۵۸۳۲۰۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ماموريت كابينه رييس‌جمهور

سخنان رييس‌جمهور در جلسه راي اعتماد به وزرا در مجلس شوراي اسلامي تفصيلي از صحبت‌هاي ايشان در مراسم تنفيذ و تحليف بود. روز گذشته آقاي روحاني اين مباحث را كاربردي‌تر و با بسط بيشتر و مصاديق روشن‌تر پيش برد. امروز چالش‌هاي كشور احصا شده است.

غلامرضا ظريفيان در روزنامه اعتماد نوشت: سخنان رييس‌جمهور در جلسه راي اعتماد به وزرا در مجلس شوراي اسلامي تفصيلي از صحبت‌هاي ايشان در مراسم تنفيذ و تحليف بود. روز گذشته آقاي روحاني اين مباحث را كاربردي‌تر و با بسط بيشتر و مصاديق روشن‌تر پيش برد. امروز چالش‌هاي كشور احصا شده است.
برخي از اين چالش‌ها و مشكلات تبديل به ابر چالش شده و تمهيدات ويژه خود را مي‌طلبد. دولت يكي از كانوني‌ترين اركاني است كه در حل اين مشكلات نقش پيشران را به عهده دارد اما اين مساله تنها به دولت محدود نمي‌شود و همكاري و هماهنگي ساير بخش‌هاي حكومت را نيز مي‌طلبد. براي نمونه وقتي بحث ايجاد اشتغال در كشور مطرح مي‌شود، بايد سرمايه لازم براي ايجاد آن تامين شود و در اين راستا بحث امنيت سرمايه پيش مي‌آيد.
نقش قوه قضاييه در موضوع امنيت سرمايه و مبارزه با فساد نقشي كليدي است. بنابراين اگر هماهنگي ميان دو قوه وجود نداشته باشد، امنيت سرمايه تامين نخواهد شد. در اين صورت سرمايه داخلي و خارجي جذب نمي‌شود. بنابراين مسائل كشور در سطوح مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي نيازمند اراده و همبستگي قوا در حل مشكلات كشور است.
در اين ميان متخصصان باور دارند كه چالش‌هاي رو به رو، جز با همبستگي و وفاق ملت و دولت رفع نمي‌شود. اگر اين وفاق وجود داشته باشد مي‌توان با كارآمدي و تخصص اعضاي كابينه چاره‌هايي براي رفع مشكلات انديشيد.
آقاي رييس‌جمهور تلاش كرده است كه هم قوت‌هاي كابينه پيشنهادي‌اش را به مجلس شوراي اسلامي بيان كند و هم از تريبون مجلس به وزراي پيشنهادي‌اش تاكيد كند كه نقطه كانوني انتظاراتش از وزرا چيست. همچنين توانايي‌هاي دولت و چالش‌هاي پيش‌روي كابينه توسط رييس‌جمهور عنوان شد.
در مجموع كابينه قابل قبول است؛ هر چند در برخي از موارد مي‌توانست قوي‌تر از اين باشد. به هر حال بايد ديد كه مجلس چگونه با اين كابينه مواجه خواهد داشت. در عين حال بايد لااقل يك ماه اقدامات وزارتخانه‌ها در يك اتاق فكر توسط آقاي روحاني تحت نظارت قرار بگيرد و انضباط وي‍ژه‌اي توسط يك فرماندهي كلي به وزارتخانه‌ها تزريق شود.
اگر اين نظارت جدي صورت نگيرد ممكن است وزرا درگير مسائل جاري شوند و چشم‌انداز كلاني كه توسط برنامه چشم‌انداز تعيين شده عملا مورد توجه قرار نگيرد. مخصوصا خروج از معضلات اقتصادي در كشور نيازمند چنين ديد كلي ميان وزرا است.

چرخه اقتصاد و اشتغال بايد به شكل جدي به حركت در بيايد؛ مشكلات حوزه مسكن حل شود؛ بايد كيفيت توليدات داخلي در رقابت با محصولات خارجي به سطح قابل قبولي برسد؛ پيوندي بين اقتصاد و دانش برقرار شود و اقتصاد كشور به سمت اقتصاد دانش‌بنيان و براساس برنامه‌هاي روشن و منضبط پيش برود؛ اقتصاد مقاومتي نيز در پناه اقتصاد دانش‌بنيان بايد به وجود بيايد.
اينكه سرمايه‌هاي خارجي و داخلي به كشور سرازير شود، فقط نيازمند برنامه‌ريزي در حوزه اقتصادي نيست بلكه در حوزه ديپلماسي نيازمند سياستگذاري‌هاي كلان هستيم و اين ارتباط ميان وزارتخانه‌ها را مي‌طلبد. كارآمدي فارغ‌التحصيلان بايد با انضباط جدي صورت بگيرد كه متاسفانه دولت در اين حوزه با چالش انتخاب وزير رو به رو بوده است و بايد به سرعت فردي را مناسب با اين مسووليت به كار بگيرد.
همچنين مساله حقوق شهروندي كه آقاي روحاني بارها اشاره كرده از مسائل بسيار مهم است. اين بايد تبديل به يك برنامه عملياتي شود و فقط در حد ايده نماند. اين مساله نيازمند آموزش‌هاي مختلف در دانشگاه‌ها، مدارس و در سطح فرهنگ عمومي است. ما در بخش آسيب‌هاي اجتماعي نيازمند عزم جدي دولت هستيم.
پيوند آسيب‌هاي اجتماعي با مساله جوانان بايد در نظر گرفته شود. همان‌طور كه آقاي رييس‌جمهور هم اعلام كرد بايد اين مساله را به سمت استقلال ساختاري ببريم كه در قالب سازمان ملي جوانان مي‌تواند بروز و ظهور داشته باشد. با اينكه نقد‌هايي به برخي از وزرا وارد مي‌شود اگر نظم و اتاق رصد جدي بر عملكرد وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد، با همين دولت نيز مي‌توان براي پيشرفت كشور گام‌هايي جدي بر داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج