۵۷۸۳۶۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

قاسمی: بازرسی از اماکن نظامی، خوابی است که تعبیر نمی‌شود

قاسمی در خصوص طرح مسئله بازرسی از اماکن نظامی بیان کرد: این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است.

خبرگزاری ایلنا: بهرام قاسمی در گفت‌وگو با برنامه تیتر امشب شبکه خبر درخصوص برنامه تحلیف ریاست جمهوری گفت: وزارت امور خارجه حدود دو ماه درگیر این برنامه بود و برخی نهادهای دیگر به موازات وزارت امور خارجه به ما کمک می‌کردند تا برنامه‌ای درشان ملت ایران برگزار شود.

برخی از کشور‌ها برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کرده بودند

او در خصوص تعداد هیات‌ها اظهار داشت: ما با کشورهایی که رابطه داریم، این دعوت به صورت عام اعلام شده بود. قبل از آن دعوت، برخی از کشور‌ها برای حضور اعلام آمادگی صورت گرفته بود. با این وجود، حضور این کشور‌ها و سطح حضور‌ها بی‌سابقه بود.

حضور گسترده‌ هیات‌ها در مراسم تحلیف نقطه عطفی پس از انقلاب بود

این دیپلمات عالی‌رتبه درخصوص سطح هیات‌ها تصریح کرد: تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بود و می‌توان آن را نقطه عطف دانست. ما برای اولین بار پس از انقلاب شاهد حضور گسترده این تعداد هیات در تهران بودیم. مقامات ۱۰۵ کشور و مسئولان عالی ۹ سازمان بین‌المللی در این مراسم حضور داشتند. اگر این تعداد را با شرکت‌کنندگان دوره قبلی که حدود ۴۷ کشور بود، مقاسیه کرد می‌توان این تفاوت را فهمید که جهان چه رویکردی نسبت به ایران داشته است.

جهان رویکرد جدیدی نسبت به ایران آغاز کرده است

قاسمی درخصوص پیام این حضور گسترده خاطرنشان کرد: اگر به آمار بازگردیم، می‌توان پیام‌هایی را دریافت کرد و از برخی از پیام‌ها تفاسیری را داشت. این حضور نشان می‌دهد جهان رویکرد جدیدی به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کردده و این می‌تواند در تعاملات ما با جهان داشته باشد.

ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی با شکست مواجه شده است

او با بیان ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی با شکست مواجه شده است، ابراز داشت: رقبا و بدخواهان ایران در سال‌های اخیر روزمره ایران‌هراسی را تبلیغ و هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردند ولی با شکست روبه‌رو شدند.

دوران دستور دادن پایان یافته است

سخگوی وزارت امورخارجه افزود: این کشور‌ها با حضور خود در سطوح مختلف بیان کردند که ما در جهان دیگری زیست می‌کردیم و دوران دستور دادن پایان پذیرفته و کشور‌ها مستقلا تصمیم می‌گیرند و خط مشیشان خودشان تعیین می‌کنند و آن القائات با شکست فاحشی روبه‌رو شد که دستاوردی برای ایران و پیامی برای جهان به همراه داشته دارد.

ایران کشور قدرتمندی است که برای صلح و ثبات منطقه تلاش می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که این حضور تا چه اندازه می‌تواند بیانگر جایگاه ایران در منطقه‌ باشد؟ بیان کرد: علیرغم برخی تبلیغات در منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای، این حضور تایید و تاکیدی بر نقش و جایگاه ایران دارد که ایران کشور قدرتمندی است که برای صلح و ثبات منطقه تلاش می‌کند و در سال‌های اخیر با صرف هزینه‌ها و نیروهای بسیار خود را صرف مبارزه با تروریسم کرده است.

مهم نیست که سطوح را دسته‌بندی کنیم

قاسمی با بیان اینکه مهم نیست که سطوح را دسته‌بندی کنیم، یادآور شد: مهم حضور نمایندگان کشورهاست. فراموش نکنیم ماه آگوست زمان تعطیلی بسیاری از مقامات کشورهای دنیا است و این حضور گسترده قابل توجه است.

او درباره همراهی اروپا با ایران عنوان کرد: جهان امروز، جهان در حال گذر است و تحولات به سرعت در حال تغییر یافتن است. اتفاقات بسیاری در شرف وقوع است یا اتفاق افتاده است. جهان امروز، جهان دیروز نیست و قدرت‌های امروز قدرت‌های دیروز نیست. من اروپای امروز را اروپای دیروز نمی‌بینم چون اروپا با تحولات عمیقی هم در داخل و هم در عرصه بیرونی خود روبه‌رو است یا پشت سر گذشته است.

اروپا با رویکرد امریکا درخصوص برجام مخالف است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه در رایزنی‌هایی که داشته و داریم، احساس می‌کنیم اروپا نگاه مستقل‌تری را برای خود قائل است و با سیاست‌های اخیر امریکا که سیاست‌های غیرقابل قبول برای بسیاری از کشورها به ویژه اروپا است، مخالف هستند.

اروپا احساس می‌کنند برجام به نفع همه است

قاسمی با اشاره به نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: اروپا در برجام حضور جدی داشته و شاید آنها را می‌توان مبتکرین بحث با ایران دانست. آنها علاقه‌مند هستند این توافق را به خوبی دنبال کننند چون احساس می‌کنند این تفاهم به نفع همه است و به همین خاطر با امریکایی‌ها که در بدعهدی شفاف عمل می‌کند، برخورد می‌کنند.

اروپا پی برده ایران ناقض برجام نیست

او اضافه کرد: البته قضاوت کردن درخصوص آینده زود است ولی می‌توان گفت اروپا از برجام دفاع می‌کند. به نظر می‌رسد که آنها پی برده‌اند که ایران ناقض برجام نخواهد بود و در نقض تعهداتش پیش‌قدم نمی شود. البته ایران تصمیمات مقتضی خود را در برابر نقض عهد دیگران اتخاذ خواهد کرد.

تحلیف تبدیل به یک حادثه بین‌المللی شد

سخنگوی وزارت امور خارچه در پاسخ به این سوال که محور رایزنی‌های صورت گرفته در حاشیه مراسم تحلیف چه بود؟ عنوان کرد: این تحلیف تبدیل به یک حادثه بین‌المللی شد و ایران به کانونی برای حضور کشورهای مختلف در ایران تبدیل گردید و احتمالا مذاکراتی میان کشورهای حاضر در این مراسم نیز صورت گرفته است.

قاسمی با طبیعی دانستن ملاقات‌های هیات‌های مختلف در حاشیه مراسم تحلیف گفت: آنچه مهم است ملاقات میان مسئولان ایرانی با این هیات‌ها است. تا به امروز رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و سایر مقامات کشورمان هریک بیش از ۳۰ ملاقات با سران کشورها داشتند. انجام این تعداد ملاقات در مدت یک روز، بی‌نظیر است و اگر ما می خواستیم این تعداد ملاقات را در شرایط دیگری برای مسئولان کشور تنظیم کنیم، به بیش از یکسال زمان و صرف هزینه‌های فراوان نیاز بود، اما مراسم تحلیف این فرصت را فراهم کرد که این دیدارها با کمترین هزینه و در کمترین زمان انجام شود.

او تاکید کرد: برخلاف برخی گفته‌ها، این دیدارها تشریفاتی نبود و همه آنها کاملا کاری و موثر بودند. در این ملاقات‌ها، مسائل دوجانبه اعم از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... را مورد بحث قرار دادیم و به بررسی تحولات بین‌المللی پرداخته شد.

برجام موضوع رایزنی با هیات‌ها بود

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا درباره موضوع نقض برجام با هیات‌ها بحث شد؟ اظهار داشت: نتایج مذاکرات به این سرعت قابل بیان و انتشار نیست ولی در دیدارهایی که هیات‌های اروپایی با مسئولان ایرانی و به ویژه با آقای ظریف داشتند و در دیدارهایی که خانم موگرینی با رئیس‌جمهور و آقای ظریف و دیگر مسئولان کشور صورت گرفت، تعهدات طرفین در برجام مورد بحث قرار گرفت.

پاسخ نقض برجام را به امریکا می‌دهیم

قاسمی با بیان اینکه ایران مواضع خود را مجددا برای طرف‌های اروپایی مطرح کرد، یادآور شد: ما تاکید داریم که پیش قدم در نقض برجام نیستیم و به تعهداتمان پایبند خواهیم بود ولی اگر طرف مقابل به ویژه امریکا بخواهد سیاست‌های خود را ادامه دهد و به نقض برجام ادامه دهند به آن‌ها پاسخ می‌دهیم کماآنکه هیات عالی نظارت بر برجام نیز در این باره تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

جهان و اروپا از مواضع ایران در برجام حمایت می‌کند

او با بیان اینکه ایران با خردمندی سیاست‌های امریکا را رصد می‌کند، تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم دولت ترامپ به هزینه جمهوری اسلامی ایران برجام را نقض کند. ما با هوشیاری این موضوع را دنبال می‌کنیم. به نظر می‌رسد‌ در برهه فعلی و در شرایط موجود، مجموعه جهان و اروپا از مواضع ما حمایت می‌کند.

برجام توافقی دوجانبه نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به ابعاد مختلف برجام خاطرنشان کرد: برجام توافقی دوجانبه نیست بلکه توافقی جهانی است و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است. اتحادیه اروپا به عنوان نماینده ۲۸ کشور از آن حمایت کرده است. سازمان ملل به عنوان نماینده جامعه جهانی از آن حمایت کرده است.

نقض برجام امریکا را منزوی می‌کند

قاسمی افزود: اگر امریکا بخواهد در مسیر نقض برجام حرکت کند به انزوا کشیده می‌شود و جهان امروز این کار را برنمی‌تابد و حضور هیات‌های خارجی یک پیامش آن است که جهان، جهان دیگری است و یک کشور نمی‌تواند برای دیگران تعیین و تکلیف کنند. مقامات امریکا باید بپذیرند که امریکا هم مثل سایر اعضای سازمان ملل یک کشور است و فقط یک حق رای دارد.

او درباره طرح مجلس در برخورد با امریکا نیز ابراز داشت: من درباره جزییات این طرح نمی‌توانم صحبت کنم چون این مسئله در قوه مقننه در جریان است. دوستان مجلس بحث را دنبال می‌کنند.

به مصوبه کنگره پاسخ کوبنده و قاطع خواهیم داد

مجری برنامه پرسید که پاسخ ایران به نقض برجام چیست؟ که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه پاسخ داد: هیات عالی نظارت بر برجام هفته گذشته تشکیل جلسه داد و تصمیمات لازم اتخاذ شد. قرار شد که بخش‌های مختلف در زمان لازم پاسخ بدهند. برخی از تصمیمات در پروسه انجام است. با توجه به مصوبه کنگره پاسخ کوبنده و قاطع خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم یک کشور به تنهایی به سیاست‌های غلط خود ادامه بدهد و بخواهد درخصوص برجام به صورت یکجانبه سیاست‌های قبلی خود را ادامه دهد و یک بازگشت به سیاست‌های غلط خود به ویژه در منطقه غرب آسیا داشته باشد.

قاسمی تاکید کرد: من امیدوارم جهان بتوانند به امریکا تفهیم کنند که حاصل سیاست‌های غلطش در چند دهه گذشته بحران‌هایی بوده که در منطقه ما آفریده است.

بازرسی از اماکن نظامی خوابی است که تعبیر نمی‌شود

او در خصوص طرح مسئله بازرسی از اماکن نظامی نیز بیان کرد: این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است.

باید از تغییر سیاست‌های عربستان درباره ایران خوشحال بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که مصاحفه محمدجواد ظریف و عادل الجبیر نشانه تغییر سیاست‌های عربستان نسبت به ایران است؟ یادآور شد: اگر عربستان تغییر موضع بدهد و سیاست‌های خود را تصحیح کرده و رویه‌های گذشته خود را که درجهت ایران‌هراسی، ایران‌ستیزی و ایران‌گریزی و تعضیف ایران بود، تغییر دهد، باید خوشحال بود.

قاسمی درباره دیدار ظرف و الجبیر نیز عنوان کرد: آن مصافحه و دیدار در اجلاس بین‌المللی که تعداد محدودی از مقامات در یک سالن قرار می‌گیرند، بحث جدیدی نیست و قبلا هم شاهد بودیم که مقامات با یکدیگر در اجلاس‌ها با یکدیگر روبه‌رو شده، دیدار کرده و صحبت می‌کنند. با این حال، آرزو می‌کنم ریاض دیدگاه‌های اشتباه خود را که مخل امنیت و ثبات منطقه باشد، تغییر دهد.

ایران آرزو دارد با همسایگان روابط مسالمت‌آمیزی داشته باشد

او تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری ثبات‌ساز که با تروریسم مبارزه می‌کند و بر مردم‌سالاری دینی استوار است علاقه‌مند است همه منطقه را در ثبات و آرامش و توسعه ببیند. ایران برای همه کشورهای پیرامونی دیدگاه نیکی دارد و آرزو دارد با همسایگان روابط مسالمت‌آمیز و تفاهم‌آمیز داشته باشد.

کشور‌ها به واقعیاتی که ایران درباره سوریه می‌گفت، رسیده‌اند

این دیپلمات‌های عالیرتبه کشورمان دباره ‌اظهارات اخیر عادل الجبیر درخصوص بشار اسد گفت: من نمی‌خواهم جای مقامات سعودی صحبت کنم ولی اگر چنین سخنی در مورد بشار اسد و دولت قانونی سوریه بیان شود، بیان واقعیت است. اگر یک مقام سعودی بر حاکمیت ملی سوریه تاکید کند و بگوید آن‌ها قصد ندارند در جهت تخریب سوریه گام بردارند، نکته مثبتی است. برخی از کشور‌ها هزینه‌های بسیاری بر سرنگونی دولت قانونی سوریه خرج کردند ولی امروز شاهدیم‌‌ همان کشور‌ها به یکسری واقعیت‌هایی که ایران از‌‌ همان روز نخست به آن واقف بود و به آن‌ها گوشزد می‌کرد، رسیده‌اند.

قاسمی اضافه کرد: بسیاری از کشور‌ها به این واقعیت در عرصه عمل پی برده‌اند و سیاست‌های خود را تا حدی آرام آرام تغییر داده‌اند و این مسئله می‌تواند نکته مثبتی در تحولات سوریه قلمداد شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همون نیروگاههای هسته ایمونو دیدن بسه ، در اونجارو تخته کردن کافیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج