده از قاشق و کارد و چنگال، با دست‌های‌شان غذا می‌خورند.
شاید برای‌تان عجیب باشد اما واقعیت این است که غذا خوردن با دست، برخلاف تمام آموزش‌هایی که از دوران بچگی به شما داده شده، فوایدی برای‌تان دارد.
خوردن یک فرایند حسی و ذهنی است. به کار گرفتن تمام حس‌ها، بینایی، بویایی، شنوایی، چشایی و لامسه می‌تواند تجربه‌ی خوردن را رضایت بخش‌تر کند. استفاده از دست برای خوردن غذا، باعث ایجاد یک ارتباط لمسی بین غذا و بدن و روح و ذهن‌تان می‌شود.
غذا خوردن با دست، کمی از تشریفات و رسمی بودن غذا خوردن کم می‌کند و به همین دلیل است که بسیاری از رستوران‌های سرزمین‌های غربی، تشویق به غذا خوردن با دست در یک محیط صمیمی و راحت می‌کنند. هر چند ممکن است غذا خوردن با دست به نظرتان کاری غیربهداشتی و چندش‌آور بیاید اما به هر حال شیوه‌ای راحت و گرم و دوستانه از خوردن است! که ضمنا فوایدی هم برای سلامتی‌تان دارد.
فواید شگفت انگیزِ با دست غذا خوردن!

۱. خوردن را به یک تجربه‌ی حسی تبدیل کنید

خوردن یک تجربه‌ی حسی است که می‌تواند شور و هیجان ایجاد کند. طبق فلسفه‌ی آیورودای هندی (علم زندگی و عمر طولانی)، هر انگشت هر دست به یکی از عناصر پنجگانه مربوط است:

  • انگشت شست به فضای خالی مربوط است.
  • انگشت اشاره به هوا مربوط است.
  • انگشت میانی به آتش مربوط است.
  • انگشت حلقه به آب مربوط است.
  • انگشت کوچک به خاک مربوط است.

وقتی از طریق دست‌های‌تان از غذایی که می‌خورید لذت می‌برید، فرایند خوردن باعث تحریک این عناصر شده و غذایی را که می‌خورید انرژی بخش می‌کند. این اتفاقی است که باعث حفظ تعادل تمام عناصر شده و شما را هم سالم نگه می‌دارد. همچنین حس لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی نیز فعال‌تر می‌شوند. تحریک و برانگیختگی این پنج حس، شما را نسبت به طعم، بافت و بوی غذایی که می‌خورید آگاه‌تر می‌کند.

۲. دست‌ها به عنوان یک سنسور طبیعی عمل می‌کنند

وقتی با قاشق و چنگال غذا می‌خورید، غذا را مستقیما به دهان می‌برید و ذهن شما نمی‌تواند دما یا بافت غذا را پیش از خوردن حس کند. به همین دلیل است که گاهی غذای خیلی داغی را در دهان می‌گذارید و زبان‌تان می‌سوزد. اما وقتی با دست غذا می‌خورید اعصابی که در نوک انگشتان است دمای غذا را حس کرده و اگر داغ بود آن را به دهان نخواهید برد. همچنین اعصاب موجود در نوک انگشتان دست، سیگنالی به مغزتان می‌فرستند که خبر می‌دهند چه چیزی قرار است بخورید و این باعث ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌های مناسب گوارشی شده و به شما کمک می‌کند مزه‌ی غذا را بهتر حس کنید.
فواید شگفت انگیزِ با دست غذا خوردن!

۳. کمک به هضم غذا

در کف دست و انگشتان آن، هم باکتری‌های خوب وجود دارد و هم باکتری‌های بد. باکتری‌های خوب از شما در برابر میکروب‌های مضر موجود در محیط محافظت می‌کنند. وقتی شما با قاشق و چنگال غذا می‌خورید این باکتری‌ها به روده‌تان نمی‌رسند.
از طرفی دیگر، وقتی شما با دست‌های‌تان غذا می‌خورید، باکتری‌های مفید موجود در انگشتان، به دهان منتقل شده، بلعیده شده و به قسمت‌های مختلف بدن می‌روند. این اتفاق باعث گوارشی سالم در روده‌ها شده و جلوی گسترش باکتر‌ی‌های مضر را در روده‌‌‌ها می‌گیرد. ضمنا وقتی شما با دست‌های خود غذا را لمس می‌کنید، سیگنالی به مغز ارسال می شود که هورمون‌‌ها و آنزیم‌های گوارشی را ترشح کند. بسته به نوع غذا، مغز متابولیسم را مدیریت می‌کند تا عملکرد مناسبی داشته باشد؛ چیزی که برای گوارش بهتر غذا ضروریست.

۴. کاهش احتمال دیابت نوع دوم

استفاده از قاشق و چنگال باعث می‌شود سریع‌تر و راحت‌تر غذا بخورید. اما این راحتی می‌تواند باعث بهم خوردن تعادل قند خون در بدن هم بشود و در نهایت شما را در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار بدهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده و نتایج آن در نشریه‌ی انجمن درون‌ریزشناسی اروپا منتشر شد گزارش می‌دهد افرادی که غذای خود را با ولع و با سرعت می‌خورند، ۲.۵ برابر بیشتر از آنهایی که آهسته غذا می‌خورند مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم هستند. بنابراین تند تند غذا خوردن ریسک دیابت نوع دوم را بالا می‌برد، اما شما می‌توانید با غذا خوردن با دست‌های‌تان، این خطر را کاهش بدهید. وقتی با دست‌ غذا می‌خورید، در عرض یک زمان مشخص، غذای کمتری در دهان می‌گذارید. آهسته خوردن همچنین باعث هضم بهتر غذا شده و به معده‌تان زمان می‌دهد تا بفهمد که سیر شده و دیگر نباید به خوردن ادامه بدهد.
فواید شگفت انگیزِ با دست غذا خوردن!

۵. هوشمندانه‌تر غذا خوردن

غذا خوردن با قاشق و چنگال، یک فرایند مکانیکی است که شما توجهی به آنچه که می‌خورید و مقدار غذا نخواهید داشت. همچنین ممکن است باعث شود هنگام غذا خوردن، کارهای دیگری هم انجام دهید، مثلا تماشای تلویزیون، چک کردن موبایل و یا خواندن روزنامه. نتیجه‌ی تمرکز نداشتن روی خوردن، این می‌شود که بیشتر غذا بخورید.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت و نتایج آن در نشریه‌ی طب بریتانیا منتشر شد گزارش می‌دهد که خوردن تا مرز سیری و سریع خوردن، احتمال چاقی را هم بیشتر می‌کند. اما زمانی که با دست غذا می‌خورید، به چیزی که می‌خورید توجه بیشتری می‌کنید و نسبت به مقدار غذایی که می‌خورید، آگاه‌تر هستید. همچنین هنگام غذا خوردن با دست، دیگر به سختی می‌توانید کار دیگری انجام دهید چون دست‌های‌تان کاملا مشغول هستند که همین باعث کاهش ناآگاهانه غذا خوردن می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین علت‌های افزایش وزن است.

۶. بهداشت بیشتر

هرچند احتمالا فکر می‌کنید با دست غذا خوردن، یک کار غیربهداشتی است اما واقعیت دقیقا برعکس است!

افرادی که عادت به غذا خوردن با دست دارند، همیشه قبل از نشستن پای سفره، دست‌های‌شان را می‌شویند. همچنین همه‌ی ما به طور کلی عادت داریم در طول روز چندین بار دست‌های خود را بشوییم؛ بهداشت دست‌ها، همه جا یک عادت است. اما قاشق و چنگال و سایر ظروف، معمولا سریع شسته می‌شوند و همیشه هم کاملا تمیز نیستند.

چند نکته

حتما قبل و بعد از غذا دست‌های خود را خوب بشویید. قطعات بزرگ غذا را به تکه‌های کوچک‌تر و اندازه‌های قابل جویدن تبدیل کنید تا راحت‌تر بتوانید آنها را با دست بردارید. وقتی با دست غذا می‌خورید قوز نکنید و سعی کنید صاف بنشینید و آرنج‌ها روی میز تکیه ندهید. تکه‌های کوچک در دهان بگذارید و دهان‌تان را با حجم زیاد پر نکنید تا راحت‌تر غذا را بجوید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سلام.اسلام در 1400 سال پیش توصیه کرده است که با دست غذا بخورید.با دست غذا خوردن را مستحب دانسته است.

      پاسخ ها

      • پارسا عبدی

        سلام علیکم
        اسلام هیچ نهی یا توصیه ای درمورد غذا خوردن ندارد و درواقع در دین مبین اسلام این قضیه اصلا موضوعیت نداره.ء
        خواهشا سطح دین و الهیات تا این سطح پایین نیاورده و بافته های مومنان و مسلمانان(چه درست و چه غلط) به پای اسلام نگذارید

        والسلام علی من اتبع الهدی

    • بدون نام

      این مزخرفات چیه نوشتی؟
      همه دنیا پیشرفت می کنن ، تو عقبگرد؟!!
      حالا بشین خورشت سبزی رو با دستاتت بخور!! انگشت شست.. انگشت اشاره...

    • بدون نام

      این چرندیات چیه

    • مصطفی

      نوشتی برای خودت

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخ خدائیش خیلی خندیدم خیلی خیلی

    • دانشجوی قدیمترا

      درسته. من خودم با قاشق چنگال غذا می خورم ولی یادمه دانشجو بودم شام سلف را می گرفتیم و می بردیم خوابگاه می خوردیم. هر وقت غذا خوشمزه نبود من با دست می خوردم مثلا عدس پلو یا لوبیا پلو بود... باور کنید به نظر لذیذتر می اومد. این تجربۀ شخصیه

    • بدون نام

      تهمینطوریشم خیلی از مردم بد غذا میخورن(مخصوصا خیلی از آقایون)، با یه عالمه سر و صدا که از دهنشون درمیارن، دهان پر و ...، حالا چه شود اگه با دست هم غذا بخورن.رسما حال آدم به هم میخوره کنارشون بشینه

    • پریا

      همین کارا رو میکنید که کشور های دیگه به ما میگن عقب مونده و وحشی دیگه......یه آدم باکلاس و فهمیده و شیک هیچ وقت غذا رو با دست نمیخوره.....خواهشها این کارا رو نکنید دست کثیفه و میکروب داره!!

      پاسخ ها

      • araz

        الان همه مون کلی آدم میشناسیم که به خیلی چیزا آلرژی دارن. نتایج یافته های دانشگاه های معتبر تو آمریکا نشون داده که دلیلش همین زیادی پاستوریزه بودن های ماست. متخصص آلرژی میگه وقتی مثلا بیسکوئیتی چیزی از دستتون افتاد رو زمین ورش دارین بخورین. واقعیتش اینه که بدن ما به کمک خیلی از میکروب هاست که کار می کنه و در غیابشون کلی مشکل برامون پیش میاد. ضمن اینکه میلیون ها سال انسان ها با دست غذا خوردن و طبق نظریه تکامل حتما بدن ما با خوردن غذا با دست بسیار سازگارتر هست تا با قاشق و چنگالی که شاید زیر 200 ساله تو ایران مد شده. عقب موندگی یعنی احساس ضعف بدون دلیل منطقی در خودمون و فرهنگون یعنی تقلید کورکورانه پریا خانم.

      • بدون نام

        موافقم اراز

      • بدون نام

        پیتزا رو با قاشق؟!!! ا

    • بدون نام

      کاملادرسته بچه که بودیم موقع نهاروشام موظف بودیم دستهامون باصابون بشوریم بعدهم بادست غذامیخوردیم چقدمچسبید

    • یه دختر شیطون

      من با دست غذا خوردن و خیلی دوست دارم ولی خجالت میکشم خب

    • بدون نام

      شما بگین آبگوشتو چطوری با دست بخورم؟؟؟؟
      مردم پیشرفت میکنن ما داریم به سوی بدوی شدن پیش میریم اونم با سرعت....

      پاسخ ها

      • علی

        خب معلومه با نون ، حالا اگ شما با قاشق و بدون نون میخوری یه بحث دیگس

    • سام

      به نظرمن این کارنشانه بی شخصی خودمون رونشون میده.یعنی چی جلوی فک و فامیلت بادست غذابخوری.ابروی خودتو خونواده ات میره

    • رؤیا ساز

      دوستان این مطلب یک متن ترجمه شده هست و نویسنده ش اصلا ایرانی نیست..دقت کنید بعد توهین

    • امردادی

      اگه ناخوناتونو مدل دایناسورهای دوره پارینه سنگی نکارید و قبل غذا دستاتونو بشورید چیزی که در قدیم رسم بوده ، هیچ دلیلی برای غیر بهداشتی بودنش وجود نخواهد داشت ....بماند بعضیا برای باکلاس نمایی پیتزارو هم با چنگال میخورن خخخخ

    • بدون نام

      ببخشید بعضی از شماها خیلی ژست روشنفکری و با کلاسی می گیرید اولا این نوشته تحقیق کشورای خارجیه دوم هر خوراکی که نمیشه با دست خورد پس با قاشق بخورید ودر آخرنمیخوای با دست بخوری نخور ولی نظری هم نده که توش کلمات نامناسب به کار میبری به قول دوستمون 1400سال پیش اسلام این توصیه رو کرده

    • لاله

      آی میچسبه..آی میچسبه...

    • بدون نام

      دوستان عزیزی که این چیزا رو بی کلاسی میدونید؟یعنی چی آخه؟؟؟؟؟؟کی گفته جوامع پیشرفته از این کارا نمیکنن؟؟؟؟بابا یه ذره از تو این حس و حال با کلاس بودن بیاین بیرون...

    • آقا مسعود

      حالا همه واسه ما باکلاس با شخصیت شدن ای وای ای وای اه اه اه
      بابا ریاضیم ضعیفه جمع کنید خودتو

    • بدون نام

      توی تموم دنیا ساندویج و همبرگر و پیتزا و سمبوسه و پیراشکی و... را با دست بر می دارند می خورند، سواد نداری توهین نکن پریا! در ضمن غلط می کنه کسی به ما فحش بده

    • بدون نام

      ترکمن ها تا چند سال پیش غذا را با دست می خوردند،ولی امروزه در اکثر جاها انها نیز با چنگال و قاشق غذا می خورند.

    • شیما

      پریا و بقیه اگر دستتون تمیز باشه چه اشکالی داره......آدمهایی که سعی میکنن از قاشق چنگال کمک بگیرن واسه کلاس گذاشتن،قطعا باکلاس نیستن،باکلاس نما هستند.ممنون

    • شیما

      پریا من خیلی دوست دارم و خاطرت برام عزیزه ولی نباید اسم چند نفر که به سبک قدیم غذا میخورن رو گذاشت وحشی و عقب مونده....ممنونم اگه به سنت و سبک زندگی دیگران احترام بذارین

    • بدون نام

      باریکلا شیمااااا دست دست

    • پریا

      ببخشید اگه توهین شد.... آخه شیما جون هرچقدر دستها شسته بشن باز ممکنه لای ناخن تمیز نباشه یا ممکنه خوب دستا شسته نشده باشه یا اون دستمالی که باهاش دوستامون رو تمیز کردیم میکروب داشته باشه یا هر چیز دیگه خوب انواع انگل ها یا بسیاری از بیماری ها هم از همین طریق منتقل میشه....منم این کار هارو باکلاسی نمیدونم میشه گفت یه نوع احترام گذاشتن به خود آدمه....و اینکه من به سبک زندگی قدیمیا توهین نکردم اونا تو اون زمان که زندگی هم بسیار سخت بوده و بسیاری از وسایل و امکاناتی که ما داریم رو نداشتن و دیگه همه با دست و تو یه بشقاب غذا میخورن درحالی که الان همه از قاشق و چنگال استفاده میکنن و خیلیا هم حتی قبلش دستکش هم میپوشن......شاید خیلی تند گفتم.ببخشید اگه ناراحتتون کردم.:)......منم تو رو خیلی دوست دارم و همه میدونن که خیلی فهمیده ای........ممنونم گلم که اشتباهام رو بهم میگی....خواهشها درج شود

    • پریا

      اووه خیلی طولانی نوشتم؟خخخ اگه حوصله نداشتید نخونید چیز مهمی نیست

    • شیما

      چرا حوصله نداشته باشم ابجی پری گلم،حرفهای تو هم درسته و هرکسی عقیده داره که مربوط به خودشه.....تو هم ببخشید که من انقدر تند رفتم :-)

    • احمد

      سلام درسته الان به لحاظ فرهنگی در محیط های عمومی شاید نتوان بادست غذا خورد و حتی شاید صحیح هم نباشد اما در محیط های کوچک و خانواده امتحانش خالی از لطف نیست

    • محمد

      من شخصا از بچگی با دست غذا خوردم و می خورم. پدربزرگان ما هم با دست خوردن ما که ندیدیم مریض شن. من حالم به هم میخوره با قاشق غذا بخورم. ضمنا افرادی که با دست غذا میخورن همیشه ناخنای تمیزی دارند و دستاشونو بیشتر میشورن و اتفاقا بهداشتی تر از بقیه اند. اگه با دست غذا خوردن نشانه عقب ماندگیه من افتخار میکنم به عقب ماندگیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته هر چیزی جایی داره و هر محفلی آداب خودشو

    • دکتر "منتظر"

      با سلام
      پس بهتر منطقی فکر کنیم نه اینکه انقدر کوته فکر باشیم و بگیم بی کلاسیه،روشنفکری یعنی محدودیت ها و فرهنگ های غلط جامعه رو کنار بزنیم...توصیه میکنم برید احادیث رو در موضوعات مختلف از جمله (تغذیه،حقوق زن،روابط زناشویی،حمام،روابط بین فردی،اخلاق،رفتار با حیوانات،مراعات دشمن و ...)مطالعه کنید،نه اینکه به دلیل برخوردهای غلط برخی از آخوندها از دینی زده شید که پژوهشکده های آمریکایی پیشبینی کردن تا ۲۰۲۵ در تعداد پیروان از مسیحیت هم جلو میزنه...

    • دکتر "منتظر"

      با سلام
      پس بهتر منطقی فکر کنیم نه اینکه انقدر کوته فکر باشیم و بگیم بی کلاسیه،روشنفکری یعنی محدودیت ها و فرهنگ های غلط جامعه رو کنار بزنیم...توصیه میکنم برید احادیث رو در موضوعات مختلف از جمله (تغذیه،حقوق زن،روابط زناشویی،حمام،روابط بین فردی،اخلاق،رفتار با حیوانات،مراعات دشمن و ...)مطالعه کنید،نه اینکه به دلیل برخوردهای غلط برخی از آخوندها از دینی زده شید که پژوهشکده های آمریکایی پیشبینی کردن تا ۲۰۲۵ در تعداد پیروان از مسیحیت هم جلو میزنه...

    • دکتر "منتظر"

      با سلام
      پس بهتر منطقی فکر کنیم نه اینکه انقدر کوته فکر باشیم و بگیم بی کلاسیه،روشنفکری یعنی محدودیت ها و فرهنگ های غلط جامعه رو کنار بزنیم...توصیه میکنم برید احادیث رو در موضوعات مختلف از جمله (تغذیه،حقوق زن،روابط زناشویی،حمام،روابط بین فردی،اخلاق،رفتار با حیوانات،مراعات دشمن و ...)مطالعه کنید،نه اینکه به دلیل برخوردهای غلط برخی از آخوندها از دینی زده شید که پژوهشکده های آمریکایی پیشبینی کردن تا ۲۰۲۵ در تعداد پیروان از مسیحیت هم جلو میزنه...

    • دکتر "منتظر"

      با سلام
      تحقیقات روزی که در آمریکا و اروپا در حال انجام،دارن مسائلی رو مطرح میکنند که دین اسلام ۱۴۰۰ سال قبل اطلاع داده...جالب نه؟!

    • ساجده

      من خودم همین امروز با دست برنجو مرغ خوردم واقعا چسبید....اگه مستحب باشه من همیشه اینکارو میکنم

      پاسخ ها

      • آسمانی

        آره مستحبه
        نوش جان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج