جاباما
۵۷۷۴۵۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازاریابی اینترنتیِ بد، چه پیامدهایی دارد؟

این روزها همه‌ی بازاریابان به اهمیت استفاده از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی پی برده‌اند و می‌دانند که برای رشد سریع باید از آن استفاده کنند. اما در کنار رشد شخصی باید به مسائل اجتماعی نیز توجه شود.

چگونه تلاش‌های ما در بازاریابی اینترنتی می‌تواند اینترنت را به بستری بهتر تبدیل کند؟

این روزها همه‌ی بازاریابان به اهمیت استفاده از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی پی برده‌اند و می‌دانند که برای رشد سریع باید از آن استفاده کنند. اما در کنار رشد شخصی باید به مسائل اجتماعی نیز توجه شود. در این مقاله به بررسی اشتباهات و یا مزایای بازاریابی اینترنتی که نقش مستقیمی بر جامعه دارند، از دیدگاه نویسنده کتاب Disrupted می‌پردازیم.
بازاریابی اینترنتیِ بد، چه پیامدهایی دارد؟

نگاه به استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مشتری

اگر تا به حال نام کتاب Disrupted را شنیده باشید، شاید بدانید این کتاب تجارب نویسنده آن در مورد روند کاری استارت آپ‌ها بر اساس سابقه کاری وی در بخش بازاریابی اینترنتی شرکت HubSpot است و می‌تواند شما را به خوبی از عواقب بازاریابی نامناسب اینترنتی آگاه کند. در این کتاب، نویسنده شما را متقاعد می‌سازد که امر فروش و بازاریابی بیش از هر کار دیگری به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.

اما در قسمت‌هایی از این کتاب، نویسنده به نقش و تاثیر اینترنت می‌پردازد. قسمت‌هایی که او تجارب خود را در مورد وبلاگ نویسی بیان می‌کند و سپس در مورد اهمیت محتواهای منتشر شده صحبت می‌کند. یا از سوی دیگر در مورد حساب کاربری بازاریابان آنلاین خود که می‌توانند در یک فرآیند اتوماتیک به ارسال پیام به مشتری و ارتباط با او مشغول شوند تا از این طریق توجه و علاقه مشتریان را به محصولات خود جذب کنند.

استانداردهایی که امروزه در دنیای بازاریابی و فروش تعریف شده است، اشتراکات زیادی با کتاب Disrupted دارد. در دنیای امروزی که بازاریابی دهان به دهان و مشتریان راضی نقش مهمی در موفقیت و شکست یک برند در دنیای تجارت ایفا می‌کنند، رهبری نسل‌ها و مشتریان حرف اول را می‌زند؛ منظور از رهبری نسل‌ها و مردم اینست که بتوانید جوری مردم را تحت تاثیر قرار دهید که آن‌ها تمایل داشته باشند به ایمیل‌ها و پیام‌های شخصی شما توجه کرده و در مورد خرید محصولاتتان فکر کنند.
به عبارت دیگر، وقتی بازاریابی‌ها دهان به دهان باشد، موفقیت یک برند را فقط و فقط دو عامل مشخص می‌کند: میزان فروش و وفاداری مشتریان. در واقع امروزه تنها هدف یک شرکت نباید این باشد که یک مشتری را راضی کند تا پس از بازدید از محصولش آن را خریداری کند، بلکه باید جوری توجه مشتری را جلب کند که او دیگر به خرید این محصول از هیچ شرکت و برند دیگری فکر نکند.

مستقل از نوع کسب و کار شما، بازاریابی اینترنتی و به طور خاص بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در موفقیت شما دارد. برای موفقیت در این حوزه چند مرحله لازم و ضروری است.
مرحله اول این‌که شما بتوانید محتواهای جذاب و بسیار زیادی جمع آوری کنید تا بتوانید مشتریان را به صفحات خود جذب کنید. در قدم بعد، باید این محتواها را در قالب تبلیغات جذاب در اختیار مشتری قرار دهید. در قدم آخر باید بتوانید مشتریان را به فالوورهای خود تبدیل سازید تا هم بتوانید آن‌ها را در محتواهایی که در آینده به اشتراک می‌گذارید سهیم سازید هم از آن‌ها کمک بگیرید تا پست‌های شما را لایک کرده و آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند.

اما آیا تا به حال از دید مشتریان خود به بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نگاه کرده‌اید؟ مسلما دریافت ایمیل‌های مکرر از سوی یک برند برای مشتری جذاب نیست؛ در واقع می‌توان گفت صندوق ورودی ایمیل بسیاری از مشتریان مملوست از ایمیل‌های باز نشده و نخوانده. در مورد پست‌های تبلیغاتی فیس بوک و اینستاگرام نیز وضع به همین منوال است.

اینترنت؛ یک شمشیر دو لبه برای کسب‌وکارها

حقیقت امر اینست که استفاده از اینترنت برای بازاریابی و تبلیغات یک شمشیر دو لبه است و به ازای بازاریابی نامناسب اینترنتی، شما موقعیت‌های زیادی را از دست خواهید داد. امروزه از طریق اینترنت، هر برند جذاب‌ترین بستر برقراری ارتباط در قرن اخیر را در اختیار دارد: بستری که نه تنها می‌تواند به انتشار محتوا بپردازد، بلکه می‌تواند به صورت آنلاین و در لحظه با مشتریان خود صحبت کند. این بستر به همه مشتریان اجازه می‌دهد صدایشان را به گوش دیگران برسانند. هم‌چنین، به فروشندگان اجازه می‌دهد تا برای ایده‌های خلاقانه خود به دنبال روش مناسب بگردند و در آخر نیز بتوانند از کار خود دفاع کنند.

همان‌طور که بسیاری از نویسندگان و بازاریابان بزرگ نیز به آن اشاره کرده‌اند، اینترنت یکی از شگفت انگیزترین اکتشافات قرن اخیر است که امر بازاریابی و تبلیغات را کاملا دگرگون کرده است. آن‌ها معتقدند امروزه از اینترنت می‌توان برای ساخت تبلیغات به گونه‌ای استفاده کرد که بتوانند محتواهای ارزشمند را با مشتری به اشتراک گذاشت.

اما استفاده از اینترنت نیز مشکلات خاص خود را دارد و هر شرکت و برند باید از عواقب بازاریابی نامناسب اینترنتی نیز آگاه باشد.
بازاریابی اینترنتیِ بد، چه پیامدهایی دارد؟

ابتدا از دید صاحبان کسب و کار به این موضوع نگاه کنیم. امروزه هر برند از تعداد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، آگاه است و قصد دارد با جلب توجه این کاربران برای برند خود به دنیال شهرت و محبوبیت باشد. اما چالشی که در این میان است اینست که کدام برند حاضر است هزینه بیش‌تری برای درست رفتار کردن در دنیای تبلیغات آنلاین بپردازد؟ اگر به محتواهای منتشر شده نگاه کنیم درمی‌یابیم همه این محتواها، محتواهای ارزشمند و با کیفیت نیستند و نکته مهم‌تر آن که اگر چه ارتقا سطح مطالب می‌تواند به موفقیت برخی از برندها کمک کند، اما برندها و شرکت‌های زیادی نیز هستند که حتی با انتشار محتواهای نه چندان غنی و مرتبط در حال رشد و موفق شدن هستند.

اگر می‌توانستیم از مدل‌های دینامیک بازاریابی برای ارزیابی میزان تاثیر محتواهای مفید بر روی موفقیت یک برند استفاده کنیم، حل این معادله آسان‌تر می‌شد.

اما برخی معتقدند انتشار مطالب مفید، حتی اگر هزینه بیش‌تری را به شرکت تحمیل کند و مخاطبان کم‌تری را نیز شامل شود، در درازمدت بر روی موفقیت شرکت تاثیرگذار خواهد بود.

با این حال، امروزه بیش‌تر شرکت‌هایی که محتواهای ارزشمند منتشر می‌کنند، شرکت‌های جدید رسانه‌ای هستند که از این طریق می‌خواهند به حذب مخاطب بپردازند و ارزش‌های شرکت خود را به دیگران معرفی کنند؛ حتی اگر این کار از نظر افزایش میزان فروش برای آن‌ها سودی نداشته باشد.

حال به سراغ روی دیگر قضیه می‌رویم. شما یک مشتری هستید که از طریق تبلیغی که در اینترنت با آن مواجه شده‌اید، به سایت یک شرکت رفته‌اید. آیا تمام موضوع همین است؟ مسلما خیر. این تنها قدم اول است که یک برند بتواند از طریق تبلیغات مشتری را به سایت خود هدایت کند. قدم بعد اینست که بتوانید در حدی توجه مشتری را جلب کنید که وی حاضر شود یا صفحه شرکت شما را دنبال کند یا اطلاعاتی نظیر ایمیل خود را با شما به اشتراک بگذارد تا بتوانید این ارتباط را با او حفظ کنید. اگر مشتری صرفا نیم نگاهی به سایت شما انداخته و سپس بدون خرید محصول یا اظهار تمایل برای برقراری ارتباط با شما صفحه را ترک کند، موفقیتی کسب نکرده‌اید.
بازاریابی اینترنتیِ بد، چه پیامدهایی دارد؟

و در نهایت از همه مهم‌تر این که به این موضوع فکر کنید که شاید شما مجبور باشید برای محتواهای خود هزینه پرداخت کنید. در واقع تا زمانی که بازاریابان از پرداخت هزینه برای انتشار محتواهای مفید طفره می‌روند، نمی‌توان به این حجم از مطالب بی کیفیت در اینترنت ایراد گرفت.

محتوای باکیفیت هزینه دارد و این هزینه را باید شما مستقیم یا غیرمستقیم بپردازید. برای این که محتواهای تاثیرگذار داشته باشید تنها کافیست در انتشار محتوا سلیقه مخاطب را در نظر گرفته و صرفا از کپی کردن محتوا بپرهیزید.

برای این که از اینترنت به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده کنید، این سوال از خودتان بپرسید: چگونه تلاش‌های ما در زمینه بازاریابی اینترنتی می‌تواند اینترنت را به بستری بهتر و نه بدتر تبدیل کند؟ تولید محتواهایی که به مشتری اطلاعات یا دید بدهد بدون شک نقطه شروع است. قدم بعد استفاده از متخصصان بازاریابی اینترنتی برای تاثیرگذاری بیش‌تر است. فراموش نکنید اینترنت شمشیر دولبه است، پس در انتخاب استراتژی‌های مناسب بازاریابی اینترنتی دقت کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج