۵۸۴۵۸۷
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

آقاي رييس‌جمهور، صندلي زنان دقيقا كجاست؟

هفته گذشته فهرست وزراي پيشنهادي جناب آقاي دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور دوازدهم جمهوري اسلامي ايران به مجلس محترم شوراي اسلامي تقديم شد، اما خلاف وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور نام هيچ زني در فهرست وزرا نبود.

سيده فاطمه مقيمي در روزامه اعتماد نوشت: هفته گذشته فهرست وزراي پيشنهادي جناب آقاي دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور دوازدهم جمهوري اسلامي ايران به مجلس محترم شوراي اسلامي تقديم شد، اما خلاف وعده‌هاي انتخاباتي رييس‌جمهور نام هيچ زني در فهرست وزرا نبود. البته تعدادي از زنان توانمند و كاربلد به عنوان معاونان رييس‌جمهور منصوب شدند و شايد اين اقدام، نوعي دلجويي از سوي رييس دولت باشد.
با اين حال نبايد فراموش كنيم كه پيمان ما با آقاي روحاني حضور زنان در «كابينه» بود؛ به زباني گوياتر خواسته زنان، تابوشكني از سوي رييس محترم جمهور بود كه متاسفانه چنين نشد. در همين مدت كوتاه پس از اعلام فهرست وزرا، تعداد زيادي از زنان نخبه و آگاه جامعه با من تماس گرفتند و سوالاتي پرسيدند كه به رسم امانتداري و به عنوان رييس كانون زنان بازرگان ايران با رييس‌جمهور محترم مطرح مي‌كنم و اميدوارم پاسخي قانع‌كننده دريافت كنم، تا بتوانم از حمايتي كه در چهار سال گذشته از ايشان داشته‌ام، دفاع كنم.
آقاي رييس‌جمهور، صندلي زنان در مديريت خرد و كلان دولت شما دقيقا كجاست؟ آقاي رييس‌جمهور حدود ٥٧ درصد شركت‌كنندگان و حدود ٥٨ درصد قبول‌شدگان كنكور سراسري در ١٠ سال گذشته كنكور سراسري را جامعه زنان و دختران تشكيل داده‌اند كه دقيقا روي كدام صندلي مديريتي راهبردي و استراتژيك كشور بنشينند؟ آيا زنان اين همه خود را به زحمت مي‌اندازند و درس مي‌خوانند كه تنها در همين مشاغل سطح پايين فعلي بمانند؟
قطعا نظر شما هم چنين نيست اما بايد نشانه‌هاي روشني ارايه دهيد كه مشخص كند، براين باور نيستيد و برآن عهد پيشين استواريد؛ قطعا تاييد مي‌كنيد كه بي‌توجهي به جايگاه مديريتي زنان يك نشانه منفي آشكار براي اين جامعه است. اگر مي‌خواهيد اثبات كنيد كه چنين نيست، چه راهي ساده‌تر از اينكه به زنان بيشتر اعتماد كنيد.
آقاي رييس‌جمهور، ما از روشنفكري و انديشه بلند شما دفاع كرديم و حالا در مقام مقايسه مي‌بينيم كه تنها وزير زن در تاريخ جمهوري اسلامي را در دوره رياست‌جمهوري پيش از شما، شاهد بوديم.
يكي از موارد بسيار مهم در كنترل معضلات اجتماعي در حوزه زنان، تسهيل اشتغال آنان است، آمار طلاق در جامعه بالاست و با ادوار گذشته قابل مقايسه نيست، از طرفي مسير ازدواج مجدد براي درصد بسيار بالايي از زنان مطلقه دردسترس نيست، اين افراد سه راه بيشتر ندارند، اول اينكه به منزل پدري برگردند كه بنا به ده‌ها دليل گزينه مناسب و مطلوبي نيست، دوم اينكه به روش‌هاي مسموم كه ما به عنوان معضلات اجتماعي مي‌شناسيم به امرار معاش بپردازند و سوم اينكه مستقل باشند و از راه اشتغال مفيد به كسب درآمد بپردازند و زندگي بگذرانند.
وقتي در هرم انتخاب شما هيچ صندلي و جايگاهي براي زنان ديده نمي‌شود، اين ديده نشدن زنان و استفاده نكردن از ظرفيت‌هاي علمي و تجربي آنان، سهم زنان از اشتغال را به‌شدت كاهش مي‌دهد.
شما بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه هر تصميم شما به عنوان رييس‌جمهور الگو و ذهنيت‌ساز ساير بخش‌هاي جامعه است، وقتي شما براي صندلي وزارت از جمعيت چند ميليوني زنان تحصيلكرده و باتجربه حتي يك نفر را شايسته وزارت نمي‌دانيد، چگونه انتظار داريد كه وزرا و مديران زيردست شما و حتي مديران بخش خصوصي بتوانند به زنان اعتماد كنند و آنها را براي تصدي امور برگزينند؟ اين فرآيند جامعه زنان را تا آنجا عقب مي‌راند كه خود را جنس دوم بدانند و هرگز به سمت شكوفايي نروند.
همه اينها در حالي است كه گزارش مشترك اتحاديه بين پارلماني و كميته زنان سازمان ملل نشان مي‌دهد از منظر حضور زنان در جايگاه وزارت كه در آن تمام سمت‌هاي وزارتي از جمله معاون وزير يا نخست‌وزير در نظر گرفته شده است، كشور ما در جايگاه صد و سي و نهم است.
در بالاي جدول رده‌بندي، پنج كشور بلغارستان، فرانسه، نيكاراگوئه، سوئد، كانادا و اسلووني قرار دارند؛ بريتانيا بيست و هفتم است اما امريكا در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ وضعيت نامطلوبي دارد و با اختلافي بسيار اندك، رتبه‌اي بهتر از افغانستان پيدا مي‌كند كه نود و نهم است؛ تاجيكستان صد و پنجاه و هفتم است.[...]
آقاي رييس‌جمهور آيا با همه دشواري‌هاي كار زنان در ايران و فشارهاي اقتصادي بر كارآفرينان، از تعداد و گستردگي فعاليت كارآفرينان زن اطلاع داريد؟ زنان بسياري توانستند از سد ذهنيت‌هاي مردگرايانه بگذرند و كسب و كار راه بيندازند و در مجموعه خود بدون نگاه تبعيض‌آميز هم از مردان و از هم از زنان استفاده كنند و سهم خود را از كاهش نرخ بيكاري بپردازند.
آقاي رييس‌جمهور، اگرچه در حقوق قضايي و قوانين جاري كشور سهم زنان به اندازه نصف مردان است اما در راي دادن يك راي ما با يك راي مردان برابر بود، آقاي رييس‌جمهور جامعه زنان و دختران ايران به شما راي دادند كه به آينده اميدوارتر شوند و شما قول ورود دوباره زنان به عرصه‌هاي كلان كشوري را داديد، همانطور كه قول رفع موانع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داديد. اكنون اما رويه‌اي ديگر در پيش داريد كه اگر ادامه يابد شما قطعا اعتماد زنان جامعه ايران را از دست خواهيد داد.
آيا مي‌دانيد در كشوري كه شما رييس‌جمهورش هستيد، هنوز دختران در چهارده سالگي تحت فشار خانواده مجبور به ازدواج مي‌شوند و در موارد بسيار زياد ديده شده كه در كمتر از چند ماه طلاق مي‌گيرند و طبق قانون تا هجده سالگي اجازه كار ندارند؟ از خود نمي‌پرسيد كه در اين فاصله سه، چهارساله و گاه با فرزند نوزاد، يك زن چگونه بايد امرار معاش كند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در این مملکت به زن چهل ساله میگن پیرزن و مهر "باطل شد" روی پیشونی اش می زنند.زن رو چه به وزیر و وکیل شدن!!!!

    • بدون نام

      این کشور رو چند سال بدین زنان اداره کنن شاید از این اقایون که فقط از وزارتخونه ای به وزارتخونه دیگه ای جابجا میشن بهتر کار کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج