۵۸۰۴۶۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چشم‌ انداز توسعه همکاری‌های ایران و چین

در حالی که اخیرا اخباری مبنی بر بروز مشکلاتی جدید در راه همکاری‌های اقتصادی ایران و چین به گوش می‌رسد، سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد تا علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات آنها، اطمینان دهد که مسایل پیش آمده با کمی صبر و تحمل و فرآیند مذاکره قابل حل است.

خبرآنلاین: در حالی که اخیرا اخباری مبنی بر بروز مشکلاتی جدید در راه همکاری‌های اقتصادی ایران و چین به گوش می‌رسد، سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد تا علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات آنها، اطمینان دهد که مسایل پیش آمده با کمی صبر و تحمل و فرآیند مذاکره قابل حل است.

در این نشست که مسایل مختلفی از توسعه مراودات در حوزه گردشگری تا بسته شدن برخی حساب‌های بانکی یا انتقال پول مبادلات پتروشیمی مطرح شد، سفیر چین و رایزن بازرگانی این سفارتخانه به فعالان اقتصادی ایرانی اطمینان دادند که این مسایل در حال مذاکره و پیگیری است. ضمن این که سفیر چین تاکید کرد که اگرچه دولت این کشور نمی‌تواند در برابر بانک‌های تجاری بخش خصوصی چین دستوری عمل کند اما بانک‌های وابسته به دولت را برای اموری مانند گشایش فاینانس مامور کرده که در پروژه‌های مشترک مانند احداث راه‌آهن سریع‌السیر کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

هم‌چنین در این نشست در خصوص جذب گردشگران چینی و افزایش سهم ایران از هزینه سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری گردشگران چینی نیز مطرح شد.

تجارت و چالش‌های احتمالی همیشگی
محمدرضا بختياري، معاون امور بين‌الملل اتاق تهران، در ابتداي اين گردهمايي به روابط ديرينه ايران و چين اشاره كرد و گفت: آقاي سفير و همراهان‌شان در اين نشست مشترك حضور يافته‌اند تا در مورد راه‌هاي توسعه همكاري‌هاي تجاري دو كشور تبادل نظر با نمایندگان بخش خصوصی تبادل‌نظر و گفت‌وگو داشته باشند.

او افزود: همواره محتمل است که در مسیر توسعه مناسبات تجاري، چالش‌هايي نیز وجود داشته باشد؛ از اين رو قصد داريم اين موانع را مورد بررسي قرار داده و راهكارهاي تسهيل تجارت ميان دو كشور را احصا كنيم.

جاده ابریشم و فرصت یک تحول تازه
پس از سخنان آغازین این نشست، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به رونق همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین در طول دهه‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد که روابط اقتصادی دو کشور در دوران تحریم‌های غرب علیه ایران، با وجود مخالفت‌ها و فشارهای بیرونی پابرجا بود.
مسعود خوانساری با بیان اینکه دو کشور در طول دوران مناسبات اقتصادی خود، تلاش کرده‌اند که سطح همکاری‌ها را در حوزه‌های انرژی، تکنولوژی و فنی گسترش دهند، گفت: امروز جایگاه تعاملات اقتصادی دو کشور به سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و گاز و نیز ساخت نفتکش‌ها ارتقا پیدا کرده است.
رییس اتاق تهران با اشاره به طرح بزرگ دولت چین با موضوع «یک جاده، یک کمربند» یا همان احیای جاده ابریشم، افزود: این پروژه که سرمایه عظیمی از سوی دولت چین، پشتوانه آن قرار گرفته فرصتی بسیار طلایی است تا نوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین وارد مرحله تازه‌ای شود.
وی به ظرفیت پنهان اقتصادی دو کشور در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار، مردم چین سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در زمینه گردشگری هزینه می‌کنند که با برنامه‌ریزی دقیق دولت‌های دو کشور، ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها و جذابیت‌های بالای گردشگری، سهم بالایی در جذب گردشگران چینی داشته باشد.
خوانساری در همین رابطه، سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در حوزه گردشگری و ساخت هتل در ایران را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

رییس اتاق تهران همچنین سرمایه‌گذاری چین در پروژه احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان و نیز خط راه‌آهن برقی تهران به مشهد را گامی بزرگ در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور دانست.

تجارت بین دو کشور باید سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد
در ادامه اين جلسه، اسداله عسگراولادي، عضو هيات نمايندگان اتاق تهران و رييس اتاق مشترك ايران و چین، با اشاره به اينكه سطح مبادلات تجاري ايران و چين در سال‌هاي نخست پس از انقلاب از ٥٠ ميلیون دلار و سپس ٢٠٠ ميليون دلار آغاز شده است، گفت: با سفر مقام معظم رهبري در كسوت رييس‌جمهور ايران به چين، نقطه عطفي در روابط دو كشور ايجاد شد و ارزش مبادلات ايران و چين رو به فزونی مداوم گذاشت. به طوری که در نهایت در سال‌هاي ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به مرز ٥٠ ميليارد دلار رسيد.
او با بيان اينكه اين مراودات همواره حدود ٥٥ درصد به نفع ايران و ٤٥ درصد به نفع چين بوده است، ادامه داد: سطح مناسبات تجاري دوكشور، در سال ٢٠١٥ به دليل كاهش قيمت نفت و برخي مسايل ديگر، حدود ٢٠ درصد كاهش يافت و با تداوم اين روند نزولي، ارزش تجارت ايران و چين در سال ٢٠١٦ به رقم ٣٢ ميليارد دلار رسيد.
عسگراولادي گفت: در پنج ماهه نخست سال ٢٠١٧، ارزش مبادلات تجاري دو كشور از مرز ١٥ ميليارد دلار گذشت و پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه تا پايان اين سال، ارقام ٤٠ تا ٤٢ ميليارد دلار در تجارت ايران و چين محقق شود.
رييس اتاق ايران و چين در ادامه خطاب به سفير چين در ايران، به سه چالش تجار ايراني در تجارت با چين اشاره كرد و خواستار رفع اين چالش‌ها شد. او گفت: اخيرا فعالان حوزه پتروشيمي در وصول وجوه حاصل از صادرات خود با مشكلاتي مواجه شده‌اند. همچنين حساب‌هاي برخي ايرانيان در بانك‌هاي چيني مسدود شده است. در حالي كه به جاي محدود كردن، شايسته است مشكل برطرف شود.
تسهيل صدور رواديد براي بازرگانان ايراني از ديگر خواسته‌هاي عسگراولادي بود. او افزود: بازرگانان ايراني انتظار دارند كه بتوانند ويزاي يك ساله دريافت كنند. دست‌كم انتظار اين است كه ويزاي يك ساله براي بازرگاناني كه از سوي اتاق تهران يا اتاق مشترك ايران و چين معرفي مي‌شوند صادر شود.
او ادامه داد: اغلب رسانه‌های چینی منابع خبری خود را رسانه‌های غربی قرار داده‌اند که آنها هم سعی دارند چهره‌اي منفي از ايران به نمايش بگذارند. من از رسانه‌های چینی همواره خواسته‌ام که نسبت به ایران و شرایط و موقعیت این کشور بزرگ واقع‌نگر باشند.

اسداله عسگراولادي در خاتمه سخنان خود به قولي كه به رييس‌جمهور چين داده است، اشاره كرد و گفت: من به ايشان قول داده‌ام كه حجم تجارت ايران و چين تا پايان برنامه ششم، هر سال، ١٥ تا ٢٠ درصد افزايش پيدا كند. بنابراين كمك كنيد كه به اين رقم دست پيدا كنيم.

برنامه دولت چین برای اعزام سالانه یک میلیون گردشگر به ایران
رییس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این نشست، با اشاره به ۲۰ سالگی عمر این انجمن گفت: انجمن دوستی ایران و چین در طول دو دهه گذشته، همکاری‌های خوبی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی با کشور چین داشته است.

احد محمدی با بیان اینکه ایران هنوز نتوانسته نقش واقعی خود را در طرح «یک جاده،یک کمربند» دولت چین ایفا کند، افزود: موضوع بسته شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، نگران‌کننده است و ما در حال بررسی این مساله هستیم که دلیل این که بانک‌های چینی یکباره اقدام به مسدودی تعدادی از حساب‌های بانکی افراد ایرانی کرده‌اند، چیست.

وی همچنین با اشاره به توسعه اقتصادی دو کشور در حوزه گردشگری، افزود: دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد تا سطح یک میلیون گردشگر چینی به ایران در سال اعزام کند که اتفاق خوبی است و بخش خصوصی ایران از این اتفاق استقبال می‌کند.

محمدی در عین حال با انتقاد از رسانه‌های گروهی چین به دلیل استفاده از منابع خبری و رسانه‌ای کشورهای غربی در خصوص ایران، گفت: آقای سفیر این موضوع را به طور جدی با مسوولان دولت این کشور در میان بگذارد که رسانه‌های این کشور برای پوشش اخبار مربوط به ایران از رسانه‌های معتبر داخل ایران استفاده کنند.

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری‌های چین و ایران
در ادامه اين جلسه، پانگ سن سفير چين در ايران نيز در باب روابط تجاري ايران و چين به ايراد سخن پرداخت. او با اشاره به پيشينه روابط ايران و چين كه به دو هزار سال مي‌رسد، گفت: حتي در زمان تشديد تحريم‌ها نيز روابط دو كشور در سطح خوبي نگاه داشته شد. اما پس از اجرايي شدن برجام شرايط بهتري براي همكاري ايجاد شد. به ويژه سفر رييس‌جمهور چين به ايران در سال ٢٠١٦ روابط دو كشور را به سطح روابط استراتژيك همه‌جانبه ارتقا داد.
پانگ سن، همچنين به توافقات چين و ايران در جهت احياي جاده ابريشم اشاره كرد و گفت: همكاري‌هاي دو كشور با چشم‌انداز خوبي روبه‌رو است. اين روزها پروژه‌هاي مشترك بزرگي در حال اجراست كه شامل ساخت‌وسازها در مسير راه‌آهن سريع‌السير تهران- مشهد و تهران- اصفهان، پالايشگاه آبادان و پروژه‌هاي ميدان نفتي آزادگان می‌شود. همچنين پروژه بزرگ مشترك ايران، چين و توتال فرانسه براي توسعه فاز يازده پارس جنوبي نیز به زودی کلید می‌خورد.
او هم‌چنین از سفر فرستاده ويژه رييس‌جمهور چين براي حضور در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران سخن گفت و افزود: فرستاده ويژه رييس‌جمهور چين در اين سفر با مقامات ايران ديدار كرده و و در اين ملاقات‌ها به مسايل و موانع توسعه تجارت ميان دو كشور نيز اشاره شده است.
او همچنين از برخي اقدامات دولت چين جهت تسهيل صدور رواديد خبر داد. پانگ سن در ادامه نسبت به توسعه همكاري‌ها در حوزه گردشگري نيز تاكيد كرد و گفت: پيشبرد اهداف در بخش گردشگري نه تنها به كوشش دولت كه به همكاري آژانس‌هاي مسافرتي نيز بستگي دارد.
سفير چين در ايران از برگزاري كنفرانس جهاني گردشگري در چين خبر داد و گفت كه از ايران نيز نمايندگاني براي حضور در اين كنفرانس دعوت شده اند.

او همچنين نسبت به تقويت ارتباط رسانه‌اي دو كشور براي انعكاس اخبار مثبت از ايران نيز تاكيد كرد.

مساله مسدودی حساب‌ها با کمی صبر و تحمل حل می‌شود
پس از پایان این سخنان، سفیر چین به سوالاتی پاسخ داد که از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مطرح شده و عمدتا حول مشکلات و موانع بانکی از سوی این کشور بود.
پانگ سن گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده است و به رغم اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت آمریکا، اما خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.
وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های FATF علیه ایران، افزود: دولت‌های دو کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور داشته‌اند.
سفیر چین در تهران در ادامه به ارائه فاینانس از سوی اگزیم‌بانک و بانک توسعه ملی چین برای اجرای پروژه‌های احداث خط ریلی در ایران، اشاره کرد و گفت: در خصوص مسدود شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.
سفير چين در ايران هم‌چنین درباره مساله عدم وصول وجوه فعالان حوزه پتروشيمي ايران گفت: اين مساله، مربوط به همكاري بانك‌هاي دو كشور است. بانك‌هاي چين تجاري هستند و دولت نمي‌تواند به صورت دستوري با آنها برخورد كند. اما راه گشايش فاينانس باز است.
همان‌گونه كه چندي پيش دو بانک چينی تفاهمنامه‌هايي با ايران به امضا رساندند كه براي برخي پروژه‌ها نظير راه آهن تهران- مشهد اقدام به گشايش فاينانس كنند.

پانگ سن ادامه داد: بانك‌هاي چيني نسبت به نقش‌آفريني در فرآيند توسعه ايران تمايل دارند كه اين تمايل شامل تجارت محصولات پتروشيمي ميان دو كشور نيز مي شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج