جاباما
۵۸۱۳۲۷
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

خروج غیر‌منطقی مسکن از رکود، ممنوع!

رکود مسکن عمدتا به دلیل قیمت‌های بالای واحد‌های مسکونی است، اما ارائه وام با این قیمت‌ها همخوانی ندارد. قیمت هر متر مکعب یک خانه در کلانشهر‌ها به بیش از یک‌میلیون می‌رسد و با این وام‌ها نمی‌توان به مردم کمک کرد.

محمد عدالتخواه در روزنامه آرمان نوشت: رکود مسکن عمدتا به دلیل قیمت‌های بالای واحد‌های مسکونی است، اما ارائه وام با این قیمت‌ها همخوانی ندارد. قیمت هر متر مکعب یک خانه در کلانشهر‌ها به بیش از یک‌میلیون می‌رسد و با این وام‌ها نمی‌توان به مردم کمک کرد.
تعداد خانه در شهرها کم نیستند و حتی بیش از نیاز مردم خانه وجود دارد، اما برای این خانه‌ها به علت قیمتی که دارند متقاضی وجود ندارد. تا زمانی که این خانه‌ها به قیمت مناسب برنگردد، با راه حل‌های مقطعی و محدود، بازار مسکن به رونق باز نمی‌گردد. مشکل مسکن ایران عمدتا مربوط به ارزش افزوده مسکن است.
ساخت‌و‌ساز مسکن به‌دست بساز و بفروش‌ها افتاد و اکنون آنها انتظار دارند با درآمدها و حمایت‌های دولتی خانه‌ها را به ‌فروش برسانند. حتی اگر با کمک دولت بتوانند آن خانه‌ها را بفروشند، باز هم سرمایه به‌دست‌آمده را وارد بازار مسکن می‌کنند و سرمایه تبدیل به خانه‌ای می‌شود که به دلیل قیمت بالا در دهک‌های پایین جامعه متقاضی ندارد و این چرخه معیوب همین‌طور ثروت بساز و بفروش‌ها را بیشتر و فقرا را فقیرتر می‌کند.
برای کنترل قیمت مسکن باید هزینه ساخت‌ خانه‌ها را محاسبه کرد. با یک حساب ساده می‌بینیم که در ساخت خانه‌ها سود زیادی وجود ندارد، اما آن قسمت از ساخت خانه که مربوط به ارزش افزوده زمین است، قیمت‌ مسکن را بالا می‌برد. سهم قیمت زمین به شدت بالا رفته و مالیات بر ارزش افزوده آن نیز به شکل صحیحی دریافت نشده است.
این تناقض باید حل شود. در کشور ما هزینه‌های دولتی نظیر رساندن آب و برق و گاز به مکان‌های مختلف، قیمت زمین را بالا برد، اما با وجود هزینه کردن دولت، سود این هزینه به دولت باز نگشت، بلکه تنها مالکان زمین سود بردند. تا زمانی که دولت به فکر برگشت این سود بیش از حد و مالیات بر ارزش افزوده زمین نباشد، در حق مردم و دولت ظلم کرده است و مسکن از رکود خارج نمی‌شود.
بر خلاف نظر برخی کارشناسان که مدام از خروج از رکود بازار مسکن صحبت می‌کنند، می‌بینیم که هنوز بعد از چهار سال این رکود ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان احساسی صحبت می‌کنند. در قانون اساسی در ماده ۳۱ پیش‌بینی شده است که دولت باید با ساز و کار مناسب برای دهک‌های پایین مسکن تهیه کند.
کاری که اکنون دولت باید انجام دهد گرفتن مالیات بر ارزش افزوده زمین از انبوه‌سازان و صاحبان مسکن و هزینه‌کردن این مبلغ در جهت خانه‌دار شدن دهک‌های پایین است. قانون «از کجا آوردی؟» باید اجرا شود تا مشخص شود چه کسانی در این سال‌ها سود اضافه داشته‌اند و مالیات‌های درستی از آنها اخذ شود.
در سال‌های گذشته، بانک‌ها سودهای بالا به مردم می‌دادند، چرا که خودشان می‌خواستند وارد کار ساخت‌و‌ساز شوند و توسط شرکت‌هایی که کنار خودشان ساخته بودند یا وام‌هایی که به انبوه سازان می‌دادند، سودهای هنگفتی دریافت می‌کردند. اما اکنون دوران رکود مسکن است، بانک‌ها هم توان مالی ندارند و ارائه وام با این قیمت‌ها هم کمکی به خریداران نمی‌کند. بهتر است راه‌حل‌های منطقی‌تری را برای خروج مسکن از رکود دنبال کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      معلومه مسکن می خواد چند برابر گرون بشه
      این صحبتها مرا یاد صحبتهای مسولین برای کاهش قیمت ال نود به کمتر از 8.5بود که منم منتظر کاهش قیمت بودم ولی یکباره شد46تومان
      عزیزان ،زندگی در ایران هر ساله درصدی سختتر شده است
      حداقل مخارج یک خانواده جهان سومی 1300دلار است که اوایل انقلاب پرداختها به این میزان نزدیک بود ولی حالا باوجود تورم در دلار که در این 40ساله 150درصد هم می رسد حدود 500دلار تا800دلار حقوق پرداخت می شودکه نسبت به ارزش دلار در اوایل انقلاب چیزی حدود 350تا600دلار با ارزش دلار روز های اول انقلاب می شود

    • حسن

      این حرفها مرا یاد دورانی می اندازد که در تلوزیون بر سرکاهش قیمت ال نود از 8.5تومان به 7تومان بحث بود و یکباره قیمتش به 46رسید

    • بدون نام

      احسن که یکی فهمید خونه ها گرونه قیمت سعی کنید پایین بیاریید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران فقط برا پولدارا خوبه.پول روپولشون میاد.اونایی هم که ندارند هرروز بدتر ازدیروز.
        یا امام زمان تورا به جدت ظهور کن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج