۵۸۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

راهنمـاي بچـه داري در نـوروز

روزهاي تعطيل عيد، فرصت خوبي است براي اين‌كه بچه‌ها يك برنامه منظم و مفرح داشته باشند. بالاخره روزهاي تعطيل عيد از راه مي‌رسند؛ روزهايي كه بچه‌ها از همه بيشتر عاشق‌شان هستند.

در دنياي بچه‌ها هيچ‌چيز لذت‌بخش‌تر از اين نيست كه از صبح تا شب تعطيل باشند؛ نه به مدرسه مي‌روند نه مهدكودك و تمام روز را خوش مي‌گذرانند. تازه در ايام عيد كلي خوراكي خوشمزه، مهماني و ديدوبازديد، بازي و شيطنت با بچه‌هاي ديگر فاميل و كارتو‌ن‌ها و سريال‌هاي قشنگ و شاد هم هست كه لذت بچه‌ها را كامل مي‌كند؛ خلاصه ۲ هفته يا گاهي هم بيشتر فقط خوشي، تفريح و تعطيلي. ولي اين تعطيلات طولاني پشت‌سر هم يك عيب كوچك هم دارد و آن اين‌كه برنامه زندگي بچه‌ها در اين ايام به كل به هم مي‌ريزد و همين باعث مي‌شود كه آن‌ها نتوانند بهترين استفاده و بيشترين لذت را از اين ايام ببرند. براي اين‌كه بتوانيد ايام عيد را به روزهايي بهتر و لذت‌بخش‌تر تبديل كنيد، بايد چندكار ساده كوچك انجام دهيد.

راهنمـاي بچـه داري در نـوروز


ببخشيد، الان شبه يا روز؟

يكي از عادت‌هاي نه چندان خوب روزهاي تعطيل همه ما اين است كه شب‌ها تا ديروقت بيدار مي‌مانيم و صبح‌ها تا ظهر خواب هستيم! طبيعي است كه بچه‌ها هم تحت‌تاثير اين بي‌نظمي، خواب و بيداري‌شان به هم مي‌ريزد. نتيجه اين موضوع آن است كه بچه‌ها تقريبا موقعي از خواب بيدار مي‌شوند كه ديگر وقت صبحانه نيست و كمي بيشتر به زمان ناهار نمانده. به همين دليل وعده صبحانه از غذاي بچه‌ها حذف مي‌شود و آن‌ها شروع به خوردن هله‌هوله مي‌كنند.
نتيجه بد ديگر اين عادت، كسالت و بي‌حوصلگي بچه‌ها و بداخلاقي آن‌هاست. چه شب‌ها كه ديروقت از مهماني و ديدوبازديد برمي‌گرديد و چه صبح‌ها كه تقريبا نزديك ظهر آن‌ها را از خواب بيدار مي‌كنيد. اين عادت دير خوابيدن و دير بيدار شدن يك دردسر ديگر هم به‌دنبال دارد و آن اين است كه با رسيدن به پايان تعطيلات و نزديك شدن زمان مدرسه يا مهد كودك، شما به سختي مي‌توانيد فرزندتان را به همان نظم اوليه برگردانيد و او را وادار كنيد تا شب‌ها به موقع بخوابد و صبح‌ها زود از خواب بيدار شود. بنابراين همه زحمتي كه براي منظم كردن برنامه فرزندتان و عادت دادن او به زمان مناسب خواب و بيداري كشيده بوديد، هدر مي‌رود.

راهنمـاي بچـه داري در نـوروز


و اما عيد خوشمزه!

خوردني‌هاي خوشمزه عيد نوروز يكي از بهترين قسمت‌هاي اين تعطيلات است و اين‌كه چطور بايد برنامه خورد و خوراك فرزندتان را در عيد منظم كنيد تا به سلامت هر چه بيشتر آن‌ها كمك كرده باشيد، بحثي است كه در صفحه‌هاي «سلامت كودك» همين شماره از «سيب‌سبز» مفصل به آن پرداخته‌ايم. پس خواندن اين چند صفحه را هم به شما توصيه مي‌كنيم.

راهنمـاي بچـه داري در نـوروز


در چند روز پاياني تعطيلات سعي كنيد، برنامه خواب و بيداري كودك‌تان را كم‌كم به ساعت معمول نزديك كنيد. مثلا هر شب او را ۲۰ دقيقه زودتر بخوابانيد


چگونه خواب كودك را كنترل كنيم؟

  • شام فرزندتان را در ساعت هميشگي و معين به او دهيد.
  • به فرزندتان اجازه دهيد شب‌ها فقط يكي، دو ساعت بيش از معمول بيدار بماند.
  • زماني كه احساس مي‌كنيد، كودك‌تان خسته و بهانه‌گير شده سعي كنيد، محيط آرامي برايش فراهم كنيد تا بتواند بخوابد.
  • در ديدوبازديدها و منزل اقوام هم از آن‌ها بخواهيد تا جاي ساكتي را به خواب و استراحت بچه‌ها اختصاص دهند.
  • صبح‌ها نيز كاري كنيد كه بچه‌ها فقط يكي، دو ساعت بيشترازحد معمول بخوابند.
  • در چند روز پاياني تعطيلات سعي كنيد، برنامه خواب و بيداري كودك‌تان را كم‌كم به ساعت معمول نزديك كنيد. مثلا هر شب او را ۲۰ دقيقه زودتر بخوابانيد.


ياد پيك شادي به خير!

شايد شما والدين عزيز كه الان مشغول خواندن اين صفحه‌ها هستيد،« پيك شادي» را به ياد داشته باشيد. يك دفتر مشق بزرگ از پيش چاپ شده كه براي بچه‌ها بيشتر مايه عذاب بود تا شادي! هدف از دادن پيك شادي به بچه‌ها اين بود كه در ايام عيد درس و مشق را فراموش نكنند. هر چند اين روزها پيك شادي به آن شكل وجود ندارد اما هنوز هم بسياري از معلم‌ها تكاليفي براي بچه‌ها در ايام عيد مشخص مي‌كنند، چون هميشه اين مشكل وجود دارد كه بچه‌ها وقتي ۲ هفته يا بيشتر از درس و مدرسه فاصله مي‌گيرند، مطالب درسي را فراموش مي‌كنند. مهم اين است كه كاري كنيد تا اين تكاليف باعث دردسر بچه‌ها نشود و آن‌ها واقعا از اين تكاليف چيزي ياد بگيرند.


توصيه‌هاي ما به مادران جوان

  • اجازه ندهيد فرزندتان همه تكاليف را يك‌شبه انجام دهد. خيلي از بچه‌ها دوست دارند در روزهاي اول تعطيلات همه تكاليف‌شان را حل كنند تا خيال‌شان راحت شود!
  • در مقابل نبايد بگذاريد همه اين تكاليف به شب آخر تعطيلات موكول شود.
  • هر روز زمان كوتاهي، مثلا نيم‌ساعت را براي رسيدگي به تكاليف بچه‌ها اختصاص دهيد.
  • سعي كنيد با كمك هم اين زمان را به نوعي تفريح تبديل كنيد.
  • به فرزندتان براي حل كردن درست و به موقع تمرين‌ها و نوشتن تكاليف جايزه‌هاي كوچكي بدهيد.


اجازه ندهيد كودك پابه‌پاي شما و به‌خصوص تا ديروقت جلوي تلويزيون بنشيند. بعضي از برنامه‌هاي تلويزيون ممكن است مناسب سن او نباشد.


كودك شما كجاست؟

يكي از خاصيت‌هاي ديگر عيد كه براي بچه‌ها خيلي دوست‌داشتني است اين است كه تلويزيون در اين ايام از صبح تا شب پر از برنامه‌هاي شاد و قشنگ است و معمولا هم بچه‌ها دوست دارند همه اين برنامه‌ها را ببينند و دنبال كنند، اما در واقع چنين چيزي غيرممكن است. نشستن طولاني‌مدت بچه‌ها پاي تلويزيون، اتفاقي است كه اصلا خوب نيست در ايام عيد بيفتد، چون باعث كسالت بچه‌ها مي‌شود و آن‌ها را از بازي‌ و جنب‌وجوش بازمي‌دارد. بازي‌هاي كامپيوتري هم دقيقا همين اثر را دارند و حتي تاثير بازي‌هاي كامپيوتري در درازمدت از تلويزيون هم بدتر است. براي اين‌كه بتوانيد بچه‌ها را در روزهاي تعطيل از چسبيدن به كامپيوتر و تلويزيون منصرف كنيد، بايد جايگزين خوبي براي آن‌ها پيدا كنيد.


چند راه پيشنهادي ما را ببينيد:

  • سعي كنيد، ساعت تماشاي تلويزيون و بازي با كامپيوتر را به 4 يا 5 ساعت در روز محدود كنيد.
  • برنامه‌هاي مخصوص كودكان را بشناسيد و ساعت‌هاي آن‌ها را بدانيد.
  • اجازه ندهيد كودك پابه‌پاي شما و به‌خصوص تا ديروقت جلوي تلويزيون بنشيند. بعضي از برنامه‌هاي تلويزيون ممكن است مناسب سن او نباشد.
  • در برنامه‌ريزي براي تفريحات خانواده، كودكان را هم درنظر بگيريد.
  • كودكان را براي بازي و جنب‌وجوش در هواي بهاري به فضاي آزاد ببريد.
منبع : مجله سیب سبز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج