۵۸۵۲۰۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

پیش‌بینی راهبردی گارتنر برای آینده

الگوریتم‌ها، رفتار‌ میلیاردها نفر را تغییر می‌دهند

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده، تغییرات عمده‌ای در حوزه دیجیتال رخ می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را دگرگون خواهد کرد، تغییراتی بسیار گسترده‌تر از آنچه از زمان ظهور فناوری‌های دیجیتال شاهد آنها بوده‌ایم.

روزنامه شرق: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا چند سال آینده، تغییرات عمده‌ای در حوزه دیجیتال رخ می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را دگرگون خواهد کرد، تغییراتی بسیار گسترده‌تر از آنچه از زمان ظهور فناوری‌های دیجیتال شاهد آنها بوده‌ایم.
الگوریتم‌ها، رفتار‌ میلیاردها نفر را تغییر می‌دهند
بر این اساس رئیس تحقیقات شرکت گارتنر، ١٠ پیش‌بینی راهبردی این شرکت را برای سه تا پنج سال آینده در کنفرانس و نمایشگاه فناوری اطلاعات خود در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ ارائه داد و گفت با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از سال گذشته، این پیش‌بینی‌ها از دقت ۷۸درصدی برخوردارند.

داریل پلام بیان می‌کند: فراگیرترین تحول در سال‌های پیش‌رو، ساختارشکنی دیجیتال است که دامنه‌ آن نیز لحظه‌به‌لحظه در حال گسترش است. آنچه در ادامه می‌آید، ١٠ پیش‌بینی گارتنر از آینده فناوری اطلاعات است:

۱- تا سال ۲۰۲۰، صد‌ میلیون مشتری در فضای واقعیت مجازی خرید می‌کنند. پلامر می‌گوید: پدیده پوکمون‌گو در ایجاد تجربه عمیق‌تر از واقعیت مجازی (VR) و برقراری ارتباط تنگاتنگ با کاربران، پیش‌قدم است. در رتبه بعدی، نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند، ایستاده‌اند و بعد از آنها، واقعیت‌افزوده (AR) در رتبه سوم جای دارد. طبق پیش‌بینی گارتنر، در اواخر سال ۲۰۱۷ از هر پنج شرکت اصلی فعال در حوزه‌ توزیع و فروش یکی از آنها، واقعیت‌افزوده را در وب‌سایتش به کار می‌گیرد. اگر شما هم در این حوزه فعالیت می‌کنید، بد نیست به این موضوع فکر کنید.

۲- تا سال ۲۰۲۰، در ۳۰ درصد از جلسات کاری مرور وب، کارها بدون نمایشگر انجام خواهند شد. به بیان دیگر، مردم روزبه‌روز بیشتر به بات‌هایی مانند الکسا یا سیری اعتماد می‌کنند؛ بات‌هایی که درکشان از زبان طبیعی به طور پیوسته در حال بهبود و ارتقا است. پلامر با لحنی شوخ‌طبعانه می‌گوید: تا سال ۲۰۲۰، یک فرد معمولی با بات‌ها بیشتر گفت‌وگو خواهد کرد تا با همسرش! با پیشرفت و ارتقای بات‌ها، این عامل‌های هوشمند به مرور در انواع تعاملات موبایل به ایفای نقش می‌پردازند. بنا بر پیش‌بینی گارتنر، دستگاه‌های مجهز و پیشرفته توانایی سخن‌گفتن خواهند داشت و حتی، به‌عنوان مثال، یک تعمیرکار می‌تواند از خودِ موتور جت بپرسد که کدام قسمتش نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد.

۳- تا سال ۲۰۱۹، حدود ۲۰ درصد از برندها برنامه‌های کاربردی موبایلی خود را کنار می‌گذارند. پلامر اشاره می‌کند اغلب ما ده‌ها برنامه کاربردی روی گوشی‌هایمان داریم، اما به‌ندرت از آنها استفاده می‌کنیم و هیچ چیز عصبی‌کننده‌تر از این نیست که مدام باید چندین برنامه کاربردی را به‌روز کنیم. او گفت شرکت‌های هوشمند، برنامه‌های کاربردی رایج را به‌نفع برنامه‌های کاربردی وب آنی یا برنامه‌های کاربردی وب پیشرفت‌پذیر، کنار خواهند گذاشت.

۴- تا سال ۲۰۲۰، الگوریتم‌ها رفتار‌ میلیاردها نفر از کارکنان جهان را در جهت مثبت تغییر می‌دهند. این به آن معناست که شرکت‌ها از علوم رفتاری، روان‌شناسی، اجتماعی و شناختی برای طراحی الگوریتم‌هایی که منجر به بهبود عملکرد کارکنان می‌شوند، استفاده خواهند کرد. یک نمونه از این الگوریتم‌ها می‌تواند برنامه‌ای باشد که تماس‌های بخش خدمات مشتریان را گوش می‌کند و سپس به کارمند این بخش پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد تا بتواند به نحو مؤثرتری به سؤالات پاسخ دهد. پلامر اظهار کرد: «این کار، کمک می‌کند که کارکنان وظایف خود را به نحو مؤثرتری انجام دهند و همچنین، نیروهای مستعد در سازمان باقی بمانند».

۵- تا سال ۲۰۲۰، یک کسب‌وکار مبتنی بر blockchain، ۱۰‌ میلیارد دلار می‌ارزد. گارتنر اذعان می‌کند فناوری blockchain هنوز به پختگی و تکامل نرسیده است، اما ظرفیت بسیاری برای کاهش هزینه‌ها در صنعت خدمات مالی دارد. فناوری blockchain می‌تواند در هر صنعتی که تراکنش‌های بخش‌های مختلف آن نیاز به اعتبارآزمایی دارند، به کار برده شود. پلامر می‌گوید: تا سال ۲۰۱۷، فناوری blockchain کم‌کم در همه صنایع پدیدار می‌شود.

۶- تا سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰ درصد از فعالیت‌ها حداقل با یکی از هفت غول دیجیتال مرتبط خواهند بود. هفت غول دیجیتال عبارت‌اند از شرکت‌های اپل، گوگل، فیس‌بوک، آمازون، بایدو، علی‌بابا و تنسنت. شرکت‌های دیگر در دنیای دیجیتال امروز، یا باید به این شرکت‌ها ملحق شوند یا با آنها رقابت کنند. پلامر همچنین پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۱۸ حداقل دو محصول از برندهای غول دیجیتال در آشپزخانه منزل شما خواهند بود.

۷- در سال ۲۰۱۹، به ازای هر یک دلاری که شرکت‌ها در راستای نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید هفت دلار نیز در سیستم‌های اصلی خود هزینه کند. به بیان دیگر، شرکت‌هایی که به دنبال نوآوری و دگردیسی خود هستند، ابتدا باید سیستم‌های قدیمی فناوری اطلاعات خود را نوسازی کنند و این فرایند هزینه‌بری است.

۸- در سال ۲۰۲۰، اینترنت اشیا تقاضای ذخیره‌سازی در مراکز داده را تا کمتر از سه درصد افزایش خواهد داد. با توجه به انتظاری که از رشد تصاعدی اینترنت اشیا (IoT) وجود دارد، این جمله به نظر متناقض می‌آید؛ اما پلامر گفت اغلب داده‌های تولیدشده توسط حسگرهای اینترنت اشیا و وسایل دیجیتالی، نگهداری یا ذخیره نخواهند شد.

۹- تا سال ۲۰۲۲، اینترنت اشیا سالی یک تریلیون دلار برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها صرفه‌جویی خواهد کرد. پلامر تصریح کرد مسئله‌ای به سادگی تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌گرا، می‌تواند هزینه‌ها را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این امر هنگامی به خوبی میسر می‌شود که یک موتور جت پیشرفته یا یک آسانسور یا وسیله‌ای دیگر بتواند گزارش دهد که چه زمانی نیاز به تعمیرات دارد.

۱۰- تا سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰ درصد کارکنان می‌توانند با پوشیدن یک فناوری پیگیری تناسب اندام، در هزینه‌های بهداشت و درمان خود صرفه‌جویی کنند. سناریویی که برای سال ۲۰۲۰ تعریف می‌شود این است که شرکت‌ها برای کارکنانشان فناوری پوشیدنی پیگیری تناسب اندام می‌خرند تا سلامت آنها در مجموع بهبود یابد. در واقع مطابق با پیش‌بینی گارتنر، تا سال ۲۰۱۸ یکی از شرایطی که دو‌ میلیون کارمند در سطح جهان باید برای استخدام‌شدن بپذیرند، آن است که حتما از فناوری پوشیدنی پیگیری تناسب اندام استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج