۵۸۰۴۶۸
۲۰ نظر
۵۰۰۱
۲۰ نظر
۵۰۰۱
پ

حذف آرام مسعود و احسان به کارگردانی کی‌روش؟

داستان بازی‌کردن احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی بازیکنان ایرانی باشگاه پانیونیوس مقابل مکابی اسرائیل، هنوز بازتاب گسترده‌ای در رخدادهای ورزشی کشور دارد.

روزنامه شرق: داستان بازی‌کردن احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی بازیکنان ایرانی باشگاه پانیونیوس مقابل مکابی اسرائیل، هنوز بازتاب گسترده‌ای در رخدادهای ورزشی کشور دارد؛ پس از آنکه بسیاری از طیف‌های مختلف و تا حدودی «مشخص»، بازی‌کردن این بازیکنان مقابل نماینده اسرائیل در مرحله انتخابی لیگ اروپا را مایه «ننگ» دانستند، بسیاری منتظر بودند واکنش اهالی فدراسیون فوتبال و از آن مهم‌تر وزارت ورزش را ببینند. این دو نهاد که به‌شدت به‌خاطر منفعل‌ماندن تحت فشار قرار گرفته بودند، ابتدا با صدور بیانیه‌هایی کلی سعی در آرام‌ترکردن فضا داشتند؛ فدراسیون فوتبال که صدور رأی و حکم نهایی را منوط به گفت‌وگوی رودررو با این دو ملی‌پوش ایرانی کرد و خبر داد بعد از انجام تحقیقات، در این مورد حکم صادر می‌کند. وزارت ورزش و در رأس آن، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم در بیانیه‌ای مشابه، صدور و حکم رأی را منوط به پیگیری‌های فدراسیون فوتبال و برخی نهادها دانست. بااین‌حال، صحبت‌های روز پنجشنبه محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش با خبرگزاری صداوسیما یکباره همه چیز را به هم ریخت.

وزارت شمشیر را از رو بست

معاون وزیر ورزش با مطرح‌کردن چندین موضوع، خبر جنجالی «محرومیت» این دو بازیکن از حضور در تیم ملی ایران را بیان کرد و گفت: «در ۳۸ سال گذشته هیچ‌کدام از ورزشکاران ما در صحنه‌های مهم حتی المپیک حاضر نبودند مقابل ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم، به میدان مسابقه بروند و اتفاق اخیر در شرایطی رخ داد که ما بارها با تهدیدهای کمیته بین‌المللی المپیک مواجه شده بودیم اما به دلیل اینکه این رژیم اشغالگر خط قرمزی برای ایران و ملت‌های مظلوم جهان است، طبیعی بود که این حساسیت برای ملت شریف ما وجود داشته باشد. خیلی مواقع بوده است که ورزشکاران کشورمان طلای المپیک را از دست دادند تا پای ارزش‌های ایران اسلامی بایستند و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند. دو فوتبالیست ما بی‌تفاوت به این موضوع عمل می‌کنند، به صرف اینکه تعهدی به باشگاهشان دارد، پس تعهدشان به ملت شریف ایران چه می‌شود؟ با این شرایط طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن، تصمیم جدی درباره آینده این دو بازیکن فوتبال بگیرد اما درحال‌حاضر به‌طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند».

کم‌حافظه‌بودن داورزنی!

صحبت‌های داورزنی در شرایطی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته که البته ایراد محتوایی هم دارد؛ معاون وزیر ورزش ایران در حالی از «بی‌سابقه»بودن این موضوع صحبت می‌کند که پیش‌تر در سال ٢٠٠٠، مهرداد میناوند که عضو باشگاه اشتروم‌گراتس اتریش بود، به مصاف تیم هاپوئل از اسرائیل رفت و بازی کرد. در آن برهه نه‌تنها حساسیتی در این مورد شکل نگرفت بلکه مهرداد میناوند هرگز خطر محرومیت از تیم ملی را حس نکرد چون او بعد از بازی با نماینده اسرائیل دوباره برای تیم ملی ایران در چند بازی مختلف به میدان رفت. این موضوع بی‌سابقه‌بودن به نظر می‌رسد بهانه چندان درستی برای خط‌قرمزکشیدن روی نام دو بازیکن ملی‌پوش ایرانی، آن هم درست در آستانه رقابت‌های جام جهانی نباشد؛ به‌ویژه اینکه مسعود شجاعی به‌تازگی بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را به بازو می‌بندد و در پست خودش این اواخر تبدیل به یکی از بازیکنان خوب کارلوس کی‌روش شده است.

رسانه‌های خارجی وارد گود شدند

مخابره‌شدن صحبت‌های محمدرضا داورزنی در فضای مجازی سوژه مناسبی را در اختیار رسانه‌های معتبر بین‌المللی قرار داد تا از این اتفاق عجیب‌وغریب چندسطری در سایت‌ها و روزنامه‌هایشان بنویسند؛ روزنامه مطرح «اکیپ» یکی از معتبرترین روزنامه‌های ورزشی اروپا، روز گذشته با انتشار این خبر نوشت «با توجه به اتفاقات رخ‌داده به نظر می‌رسد این دو بازیکن حضور در جام جهانی را از دست بدهند». سایت روزنامه معتبر مارکای اسپانیا هم با کارکردن خبری مشابه، به ارزیابی این اتفاق پرداخت. واشنگتن‌پست هم یکی دیگر از سایت‌های معتبری بود که خبر محرومیت شجاعی و حاج‌صفی از تیم ملی ایران را کار کرد. به این سایت‌ها و روزنامه‌های معتبر باید صدها سایت و روزنامه ریز و درشت دیگر را هم اضافه کرد تا مشخص شود صحبت‌های داورزنی چه تأثیری در به‌وجودآوردن جوی منفی علیه فوتبال ایران داشته است. جوی که همین حالا و تنها با گذشت ٤٨ ساعت از راه‌اندازی‌اش، به فیفا هم رسیده و باید منتظر ماند تا واکنش نهاد عالی فوتبال در دنیا را دید.

داورزنی از طرف چه کسی حکم داد؟

موضوعی که هنوز برای بسیاری از اهالی ورزش گنگ و مبهم است این است که محمدرضا داورزنی از طرف چه کسی حکم را صادر کرده است؟ وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال؟ وزارت ورزش که تا به حال اگر قرار به صدور رأی و حکمی بود، آن را روی خروجی سایتش منتشر مي‌كرد و فدراسیون فوتبال هم که هنوز در سکوت مطلق درباره این موضوع به سر می‌برد. مورد مشخص اینکه داورزنی هنوز تعیین نکرده که صحبت‌هایش و خبر محرومیت این دو بازیکن از حضور در تیم ملی، اظهارنظر شخصی است یا به‌عنوان سخنگوی وزارت ورزش چنین صحبت‌هایی را بیان کرده است. اگر اظهارنظر شخصی باشد که هنوز نباید منتظر این بود که فیفا با قلم سرخش به جان فوتبال ایران بیفتد ولی اگر به‌عنوان یکی از اعضای اصلی وزارت ورزش، به بیان دیدگاه وزارت در این مورد پرداخته باشد، آن‌گاه باید منتظر ماند تا اتفاقات ریز و درشتی، گریبان ورزش ایران را بگیرد.

داستان‌نویسی برای حذف مسعود و احسان

داستان تا اینجای کار شبیه سناریویی از پیش تعیین‌شده است؛ وزارت ورزش که ظاهرا تحت فشار است تا هرچه‌سریع‌تر حکمی دراین‌باره صادر کند نمی‌خواهد مقصر اصلی داستان شناخته شود. موضوع همان بحث «جدایی فوتبال از سیاست است». مسئولان وزارت ورزش می‌دانند که اگر به صورت رسمی در این مورد اظهارنظر کنند، این امر به‌مثابه «دخالت دولت در فوتبال» شناخته شده و راه را برای محرومیت تیم ملی ایران هموار می‌کند. پس این نهاد حکمی را که در نظر دارد، از زبان افرادی که «امینش» باشند، به جامعه القا می‌کند؛ در این میان اما هنوز رأی اصلی که فیفا را تحریک می‌کند، رأی فدراسیون فوتبال ایران است. اینکه فدراسیون فوتبال ایران هم دقیقا اظهارنظری در این مورد نمی‌کند، به خاطر سناریوی هماهنگی است که با وزارت ورزش نوشته شده است. فدراسیون فعلا به بهانه اینکه «محرومیت شجاعی و حاج‌صفی» فقط اظهارنظر یکی از دولتمردان است، به دنبال فضا‌سازی و نوشتن داستان اصلی است. در واقع بعید است فدراسیون فوتبال به صورت علنی رأی به محرومیت این دو بازیکن بدهد و به احتمال فراوان در پس پرده، به حذف آرام این دو بازیکن از تیم ملی می‌اندیشد. داورزنی با زیرکی خاصی و از آنجا که اطمینان دارد صحبت‌هایش در رسانه‌های مختلفی بازتاب داده می‌شود، راه را برای گریز از محرومیت تیم ملی ایران باز می‌کند. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی درباره آینده این دو بازیکن فوتبال بگیرد». این صحبت به‌خوبی نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال هنوز موضع رسمی‌اش را اتخاذ نکرده؛ هرچند بعید است با توجه به همسوبودن این دو نهاد، فدراسیون فوتبال بتواند رأی مغایری با رأی وزارت ورزش داشته باشد. اما بحث «تصمیم جدی» فدراسیون فوتبال که داورزنی از آن دم می‌زند، همان «سناریو» است که در بالا به آن اشاره شد؛ اینکه مسعود و احسان را بدون سروصدا از تیم ملی کنار بگذارند. در واقع قرار نیست فدراسیون فوتبال با حکمی ضربتی خبر از محرومیت این دو بازیکن بدهد چون می‌داند فیفا آماده است تا به هر بهانه‌ای به مقابله با فدراسیون بپردازد، پس به سراغ راه میانبر می‌رود؛ اینکه به کی‌روش به صورت زیرپوستی خبر دهد دیگر مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی را به تیم ملی دعوت نکند.

کی‌روش کارگردانی می‌کند؟

نقش کی‌روش در داستان محرومیت شجاعی و حاج‌صفی از تیم ملی نقشی اساسی شده؛ وزارت دخالت کند، به تعلیق فوتبال ایران می‌انجامد و فدراسیون حکم دهد هم اتفاقی مشابه می‌افتد؛ پس ساده‌ترین راه این است که کی‌روش این دو بازیکن را قربانی کند. داورزنی البته در این موضوع هم اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: «مراجع تصمیم‌گیری درباره این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال هستند، نه آقای کارلوس کی‌روش. هرچند این سرمربی پرتغالی برای فوتبال کشورمان زحمت کشیده که در جای خود ارزشمند بوده اما این اتفاقی که افتاده، زیرپاگذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است». کی‌روش در مقطع کنونی به این دو بازیکن نیاز مبرم دارد؛ نباید فراموش کرد که همین یکی، دو روز گذشته، کرانچار سرمربی تیم سپاهان خبر از این داد که حاج‌صفی «به سفارش عده‌ای و برای حفظ جایگاهش در تیم ملی راهی یونان شد». پس این نشان می‌دهد که کی‌روش هرگز به فکر عبور از این دو نیست و حالا بر سر دوراهی سختی قرار گرفته؛ البته کار برای این مربی پرتغالی در دو بازی باقی‌مانده در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ساده است؛ ایران جواز حضور به جام جهانی را گرفته و می‌توان به راحتی به بهانه فرصت‌دادن به بقیه بازیکنان تیم ملی قید حضور حاج‌صفی و شجاعی در بازی مقابل کره‌جنوبی و سوریه را زد، اما بعدا چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان داستانی است که فدراسیون قرار است کارگردانی‌اش کند. در واقع فدراسیون با همکاری کی‌روش در راه دعوت‌نكردن از این دو، ماجرا را به سمتی پیش می‌برد که اتفاق رخ داده و بازی مقابل نماینده اسرائیل ربطی به جداماندن این دو بازیکن از تیم ملی ندارد، بلکه این دو جایی در تفکرات سرمربی کنونی تیم ملی ایران ندارند! این‌طور دیگر از تحریک فیفا هم تا حدودی جلوگیری می‌شود؛ فقط تا حدودی.
اعدام در ورزشگاه، هنوز فراموش نشده است

فیفا با اظهارنظر هر دولتمردی در هر سمتی، سریع به سراغ گزینه تعلیق و محرومیت نمی‌رود؛ این نهاد از فدراسیون فوتبال مربوطه استعلام می‌گیرد و بعدا دست به کار می‌شود؛ بااین‌حال یک نکته ضروری است؛ اینکه بازتاب رسانه‌ها را هم حسابی دنبال می‌کند. همین چند وقت پیش بود که این نهاد بین‌المللی تصویر یکی از روزنامه‌های داخلی را به فدراسیون فوتبال فرستاد و از این نهاد درباره «اعدام در ورزشگاه‌ها» پرس‌وجو کرد؛ ماجرا از این قرار بود که فیفا پیش‌تر به ایران هشدار داده بود که از اعدام در ورزشگاه‌ها جلوگیری شود و بی‌توجهی صورت گرفته بود. آنها می‌خواستند تحقیق کنند که اگر این اعدام بعد از اخطاریه بوده، رأی به محرومیت فوتبال دهند. حالا هم بعید است فدراسیون فوتبال، به این سادگی‌ها بتواند درباره دعوت‌نكردن یکباره شجاعی و حاج‌صفی به تیم ملی، از هشدارهای فیفا در امان بماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر که رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت بشناسد باید از مملکت برود و جایی تو این مردم ندارد و هر کسی ازشون حمایت کند بدتر از خوشان است یکی مثل شهید حججی برای دفاع از اصول و اعتقاداتمان آنطور مظلومانه بشهادت برسد و بعضی از سرمستی موجب خشنودی دشمنان شوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فقط از طرف خودت نظر بده نه از طرف همه!!! مردم.
        چیزهای نامربوط به هم رو سعی نکن به هم ببافی

    • بدون نام

      کی روش دوتاشونو دعوت کنه ببینین آقای داورزنی میتونه چه غلطی بکنه جوگیر شده واسه خوش خدمتی یه غلطی فرموده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیروش غلط زیادی بکنه عذر خودشم میخوان و میفرستنش بره مکابی مربیگری کنه

    • علی

      خدا را شکر ماهیت این دو نفر که هیچ تعصب غیرتی به آرمانهای شهدا ندارند هم روشن شد و رفتن تو باقالیها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو باقالیا بودن اما ایندفعه بوی باقالی رو بدجوری منتشر کردند

    • ایرانی

      لطفاً اراجیف را هم سانسور کنید، اراجیف کسانی که به جای اظهار نظر حکم می دهند! کسانی که به جای مردم نظر می دهند در حالیکه لایک ها و دیسلایک ها نشان می دهد اکثریت با کدام تفکر همراه است، همانگونه که در چند انتخابات اخیر نشان داده اند.
      در ضمن اگر سال 2000 میناوند محروم نشد به این خاطر بود که برجامی وجود نداشت تا کاسبان تحریم را این همه عصبانی کند.

    • بدون نام

      بی نام چرا تا چیزی میشه پای شهدا رو وسط میکشی.
      شهدا برای عشق به انبیاء و مملکتشون رفتن و راه شهادت رو برگزیدن.نه برای سواستفاده سیاسی یه عده.
      داورزنی اینقد حالیش نیست که بدونه اینا نماینده یونان بودن اونجا نه نماینده ایران.
      درک تو مملکت ما داره به چه سمتی میره.چرا همه چیزو با هم قاطی میکنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجا نماینده ی یونان بودن ؟ اگه به سرورتون آمریکا هم جسارتی میکردن نماینده ی یونان بودن ؟ همه جا آدم ها رو با ملیتشون وبعد دینشون قضاوت میکنن نه باشگاهشون

    • بدون نام

      اقای داورزنی اصلاچه کاره است چی ازفوتبال اخه میدونه ....

    • بدون نام

      ایرانی تو ایرانی هستی؟

    • بدون نام

      آقای داور زنی اطلاعات کمی داره چند سال پیش آقای خادم تو کشتی ما قبل فینال به نماینده اسرائیل خورد با کسب اجازه از مسئولين کشتی گرفت و برنده شد وبه مدال رسید چطور اون موقع بد نبود حالا کار این دو فوتبالیست بد شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون برد اما اینا نتونستن به یه تیم درجه 3 گل بزنن و حذف
        شدن و البته به قهرمان ملی اسراییل تبدیل شدن و کلی ازشون قدردانی شد

    • بدون نام

      همه برید زیر پست فیفا تو اینستاگرام غوغا به پا کنیم علیه اینا که میخان الکی بازیکنانمون رو محروم کنن

    • بدون نام

      اگرحتی ازجام جهانی محروم هم شویم بهتراست تابیخیال کارننگی که این دوبازیکن انجام دادن بشیم.شماهم که ازاین بازیکنان دفاع میکنیدواقعابرایتان متاسفم.کسی که به ارزشهاوارمان های انقلاب بی توجهی میکندبایدمحروم شود.روزنامه هارابخونیدببینیدرژیم اشغالگروامریکاچقدرحوشحالن ازبازی کردن اینها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • مهدی

      اخه تا کی یه عده خاص میخوان از نام شهدا سو استفاده کنن چرا هر چی میشه اسمه شهدارو میارید و داستانو به نفعه خودتون تموم میکنید؟

    • فرهاد

      نویسنده محترم جوری دست به قلم برده که انگار دو ستون اصلی تیم ملی و بازیکنان بدون جانشین هستند. در مورد مسعود شجاعی که سالهاست مورد هجوم منتقدان فوتبال هست و بسیاری دلیل دعوت و فیکس بازی کردنش توی تیم رو یک معما میدونستن و هستند بازیکنانی که خیلی بهتر از ایشان بازی کنند و در مورد احسان حاج صفی هم که خیلی وقته از ترکیب اصلی تیم ملی دور شده و اگر هم بازی کرده در پست غیرتخصصی هافبک دفاعی بوده پس کیروش همچین ضرری از نبود دو باریکن نمیکنه و چه بسا جانشین شجاعی مانند سروش رفیعی و محسن مسلمان خیلی بهتر از شجاعی بازی کنند و یک توفیق اجباری برای تیم ملی محسوب بشه... کاری به درست و غلط بودن محرومیت دو بازیکن ندارم ولی واقعا از بازی مسعود شجاعی توی تیم ملی بیشتر هواداران شاکی بودند

    • بدون.نام.

      به.نظر.من.مسولین.ما.باید.درک.بهتری.از.ورزش.حرفه.ای.داشته.باشن.مگر.مسعود.وحاج.صفی.به.دلخواه.خودشان.بازی.کردند.اینها.نماینده.کشور.یونان.بودند.وباید.به.تعهدهایشان.عمل.میکردند.وهیچ.ربطی.هم.به.مساعل.سیاسی.ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه که به دلخواه خودشون بازی کردن و گرنه هزار تا راه برای بازی نکردن داشتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج