۵۸۰۹۱۸
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

بالگرد AW۱۰۱، شکارچی زیردریایی ها

نام آگوستا وستلند از جمله اسم های بسیار شناخته شده و معتبر در جهان بالگردسازی محسوب می شود.

همشهری خردنامه، ویژه نامه پایداری - مجتبی خاجی: نام آگوستا وستلند از جمله اسم های بسیار شناخته شده و معتبر در جهان بالگردسازی محسوب می شود. طیف گسترده ای از محصولات بالگردی این نام تجاری اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال پرواز هستند. البته اکنون این شرکت تبدیل به زیرمجموعه ای از یک شرکت در ایتالیا شده است. در این مطلب شما را با یکی از بهترین محصولات این شرکت در حوزه بالگردی یعنی AW۱۰۱ آشنا می کنیم.

از ترابری تا شکار زیردریایی با AW۱۰۱

بالگرد AW۱۰۱ در حقیقت یک پلتفرم چند منظوره است که در نقش هایی مثل ترابری و جنگ ضد زیردریایی توان عملیات دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت این ماشین پرنده نیز حدود ۲۱ میلیون دلار است که آن را در میان گران ترین بالگردهای عملیاتی حال حاضر دنیا قرار می دهد.
بالگرد AW101، شکارچی زیردریایی ها

جایگزین سی کینگ

در سال ۱۹۷۷ نیروی دریایی انگلیس به دنبال جایگزین بالگردهای سی کینگ خود بود و قصد داشت تا بالگرد ضد زیردریایی جدیدی را با توجه به ظهور نسل جدید زیردریایی های ساخت شوروی سابق وارد خدمت کند. به همین دلیل شرکت وستلند هلی کاپترز، که در آن زمان در انگلستان حضور داشت، طرح اولیه این بالگرد را ارائه داد. این شرکت بعد با آگوستای ایتالیا ادغام شد.

اولین پرواز در دهه ۸۰

اولین پرواز این بالگرد در سال ۱۹۸۷ صورت گرفت و از سال ۱۹۹۹ وارد خدمت شد. از آن زمان تا به امروز مدل های گوناگونی از این بالگرد برای امور مختلف نظامی و غیرنظامی تولید و به مشتری های گوناگون عرضه شده است. این بالگرد دارای سه تا چهار خدمه است و میتواند بسته به نوع ماموریت تا ۲۶ نیروی آماده به رزم یا ۲۸ مسافر یا حدود پنج تن بار را حمل کند.

قلب تپنده بالگرد

قلب تپنده این بالگرد سه دستگاه موتور RTM۳۲۲ ساخت شرکت رولزرویس انگلستان است که هر کدام از آنها توانی در حدود ۲۱۰۰ اسب بخار را تولید می کنند. طول این بالگرد ۱۹.۵ متر و ارتفاع آن ۶.۶۲ متر و وزن خالی آن ۱۰.۵ تن است. در AW۱۰۱ توان سوخت گیری هوایی نیز موجود است. این بالگرد توان پرواز در دمای هوای ۴۵- تا ۵۰- درجه سانتیگراد را دارد.
بالگرد AW101، شکارچی زیردریایی ها

ماموریت صلح محورانه

از دیگر نقش هایی که به این بالگرد واگذار شده بحث جستجو و نجات است که هم می تواند در قالب زمان صلح و هم جستجو و نجات رزمی در زمان جنگ مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر بحث ترابری نیرو و بار، از دیگر نقش هایی که می توان به این بالگرد واگذار کرد، عملیات جابجایی اشخاص مهم (VIP) است.

بالگردی با مشتری های فراوان

ارتش های کشورهای زیادی و همچنین کاربران غیرنظامی در فهرست کاربران این بالگرد حضور دارند. ایتالیا، نروژ، انگلستان، ژاپن، عربستان سعودی، اندونزی، نروژ، پرتغال و ترکمنستان از جمله کاربران این بالگرد به حساب می آیند. در سال ۲۰۰۵ گونه ای از این بالگرد که قرار بود با همکاری شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شود به عنوان بالگرد نسل آینده حامل رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. این پروژه که VH۷KESTREL نام داشت به دلیل افزایش شدید قیمت و همچنین مخالفت های سیاسی با آن در داخل آمریکا متوقف شد.
بالگرد AW101، شکارچی زیردریایی ها

از جستجو و نجات تا شکار زیردریایی

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد این بالگرد ابتدا و در اوج جنگ سرد برای مقابله با نسل جدید زیردریایی های شوروی طراحی و ساخته شد. امروزه در نیروی دریایی انگلیس و چند ارتش دیگر این بالگرد در نقاش مقابله با زیردریایی ها حضور دارد و معمولا به چهار اژدر سبک هوا پرتاب Sting Ray مسلح می شود. در کنار این سلاح، سامانه های سونار مخصوص کشف زیر سطحی نیز روی این بالگرد نصب شده است.

حضور در افغانستان

این بالگردها حضور گسترده ای را در افغانستان به خصوص در خدمت ارتش انگلستان تجربه کردند و برای چند سال در نقش جابجایی نیروها و تدارکات و همچنین جستجو و نجات به خدمت پرداختند. در عین حال و برای آینده، انگلیسی ها برنامه جالبی را برای این بالگرد در نظر دارند. آنها قصد دارند در کنار نقش هایی که تاکنون توسط این بالگرد انجام شده است، بحث هشدار زودهنگام هوابرد را نیز برای این بالگرد تعریف کنند.
قرار است به زودی دو فروند ناو هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت به نیروی دریایی انگلستان بپیوندند که این ناوهای هواپیمابر فاقد هواپیماهای پیش اخطار ناونشین هستند. از این رو انگلیسی ها طرحی را در دست دارند که بر اساس آن در محفظه ای که در زیر این بالگرد وصل می شود یک دستگاه رادار ارائه فازی فعال را نصب کنند و از آن برای شناسایی اهداف هوایی بهره ببرند. از نکات جالب دیگر درباره این بالگرد این مسئله است که از آن در فیلم سینمایی SkyFall از سری فیلم های جیمزباند نیز استفاده شده است.
بالگرد AW101، شکارچی زیردریایی ها

AW۱۰۱

  • شرکت سازنده: آگوستا وستلند - انگلیس
  • سرعت: ۳۰۹ کیلومتر
  • ماموریت: حمل و نقل و ترابری، جستجو و نجات، جنگ ضد زیردریایی
  • تسلیحات: خرج انفجاری ضد زیردریایی و اژدر سبک Sting Ray
  • طول: ۱۹.۵ متر
  • وزن خالی: ۱۰.۵ تن
  • تعداد خدمه: ۳ تا ۴ نفر
  • تعداد نیروی نظامی قابل حمل: ۲۶ نیروی آماده به رزم
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج