جاباما
۵۷۶۹۲۸
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آیا شما اندیشمند و فرهیخته هستید؟

اگر بیشتر از سخن گفتن می خوانیم و بیشتر از خواندن می اندیشیم آن وقت می توانیم خود را اهل بینش و فهم و اندیشه به شمار آوریم. اما اگر بیش از تفکر کردن مطالعه می کنیم و بیش تر از مطالعه سخن می گوییم یا می نویسیم آن وقت باید نگران خودمان و آینده فکری مان باشیم!

محمد زائری در خراسان نوشت: اگر بیشتر از سخن گفتن می خوانیم و بیشتر از خواندن می اندیشیم آن وقت می توانیم خود را اهل بینش و فهم و اندیشه به شمار آوریم. اما اگر بیش از تفکر کردن مطالعه می کنیم و بیش تر از مطالعه سخن می گوییم یا می نویسیم آن وقت باید نگران خودمان و آینده فکری مان باشیم!

یکی از برجسته ترین ویژگی های فردی انسان ها در مسیر رشد و تعالی، اندیشیدن و تفکر و فهم و حکمت است. انسان ها می توانند فارغ از مواضع اعتقادی و رویکردهای دینی و مذهبی اهل دانش و اندیشه باشند و پنجره هایی به کشف رازهای هستی و درک اسرار انسان بگشایند و می توانند در تاریکی زیست مادی خویش فرو روند و از نور دانش و بینش بی بهره بمانند.
بزرگترین بهره انسان از سفره زندگی میوه های رنگارنگ و شیرین دانش و بینش است که تنها اشخاص متفکرو اندیشمند از این رزق معنوی بهره مند می شوند.اندیشمند و متفکر البته کسی نیست که چهار اصطلاح قلمبه و سلمبه فلسفی حفظ کرده باشد یا اسم چند تا جامعه شناس غربی را پشت سر هم ردیف کند و از نظریاتشان بگوید!

اندیشمند کسی است که هدف از حیات انسان را بشناسد و سرنوشت و سرانجام خویش را درک کند. اندیشمند کسی است که برای سوالات عینی و مشکلات محسوس جامعه و انسان راه حل های واقعی و عملی ارائه کند.

انسان متفکر و اهل بینش کسی است که شبانه روز مغزش مشغول باشد و در هر چیزی معمایی ببیند و از هر حرکتی رازی کشف کند.کسی که وقتی به دریا و صحرا و کوه و در و دشت بنگرد در همه اینها چیزهایی ببیند که دیگران به چشم عادی نمی بینند و زمانی که دیگران از گذشته ها داستان می گویند او بتواند از آینده خبر بگوید و هشدار دهد.
چنین کسی حتی مانند شهید محمدباقر صدر حتی در خواب هم مطالعه می کند و در هنگام تفریح و استراحت نیز برای پرسش های ذهنی و فکری خود پاسخ می یابد. به طور طبیعی چنین کسی اهل مطالعه و کتاب است اما بیش از نشانه های ظاهری چنین افرادی یک خصوصیت مشترک دارند و آن تفکر بیش از مطالعه و مطالعه بیش از گفتار و نوشتار است.
هر یک از ما اگر بخواهیم بدانیم چه اندازه اهل بینش و اندیشه هستیم می توانیم با این معیار و ضابطه خود را ارزیابی کنیم. اگر یک ساعت حرف می زنیم باید دو ساعت بخوانیم ، اگر یک صفحه می نویسیم باید دو صفحه مطالعه کنیم! و از این مهم تر، اگر دو ساعت می خوانیم باید چهار ساعت فکر کنیم و بیندیشیم.

اگر بیشتر از سخن گفتن می خوانیم و بیشتر از خواندن می اندیشیم آن وقت می توانیم خود را اهل بینش و فهم و اندیشه به شمار آوریم. اما اگر بیش از تفکر کردن مطالعه می کنیم و بیش تر از مطالعه سخن می گوییم یا می نویسیم آن وقت باید نگران خودمان و آینده فکری مان باشیم!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من اینطوری ام.مدام ذهنم مشغوله و دارم مسایل مختلف رو تجزیه و تحلیل می کنم! از چیزهای ساده تا مسائل بزرگ! ولی خیلی هم خوب نیست و زندگی برای آدم سخت میشه چون از دور و بری هاش بیشتر می فهمه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج