جاباما
۵۸۴۶۱۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

لزوم سرمايه‌گذاري براي ارتقاي فرهنگ شهروندي

در موضوع فرهنگ ترافيك در شهرها عوامل مختلفي نقش دارند. بخشي مربوط به زيرساخت‌هاست، عامل ديگر قوانين و عوامل اجرايي هستند و بخش موثر بعدي شهروندان هستند.

محمدرضا زمرديان در روزنامه اعتماد نوشت: در موضوع فرهنگ ترافيك در شهرها عوامل مختلفي نقش دارند. بخشي مربوط به زيرساخت‌هاست، عامل ديگر قوانين و عوامل اجرايي هستند و بخش موثر بعدي شهروندان هستند.
در مورد نقش شهروندان هر چند در مورد فرهنگ ترافيك و آگاهي‌رساني و مطلع كردن مردم اقدامات زيادي صورت گرفته، اما در زمينه جلب مشاركت اقدام عميق و دقيق چنداني صورت نگرفته است. پژوهش‌ها مي‌گويند اگر شهروندان قوانين و مقررات ترافيكي و نظم و انضباط را رعايت كنند تا ٣٠ درصد باعث كاهش ترافيك و كاهش زمان سفر مي‌شود.
براي اينكه نقش شهروندان را در حوزه ترافيك يادآوري كنيم در همين راستا با توجه به پويش‌هاي فضاي مجازي و كمپين‌هايي كه اثرگذاري مطلوبي داشتند، پويشي تحت عنوان «ازخودمان شروع كنيم» آغاز كرديم و موضوع ابتدايي آن را «عابر پياده» و «دوچرخه» قرار داديم. زير مجموعه طرح اوليه، احترام به عابر پياده است.
از آنجايي كه در تهران موضوع حمل و نقل و پارك به عنوان يكي از اهداف جدي شهرداري مطرح بوده، ترويج استفاده از دوچرخه به عنوان يك وسيله حمل‌و‌نقل را در طرحي تحت عنوان «براي هواي پاك شهر ركاب بزنيم» مطرح كرديم. در اين طرح تغيير نگرش مردم نسبت به دوچرخه را دنبال مي‌كنيم. دوچرخه به عنوان يك وسيله حمل و نقل در هيچ كجاي دنيا براي مسافت‌هاي بيشتر از دو و نيم تا ٥ كيلومتر مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. هدف ما استفاده محلي از دوچرخه و استفاده روزانه از آن مثل خريد يا رسيدن به فضاهاي حمل و نقل عمومي مثل ايستگاه مترو يا اتوبوس است.
يكي ديگر از موضوعاتي كه براي فرهنگ‌سازي در اين حوزه مطرح بود، استفاده از ظرفيت نمايش به عنوان يك ابزار اثرگذار و داراي تعامل با مخاطب بود. ما در كمپين «از خودمان شروع كنيم» دو شريك ديگر داريم. شريك فرهنگي ما حوزه هنري است كه موضوعات هنري و فرهنگي را به صورت تخصصي دنبال كنند.
و شريك انتظامي هم پليس راهور ناجا است. در همين رابطه با كمك حوزه هنري يك فراخوان منتشر كرديم براي گروه‌هاي نمايشي كه آماده‌اند در حوزه ترافيك فعاليت كنند، گروه‌هاي مختلفي از سراسر كشور اعلام آمادگي و طرح‌هاي‌شان را ارسال كردند كه در كميته كارشناسي بررسي شد و از ميان آنها بهترين آثاري كه امكان اجرا در خيابان را داشت و مي‌توانست با مردم تعامل ايجاد كند، انتخاب شد. موضوعات فرهنگي را نمي‌توان در يك ماه و ١٠ روز تغيير داد.
در طول سال برنامه‌هاي مختلفي براي تداوم اين پويش داريم. طرح «عابر پياده» تا ٣١ مرداد اجرا خواهد شد، اما طرح «دوچرخه» تا نيمه شهريور ماه ادامه خواهد داشت. اگر مي‌خواهيم واقعا فرهنگ تغيير كند، بايد براي توليد فرهنگي‌مان سرمايه‌گذاري كنيم و خوراك فرهنگي به اين منظور تهيه شود. ما در موضوعات مرتبط با ترافيك به بحث عرضه توجه كرده‌ايم مترو و اتوبوس و مسير ساخته‌ايم، اما براي فرهنگ استفاده و مديريت تقاضا سرمايه‌گذاري نكرده‌ايم. براي ارتقاي فرهنگ شهروندي بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج