جاباما
۵۷۷۹۵۳
۷ نظر
۵۰۳۳
۷ نظر
۵۰۳۳
پ

بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (۲)

در این مطلب قصد داریم شما را فیلم های برتر ژانر ترسناک که ارزش دیدن داشته و باید حتماً ببینید آشنا کنیم. هر یک از این فیلم ها علی رغم تفاوت های بسیار در موضوع، اشتراکات مهمی نیز با هم دارند که تنها طرفداران زیرک ژانر ترسناک متوجه آن ها خواهند شد.

برترین ها - حسین علی پناهی: همانطور که می دانید در ژانر ترسناک و یا به تعبیری دیگر ژانر وحشت فیلم های بنجل، ضعیف و بی سر و ته بسیاری با بودجه های اندک ساخته می شوند که باعث شده تصمیم گیری در مورد این که کدام یک از این فیلم ها ارزش دیدن داشته و کدام یک وقت تلف کردن است به کار سختی تبدیل شود. اگر چه این فیلم ها بر اساس موضوع و لحن روایی فیلم متفاوت هستند اما بسیاری از آن ها در مقایسه با دیگر فیلم ها اصلاً ترسناک به شمار نمی آیند . در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را فیلم های برتر ژانر ترسناک که ارزش دیدن داشته و باید حتماً ببینید آشنا کنیم. هر یک از این فیلم ها علی رغم تفاوت های بسیار در موضوع، اشتراکات مهمی نیز با هم دارند که تنها طرفداران زیرک ژانر ترسناک متوجه آن ها خواهند شد. فیلم های شاخص ژانر وحشت هر کدام چیز جدیدی را وارد ژانر خود کرده و در جای خود فیلم های بسیار خوبی محسوب می شوند.
8-بازگشت مرده زنده شده (1985)- دان اوبانون
این فیلم واقعاً ترسناک است و شاید بتوان آن را یکی از عاقلانه ترین و سرگرم کننده ترین فیلم ها در مورد زامبی ها دانست که علیرغم ترسناک بودن وارد فضایی نمی شود که غیرواقعی بودن آن را به وضوح لمس نمایید. فیلم «بازگشت مرده زنده شده» (Return of the Living Dead) داستان یک گروه انسان های خل و چل و خوشگذران را روایت می کند که در جریان یک باران اسیدی با خیزش مردگان روبرو می شوند.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
یکی از ویژگی های فیلم که شما را به خود جذب می کند رفتار غیرواقعی و عجیب و غریب شخصیت هاست که با اشتباهات فاحش خود که به مرگشان منجر می شود شما را به دنیای خارج از فیلم خواهند برد و این کاری است که فیلم در آن عملکرد فوق العاده ای دارد. همه ی شخصیت های فیلم طوری به این بحران عکس العمل نشان می دهند که کاملاً با انتظارات شما مطابق بوده و همان کاری است که شما در مواقع ترس و وحشت و احساس خطری مرگبار انجام داده و برای زنده ماندن دست به هر کاری خواهید زد. شخصیت های فیلم فرار می کنند، قایم می شوند، سنگر می گیرند، مانع درست می کنند و نقشه می ریزند بدون آن که به درستی فکر کنند و بر شوکی که بر آن ها وارد شده غلبه نمایند.
۹-شب بخیر مامان (۲۰۱۴)- ورونیکا فرانتز
این فیلم اتریشی شاهکاری در زمینه ی فیلم های ترسناک است که احساس ترس شدیدی را به بیننده منتقل می کند. فیلم «شب بخیر مامان» (Goodnight Mommy) داستان دو پسربچه ی دوقلو را روایت می کند که پس از مواجهه با مادر افسرده ی خود که در یک سانحه ی رانندگی آسیب شدیدی دیده و صورت او کاملاً باندپیچی شده است حس می کنند که این شخص که خود را مادرشان معرفی می کند با یک نسخه ی دروغین از مادر مهربان سابقشان جایگزین شده است. چنین حسی را معمولاً در دنیای پزشکی با عنوان «سندروم کاپگرا» (Capgras syndrome) می شناسند که در آن فرد یا افرادی یکی از آشنایان خود را به شکل غریبه ای شیاد می بینند که هیچ شباهتی با آشنای سابقشان ندارد، هر چند سعی می کند خود را همان شخص معرفی کرده و مانند او رفتار کند.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
آن ها تصمیم می گیرند سر از واقعیت ماجرا دربیاورند و کنجکاوی آن ها مانند قطاری که رفته رفته سرعت می گیرد به یک بازی آزاردهنده و بیرحمانه با شخصیت مادر و تماشاگران تبدیل می شود. داستان فیلم به نحوی محافظه کارانه با فواصل معین اما با سبکی ترسناک و خرد کننده روایت می شود. در بسیاری از صحنه های فیلم هیچ دیالوگ یا صدایی وجود ندارد و فیلم تفسیر اتفاقات را به عهده ی تماشاگر می گذارد. بنابراین در این فیلم نباید به دنبال هیجان و غافلگیری های ناگهانی یا داستانی پیچیده و غیرقابل درک باشید. فیلم «شب بخیر مامان» در واقع تماشای دو کودک بیگناه است که کارهای غیرقابل باور و ناگفتنی انجام می دهند، آن هم به شیوه ای که به شدت شما را ترسانده و آسایش را از شما سلب خواهد کرد.
10-جادوگر (2015)- رابرت اگرز
هنگام دیدن این فیلم باید داستان های افسانه ای و پر پیچ و خم جادوگری را فراموش کنید. داستان فیلم دقیقاً همان چیزی است که در برابر چشمان شما رخ می دهد، داستان اضمحلال خانواده ای که که از روستای خود اخراج شده و تنها و بی پناه به یک جنگل دوردست در نیوانگلند دوران قرن هفدهم وارد می شوند.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
در فیلم «جادوگر» (The Witch)همه چیز واقعی است و دیالوگ های فیلم واقعا خیره کننده هستند. حتی دیالوگ های خاص بازیگران خردسال و بازی های مستند آن ها نیز شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اوج داستان این فیلم از لحاظ روانی و عاطفی بسیار تاثیر گذار، ترسناک و ویرانگر است. فیلم «جادوگر» علی رغم این که اولین تجربه ی کارگردانی رابرت اگرز به شمار می آید اما می توان اطمینان و اعتماد به نفس کارگردان را در ساخت آن به وضوح دید. تصویر سازی بی رحمانه و واقعی باعث شده که ترس و وحشت واقعی معنا پیدا کرده و این فیلم به فیلمی مدرن کلاسیک تبدیل شود که تا سال ها بعد در مورد آن حرف ها زده خواهد شد.
۱۱-حمله جسد دزدها (۱۹۷۸)- فیلیپ کافمن
اتفاقات فیلم «حمله جسد دزدها» (Invasion of the Body Snatchers) از زمان ساخت این فیلم در سال ۱۹۷۸ تاکنون بارها و بارها در فیلم های دیگری تکرار شده که آن را به یک داستان کلیشه ای و بی مزه تبدیل کرد اما فیلم هایی که از روی داستان این فیلم موفق ساخته شدند هیچ شباهتی به فیلم اصلی نداشتند. فیلم داستان درماندگی و محاصره شدن با ناشناخته ها را روایت می کند و این احساس را به شما منتقل می کند که وقتی به این باور برسید که همه ی انسان های اطرافتان با نسخه هایی مشابه از موجودات خبیث و شیطانی و غیرقابل اعتماد جایگزین شده اند دنیا برایتان چه معنی و مفهومی پیدا می کند. این فرضیه در زندگی بسیار ترسناک است و کارگردان نیز از همین داستان فیلمی فوق العاده ساخته که بدون شک بهترین در ژانر خود باقی مانده است. فیلم با داستانی کند و روایتی خسته کننده آغاز می شود و تنها در گوشه هایی از تصویر اتفاقات عجیبی رخ می دهند، یکی این جا یکی آن جا.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
اما در میانه ی راه داستان ترسناک فیلم به یک قطار سریع السیر تبدیل می شود که آرامش را از شما سلب خواهد کرد. دنیای داستان دنیایی است که نه می توان ایستاد و نه به کسی اعتماد کرد. هیچ کس واقعی نیست، در پشت صورت آشنا و بی خطر هر یک از اطرافیان ممکن است موجودی خطرناک و شیطانی پنهان شده باشد که از کوچک ترین غفلت شما استفاده خواهد کرد. قهرمان داستان در این چنین فضایی باید بیدار و هوشیار و البته زنده باقی بماند تا با تهدیدی سازمان یافته و ظاهراً غیرقابل توقف مقابله کند. سکانس های پایانی فیلم چنان ترسی در دل شما ایجاد می کنند که برای مدت ها با شما باقی خواهند ماند. بازی های بی نقص بازیگرانی مانند دونالد ساثرلند، بروک آدامز، لئونارد نیموی و جف گلدبلوم جوان از این فیلم یک شاهکار هنری در ژانر علمی تخیلی و وحشت ساخته است. این شخصیت ها همه افرادی باهوش و دوست داشتنی هستند که شکست و تغییر هر کدام از آن ها دل شما را به درد خواهد آورد.
12-بیگانه (1979)- ریدلی اسکات
فیلم «بیگانه» (Alien) ریدلی اسکات هنوز هم زیبایی های خاص خود را دارد که در دنباله های بعدی دیده نشده و یا دستکم تکراری و کلیشه ای شده است. قهرمان داستان زنی است که بسیار قوی بوده و به اندازه ی هر شخص دیگری توانایی و قابلیت دارد. اما فیلم حس تنهایی و انزوای این قهرمان را به تصویر می کشد که با دشمنی روبرو شده که نمی توان با او از در منطق وارد شد و از تکنیک ها و روش هایی استفاده می کند که تاکنون هیچ انسانی به چشم ندیده و نشنیده است. شخصیت های فیلم همواره در مظان اتهام قرار داشته و درحالی که می دانند تهدیدی مرگبار در همین نزدیکی در کمین آن هاست به سختی و با درماندگی برای زنده ماندن مبارزه می کنند.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
برخلاف بسیاری از دنباله هایی که در ادامه ی فیلم های این لیست ساخته شده باید اذعان کرد که برخی از دنباله های این فیلم ارزش دیدن دارند و خلاقیت ها و نوآوری های جذابی در آن ها دیده می شود. یکی از دنباله های این فیلم با عنوان «بیگانه ها» (Aliens) که در سال 1986 توسط جیمز کامرون ساخته شده است یک شاهکار به تمام معناست و شباهت بسیاری به فیلم های اکشن دارد.
13-موجود (1982)- جان کارپنتر
جان کارپنتر به عنوان استاد ژانر وحشت شناخته می شود و می توان فیلم «موجود» (The Thing) را بهترین فیلم او در این ژانر دانست. کارپنتر در این فیلم با استفاده از عنصر موجودی ناشناخته و پارانویای موسوم به «کی کیست؟» که در فیلم «حمله جسد دزدها» دیده بودیم و بر اساس رمان کوتاهی از جان اچ کمپبل با نام «کی به آن جا می برد؟» که برای اولین بار در سال 1951 با عنوان «موجودی از دنیای دیگر» (The Thing from Another World) به نمایش درآمد، شخصیت های داستان خود را در یکی از منزوی ترین و ایزوله ترین مکان های روی کره زمین یعنی قطب شمال محبوس کرده و یک موجود فرا زمینی ناشناخته را در مقابل آن ها قرار می دهد که می تواند خود را به هر شکلی و به ویژه به شکل شخصیت های اصلی داستان دربیاورد.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
این فیلم بر اساس فرضیه ای غنی که تعامل شخصیت محور را با ظرافت تمام با وحشت بدنی فوق تصور ترکیب کرده و در صحنه هایی مانند صحنه ای که مردی در حال راه رفتن است در حالی پاهای عنکبوت مانندی از سر متلاشی شده ی او بیرون زده اند بیننده را به شدت در ترس مفرط فرو می برد. با بازی های خیره کننده ی بازیگرانی که خود در ابتدا نقش منفی فیلم را بازی می کنند و سپس در ادامه در دام قربانی مخوف خود می افتند، فیلم «موجود» را می توان شاهکار کارپنتر در میان فیلم های ترسناک ساخت خود دانست. این فیلم را می توان جزو معدود دنباله هایی دانست که بسیار بهتر از فیلم اصلی عمل کرده و آن را به مراحل بالاتری در سینمای مدرن رسانده است.
۱۴- تست بازیگری (۱۹۹۹)- تاکاشی میکه
داستان فیلم «Audition» درباره ی یک مرد میانسال است که به تازگی همسر خود را از دست داده و برای آشنایی یک دختر جدید برای ازدواج به روش خلاقانه ای دست می زند. این فیلم ترسناک ژاپنی که توسط تاکاشی میکه کارگردان سرشناس و صاحب سبک ژاپنی و همان استودیویی که برای اولین بار فیلم ترسناک و شناخته شده ی «حلقه» (The Ring) را ساخت تولید شده است یک فیلم ترسناک با روایتی کند و تا حدودی کسل کننده است که در نهایت به پایانی تلخ، دلهره آور و ترسناک ختم می شود.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
نقش اصلی داستان که خود یک کارگردان به نام شیگیهارو آیواما است در نهایت درمی یابد که آسامی، زن جوانی که در تست بازیگری وی شرکت کرده و قرار است عروس آینده ی وی باشد، با گذشته ای مبهم و دردناک و یک کیسه ی عجیب و غریب در خانه اش چیزی مخوف را از او پنهان کرده است اما هیچ تصور نمی کند که این کیسه ی ساده تصاویری بسیار ترسناک و وحشتناک را در خود قایم کرده است.
15- جیغ (1996)- وس کراون
اولین فیلمی که رویه ی ترس خودآگاه و از قبل مشخص را به خوبی به نمایش می گذارد هنوز هم بهترین قسمت از مجموعه فیلم های «جیغ» (Scream) است. وس کراون که از قبل هم با مجموعه فیلم هایی مانند «دره ها چشم دارند» (The Hills Have Eyes)، «افراد زیر راه پله ها» (The People Under the Stairs) و «کابوس در خیابان الم» (Nightmare on Elm Street) در ژانر وحشت چهره ی شناخته شده ای به شمار می آمد برای اولین بار محدوده های کاری خود را زیر پا گذاشته و با فیلمی خنده دار و البته عجیب و غریب در سال 1996 که هر تمثیلی در داستان های ترسناک را تغییر داده و ژانر ترسناک را در حد بسیار زیادی به سخره گرفته است و البته همزمان نیز تماشاگر را از ترس تا مرز جنون پیش می برد.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
بازیگران جوان این فیلم و دنباله های آن بعدها به ستارگان هالیوود تبدیل شدند. جالب این که بعد از 20 سال از پخش اولین قسمت از فرانچایز «جیغ» هنوز هم قسمت های بعدی آن برای تماشاگران تازگی دارد.
16- روانی (1960)- آلفرد هیچکاک
تنها موضوع بد در مورد فیلم «روانی» (Psycho) ساخته ی هیچکاک در سال 1960 که یکی از فیلم های او در ژانر وحشت است که می توان آن را یک توصیف کننده ی کامل و تمام عیار واژه و ژانر «وحشت» به شمار آورد این است که هیچ کسی در روی این کره ی خاکی وجود ندارد که از پایان داستان فیلم بی اطلاع باشد.
بهترین فیلم های ژانر وحشت تاریخ سینما (2)
شاید این سخن کمی اغراق باشد اما می توان ادعا کرد که کمتر کسی از طرفداران ژانر وحشت این فیلم را ندیده است. این فیلم چنان بی نقص ساخته شده است که بازسازی آن در دهه ی ۱۹۹۰ چاره ای جز تکرار صحنه به صحنه ی فیلم هیچکاک نداشت زیرا هیچ ایراد یا کمبودی در فیلم اصلی دیده نمیشد که بازسازی جدید بخواهد و بتواند ان را پوشش دهد. این فیلم که الهام بخش و اساسی برای فیلم های ترسناک مبتنی بر زندگی مهمانخانه ای بود باعث شد که جنت لِی نامزد جایزه اسکار شود.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لیستتون خوبه. تاکاشی میکه عالیه.

    • سارا

      آخ جون ادامه داره...

    • بدون نام

      جادوگر اصلن ترسناک نیست! کلبه وحشت رو چرا نمیزارید؟

    • پیام

      دو تا از ترسناک ترین فیلم هایی که دیدم : A tale of two sister و High tension ... حتما ببینید . ضمن اینکه جای خالی فیلم دیگران و فیلم تپه ها چشم دارند در این لیست بشدت احساس میشه

    • بدون نام

      فيلم رواني به نظر من اصلا ترسناك نيست

    • life movie

      آره روانی حقش بود تو این لیست باشه

    • Rozhin

      به نظر من یه لیست مزخرف رو درست کردین چون فیلم هایی که این جا هست اصلا ترسناک نیست به نظر من اگه فعالیت های فرا طبیعی رو میزاشتین بهتر می شد ولی در کل مزخرف بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج