۵۸۲۷۵۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

۱۰ ارثیه پر دردسر برای آقای شهردار

محمد باقر قالیباف در حال آماده سازی تحویل طبقه آخر ساختمان شهرداری در خیابان بهشت به محمد علی نجفی است. این ۱۲ سالی که از مدیریت قالیباف می گذرد شما را یاد چه می اندازد؟

روزنامه هفت صبح - احمدرضا نجفی: محمد باقر قالیباف در حال آماده سازی تحویل طبقه آخر ساختمان شهرداری در خیابان بهشت به محمد علی نجفی است. این ۱۲ سالی که از مدیریت قالیباف می گذرد شما را یاد چه می اندازد؟ پل طبیعت، تونل توحید، پل جوادیه، زیرگذر جلال آل احمد، پایان کار برج میلاد، دو طبقه شدن اتوبان صدر، پارک پرندگان، پارک ژوراسیک و ... اینها را گفتیم تا بدانید یک طرفه به قاضی نمی رویم. اینجا می خواهیم درباره ارثیه های شوم این ۱۲ سال برای شهردار بعدی بنویسیم.

۱. سامانه بی آر تی ولیعصر

اصلی ترین و پر ترددترین خط سامانه بی آر تی که از طولانی ترین خیابان خاورمیانه می گذرد، خط ۷ بی آر تی است که میدان تجریش در شمال تهران را به میدان راه آ]ن در جنوب شهر متصل می کند اما این خط پر تردد حالا به بلای جان اهالی شمال شهر بدل شده. قالیباف که با کشیدن پل صدر نشان داد برای تردد اتومبیل های شخصی در برخی مناطق خوش آب و هوا و مقامات خیّر، حاضر به ریسک های هزار میلیاردی است، در مورد خیابان ولیعصر به شدت و با تعصب طرفدار خط بی آر تی شد و در این میان ترافیکی سهمگین را به مردم این مناطق تحمیل کرد و کسب و کار بسیاری از مغازه دارهای ضلع غربی خیابان ولیعصر را نیز به خطر انداخت.
10 ارثیه پر دردسر برای آقای شهردار

۲. پارکبان های غیر قانونی

پارکبان ها هر چند یک نوع ایجاد شغل محسوب می شوند اما به تدریج به یک کار نیمه زیرزمینی بدل شده است با مردانی که با یک توصیه به جمع کردن آینه و یک «بشکون... حالا بشکون» پول بی ضابطه ای را از رانندگان می گیرند.

۳. ساماندهی معابر و دستفروشان

اقدامات شهرداری در یکی دو سال اخیر برای ساماندهی دستفروشان با انتقادات گسترده ای همراه بوده است. اقداماتی که بیشتر به عملیات کماندویی شبیه است تا حل و فصل یک ماجرا و خب حتی کار به تلفات جانی هم کشیده است. شهردار جدید تهران باید چاره ای منصفانه برای این دستفروشان بیاندیشد و با شرکت های پیمانکاری بی نام و نشان در این حوزه برخورد کند.

۴. مگس سفید و سفید بالک ها

چند سالی است که در ایام تابستان، موتورسواران با طی کردن فقط یک خیابان، با ده ها مگس سفید بی اختیار برخورد می کنند. اقدامات بیولوژیک شهرداری و مسئولین ذی ربط از جمله آویزان کردن ورق های زرد رنگ چسبناک که مانند تار عنکبوت حشرات را به خود جذب می کند کافی نبوده، مگس های سفید که آفتی برای درختان پایتخت اند برای سلامتی انسان ها ضرر ندارند اما شهروندانی که با چند قدم پیاده روی مگس های سفید وارد چشم و دهان شان می شوند نمی توانند وجود آنها را تحمل کنند.

هم نشینی این موجودات با شهروندان باعث شده تا شهرداری نتواند از سموم شیمیایی برای دفع آنها استفاده کند چرا که این سموم برای سلامتی شهروندان بسیار مضر است به خصوص که اغلب این گونه ها در برابر سموم شیمیایی مقاوم اند و این سم پاشی ها تنها باعث از بین رفتن دشمنان این موجودات به خصوص کفشدوزک ها می شود و نتیجه عکس خواهد داشت. حافظی عضو شورای شهر چهارم معتقد است نمی توان برای معضل مگس های سفید اقدام پیشگیرانه انجام داد.
10 ارثیه پر دردسر برای آقای شهردار

۵. پلازاهای شهری

قالیباف و تیمش در زمینه زیباسازی برخی از مناطق تهران حرکات چشمگیری انجام دادند اما باید اذعان کرد که تیم زیباسازی شهرداری به رغم حرکت های جسورانه شان، در عرصه زیباسازی میادین بالکل شکست خورده محسوب می شوند. بلایی که سر میدان ولیعصر، میدان ونک و میدان انقلاب آمده است، نشانه این ناتوانی کارشناسان در طراحی زیبای میادین است. کافی است این میدان ها را مثلا با میدان های کلاسیک تهران حد فاصل میدان انقلاب تا چهار راه لشگر در خیابان کارگر جنوبی مقایسه کنید تا عمق بدسلیقگی را درک کنید. بخصوص پروژه پلازاسازی در میدان ولیعصر که هنوز همه را در شوک فرو برده است.

۶. املاک نجومی و عدم شفافیت مالی

از جمله اصلی ترین معضلات کلانی که شهر تهران در دوره شهرداری قالیباف با آن روبرو بوده است نبود شفافیت مالی این نهاد در پروژه هاست که هر چند وقت یک بار شهرداری را به تیتر اخبار می رساند. افشای ماجرای املاک نجومی و تخفیف های نامعمول شهرداری به عده ای خاص برای شهرداری یک معضل بزرگ به حساب می آمد که حتی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری هم دامن شهردار تهران را گرفت.

عدم شفافیت مالی پروژه ها به خصوص اجرای پ۱ل صدر که سر آخر هم معلوم نشد این سازه سنگین چقدر خرج روی دست شهرداری تهران گذاشت عامل دیگر نارضایتی شهروندان از شهرداری تهران و به حاشیه رفتن فواید اولین اتوبان طبقاتی کشور است.

۷. درختان خیابان ولیعصر

قطع گسترده درختان حاشیه خیابان ها برای تعریض یا ساخت و سازهای اطراف خیابان معضل ناگواری بود که شهر تهران در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می کرد. دردناک ترین مورد معضل درختان خیابان ولیعصر است. خطرات خشک شدن این درختان مدت هاست که از مرز هشدار گذشته. آلودگی ناشی از تردد خودروها و ترافیک زیاد این خیابان باعث شده تا لایه ای از چرک و آلودگی برگ های این چنارهای راست قامت را بپوشاند.
نفوذ مواد سیمانی و آهکی به ریشه این درختان، خشک شدن آنها را سرعت بخشیده است. همچنین قطع کردن گسترده آنها برای حفظ جلوه و نمای ساختمان ها و پاساژهای حاشیه این خیابان باعث از بین رفتن این میراث قدیمی شهر تهران شده است. گفته می شود این خیابان طویل در ابتدا حدود ۶۰ هزار اصله چنار داشت که اکنون با خشک شدن و قطع کردن آنها تعدادشان به کمتر از ۱۲ هزار رسیده است.
10 ارثیه پر دردسر برای آقای شهردار

۸. مجسمه های غیب شده

امیدواریم شهردار جدید ابهامات افکار عمومی درباره ناپدید شدن سریالی مجسمه های شهری در سال های ۹۳ تا ۹۵ را حل کند. بلند کردن چندین مجسمه برنزی با جرثقیل و سپس غیب شدن آنها که به پرونده های آگاتا کریستی شبیه است و لابد شهرداری علتش را نمی داند!

۹. برج ها و مال های تجاری

تهران به تقاطع بزرگراه ها و مال های تجاری بدل شده است. تجمیع شگفت انگیز هزاران میلیارد سرمایه در پاساژهای تجاری که اعطای بی ضابطه پروانه ساخت موجب شده در برخی نواحی با تراکم وحشتناک ترافیکی روبرو باشیم. همین طور اعطای مجوز ساخت به برج هایی که در خیابان های کم عرض ساخته می شوند با هیچ عقل سلیم و نیمه سلیم معماری شهری منطبق نیستند. این روند حتما باید متوقف شود.

۱۰. وانت های دوره گرد

داستان غریبی شده است این ماجرای وانت های دوره گرد. احتمالا مسئولان سابق شهرداری در خانه های ویلایی و در شهرک هایی زندگی می کنند که خبر از کولاک این وانت ها ندارند. وانت هایی که با بلندگوهایی بسیار پر صدا به ماشین های متحرک نارضایی سازی بدل شده اند و معلوم نیست چگونه اجازه تردد حتی در طرح ترافیک را نیز دارند. صدای این بلندگوها با هر مقیاسی در جهان نمونه مزاحمت صوتی است.
نمی دانیم چه صنفی پشت این وانت های دوره گرد قرار گرفته است که از چنین رانت ویژه ای برخوردارند اما هر چه هست همه مناطق تهران به غیر از ساکنین شهرک های خوش آب و هوا و البته ساکنان خیابان بهشت از صدای این وانت ها در عذابند. کاش می شد یک موسیقی برای این وانت ها طراحی کرد تا اعصاب مردم به خصوص ساکنین خانه های جنوبی پایتخت که در مجاورت کوچه ها هستند، این گونه به یغما نرود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهار

      ایکاش به مناطق جنوب شهر هم رسیدگی کنن شمالشهر که همه تهران نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج