جاباما
۵۷۷۳۳۱
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

تویوتا ۴Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

موتور این ماشین ۴ لیتری و شش سیلندر است و حداکثر قدرت آن ۲۷۰ اسب بخار و ۲۷۸ پوند فوت گشتاور است و برای انتقال نیرو به محورها از ۵ دنده اتوماتیک استفاده می کند.

برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: SUV های خوش استیل و به درد بخور زیادی در بازار نمانده است، اما یکی از بهترین موارد موجود در بازار تویوتا ۴Runner است که برای آزمایش آفرود، گزینه بدی محسوب نمی شود. با وجود اینکه تغییرات زیادی در طراحی خارجی این ماشین نسبت به مدل های قبلی نمی بینیم، اما تویوتا ۴Runner همچنان یکی خودروی منحصر به فرد با قابلیت های بالا به حساب می آید و حتی در جاده های صعب العبور نیز نمایش خیره کننده ای از خود نشان می دهد.

به همین منظور، یک مدل از این ماشین به نام TRD Pro 4Runner را برای آزمایش برگزیدیم؛ این ماشین از ستون های محکمی برخوردار است و همین مسئله آن را در زمره کراس اوور های قدرتمند بازار نیز قرار می دهد.

در حین سواری با ۴Runner در جاده به وضوح مشخص است که این ماشین برای آفرود ساخته شده است. کیم رینلودز که سرپرستی تیم کارشناسی این ماشین را بر عهده داشت، با مشاهده حرکات خارق العاده آن در هشت دور چنان شگفت زده بود که در این زمینه اظهار داشت، حرکاتی که این ماشین قادر به انجام آن است، دیگر SUV های موجود در بازار تنها به صورت آهسته می توانند آن را اجرا کنند. این ماشین در پیچ ها هم قابلیت چرخش مناسبی از خود نشان داد و تحسین کارشناسان را برانگیخته است. ۴Runner TRD Pro هشت دور پیست را در ۲۸.۹ ثانیه با شتاب متوسط ۰.۵۷ طی کرد به طوری که شتاب آن در مسیر مستقیم به ۰.۷۱ رسید.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

موتور این ماشین ۴ لیتری و شش سیلندر است و حداکثر قدرت آن ۲۷۰ اسب بخار و ۲۷۸ پوند فوت گشتاور است و برای انتقال نیرو به محورها از ۵ دنده اتوماتیک استفاده می کند. در پیست درگی که در اختیار ما قرار داده شده بود این ماشین توانست ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد و ظرف ۱۶.۱ ثانیه نیز با سرعت ۸۵.۸ مایل در ساعت توانست مسافت ۲۵۰ فوت را طی کند. یکی از کارشناسان این بخش معتقد بود به واسطه فاصله زیاد در تعویض دنده ها این عملکرد کمی ناامید کننده به نظر می رسد و این مورد هم به خاطر استفاده از تنها ۵ دنده در این ماشین است.
در تست توقف کامل، این ماشین توانست پس از طی ۱۲۷ فوت به ایست کامل برسد که لغزش قابل قبولی هم در حین ترمز ناگهانی از سرعت ۶۰ مایل در ساعت برای ایست کامل از خود نشان داد. بر طبق گزارش کارشناسی که در اختیار ما قرار گرفت، پدال های ترمز این ماشین حین ترمز کردن صداهای عجیبی از خود در می آوردند و حالتی در ماشین مشاهده شد که گویی قسمت جلوی آن به سمت جلو پرتاب می شود. یکی دیگر از موارد گزارش شده در این بخش این بود که، بی ثباتی در حرکت در مسیرهای جهت دار، باعث کند شدن عملکرد فرمان این ماشین می شد.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

موردی که 4Runner TRD Pro را از دیگر مدل های استاندارد 4Runner متمایز می کند استفاده از شوک های بیلستن 2.5 اینچی و کمک فنرهای تنظیم شده در سیستم تعلیق آن است. در این SUV شاهد افزایش 1 اینچی ارتفاع هستیم که این افزایش ارتفاع، 1 اینچ در قسمت جلو و 2 اینچ در قسمت عقب است.
این ماشین زیبا با تایرهای 17 اینچ استاندارد و مات سیاه چهار فصل نیتو ترا مجهز شده که آن را برای عبور از هر مسیر آف رودی یاری می کند. در قسمت جلوی این ماشین از یک سپر حفاظتی استفاده شده که حین عبور از مسیرهای آف رود، مانع از برخورد سنگ ها به محفظه موتور می شود. از دیگر امکانات این ماشین می توان به استفاده از دو محور، دیفرانسیلی با قابلیت قفل شدن، کنترل لغزش ماشین و سیستم استفاده از چند حالت ماشین برای عبور از مسیرهای صعب العبور اشاره کرد.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

روانی سواری با این ماشین در جاده یکی از مواردی بود که کارشناسان را حسابی شگفت زده کرده بود چرا که با تایرهای آف رود نیز یک سواری راحت و دلپذیر با این ماشین داشتند؛ اگرچه باید این نکته را نیز اضافه کرد که صدای تایر و باد حین رانندگی در بزرگراه ها در این ماشین کمی اذیت کننده به نظر می رسید. مانند بسیاری از SUV های آف رود بازار، فرمان این ماشین نیز کمی کند است و نمی توان انتظار واکنش های سریع در پیچ ها را داشت. 4runner با وزنی حدود 4631 پوند در زمره ماشین های سنگین وزن به شمار می رود و قدرت موتور 270 اسب بخاری آن به سختی توانایی کشیدن این ماشین سنگین را دارد.
5 دنده اتوماتیک این ماشین که فاصله دنده ها نیز زیاد است، حرکت با این ماشین را کمی کند کرده است چرا که در مواقعی که به قدرت بیشتری در این ماشین نیاز دارید، واکنش های آن بسیار کند است. از حیث مصرف سوخت بهینه نیز مانند بسیاری از مدل های دو محور 4Runner شاهد نرخ مصرف 17 و 20 مایل به ازای هر گالن در شهر و بزرگراه هستیم که نرخ ایده آلی به حساب نمی آید اما برای ماشینی که مخزن سوخت آن 23 گالن است مسافت قابل قبولی به شمار می رود.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

هنرنمایی 4Runner TRD Pro در خارج از مسیرهای آسفالت نمایان می شود. این ماشین را به مسیرهای آف رود هانگری ولی در پارک گورمان کالیفرنیا بردیم که در سرعت های بالا نیز عملکرد مقتدرانه ای از آن شاهد بودیم. حتی با تجربه مسیرهای سخت و شیب های تند در سرپایینی هایی که بسیاری از ماشین ها به آهستگی آنها را طی می کنند، این ماشین عملکرد مناسبی داشت و تحسین کارشناسان را برانگیخت. استفاده از سیستم چند حالتی موتور به کشش ماشین حین عبور از این مسیرهای سخت کمک شایانی کرده بود؛ این سیستم مانند فعال سازی سیستم کنترل کشش ماشین در مسیرهای صاف عمل می کرد.
فارغ از اینکه با چه مسیری مواجه باشید، 4Runner TRD Pro غیرقابل مهار به نظر می رسد و می توان گفت یکی از سلاطین عبور از جاده های صعب العبور به شمار می رود. وقتی از روی صخره های بزرگ عبور می کنید یا در صحرا و بر روی شنزار سرعت می گیرید یا با آن از مسیری گل آلود عبور می کنید به هیچ عنوان احساس ناخوشایندی به شما دست نمی دهد و به سادگی از پس عبور از این مسیرها بر می آید به طوری که به جرات می توان گفت قابلیت های این ماشین از بسیاری از کراس اوورهای بازار در عبور از مسیرهای سخت، بیشتر است.

با نگاهی به امکانات و طراحی داخلی این ماشین به سرعت متوجه قدیمی بودن طراحی آن می شوید. در سیستم سرگرمی به کار رفته در این ماشین از رابط کاربری قدیمی انتون تویوتا استفاده شده و از یک صفحه نمایش لمسی 6.1 اینچی که خازنی هم نیست برای ارتباط با این سیستم الکترونیکی ان استفاده شده که به معنای این است که برای انتخاب گزینه های دلخواه خود بر روی صفحه باید بر روی دکمه های موجود در صفحه، فشار وارد کنید.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده
اگرچه کار با این رابط کاربری هب واسطه منوهای ساده آن سخت نیست و از قابلیت فرمان صوتی نیز در آن استفاده شده اما گرافیک نقشه به کار رفته در سیستم ناوبری آن، علی رغم سه بعدی بودن، کیفیت پایینی دارد. از دیگر نکات قابل توجه در این ماشین می توان به عدم استفاده از اندروید اتو و اپل کارپلی اشاره کرد؛ به طوری که تنها اپلیکیشن های موجود در این ماشین محدود به پاندورا، یلپ، iheart radio می شود.

4Runner TRD Pro ماشینی 5 سرنشین محسوب می شود اما تریم های دیگر آن که کابین ردیف سوم نیز دارند قادرند 7 سرنشین بالغ را در خود جای دهند اما زمانی که تمامی صندلی ها بالا باشند، فضای صندوق عقب و قسمت بار آن به 9 فوت مکعب کاهش می یابد. مدل های دو کابینی 4Runner TRD فضای باری حدود 46.3 فوت مکعب در قسمت پشت صندلی های ردیف دوم و 88.8 فوت مکعب در قسمت پشت صندلی های ردیف جلو در اختیار قرار می دهند که مناسب و کافی به نظر می رسد.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده
این فضای مناسب موجب برتری ۴Runner TRD pro نسبت به بسیاری از SUV های حال حاضر بازار برتر می شود و خرید این ماشین برای خانواده هایی که همواره در سفر هستند را توجیه می کند. سرنشینان در هر دو ردیف صندلی این ماشین در مسافت های طولانی احساس راحتی دارند و خسته نمی شوند و سرنشینان ردیف دوم با خواباندن پشتی خود سفر راحت تری نسبت به سرنشینان جلو خواهند داشت.

کیفیت مواد به کار رفته در این ماشین چندان مرغوب نیست و در بسیاری از موارد از جمله کنسول مرکزی، داشبورد، پنل های در از پلاستیک فشرده استفاده شده است اما می توان گفت که این مواد محکم و شکننده نیستند و کار سختی در کار کردن با آنها ندارید و همچنین در منطقه ای که برای استراحت آرنج در نظر رگفته شده است از ماده نرمی استفاده شده که به لوکس و شیکی فضای داخل کابین کمک کرده است.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده
بر خلاف بسیاری از ماشین های جدید که از دکمه های ریز در کنسول جلو استفاده کرده اند اما شاهد به کار رفتن دکمه های درشت در تویوتا ۴runner TRD Pro هستیم که باعث سهولت کار با رابط کاربری و سیستم چندرسانه ای آن هستیم به طوری که حتی با دستکش نیز می توانید دکمه ها را بفشارید. دید خارجی از داخل کابین این ماشین عالی است و این مورد به واسطه پنجره های بزرگ آن است اما ستون های ماشین کمی عریض هستند و مانع از دید مناسب سرنشینان در برخی زوایا است.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

با وجود اینکه قرار نیست نسل جدیدی از این ماشین به زودی عرضه شود، کارشناسان معتقدند خرید این ماشین در حال حاضر برای علاقه مندان به ماجراجویی و سفر توصیه می شود چرا که از قابلیت های ویژه ای در طی مسیرهای آف رود دارد و سرنشینان در تمام مسیرها حس راحتی خاصی در آن خواهند داشت. به جز جیپ گرند چروکی و رنگلر unlimited به جرات می توان گفت که هیچ SUV دیگری در بازار قابلیت های آف رود و راحتی سواری با 4Runner TRD Pro را ندارد.
تویوتا 4Runner؛ یک آفرودِ چند منظوره و دیوانه کننده

با این وجود باید به این نکته نیز اشاره کرد که حسن شهرت کمپانی و برند تویوتا نیز به فروش مناسب این ماشین علی رغم نسبتاً قدیمی بودنش کمک کرده است. تویوتا می تواند با اعتمال اصلاحاتی در سیستم سرگرمی ماشین و افزایش قدرت موتور و طراحی جذاب تر کابین این ماشین، آن را به یکی از رقیبان قدرتمند محبوب ترین کراس اوورهای حال حاضر بازار تبدیل کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج