۵۸۵۸۴۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

تبدیل تکدی‌گری به صنعتی پردرآمد

بی‌نظمی، آلودگی بصری، از بین بردن رفاه و امنیت شهروندان، تنها بخشی از مشکل تکدی‌گری در تهران است که این‌روزها همه شهروندان از آن در عذاب هستند. تقریبا چهارراهی در تهران نیست که در آن، متکدیان، برای مردم سواره و پیاده، ایجاد دردسر نکنند.

روزنامه آرمان: بی‌نظمی، آلودگی بصری، از بین بردن رفاه و امنیت شهروندان، تنها بخشی از مشکل تکدی‌گری در تهران است که این‌روزها همه شهروندان از آن در عذاب هستند. تقریبا چهارراهی در تهران نیست که در آن، متکدیان، برای مردم سواره و پیاده، ایجاد دردسر نکنند.
دیدن تصاویر تکان‌دهنده همچون زخم‌های بدن متکدیان، کودکانی که در آغوش متکدیان از هوش رفته‌اند یا زار می‌زنند و مسائلی از این‌دست، از روش‌های مرسوم گداها برای پول گرفتن از مردم است که علاوه بر افزایش آسیب‌های اجتماعی، باعث از بین رفتن رفاه و امنیت شهروندان می‌شود.
شهرداری تهران به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول در ساماندهی وضعیت شهری معتقد است: «متکدیانی که در این کلانشهر دست پیش مردم دراز می‌کنند، نه‌تنها نیازمند نیستند، بلکه به این کار، به چشم یک صنعت درآمدزا نگاه می‌کنند و حاضر به تغییر روش زندگی خود نیستند.» به عقیده کارشناسان، متکدیان در تهران یک سازمان مافیایی دارند که بسیار پیچیده است.
همچنین کرایه کودکان، تعیین منطقه جغرافیایی برای گدایی و تعیین سرقفلی برای اماکن زیارتی، ازجمله فعالیت‌های مافیایی متکدیان در تهران است. مهر ۹۵، انوشیران محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی بندپی با بیان اینکه ۶۰‌درصد متکدیان تبعه خارجی دارند، گفت: «آنهایی که دارای پاسپورت و مجوز اقامت نیستند، براساس قانون و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت کشور به کشور خود برگشت داده می‌شوند، اما متکدیان خارجی که دارای مجوز اقامت باشند در صورت تکرار عمل مجرمانه تکدی‌گری به همراه خانواده‌شان به کشور خود عودت داده می‌شوند.

درآمد متکدیان تهران چقدر است؟

در تیر امسال، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، درباره متکدیان در شهر تهران گفت:‌ برخی متکدیان روزانه بین ۴۰۰‌هزار تا چهار‌میلیون تومان درآمد دارند و وقتی به آنها شغل دیگری پیشنهاد می‌کنیم، نمی‌پذیرند. به‌گزارش فارس، رضا قدیمی با بیان اینکه سامانسراهایی برای متکدیان حرفه‌ای و بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته‌ایم، افزود: یکی از این سامانسراها در لویزان برای خانم‌ها و دیگری در اسلامشهر برای آقایان است و ظرفیت این مکان‌ها 500 نفر است که به‌صورت کامل فعالیت می‌کنند.

متکدیان در تهران دو شیفته کار می‌کنند

در آبان95، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، با انتقاد از افزایش فعالیت متکدیان در پایتخت گفت: شاهد فعالیت متکدیان از شهرها و حتی کشورهای دیگر هستیم. محمد حقانی افزود: در آیین‌نامه و قانون، وظیفه هر دستگاه درباره ساماندهی متکدیان تعریف شده است، اما چون دستگاه‌های مختلف وظایف خود را به شکل مناسب انجام نمی‌دهند، ساماندهی متکدیان به ‌طرحی شکست‌خورده تبدیل شده و گواه این موضوع، افزایش گدایان تهران است.
او با اشاره به اینکه متکدیان در تهران دوشیفته کار می‌کنند و فعالیت خود را از شش بامداد آغاز می‌کنند و تا 12نیمه‌شب ادامه می‌دهند، اظهار کرد: به موازات افزایش متکدیان، هرچه می‌گذرد سن تکدی‌گری در تهران کاهش می‌یابد، طوری‌که حدود 20‌درصد متکدیان را کودکان زیر هفت سال تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه شاهد افزایش تعداد زنان متکدی هستیم.

تکدی‌گری یک صنعت پر سود است

معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری شرق تهران، از اجرای عملیات ساماندهی متکدیان در این منطقه خبر داد و گفت: این طرح با هدف برقراری نظم، امنیت و آرامش، برای شهروندان اجرا می‌شود. محمدرضا غلامی افزود: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با پدیده ناهنجار تکدی‌گری، متکدیان از سطح منطقه بالاخص اماکن پرتردد و شلوغ ساماندهی می‌شوند.
او با اشاره به اینکه متکدیان ساماندهی‌شده در این طرح به سازمان بهزیستی و سامانسرا منتقل می‌شوند، توضیح داد: گرچه عوامل تکدی‌گری، فقر و نیاز انسان است، اما در عمل این‌گونه نیست و تکدی‌گری امروزه تبدیل به یک صنعت درآمدزا شده است. معاون شهردار منطقه۷ یادآور شد: متکدیان با سوءاستفاده از احساسات و روش‌های مختلف برای رسیدن به خواسته خود سعی در برانگیختن حس همدلی و نوعدوستی شهروندان دارند.
غلامی گفت: شهرداری منطقه به منظور ساماندهی متکدیان، کارتن‌خواب‌ها، افراد بی‌سرپرست و رفع هرگونه ناهنجاری ناشی از حضور این افراد در اماکن عمومی، تقاطع‌ها، پارک‌ها و معابر، اقدام به ساماندهی متکدیان از سطح منطقه کرده است که به مراجع مربوطه تحویل داده می‌شوند.
او هدف از اجرای این طرح را پاکسازی محیط شهری از مصادیق این ناهنجاری اجتماعی دانست و از شهروندان خواست به متکدیانی که در خیابان‌ها حضور دارند، کمک نکنند تا با همراهی و همکاری شهروندان، شاهد حذف این پدیده نامطلوب اجتماعی از سطح شهر باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج