جاباما
۵۷۷۹۴۴
۳ نظر
۵۲۷۰
۳ نظر
۵۲۷۰
پ

موادی که موجب نفخ شکم می شوند

اگرچه نخوردن مواد غذایی که در اینجا نام شان را آورده ایم، موجب لاغری شما نمی شود اما در عوض از نفخ و ورم معده جلوگیری کرده و شما را لاغرتر نشان می دهد.

برترین ها- ترجمه از پردیس بختیاری: افراد بسیاری در آرزوی داشتن شکمی صاف هستند و برای رسیدن به این آرزو، به انواع حرکات ورزشی و رژیم های غذایی متوسل می شوند. با این حال زمانی که به نظر می رسد همه چیز رو به راه است، این امکان وجود دارد که التهاب و ورم ناحیه شکم شما را رنج بدهد و تمام تلاش هایتان را نقش بر آب کند، به طوری که کماکان شلوار به پایتان تنگ و چسبان باشد.
گاهی چنین التهابات و ورم هایی حاصل تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم ماده غذایی مصرف شده است؛ این ورم ها عموماً با خوردن مواد غذایی سنگین و دیر هضم شکل می گیرند.
غذاهای زیادی هستند که هضم شان دشوار است مانند لاکتوز یا قند شیر که در لبنیات یافت می شود.
موادی که موجب نفخ شکم می شوند
فودمپ ها از دیگر موادی هستند که موجب بزرگ شدن شکم می شوند. این کربوهیدرات ها توسط روده کوچک قابل هضم شدن نیستند، از این رو وارد روده بزرگ شده و در آنجا توسط باکتری ها تخمیر می شوند که همین امر موجب نفخ و بزرگ شدن شکم می شود.
اگرچه نخوردن مواد غذایی که در اینجا نام شان را آورده ایم، موجب لاغری شما نمی شود اما در عوض از نفخ و ورم معده جلوگیری کرده و شما را لاغرتر نشان می دهد.
لبنیات
لبنیات از جمله پنیر و شیر هضم معده را دشوار می کند، به خصوص اگر معده شما به لاکتوز حساسیت داشته باشد. لاکتوز نوعی قند طبیعی است که در لبنیات یافت می شود. افرادی که به این ماده حساسیت دارند، آنزیم لازم را برای شکستن این قند ندارند، از این رو دچار نفخ و ورم معده می شوند.
خوشبختانه گزینه هایی دیگری مانند شیر بادام یا سویا نیز وجود دارد که شما می توانید آن را جایگزین و از این مشکل گوارشی جلوگیری کنید.
مواد حاوی سدیم
طبق آمار گرفته شده، مردم بیش از میزان مورد نیازشان در روز نمک مصرف می کنند. به طور معمول هر فرد باید 2300 میلی گرم در روز نمک مصرف کند که البته این مقدار برای افراد دارای فشار خون بالا، دیابتی و آنهایی که بالای 50 سال سن دارند، به 1500 میلی گرم در روز کاهش پیدا می کند.
غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده مانند سوپ های آماده، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی های فریزشده حاضری حاوی مقادیر قابل توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسب شان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید تا متوجه شوید که با یک وعده مصرف آنها، چه مقدار سدیم دریافت خواهید کرد و این سدیم دریافتی را از حجم نمک مصرفی روزانه تان کم کنید. ضمن اینکه حتما باید برندهای مختلف غذاهای آماده را با یکدیگر مقایسه و آنها که سدیم کمتری دارند، خریداری کنید.
هندوانه
هندوانه حاوی فروکتوز است، قندی طبیعی که موجب شیرینی آن می شود. بدن بسیاری از افراد قادر به جذب این ماده نیست، از این رو موجب نفخ معده و بزرگ شدن شکم می شود.
موادی که موجب نفخ شکم می شوند
حبوبات
حبوبات شامل لوبیا، نخود فرنگی، عدس و سویا و... حاوی فیبر و پروتئین هستند که برای بدن بسیار مفیدند اما موجب نفخ نیز می شوند.
از آنجا که حبوبات حاوی فیبرند و بدن قادر به جذب آن نیست، باکتری های روده برای هضم آن دست به کار شده و همین امر نفخ ایجاد می کند. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید حبوبات را با غلات مانند برنج یا کینوآ مصرف کنید تا فیبرهایی که قابل هضم نیستند را از میان ببرد.
ماست
زمانی که صحبت از ماست می شود، نوع ماست مصرفی شما اهمیت می یابد. ماست های ساده از این رو که حاوی پروبیوتیک هستند، هضم غذا را راحت تر می کنند. اما اگر از ماست های طعم دار که حاوی مقدار زیادی شکر هستند مصرف می کنید، در واقع میزان تخمیر بدن تان را بالا می برید که همین امر موجب نفخ و ورم معده می شود.
نوشیدنی های گازدار
مهم نیست که شما نوشابه می خورید یا آب گازدار، تمام نوشیدنی های گازدار موجب تورم معده می شوند که دلیل آن هم حباب های موجود در این نوشیدنی هاست.
موادی که موجب نفخ شکم می شوند
پیاز
پیاز حاوی کربوهیدرات هاست، به بیان دیگر فروکتان یا همان کربوهیدراتی که در غلات موجود است. جذب فروکتان نه تنها برای بدن دشوار است بلکه موجب تجمع آب بیشتر و به همان نسبت نفخ معده نیز می شود.
پاپکورن
پاپکورن به دلیل حجمی که دارد، پس از خوردن معده را نیز حجیم تر از قبل می کند. در واقع یک فنجان پاپکورن به اندازه یک توپ تنیس است که برای معده مقدار زیادی است.
موادی که موجب نفخ شکم می شوند
آدامس های بدون قند
از آنجا که آدامس های بدون قند حاوی مواد شیرین کننده هستند، موجب تولید گاز و نفخ معده می شوند. به علاوه، جویدن آدامس خود نیز بر این امر شدت می بخشد زیرا هنگام جویدن مدام آدامس، ما هوای زیادی را فرو می بریم که همین امر موجب نفخ معده می شود.
سیب
سیب حاوی 3 ماده ای است که هر کدام موجب نفخ معده می شود: فیبر، فروکتوز و سوربیتول که جزو قندهای طبیعی محسوب می شوند.
از دیگر میوه های حاوی سوربیول می توان به هلو، گلابی و آلو اشاره کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس بفرماييد کوفت بخوريم.
      چي بخوريم آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • reza

        فقط باید زنجبیل بخوریم:(

    • بدون نام

      کافیست غذا را خوب بجویم امکان ندارد با هیچ غذایی نفخ کنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج