۵۸۶۵۶۳
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

پایان طب سنتی نزدیک است؟

اگرچه تصورات و ذهنیات پزشکی، تاریخ و قدمتی چند‌هزارساله دارند و بسیاری از مفاهیم آن مثل «سردی و گرمی» به عقاید ایران باستان بازمی‌گردند، اما آنچه به‌عنوان «طب سنتی» خوانده می‌شود بی‌تردید در آینده به‌عنوان یک رشته مستقل پزشکی اضمحلال پیدا خواهد کرد، چرا‌که...

بابک زمانی در روزنامه شرق نوشت: اگرچه تصورات و ذهنیات پزشکی، تاریخ و قدمتی چند‌هزارساله دارند و بسیاری از مفاهیم آن مثل «سردی و گرمی» به عقاید ایران باستان بازمی‌گردند، اما آنچه به‌عنوان «طب سنتی» خوانده می‌شود بی‌تردید در آینده به‌عنوان یک رشته مستقل پزشکی اضمحلال پیدا خواهد کرد، چرا‌که:
- «طب‌سنتی» صرفا رو به گذشته دارد، حال آنکه دانش طب رو به آینده است. متخصص فارغ‌التحصیل ١٣٧٦ در سال ١٣٩٦ تقریبا تمام آموزش‌های امتحان‌شده‌اش تغییر کرده‌اند. دانش طب تنها از طریق پیشرفت درمان‌ها و مفاهیم جدید معنا یافته و تداوم پیدا می‌کند. «طب‌سنتی» تنها در گذشته‌ها سیر می‌کند؛ یعنی در بن‌بستی محتوم قرار گرفته است.
- هرکدام از رویکردهای «طب‌سنتی» بعد از مختصری ظهور در ملأعام مورد انتقادات جدی و حتی تمسخر قرار می‌گیرند، گاه اشکالات جدی ایجاد می‌کنند و دست‌آخر ادعا می‌شود اینها «طب‌سنتی» واقعی نیست! معلوم نیست «طب‌سنتی» واقعی کجاست و کدام است؟
- اعتبار «طب‌سنتی» به چیزی خارج از محور خود است. مهم‌ترین جاذبه مردم به سمت «طب‌سنتی» پزشکانی هستند دارای شماره نظام پزشکی که به این کار اشتغال می‌ورزند. اینها اعتبار و شماره نظام پزشکی خود را نه از طریق تحصیل و تحقیق در طب سنتی که خیلی ساده از تحصیل در علومی به دست آورده‌اند که حتی یک واحد درس سنتی در آن وجود ندارد. علاوه‌براین آشکار است که پزشکان به استناد تحصیل در دانشکده طب اجازه صدور نظر در روا بودن شیوه درمان ندارند.
این کار مستلزم برنامه تحقیقاتی خاصی است که در اختیار مجامع پزشکی است. می‌گویند وقتی پزشک باشند خطر کمتری وجود دارد. باید پرسید اساسا چرا باید اشتغال به کاری خطرناک وجود داشته باشد؟
- در چرخه تحقیقات، آن بخش از طب سنتی که بر اساس موازین تحقیقاتی اثربخشی‌اش اثبات شود، دیگر «طب‌سنتی» نیست و به کاروان دانش طب می‌پیوندد و «طب‌سنتی» همچنان به‌عنوان روشی اثبات‌نشده ته‌نشین می‌شود.
بنابراین تا سیل ضروریات و نیازها تمام هسته‌های مثبت و روح سنت‌های موجود در دانش پزشکی ما را با خود نبرده، بهتر آن است که این پروسه اضمحلال را روندی آگاهانه ببخشیم و با تأسیس مرکز تحقیقات طب سنتی به‌جای دانشکده و متخصص! طب سنتی و آنچه را از این سلسله‌اقدامات و روش‌ها علمی است نجات دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهرام دبیری

      باسلام .طب سنتی در مواردی بهتر عمل میکند.مثل بیماری‌های گوارشی .به عبارتی به عنوان طب مکمل کاربرد فراوانی دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که از طب سنتی خیری ندیدیم

    • سید

      من چند سالی هست که با طب سنتی آشنا شدم و از آن استفاده میکنم در اکثر موارد طب سنتی بسیار کاراتر و کم عوارضتر از طب جدید است ، البته از انصافا طب جدید در زمینه جراحی و عکس برداری خوب عمل میکنه

    • بدون نام

      این بابک زمانی کیه؟چکارست؟دکتره؟دلاله؟کارچاق کنه؟ هرننه من غریبی بلندمیشه تویه روزنامه ...

    • بدون نام

      این نوشته خیلی خیلی درپیت بود .هر کی نوشته بود سواد بی سواد......کاملا مغرضانه .....

    • بدون نام

      خواب دیدی خیره ه ه ه ه ه
      فعلا که هر روز ما بیشتر میفهمیمیم دکترا وقت جمع کردن مطباشونه ...با این تشخیص و درماناشون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج