۵۸۳۶۱۱
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

صالح مطلق:

همه پرسی کردستان، به سود اسرائیل است

رئیس «جبهه گفت‌وگوی ملی عراق» در گفت‌وگوی اختصاصی با انتقاد از تصمیم منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تأکید کرد که رژیم صهیونیستی اولین منتفع از این اقدام است.

خبرگزاری فارس: یکی از نمایندگان پارلمان عراق درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق هشدار داد.

صالح المطلق، نماینده پارلمان عراق و رئیس «جبهه گفت‌وگوی ملی عراق» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری همه‌پرسی به مشکلات عراق پایان خواهد داد یا منجر به افزایش این مشکلات خواهد شد و اینکه نقش مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان را در قضیه همه‌پرسی چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: «بیشترین سود از جدایی کردستان از عراق نصیب رژیم صهیونیستی خواهد شد».

وی با بیان اینکه برای بارزانی احترام قائل است و با وی روابط خوبی دارد، اعلام کرد که از طرح موضوع استقلال توسط وی غافلگیر شده است؛ چرا که عراق در حال گذار از شرایط بسیار سخت بوده و در حال نبرد با دشمنی بسیار خطرناک است.

این نماینده عراقی ادامه داد: جایز نیست از این شرایط بهره برداری شده و خاک عراق اشغال شود؛ [کردها] خواستار برگزاری رفراندم حتی در مناطقی هستند که‌ همچنان تا به امروز الحاق این مناطق به منطقه کردستان قطعی نشده است؛ این مناطق اراضی عراق بوده و تنها آمریکایی‌ها این مناطق را مورد مناقشه نامیده‌اند.

مطلق با انتقاد از طرح همه‌پرسی منطقه کردستان تصریح کرد: در شرایطی که عراق از نظر اقتصادی و نظامی فرسوده شده و نبرد سختی با داعش آغاز کرده، تهدید می‌شود که آنچه با خون گرفته شده، دیگر پس داده نخواهد شد. در شرایط سختی که کشور در حال گذر از بحران است، این گونه تحت فشار قرار داده می‌شود و به دنبال همه پرسی هستند. من هرگز توقع این اقدام از مسعودی بارزانی را در چنین شرایطی نداشتم.

رئیس جبهه گفت‌وگوی ملی عراق در پاسخ به این سؤال که آیا همه‌پرسی اهرم فشاری علیه دولت مرکزی بوده تا برخی امتیازات به کردها داده شود، بیان داشت: «قطعا کردها سودای تشکیل دولت را در سر می‌پرورانند، ولی شرایط الآن برای تشکیل چنین دولتی مهیا نیست و به همین دلیل، خود کردها بزرگترین بازنده خواهند بود. عراق نیز زیان خواهد دید ولی کردها بزرگترین بازنده خواهند بود. به نظر من، خدای نکره اگر کردستان از عراق جدا شود، مردم کردستان در معرض تراژدی‌های بزرگی خواهند بود؛ چرا که از سوی کشورهایی محاصره خواهند شد که دل خوشی از این وضعیت ندارند. اوضاع اقتصادی آن‌ها سخت خواهد بود و تحرکات دینی افراط گرا در منطقه کردستان که از ابتدا در این منطقه بوده، افزایش خواهد یافت و چه بسا مشکلات بزرگی برای آن‌ها به وجود آورد».

وی ادامه داد: جدایی منطقه کردستان از عراق نه به نفع کردها است و نه به نفع عرب‌ها، عراق و منطقه؛ تنها اسرائیل است که از این وضعیت به وجود آمده استفاده خواهد کرد و به آرزوی خود خواهد رسید. اسرائیلی‌ها به دنبال تقسیم منطقه به کشورهای کوچک هستند و متأسفانه موفق شده‌اند با کمک افرادی در منطقه سوریه، عراق و لیبی را نابود کنند.

نماینده پارلمان عراق در مورد تحولات سیاسی و امنیتی و مرحله پس از شکست داعش در موصل و انتخابات آتی عراق در شرایط فعلی نیز گفت: در سفری که به سوریه در سال ۲۰۰۵ داشتم در برابر رسانه‌ها گفتم که عراقی‌ها به دنیا و انسانیت درسی فراموش نشدنی خواهند داد؛ و آن اینکه از کنار اشغال کشورها به راحتی نخواهند گذشت و این اشغال برای کشورهای متجاوز هزینه سنگینی خواهد داشت؛ مقاومت عراق همچنین به آمریکا و همه دنیا این درس را خواهد داد که دیگر به فکر اشغال کشوری نباشند.

وی تصریح کرد که حمله داعش به عراق بعد از اشغال آمریکا صورت گرفت و این گروه تروریستی توانست مناطق زیادی از عراق را به اشغال خود درآورد و عراقی‌ها هزینه زیادی بابت این اشغال دادند تا خود و دنیا را از شر آن خلاص کنند.

مطلق به عراق پس از داعش نیز اشاره کرد و گفت که اوضاع بعد از داعش هرگز راحت نخواهد بود؛ چرا که شکاف بین طبقات جامعه عراقی بیشتر و بیشتر شده و عراق شاهد بحران اقتصادی بزرگی است و از نظر سیاسی و امنیتی ثبات ندارد.

وی با اشاره به این شرایط بد عراق، از کشورهای جهان خواست در کنار این کشور بایستند؛ چرا که بدون ثبات در منطقه کشورهای منطقه بی‌ثبات خواهند بود.

رئیس جبهه گفت‌وگوی ملی عراق برای اینکه پدیده داعش و گروه‌های مشابه آن در منطقه تکرار نشود، تأکید کرد که باید ظلم پایان یابد و قبل از آن باید به فرقه‌گرایی پایان داد؛ چرا که فرقه گرایی دلیل اصلی وقوع ظلم و ایجاد شکاف در داخل جوامع انسانی است و داعش از طریق این شکاف ورود کرد.

مطلق در مورد نقش عراق در میانجی‌گری بین عربستان و ایران نیز ابراز امیدواری کرد که کشورهای منطقه بهترین روابط را داشته باشند؛ چرا که اختلافات ایران با همسایگان خود به نفع منطقه، ایران و کشورهای عربی نیست.

وی در مورد سفر اخیر مقتدی الصدر، رئیس جریان الصدر عراق به عربستان سعودی اظهار داشت که وی در عراق جایگاه مردمی خوبی دارد و به همین دلیل عربستان روی وی حساب باز کرده و سفر وی با هدف برگرداندن عراق به آغوش عربیت صورت گرفت.

نماینده پارلمان عراق همچنین نقش و جایگاه مرجعیت عراق در مقابله با تروریسم را «مهم و بزرگ» ارزیابی کرد.

وی در مورد اقدامات و فداکاری‌های الحشد الشعبی عراق نیز گفت که احترام زیادی برای الحشد قائل است؛ چرا که فداکار‌های زیادی از خود برای رهایی عراق از دشمن ظالم نشان داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      حمایت از مقتدی صدر یعنی همین!

    • بدون نام

      چون اقلیم کردستان نفت خیز هست؟

    • بدون نام

      اگر نتیجه همه پرسی به تجزیه کشورهای اسلامی منجر شود به سود اسرائیل و امریکا خواهد شد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج