جاباما
۵۸۵۵۸۷
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

ظريف: حفظ برجام، یکی از اولویت هاست

محمد جواد ظریف گفت: یکی از اولویت ها حفظ برجام است. نباید اجازه دهیم که آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند.

خبرگزاری مهر: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به صحبت های امروز رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های سیاست خارجی اظهار داشت: یکی از اولویت هایی که دستگاه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی‌های آمریکاست. نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را با هزینه ایران نقض کند.

وی تاکید کرد: در مذاکرات با علم به بدعهدی ها و با بی اعتمادی به آمریکا برجام تدوین و زمینه‌ها و مقررات لازم برای مقابله با این بدعهدی‌ها در این سند دیده شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو اولویت روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی به عنوان برنامه به مجلس ارائه شده است، گفت: متاسفانه در منطقه ای به سر می بریم که مهد آشوب ها، نا ملایمتی ها و سیاست های غلط کشورهای منطقه کانون مداخلات خطرناک خارجی است و این منطقه نیاز به آرامش دارد. متاسفانه در حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره) مشاهده کردیم که علیرغم همه توانمندی‌های خوبی که در حوزه امنیتی داریم، زندگی در یک منطقه ایجاد ناامنی می کند و هزینه های امنیتی را بالا می برد.

ظریف با اشاره به شهید حججی و گرامیداشت خاطره و مقاومت وی ابراز داشت: ما تاکنون شهدای زیادی را تقدیم کرده ایم. ما باید توجه ویزه به منطقه داشته باشیم، ما به عنوان امن ترین و قوی‌ترین کشور منطقه مسئولیت داریم. شما اگر به اطراف خود نگاه کنید تنها کشوری که امنیتش را از خودش می گیرد، ایران است.

وی تاکید کرد: ما نیاز به چتر حمایتی خارجی برای تامین امنیتمان نداریم. مردم ما با حضور گسترده در انتخابات یک بار دیگر این امنیت را تضمین کردند، ما پیشرفت خود را از مردم می‌گیریم و اینطور نیست که انزوا طلب باشیم و برای پیشرفت نگاهمان به داخل است و امنیت و پیشرفت ما از درون تامین می شود. ما قدرتی در منطقه هستیم که خواهان منطقه امن هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص دیپلماسی اقتصاد مقاومتی نیز بیان کرد: در دولت یازدهم در مجلس در زمان رای اعتماد اعلام کردم تلاش می‌کنم سیاست خارجی هزینه‌ای برای توسعه کشور نباشد بلکه به توسعه کشور کمک کند. در گذشته به دلیل تحریم‌ها و فشارهایی که از سوی کشورهای سلطه گر تحمل می کردیم، سیاست خارجی نمی‌توانست کمک کند به توسعه کشور و به همین دلیل با تورم و نرخ رشد منفی مواجه بودیم.

ظریف با بیان اینکه در این دولت توانستیم موانع توسعه اقتصادی که همان تحریم‌ها بودند برداریم، گفت: در دولت دوازدهم تلاش بیشتری خواهیم کرد که فعال‌تر در حوزه اقتصادی عمل کنیم و سازوکار جدیدی را در وزارتخارجه ایجاد کردیم به عنوان معاونت اقتصادی.

وی در خصوص اهداف سیاست خارجی در منطقه توضیح داد: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه چند نیاز داریم، یکی گسترش همکاری‌های همه جانبه است. بهترین بازارهای ما برای بخش خصوصی در منطقه است که بتواند تولید اشتغالزا داشته باشد. ما باید برای این اشتغال باید تولیدمان بازارهای صادراتی خارج از کشور را داشته باشد و منطقه ما مهمترین اولویت ماست. نباید تنها معطوف به داخل باشیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در منطقه ما متاسفانه یکی دو کشور هستند که سیاست خارجی و حل مشکلات داخلی خود را در گرو تنش می‌بینند، اظهار داشت: در منطقه خلیج فارس از زمان تجاوز صدام این منطقه روی آرامش ندیده و باید تلاش کنیم همان سیاستی که ایران از آن زمان دنبال کرده که آن سازوکارهای گفت‌وگو و ارتباطات اقتصادی و فرهنگی و مردمی در منطقه است، دنبال کنیم.

ظریف با اشاره به برخی از مشکلات و نا هماهنگی های داخلی عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد که از طریق اقناع و گفتگو و هم افزایی با سایر نهادها هم در زمینه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک سیاست هم افزا و یک رشته اقدامات هم افزا برای پیگیری منافع ملی در منطقه داشته باشیم.

وی درخصوص ارتقای جایگاه ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌ المللی نیز گفت: ما توفیق مهمی در این حوزه داشتیم و لغو قطعنامه‌های فصل ششمی شورای امنیت بود و لغو قطعنامه‌های شورای حکام و پایان دادن به اتهامات برنامه‌های نظامی هسته‌ای ایران بود و سال ها بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی این اتهامات را علیه ایران مطرح کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع ارتقا و نقش و جایگاه ایران در سازمان های بین‌المللی این بود که ایران را به عنوان معضل امنیتی البته به صورت ظالمانه، غیرواقعی و دروغین مطرح کرده بودند که به لطف خدا و حضور مردم در انتخابات ۹۲ و انتخابات اخیر از این مراحل عبور کردیم.

ظریف از حضور جدی‌تر ایران در مجامع بین‌المللی در حوزه حقوق بشر به عنوان یکی دیگر از اولویت ها نام برد و افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اسیاسی ذاتا حقوق بشری است. معنی واقعی حقوق انسان‌ها و حقوق بشر دفاع از مظلوم در مقابل ظالم است، ما این مفهوم را در قانون اساسی داریم و این به معنای مداخله نیست، ما هیچگاه یک دولت مداخله‌گر در امور داخلی دیگر کشورها نبودیم اما به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی برای دفاع از افرادی که مورد ستم قرار گرفتند این امر را همواره هدف اصلی سیاست خارجی تلقی کردیم.

وی ادامه داد: ساختار وزارت خارجه در طول سال‌های پس از انقلاب دستخوش تغییراتی شده و ما طبق قانون موظفیم ساختار وزارت خارجه را کوچک کنیم و خود را با قوانین برنامه پنجم و ششم تطبیق دهیم و باید این اقدام را انجام می دادیم و همزمان نیاز بود یک تمرکز اقتصادی بدهیم. البته وزارت خارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده و درصدد تسهیل حضور بخش خصوصی و دولتی را در عرصه خارجی بوده است، اما برای تمرکز بیشتر تصمیم گرفتیم یک معاونت اقتصادی ایجاد کنیم ضمن اینکه سه معاونت منطقه‌ای را حذف و یک معاونت سیاسی ایجاد می‌کنیم، یک معاونت اقتصادی هم ایجاد کنیم و ادارات کل منطقه‌ای و سفارتخانه‌های ما موظف باشند با هر سه معاونت کار کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ضمن اینکه ما تمرکز و توجه سیاسی و امنیتی که وظیفه ذاتی هر وزارت خارجه‌ای در هر جای دنیا هست را حفظ می‌کنیم، یک تمرکز دیگری هم ایجاد می‌کنیم و سفارتخانه‌ها و ادارات منطقه‌ای ما باید همزمان به معاونت سیاسی و همچنین معاونت اقتصادی پاسخگو خواهند بود.

ظریف گفت: در ذیل معاونت اقتصادی قصد داریم حوزه‌هایی که از نظر اقتصاد مقاومتی مورد توجه بوده برجسته کنیم به شکل ادارات، ما در سه حوزه صادرات و سه حوزه واردات تمرکز خواهیم کرد. صادرات کالای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی ک این دو حوزه برای اشتغال ما ضروری خواهد بود و همچنین صادرات نیروی کار.

وی ادامه داد: همچنین ما طبق آنچه رئیس جمهور امروز بیان کردند نیازمند واردات سرمایه هستیم هم سرمایه ایرانیان داخل کشور که مانع خروج این سرمایه ها شویم و هم واردات سرمایه های ایرانیان خارج از کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی که در دو سال گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه داشته ایم اما این میزان کافی نیست و جذب فناوری و سرمایه از اولویت های ما خواهد بود.

وی واردات گردشگر در حوزه فرهنگی و سلامت را از دیگر اولویت ها بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه ما مزیت های بسیار خوبی داریم و ایران از نظر امکانات تاریخی و فرهنگی جذابیت های زیادی دارد و گردشگران ما در این سال ها چندین برابر شده و در حوزه گردشگر سلامت هم می توانیم اشتغالزایی انجام دهیم و وزارت خارجه می تواند در این حوزه ها به اقتصاد مقاومتی کمک داشته باشد.

وزیر امور خارجه در خصوص تامین نیروی متخصص در زمینه اقتصاد در وزارت خارجه نیز گفت که در چند سال اخیر در دانشکده وزارت خارجه به تربیت افراد متخصص در این زمینه توجه شده و همچنین دوره‌هایی را نیز برای کارکنان در این زمینه در نظر گرفته اند.

ظریف همچنین تاکید کرد که ما در میان سفرای خود نیز افراد متخصص در زمینه اقتصاد داریم اما این واقعیت را نیز می‌پذیریم که وزارت خارجه به دلیل شرایط موجود تمرکز ما بیشتر بر مسائل سیاسی و امنیتی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید بتواند به عنوان متولی روابط خارجی کشور از توان تمام دستگاه‌ها استفاده کند، خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم متصدی روابط اقتصادی خارجی باشیم، ما باید هماهنگ کننده این روابط باشیم. دستگاه های دیگر اقتصادی دولتی و خصوصی نیز باید کمک حال ما در این زمینه باشند و حتما از توانمندی‌های جدی داخلی استفاده بهینه خواهیم کرد، البته نیاز است این واقعیت در کشور به لحاظ فرهنگی و ساختاری جا بیفتد که متولی سیاست خارجی و روابط خارجی، وزارت امور خارجه است و کارهای اقتصادی در خارج از کشور باید با وزارت خارجه هماهنگ شود تا ما بتوانیم منافع ملی را در این حوزه به پیش ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما موانع داخلی برای جذب سرمایه، طول کشیدن زمان جذب سرمایه است که یک مقدار طبیعی است که دقت‌های ویژه‌ای در حوزه جذب سرمایه خارجی صورت می‌گیرد. در حوزه صادرات همین مشکلات را داریم، دقت‌هایی می‌شود که برخی اوقات مانع فعالیت بخش خصوصی در خارج از کشور می‌شود.پ

ظریف ادامه داد: وظیفه وزارت امور خارجه این است که توانمندی‌های داخل کشور را در خارج معرفی کنیم و موقعیت‌های موجود در خارج کشور را نیز به داخل معرفی کنیم و ما دو سال است با بانک اطلاعاتی که در حال آزمایشی است برای تبادل اطلاعاتی در حوزه اقتصادی بین داخل و خارج که توانمندی‌های اقتصادی را به نمایندگی‌هایمان در خارج معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید یک هماهنگی داشته باشیم که خودمان بازار خودمان را در خارج خراب نکنیم. بسیاری زمان‌ها ما رقابت های غیرسازنده در خارج از کشور داریم و یک مجموعه فعالیت‌ها لازم است که در وزارت خارجه تسهیل کننده و هماهنگ کننده باشیم و مانع از اقداماتی شویم که این فرصت ها را از ما میگیرد.

وزیر امور خارجه گفت: در توان وزارت خارجه نیست که به تنهایی این کار را انجام دهد، ما می توانیم منتقل کننده مشکلات باشد تا ساز و کارهای لازم فراهم شود و یکی از این سازوکارها حمایت از بخش خصوصی برای حضور در بازار کشورهای همسایه است که می‌تواند با استفاده از صندوق توسعه ملی صورت گیرد و درخواست‌هایی در این زمینه شده و نمایندگان مجلس وعده دادند که با ما همکاری کنند و ریاست جمهوری نیز به ما کمک خواهد کرد و ما در این زمینه تلاش های بیشتری را در این زمینه با فعالیت معاونت اقتصادی انجام خواهیم داد.

ظریف در خصوص حفظ برجام نیز اظهار داشت: چندین زمینه برای اینکه از برجام حفاظت و حراست شود باید پیگیری شود یکی از این زمنیه ها آن چیزی است که ما در داخل برجام دیدیم. در برجام هیچ کدام از طرف ها به یکدیگر اعتماد نداشتند مخصوصا ما به آمریکایی ها اعتماد نداشتیم و سند برجام براساس بی اعتمادی نوشته شده است.

وی ادامه داد: اقدام دوم این است که ایران انتخاب‌های متعدد دارد و این باید به طرف مقابل نشان داده می‌شد. در تدبیرهایی که در داخل برجام، فرمایشات رهبری و دستورات مجلس پیش بینی شده است، انتخاب های متعددی برای جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است. تدابیر لازم برای حفظ توانمندی‌ها و آمادگی برای اینکه بتوانیم به شرایط بسیار پیشرفته‌تر از قبل در حوزه هسته‌ای برگردیم اتخاذ شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد وقتی آمریکا می‌تواند در جامعه بین المللی موفق شود که ایران را طرف بدعهد نشان دهد، و ما نیز زمانی می توانیم موفق شویم که نشان دهیم که جمهوری اسلامی ضمن داشتن انتخاب های متعدد به برجام پایبند مانده است و تا زمانیکه اجرای برجام در راستای منافع ملی ایران باشد به آن پایبند خواهیم ماند.

ظریف افزود: این سه هدف را با هم پیگیری کردیم. زمینه‌ها در برجام، آمادگی‌ها و نشان دادن قابل اعتماد بودن ایران و این واقعیت که این ایران است که به تعهداتش پایبند است و این آمریکاست که از تعهداتش سرپیچی می‌کند. این باعث می شود که به جای اینکه ایالات متحده بتواند با امنیتی سازی چهره جمهوری اسلامی اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند ما بتوانیم این اجماع را علیه آمریکا ایجاد کنیم. مشاهده میکنیم که در اوج لفاظی‌های آمریکا مهمترین قراردادهای ما با توتال،‌ رنو و ... منعقد شد و شرکت های دیگری نیز برای بستن قرارداد با ایران در صف هستند.

وی با بیان اینکه دولت قبلی آمریکا از سر لطف با ایران وارد مذاکره برای برجام نشد، گفت: آمریکا به این خاطر وارد مذاکره شد که همه راه‌های دیگر را امتحان کرده و همه راه‌های از تحریم فشار اقتصادی ناکام مانده بود. مردم ما در سال ۹۲ به آمریکا اعلام کرد که آن سیاست‌ها محکوم به شکست است و دولت آمریکا مجبور بود پای میز مذاکره بیاید تا به نتیجه ای برد-برد که برای همه مثبت باشد دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای دولت جدید آمریکا این واقعیت باید جا بیفتد که سیاست‌های غلط قبلی تنها نتیجه‌اش ادامه نتایج غلط قبلی است و نمی تواند سیاست‌های غلط به نتایج درست منجر شود.

ظریف با تاکید بر اینکه برجام یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، اظهار داشت: این موضوع را بیش از اینکه ما بگوییم متحدان اروپایی آمریکا می‌گویند و اینگونه نیست که آمریکا تصمیم بگیرد و فردا از برجام خارج شود. انتخاب‌هایی که ایران دارد و در برجام هم به این انتخاب‌ها توجه شده و این انتخاب ها مسیر بازگشت از برجام را برای همه طرف‌ها هزینه‌مند می‌کند. آمریکا با دو بار تایید برجام تاکنون نشان داده که اگر این را نپذیرد در جهان منزوی خواهد شد.

وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود تاثیر منفی آن برای آمریکا بیشتر از تاثیر منفی آن برای ایران خواهد بود. یقین داریم که اروپایی‌ها در شرایط کنونی این تمایل را دارند که اجرای برجام را ادامه دهند، بدون توجه به اینکه آمریکا چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سیاست های غلط آمریکا در منطقه گفت: متاسفانه آمریکایی ها از سیاست های غلط خود درس نمیگیرند. داعش و افراطی گری چگونه در منطقه به وجود آمد. افراطی‌گری نتیجه سیاست های رژیم صهیونیستی، مداخله خارجی و حمایت آمریکا از این رژیم است. اینها نتیجه سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه است که از کودتای ۲۸ مرداد شروع شده و جز ناامنی برای منطقه و خسارت برای آمریکا چیزی به همراه نداشته است.

ظریف با اشاره به صحبت های ترامپدر تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرد: ترامپ بارها اعلام کرد که تریلیون‌ها دلار در منطقه هزینه و برای آمریکا خسارت به همراه داشته است. کشورهای منطقه باید به این باور برسند که نمی‌شود امنیت را خرید و امنیت یک کالای قابل خرید نیست و باید در درون منطقه تولید کرد نه اینکه از بیرون منطقه تامین کرد. برای مقابله با سیاست‌های آمریکا نیاز داریم یک گفتگوی امنیتی و فرهنگ و پاردایم همکاری را در منطقه ایجاد کنیم تا بتوانیم به سیاست های آمریکا در منطقه خودمان پایان دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که برای سلاح‌های زیبای آمریکایی در منطقه ما خریدارانی وجود داشته باشد که میلیاردها دلار خرید نظامی هست آمریکا از این وضعیت استفاده می کند و سیاست های غلط مداخله جویانه را دنبال خواهد کرد. آنچه ظرورت منطقه است و ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه که امنیتش درون زا است، می تواند پیشگام این حرکت باشد، حرکتی که برای ما و منطقه ما ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سیاست های غلط آمریکا در منطقه گفت: متاسفانه آمریکایی ها از سیاست های غلط خود درس نمیگیرند. داعش و افراطی گری چگونه در منطقه به وجود آمد. افراطی‌گری نتیجه سیاست های رژیم صهیونیستی، مداخله خارجی و حمایت آمریکا از این رژیم است. اینها نتیجه سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه است که از کودتای ۲۸ مرداد شروع شده و جز ناامنی برای منطقه و خسارت برای آمریکا چیزی به همراه نداشته است.

ظریف با اشاره به صحبت های ترامپدر تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرد: ترامپ بارها اعلام کرد که تریلیون‌ها دلار در منطقه هزینه و برای آمریکا خسارت به همراه داشته است. کشورهای منطقه باید به این باور برسند که نمی‌شود امنیت را خرید و امنیت یک کالای قابل خرید نیست و باید در درون منطقه تولید کرد نه اینکه از بیرون منطقه تامین کرد. برای مقابله با سیاست‌های آمریکا نیاز داریم یک گفتگوی امنیتی و فرهنگ و پاردایم همکاری را در منطقه ایجاد کنیم تا بتوانیم به سیاست های آمریکا در منطقه خودمان پایان دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که برای سلاح‌های زیبای آمریکایی در منطقه ما خریدارانی وجود داشته باشد که میلیاردها دلار خرید نظامی هست آمریکا از این وضعیت استفاده می کند و سیاست های غلط مداخله جویانه را دنبال خواهد کرد. آنچه ظرورت منطقه است و ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه که امنیتش درون زا است، می تواند پیشگام این حرکت باشد، حرکتی که برای ما و منطقه ما ضروری است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: وزارت خارجه این توفیق را به دست آورد که ایران را با پشتوانه مقاومت مردم منطقه وارد مذاکرات بین المللی کند و امروز ما هستیم که نه تنها د رآستانه بلکه در لوزان نیز ما تصمیم میگیریم که چه کشورهایی باید حضور داشته باشند این نقشی است که جمهوری اسلامی در خدمت مبارزه با تروریسم که یکی از ضرورت های منطقه است و همه باید به آن بپیوندند بازی می کند.

ظریف تاکید کرد: سایر کشورهای منطقه که متوجه نیستند در آینده یا در زمان حاضر اهداف اصلی ترور خواهند بود و امروز از این تروریست ها حمایت میکنند باید به ضرورت مقابله با تروریسم آگاه شوند ما باید بتوانیم این حرکت مقابله با تروریسم را در منطقه گسترش دهیم و ما توانستیم این واقعیت را به دنیا معرفی کنیم که چه کسانی پشت حرکت‌های تروریستی قرار دارند.

وی ادامه داد: به یاری خدا و با پشتوانه مقاومت در برابر این حرکت‌های تروریستی توانستیم موفقیت های خوبی در این زمینه به دست آوریم. امیدواریم بتوانیم در سوریه به راه‌حل سیاسی برسیم و باید این واقعیت را در منطقه و جهان جا بیندازیم. این واقعیت در جهان جا افتاده که یمن نیازمند راهکار سیاسی است. و همه کنش‌گران منطقه ای ناگزیر هستند که به راهکار سیاسی برسند و ایران همواره منادی راه کار سیاسی مبتنی بر اراده مردم کشورهایی از جمله سوریه، یمن و بحرین و ... بوده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر حفظ آرمان های فلسطین عنوان کرد: آرمان فلسطین مهمترین عامل اتحاد جهان اسلام است و صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دشمنان جدیدی را ایجاد کنند. ایران هراسی و شیعه هراسی که توسط صهیونیست ها و برخی همکاران منطقه‌ای آنها دنبال می‌شود در همین راستاست.

ظریف خاطرنشان کرد: باید بر حقوق مردم فلسطین تأکید شود اولا به عنوان یک ضرورت انسانی. وظیفه ما این است که تمرکز جامعه بین المللی را به واقعیات فلسطین جلب کنیم و این از طریق همکاری کشورهای منطقه امکانپذیر است و جلب مجدد جهان اسلام به مهمترین آرمان ملت فلسطین. وظیفه ما این است که توجه جامعه بین المللی را به این موضوع جلب کنیم و یکی از اهداف ما جلب مجدد جهان اسلام به آرمان فلسطین است.

وی تاکید کرد: در چهار سال آینده کشور ما با چالش‌های مهمی روبرو است ولی فرصت‌های قابل توجهی هم داریم. قدرت گفتمانی ایران به ما نقش قابل توجهی داده است. نیاز داریم در این سال‌ها که کشور در منطقه بحرانی و جهان پرتلاطم زندگی می‌کند و سیاست های نادرستی از سوی آمریکا دنبال می شود و خطرات جهانی امروز بیش از هر زمان دیگری همه دنیا را تهدید می‌کند در چهار سال آینده با هدف مشترک و انسجام داخلی حرکت کنیم. این به معنای نقد نکردن و نداشتن گفتگو و نداشتن نظام چند صدایی نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان تصریح کرد: کشور ما قدرتش را از تکثر داخلی می‌گیرد که مردم می‌توانند نظرشان را اعلام کنند، اما ما نیاز داریم در ۴ سال آینده با هم افزایی حرکت کنیم برای منافع ملی با هم کار کنیم و در خدمت منافع ملی باشیم. منافع ملی را بر سایر موضوعات ترجیح دهیم به فکر منافع جناحی نباشیم. من و دوستانم در وزارت خارجه تلاش می کنیم با این نگاه حرکت کنیم امیدوارم همه دوستان از تفکرات مختلف ضمن اینکه ما را از نقد خود بهره‌مند می‌کنند به صورت هم افزا در راستای تامین منافع ملی حرکت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمیخواد شما حفظش کنید آمریکائیها دودستی بهش چسبیدند.

    • بدون نام

      آقای ظریف حفظ برجام به چه قیمتی؟
      خوبه که خودتم میگی نقض برجام توسط آمریکا اما با هزینه ایران
      عجب برجامی شده
      اگه آمریکا هم نقض کنه هزینه اش ایران باید بپردازه

    • محمد

      آقای ظریف بشین دوریال کارکن هی برجام برجام نکن که آب است و سراب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج