جاباما
۵۸۰۰۹۷
۱۱ نظر
۵۰۰۱
۱۱ نظر
۵۰۰۱
پ

آیت‌ الله مکارم: صدا و سیما نباید دولتی شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مخالفت خود با دولتی شدن رسانه ملی را اعلام کرد و خواستار انعکاس نقاط ضعف و قوت دولت در صدا و سیما شد.

پایگاه خبری انتخاب: حضرت آیت الله مکارم شیرازی مخالفت خود با دولتی شدن رسانه ملی را اعلام کرد و خواستار انعکاس نقاط ضعف و قوت دولت در صدا و سیما شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید که این روزها در شهر مقدس مشهد حضور دارد، در دیدار مدیرکل و کارکنان صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به گزارشی که از فعالیت های رسانه ملی در ابتدای دیدار ارائه شد، بر حضور فعال رسانه ملی در عرصه های مختلف اطلاع رسانی تأکید کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در دنياى امروز رسانه ها نقش مهمى بر عهده دارند و مي توان گفت؛ شايد نيمى از سرنوشت و مسائل مربوط به جامعه در اختيار رسانه ها است، رسانه ها مي توانند منجر به تعالی یا انحطاط جامعه شوند، اخلاق را ق.ت یا تضعيف كنند و الان مي بينيم که در دنياى امروز رسانه ها نقش مهم را بازی می کنند.

وی افزود: بايد توجه داشت كه فرهنگ اسلامی با فرهنگ غربى در مسائل رسانه اى متفاوت است، غربى ها دو اصل را در رسانه هایشان رعايت مي كنند؛ اول حفظ منافع خود، هرچند به زيان منافع تمام كشورهاى دنيا باشد. مانند مسأله اى كه اخيرا مطرح شده و خروج آمريكا از آن قرارداد مربوط به مسائل فضا و محيط زيست که شاهد خوبى بر این مدعا است. آنها مى گويند بگذاريد مسائل اقتصادى ما پيشرفت كند، هر چند مشكلاتى برای همه كشورها به وجود بيايد. ما تنها منافع خودمان را در نظر می گیریم و كاری به ديگران نداريم و اين سخنان به صراحت از سوی آنان بیام می شود.

رعایت مصلحت جامعه در ارائه برنامه ها

این مرجع تقلید تفاوت دوم رسانه های غربی با اسلامی را اختلافات فکری رسانه اسلامی و غربی دانست و گفت: آنها متناسب با خواست مخاطبانشان تصمیم گرفته و عمل می کنند؛ اما در نگاه اسلامی ما تابع منافع ملت، مردم و مسلمانان جهان هستیم.

دولتی بودن رسانه ملی به صلاح دولت و ملت نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: رسانه بايد نقاط مثبت و ضعف جامعه را به صورت منصفانه و منطقی اطلاع رسانی کند.

وی افزود: اخيرا شنیده شده است برخی از دولتمردان تمایل دارند تا رسانه ملی دولتی شود، در حالی که این نه به مصلحت آنها و نه به مصلحت جامعه است؛ چرا که اگر رسانه ملی در دست دولت قرار بگیرد؛ تنها به بیان نقاط مثبت خواهد پرداخت و از بیان نقاط ضعف چشم پوشی خواهد کرد.

وی ادامه داد: رسانه ملی بايد نگاه فراجناحی داشته باشد، زیرا صدا و سیما به جناح یا گروه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم جامعه و نظام است. بسيارى از مسائل و ضعف ها وقتى از رسانه ملی به درستی نقد مى شود، مسؤولان به دنبال حل آن می روند.

وی افزود: تمام برنامه هاى رسانه بايد هدف دار باشد به خلاف فرهنگ رسانه غرب، ما مى گوييم سرگرمى ها هم بايد درونش هدف داشته باشد، هيچ مانعى ندارد كه يك برنامه اى سرگرم كننده باشد اما در درون به طور غيرمستقيم يا مستقيم اهدافى را دنبال كند و جامعه را ارتقاء بدهد.

وی ادامه داد: معنى سرگرمى اين نيست كه برنامه ها هدف دار نباشد، برنامه هاى طنز هم باید هدف دار باشد، فرق ما با فرهنگ رسانه غرب همين است كه آنها دنبال اين مسائل نيستند.

تهیه برنامه خاص برای هر قشر از جامعه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: رسانه ملی بايد براى همه گروه ها برنامه داشته باشد؛ كودكان برنامه مى خواهند، خانم هاى خانه دار برنامه مى خواهند، بيماران برنامه مي خواهند و افرادی كه در ميدان هستند و جانبازى و فداكارى مى كنند برنامه مى خواهند، دانشجويان و اساتيد دانشگاه برنامه مى خواهند، همه برنامه مى خواهند. بنابراین بايد بنشینند و تمام گروه ها را در نظر بگيرند.

این مرجع تقلید ادامه داد: ادبيات حاكم بر رسانه باید يك ادبيات صحيحى باشد و از الفاظ مبتذل و تبليغات سست پرهيز شود. رعايت احترام در مورد همه انظار و اشخاص را داشته باشد طورى كه اين ادبيات سبب جلب و جذب شود.

جاذبه در برنامه لازم است؛ اما خط قرمز رعایت شود

وی نیاز به جاذبه در برنامه ها را ضروری دانست و گفت: رسانه بايد برنامه هايش جاذبه داشته باشد، اگر خشك، بى روح و بى جاذبه باشد؛ ببينندگان و شنوندگان كافى پيدا نمي كنيد، البته توجه داشته باشید كه جاذبه نبايد خط قرمزها را بشكند. گاهى برخی، بعضى از مسائل خط قرمز را فداى ايجاد جاذبه می کنند. رسانه غربى ممكن است اين كار را انجام دهد اما ما این نگاه را قبول نداریم.

ترویج سبک زندگی اسلامی/ عدم غفلت از دشمن خارجی و نفوذی داخلی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از ترویج سبک زندگی غربی و مرفهین در رسانه ملی، گفت: صحنه هايى كه در رسانه ملی نشان داده مى شود، نبايد مربوط به قشرهاى مرفه و افراد ثروتمند باشد، بلکه اين صحنه ها باید با توده هاى مردم هماهنگ باشد، تا آنجا كه مى شود ساده، زيبا و خوب از صحنه هايى كه واقعا نشانه سبک زندگی اسلامی است، کار شود، نه اینکه گروه هاى خاص پردرآمدى که صحنه هايى مناسب برنامه هاى غربى دارند، پخش شود بايد از آنها پرهيز شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی گفته بشه لااقل یه کانال از ۲۱ کانال که به دولت بدهند . حتی این هم برنمیتابید؟؟

    • بدون نام

      احسنت.. واقعا حرف حق و بجاییه

    • رضا ماندگار

      صداوسیماازبودجه عمومی برخورداراست وبابت هر دستگاه تلویزیونی که از گمرکات ترخیص میشود نیز مبلغی نیز به صدا وسیما اختصاص داده میشود واگر رسانه ملی است میبایست دولت انرا بدست بگیرد واین همه شبکه های متعدد ونیروی انسانی نیاز نیست

    • رضا ماندگار

      صداوسیما ازبودجه عمومی یعنی پول مردم برخوردار است وهمچنین بابت واردات ویا مونتاژ هردستگاه تلویزیون سهمی دارد واگر رسانه ملی است بایستی زیرنظر دوات باشد وازسویدیگر این همه شبکه هامتعددونیروی انسانی برای چیست

    • بدون نام

      البته بستگی به دولتش داره

    • بدون نام

      تلویزیون فقط خصوصی من حاضرم بخاطر پول بدم ولی اراجیف نبینم

    • بدون نام

      یک کانال بدین به دولت تا نقاط مثبت رو بیان کنن و اون ۲۰ تا کانال دیگه هم دست صدا وسیما باشند و نقاط ضعف رو بیان کنند
      صدا وسیما فراجناحی!!!!!

    • بدون نام

      همان میلی بماند بهتر است!!!

    • آموزگار

      من سوالم اینه که صدا وسیما در کشورهای دیگه چطور اداره میشه .؟...کسی میدونه ؟یعنی اونها مثل ما هستند ؟

    • بدون نام

      چرا نظرات به حق مردم رانشونون نمیدین

    • سعید

      سانسورچی چقدر ترسویی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج