جاباما
۵۸۰۶۳۸
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

اینترنت نسل ۵ از تخیل تا واقعیت

اینترنت‌های نسل ۵، ۴ و ۳ در فاکتورهای مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که سرعت انتقال داده‌ها را می‌توان مهم‌ترین ویژگی برجسته آنها عنوان کرد.

وب سایت کلیک - مونا ولی نژاد: اینترنت‌های نسل ۵، ۴ و ۳ در فاکتورهای مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که سرعت انتقال داده‌ها را می‌توان مهم‌ترین ویژگی برجسته آنها عنوان کرد.
اینترنت نسل 5 از تخیل تا واقعیت

در اینترنت نسل ۳ سرعت انتقال داده‌ها ۴ مگابیت بر ثانیه و در اینترنت نسل ۴، این انتقال، افزایش چشمگیری داشته و به ۴۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. در اینترنت نسل ۴٫۵ هم سرعت داده‌ها باید به ۲۰۰ یا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد که در تست‌هایی که توسط مشترکین ایرانی انجام شده، سرعت آن حدوداً به ۶۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

در اینترنت نسل ۵ سرعت انتقال داده‌ها باید ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که حتی در بعضی از تخمین‌ها این سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است.

حال به جز سرعت انتقال داده‌ها، فاکتورهای مهم دیگری هم دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به اتصال سیم‌کارت به چندین دکل به طور همزمان اشاره کرد. در اینترنت نسل ۳ و ۴، سیم‌کارت تنها به یک دکل متصل می‌شد اما در اینترنت نسل ۵ سیم‌کارت همزمان به چند دکل متصل می‌شود.

فاکتور دیگری که در ارائه اینترنت‌ها مؤثر است، شاخص Latency است. این شاخص یعنی بازه زمانی تأخیر پیش از انتقال دیتا که در اینترنت نسل ۳ و ۴، ۲۰ تا ۲۰۰ هزارم ثانیه است و در اینترنت نسل پنجم باید به ۱ هزارم ثانیه کاهش پیدا کند.

اینترنت نسل ۵ هنوز در هیچ کشوری اجرایی نشده، چراکه به زیرساخت بسیار حرفه‌ای نیازمند است. در حال حاضر نوکیا در ارائه اینترنت نسل ۵ در دنیا پرچم‌دار است. این شرکت سال گذشته اولین تفاهم‌نامه اجرای اینترنت نسل ۵ را با کره جنوبی امضا کرد. اما بنابر خبرهایی که چند روز گذشته منتشر شده، ایتالیا با کشور کوچک سان‌مارینو، قراردادی برای راه‌اندازی اینترنت نسل ۵ امضا کرد و به نظر می‌رسد سان‌مارینو اولین کشور ارائه‌دهنده اینترنت نسل ۵ در دنیا باشد.

در ایران هم برای اولین بار در سال ۹۳، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که تا ۶ ماه بعد اینترنت نسل ۵ به ایران می‌آید که ادعایی عجیب بود. پس از آن در سال ۹۵، این پژوهشگاه با کمک اپراتور همراه اول اقدام به راه‌اندازی و توسعه زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم کرد.

همراه اول، تیرماه سال جاری با شرکت نوکیا تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر توسعه اینترنت نسل پنجم در ایران امضا کرد. در صورت ادامه توافقات، می‌توانیم در آینده شاهد حضور اینترنت اینترنت نسل ۵ در ایران باشیم.

شرکت ایرانسل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال اجرایی شدن اینترنت نسل پنجم در اپراتور خود است که با توجه اینکه اینترنت نسل ۴ این شرکت بسیاری از شهرها را پشتیبانی نمی‌کند، این ادعا به نظر عجیب می آید.

اپراتور رایتل هم که اولین اپراتور ارائه دهنده اینترنت نسل ۳ در ایران بود، در مورد اینترنت نسل ۵ هیچ واکنشی نشان نداده و احتمال می‌رود که این اپراتور، آخرین اپراتوری باشد که از اینترنت نسل پنجم در ایران پشتیبانی می‌کند.

اینترنت نسل ۵ دیگر محدود به موبایل و لپ‌تاپ و گجت های دیگر نمی‌شود بلکه در راه‌اندازی و توسعه اینترنت اشیا، اتومبیل‌های خودران و سایر تکنولوژی‌های آینده کاربرد گسترده خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این واسه خارجیاس واسه ما اچH هم به زور میاد چه برسه 4 یا 5

    • پدرام

      یعنی برای اینترنت نسل ۵ گوشی موبایل هم باید 5g باشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج